kmykze Postat Martie 29, 2017 Partajează Postat Martie 29, 2017 (editat) Salutare colegi forumisi, cred ca a venit timpul sa imi expun si eu proiectul (in derulare) aici pe forum. Acum 2 ani m-am decis sa fac un amplificator no-compromise. Nu este chiar genul money-no-object pentru ca veti vedea in randurile ce urmeaza ca nu intotdeauna ce este mai scump este si mai bun. Am inceput prin a testa diferite materiale pentru conectorii amplificatorulu, pentru cabluri, solutii de control al volumului, transformatoare, condensatori...you name it, am testat majoritatea firmelor laudate de pe piata In urma testelor am ajuns la urmatoarele concluzii (specificand ca testele au fost facute nu numai de urechea mea ci si de a altor persoane): Conectori. Aici este foarte simplu, nu exista nici un fel de diferenta intre tehnologiile de fabricare a acestora. Ati citit probabil de diferite metode de criogenizare sau alte gaselnite menite sa sporeasca vanzarile si pretul, degeaba, sunt doar niste nume complexe date unor mufe ordinare (ce-i drept plasticul de pe ele de calitate). Cea mai buna solutie in acest caz este conectorul din cupru (cat mai pur posibil) acoperit cu un strat protector dupa cum urmeaza: - rodiu (este cel mai rezistent insa are o conductivitate inferioara iar sunetul are de suferit) - argint (cel mai bun dintre toate la sunet si conductivitate insa este foarte moale si se "sterge" destul de repede de pe suprafata cuprului) - aur(cel mai bun compromis intre sunet, conductivitate si rezistenta) Cabluri. Nu voi intra in detalii, voi spune doar verdictul: Cablu semnal - cupru cat mai pur sau argint (acelas sunet depinde de preferinte) dar neaparat cu ecranaj (genul de ecranaj cum este cel de la cablul TV tip plasa este perfect) - atentie, daca puneti cablul din afara amplificatorului cu ecranaj nu inseamna ca ati scapat, si cel dinauntru lui trebuei tratat asemenea, altfel nu ati facut mare branza. Cablu putere - cupru cat mai pur si atat - este arhisuficient, nu a fost absolut nici o diferenta intre un cablu ordinar din cupru si unul de 200E metru cu conditia ca acel cablu ordinar sa fie din cupru, nu aliaje si nu chinezisme subtiri cat firul de la ata de papiota. Control volum. Potentiometru ordinar - cea mai proasta decizie. Potentiometru Alps - un upgrade binemeritat pentru orice amplificator. Atenuator cu rezistente - o solutie foarte buna pentru un amplificator Hi-Fi. Control volum cu transformatoare - cea mai buna solutie dar extrem de scumpa. Condensatori. Acestia au un efect foarte pronuntat asupra sunetului, indiferent ca sunt in calea semnalului ori la sursa. Am ramas la seria MUSE de la Nichicon acolo unde se poate iar pentru sursa Slit Foil 2T capacitors sunt cei mai buni condensatori facuti re-o data pentru audio. Transformator. Aici nu exista compromis, este o parte extrem de importanta din aplificator, iar transformatoarele se claseaza astfel: Transformator clasic - ordinar, bun pentru radio sau proiecte fara pretentii Transformator toroidal - un upgrade binemeritat Transformatoarele audio de la Toroidy - cele mai bune de pe jumatatea asta de glob Sigurante Scurt si la obiect, orice are capete din cupru/argint iar soclurile neaparat din cupru sau argint. Dupa aceasta parte dureroasa de teste (dureroasa mai ales pentru portofel) venise vremea sa aleg si o schema de amplificare. Am contactat diferite persoane, de la noi si din afara, am testat vre-o 12 scheme care promiteau si am ajuns la schema de amplificare a lui Leco (LecoV2 mini) care din secunda in care am ascultat-o mi-am dorit sa fie a mea. Iti multumesc Leco pe aceasta cale ca ai fost si esti un om deosebit. Aceasta schema de amplificare este extrem de buna din punctul meu de vedere (nu de electronist ca nu sunt ci de audiofil). Sunetul este curat, puternic, pronuntat, toate frecventele sunt acolo unde le e locul, ce sa mai, nu am absolut nimic sa-i reprosez. Acum, am ajuns la ce-a mai frumoasa parte, build-ul. Sper sa nu se considere reclama, eu voi expune aici toate componetele folosite. Conectori - Elecaudio - cupru acoperit cu aur Cabluri - Cordial - cupru pur Control volum - Goldpoint stepped atenuator Condesatori - MUSE by Nichicon si Slit Foil 2T Transformator - Toroidy Supreme Audio Picioruse amplificator - Viablue Tri-Absorbers PCB-uri - FR4 cu 105um cupru , gold immersed Pnetru partea de amplificare am folosit urmatoarele componente: Kemet multilayer ceramic capacitors, CDE film capacitors, Vishay metal film resistors and wirewound resistors, Bourns trimmer resistors, Susumu SMD thin film resistors, Schurter copper covered with silver fuse clips, ON Semi rectifiers and bipolar transistors, Fairchild bipolar transistors and STMicro triacs (scuze pentru engleza, am dat copy/paste dintr-un alt post insa se intelege) Pentru filtrare folosesc o schema banala dar foarte eficienta cu doua punti de diode si 6 condesatori de 10k. Acum cateva poze din etapele de constructie: Kit-urile audio (componentele sunt lipite asa pentru ca nu am refacut PCB-urile dupa noile componente, asta urmeaza dupa teste) Sursa Part 2 (nu ma mai lasa sa pun imagini) Diferite componente folosite https://postimg.org/gallery/12mtossf8/ Stadiul actual https://postimg.org/image/erj65e1yl/ Zilele urmatoare voi reveni cu imagini cu carcasa, si desigur urmeaza sa fac update-uri la fiecare stadiu. Tin sa multumes ctuturor oamenilor care m-au ajutat, am intalnit foarte multe persoane de calitate, lucru greu de gasit in ziua de astazi. De asemenea in explicatiile mele nu am dat etalii despre brand-urile care le-am testat, am facut acest lucru deoarece nu vreau sa ma trezesc ca sunt tras la raspundere pentru afirmatiile mele in instanta. Seara buna tuturor! Editat Martie 29, 2017 de kmykze 2 Link spre comentariu
maxente Postat Martie 29, 2017 Partajează Postat Martie 29, 2017 (editat) Din imagini pare frumoasa realizarea, bravo ! Totusi nu stim despre ce schema electrica este vorba la acest amlificator, asta daca nu cumva este secreta. L.E. acum observ ca ai zis mai sus ca e schema lu' leco Editat Martie 29, 2017 de maxente Link spre comentariu
kmykze Postat Martie 29, 2017 Autor Partajează Postat Martie 29, 2017 Salut si multumesc. Asa cum am scris mai sus, este vorba de schema de amplificare a lui Leco (LecoV2 mini) 1 Link spre comentariu
Shambala Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 De curiozitate, ai imperechiat cumva tranzistorii ? Link spre comentariu
kmykze Postat Martie 30, 2017 Autor Partajează Postat Martie 30, 2017 Salut, Nu i-am imperecheat, sunt luati de la Mouser deci nu ma astept sa fie vre-o "chinezarie" printre ei. 1 Link spre comentariu
Shambala Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 Imperechierea nu are nici o legatura cu falsurile. In mod uzual (constructiv) exista diferente de beta de 20-40% intre pnp si npn. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 (editat) Intreg proiectul a fost cumparat de la mine, arata frumos PCB-urile si pe negru! O rectificare am, rezistentele R25 si R26, pune-le la 1W, pe placa par din alea format mic de 1W, cauta sa pui mari, nu se incalzesc foarte tare (riscant), dar ca o masura suplimentara de siguranta. Felicitari, astept(am) sa le spui colegilor si "cum suna". Cind te hotarasti, mai am si altceva (discutam pe PM). Imperecherea trebuie facuta in principal la finali, PNP cu PNP si NPN cu NPN sa fie cit mai apropiati, e foarte greu sa imperechezi finalii PNP cu NPN. De restul se ocupa NS bias, negative feedback si trimmerul de offset. Editat Martie 30, 2017 de Vizitator Link spre comentariu
Real Minitehnicus Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 (editat) Conectori. Aici este foarte simplu, nu exista nici un fel de diferenta intre tehnologiile de fabricare a acestora. Ati citit probabil de diferite metode de criogenizare sau alte gaselnite menite sa sporeasca vanzarile si pretul, degeaba, sunt doar niste nume complexe date unor mufe ordinare (ce-i drept plasticul de pe ele de calitate). Cea mai buna solutie in acest caz este conectorul din cupru (cat mai pur posibil) acoperit cu un strat protector dupa cum urmeaza: - rodiu (este cel mai rezistent insa are o conductivitate inferioara iar sunetul are de suferit) - argint (cel mai bun dintre toate la sunet si conductivitate insa este foarte moale si se "sterge" destul de repede de pe suprafata cuprului) - aur(cel mai bun compromis intre sunet, conductivitate si rezistenta) Mai concret? Dar vreau o dermonstrație științifică nu baliverne din categoria celor cu cabluri "rodate" eventual unse cu niscaiva "ulei de șarpe" ca să curgă semnalul mai lin Editat Martie 30, 2017 de Real Minitehnicus Link spre comentariu
Shambala Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 ...Imperecherea trebuie facuta in principal la finali, PNP cu PNP si NPN cu NPN sa fie cit mai apropiati, e foarte greu sa imperechezi finalii PNP cu NPN. De restul se ocupa NS bias, negative feedback si trimmerul de offset. E f greu (de fapt scump) sa imperechiezi finalii si prefinalii si PNP cu NPN dar eu zic ca merita costul. Si este f util sa imperechiezi pnp-npn si tz din diferentialele de intrare si din VAS si chiar generatoarele de curent - cand faci un amplificator unic. Parerea mea. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 (editat) Tranzistorii din fata din diferential, lucreaza cu un curent mic, si amplifica in tensiune nu in curent, asemeni ca si VAS-ul, ambele fiind in clasa A. Amplificare in curevt o fac doar prefinalii si finalii, repetoare pe emitor cu sarcina in emitor.. Inginerii de la Crown ii imperecheau pe caracterograf, din loturi de zeci de mii de perechi, tranzistori construiti in regim OEM pentru ei de catre Motorola/On Semiconductor. Tranzistorii erau notati cu diverse cifre sau bare de culori. Din punctul meu de vedere trebuie imperecheat tot, chiar si rezistentele, condensatorii nepolarizati, etc. Eu la tot ce am vindut, am imperecheat la singe atit cit mi-am permis cu aparatele din dotarea de acasa. rezultatele s-au vazut CLAR: http://www.elforum.info/topic/117551-leco-v2-mini-etaj-final-de-inalta-calitate-audio/ Editat Martie 30, 2017 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 (editat) Am facut peste 100 etaje finale la viata mea, marea majoritate full simetric, full complementar, la tranzistorii din diferential daca diferenta la factorul de amplificare era maricica, ajungeam sa am offset pozitiv sau negativ pe iesire, in rest nicio diferenta (Leco V1 care nu avea reglaj de offset si nici DC servo). Ba chiar am incercat diverse "artificii" la acest V2 mini, punind in diferential tranzistori hitachi, amestecati cu toshiba, sau cu sanyo, din loturi diferite si cu beta si mai diferit, sa cad "ce se intimpla". Raspunsul arminic era aproape perfect identic (pentru acelasi bias), DUPA ce reglam offsetul ce varia cu cel mult +/- 10-20mV la diferente mari de peste 150-200 la factorul de amplificare masurat initial la 1mA Ic. Mult mai mare este importanta cuplarii lor termice, fata de (pentru) deriva offset, decit o diferenta de 10-30% la beta. Repet scriu toate astea dupa ce am masurat raspunsul armonic cu acel aparat, care mi-a schimbat drastic parerea despre bias, imperechere, etc, fata de ce stiam eu, ce stiam era doar pina in 75% corect fata de perfectiunea 99,xx%, 100% perfect, neexistind in opinia mea, in acest domeniu. Editat Martie 30, 2017 de Vizitator Link spre comentariu
hpavictor Postat Martie 30, 2017 Partajează Postat Martie 30, 2017 Am facut peste 100 etaje finale la viata mea, marea majoritate full simetric, full complementar, la tranzistorii din diferential daca diferenta la factorul de amplificare era maricica, ajungeam sa am offset pozitiv sau negativ pe iesire, in rest nicio diferenta (Leco V1 care nu avea reglaj de offset si nici DC servo). Ba chiar am incercat diverse "artificii" la acest V2 mini, punind in diferential tranzistori hitachi, amestecati cu toshiba, sau cu sanyo, din loturi diferite si cu beta si mai diferit, sa cad "ce se intimpla". Raspunsul arminic era aproape perfect identic (pentru acelasi bias), DUPA ce reglam offsetul ce varia cu cel mult +/- 10-20mV la diferente mari de peste 150-200 la factorul de amplificare masurat initial la 1mA Ic. Mult mai mare este importanta cuplarii lor termice, fata de (pentru) deriva offset, decit o diferenta de 10-30% la beta. Repet scriu toate astea dupa ce am masurat raspunsul armonic cu acel aparat, care mi-a schimbat drastic parerea despre bias, imperechere, etc, fata de ce stiam eu, ce stiam era doar pina in 75% corect fata de perfectiunea 99,xx%, 100% perfect, neexistind in opinia mea, in acest domeniu. Eu când spuneam , tu nu și nu , batman , batman , până când ai înțeles cum e cu analiza FFT și raportul dintre armonicele pare și impare .Acum ți se pare simplu , dar e greu de acceptat că bias-ul este hotărâtor , alături de componente de calitate . Link spre comentariu
hpavictor Postat Martie 31, 2017 Partajează Postat Martie 31, 2017 (editat) Victor, daca aveam cu ce sa le masor prin analiza FFT cind am inceput sa fac amplificatoare, nu mai eram batman (oricum nu am fost chiar batman, doar eram SI SINT sigur pe tot ceea ce am facut pina acum), omul nu crede pina nu vede! Acum ca avem cu ce sa facem masuratori, le fac ca la carte, pentru ca imi respect clientii si prin asta ma respect PE MINE! Si daca vreodata imi ajunge la masuratori, realizarea altuia, o sa rida si curcile de ea daca are brum, hiss, filtraj insuficient sau reglaje de mintuiala. Hai ca m-am inrait. Stimati colegi realizatorii de amplificatoare (etaje finale sau finite) de orice fel, are careva "guts" sa vina la mine sa masuram impreuna cea mai buna realizare a lui la analiza FFT? Comparam apoi cu Leco V2 mini, si cu un Nakamichi, "de fabrica". Am dorit sa se inteleaga altceva . Ma refer la majoritatea userilor de pe forum care strigau batman , batman cand venea vorba de masuratori serioase , nu o anumita tensiune sau un anume curent . Analiza FFT este cea care iti spune cum va " suna " un amplificator in comparatie cu un osciloscop sau multimetru oarecare . Dar tot urechea umana confirma calitatea ! Intradevar , ai pus punctul pe I : trebuie sa ai cu ce masura anumiti parametri si sa intelegi fenomenele . Daca lucrezi fara " scule " e greu de crezut ca poti nimeri la plezneala o calibrare ce permite distributie perfecta a raportului intre armonicele pare si impare . Sunt prea multe variabile in joc . Editat Martie 31, 2017 de Victor Link spre comentariu
kmykze Postat Decembrie 26, 2017 Autor Partajează Postat Decembrie 26, 2017 (editat) Salutare si imi cer scuze pentru absenta mea indelungata. Din motive personale nu am putut continua topic-ul si nici proiectul insa din Ianuarie 2018 il voi relua si voi posta aici toti pasii. Inainte de toate as vrea sa va rog sa incetati cu discutiile offtopic. Nu fac reclama lui Leco, si acest proiect nu este unul comercial, este proiectul meu personal si am ales sa impartasesc asta aici pe forum, cat despre a posta scheleme, as vrea sa vad ce parere ati avea daca as cumpara unul dintre kit-urile voastre, as face traceback si v-as posta schemele pe aici... Motivul pentru care am cumparat proiectul si termenii acestuia ma privesc doar pe mine si pe Leco, nu intereseaza pe nimeni detaliile si nici nu afecteaza pe nimeni, asa ca va rog sa nu mai continuati aceasta discutie. Daca nu se doreste acest topic, rog un moderator sa imi spuna si il poate sterge, il voi muta pe un forum unde se apreciaza orice incepator/necunoscator ce incearca sa construiasca ceva si isi pune evolutia pe forum. @Real Minitehnicus - Nu este vorba de ulei de sarpe, este vorba de conductivitatea diferitelor materiale, aurul este un conductor mai bun decat rodiul dar mai prost decat argintul insa pentru ca este mai rezistent la uzura decat argintul am ales sa il folosesc pe asta (asta fiind un compromis) dar daca ai fi citit cu atentie si nu ai fi vrut doar sa faci flame ai fi inteles. @Shambala - Voi imperechea finalii si prefinalii in momentul cand voi acumula destule cunostinte si proiectul va lua forma finala, acum este prea devreme si pentru teste este ok si asa. Am de gand sa mai adaug si soft start cu protectie pentru boxe si un modul de aprindere prin touch iar deocamdata banii se duc acolo. P.S. Se poate muta acest topic unde cred moderatorii de cuviinta, eu nu am nici o preferinta si nici nu ma impiedica sa impartasesc experienta. Editat Decembrie 26, 2017 de validae 1 Link spre comentariu
kmykze Postat Decembrie 26, 2017 Autor Partajează Postat Decembrie 26, 2017 Cateva poze cu carcasa terminata. Multumesc moderatorilor pentru curatenie. 1 Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum