Dxxx Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 Nu se controleaza direct nici o tensiune pe led. Cititi ce am spus mai sus si intelegeti. Fanelforum - gresesti profund. - nu discutam de tensiune/curent in general, unde ai avea dreptate: poti avea tensiune cu curent zero si nu poti avea curent deloc cu tensiune zero. - vezi ca ti-am notat in post si daca persisti cu lucruri incorecte consider ca este flame... cu tot ce decurge. Discutia mea este despre Leduri - citeste ce am scris corect, legat numai si numai de leduri. Nu am de gand sa pierd timp si nici sa poluez aceasta zona cu cineva care nu pricepe ca ledul se alimenteaza cu curent controlat si tensiunea este o rezultanta. Daca ai nivelul necesar putem oricand sa discutam si tensiunea pe un led, si protectia paralel si liniaritatea termica... dar asta nu face decat sa ameteasca un incepator si tu asta faci cu Constantin, uite ce scrie mai sus: "Ca sa controlez tensiunea pe led" Ontopic Becoledul tau are un driver, care da curent constant spre leduri. Daca curentul este constant orice ai pune in serie cu ledurile va forta driverul sa creasca tensiunea, curentul ramanand la fel. Asta inseamna ca plusul de tensiune va degaja caldura fie intr-un rezistor suplimentar, fie in leduri suplimentare. Dar tu vroiai sa scazi caldura... Daca curentul scade cu astfel de manevre insemna ca driverul nu functioneaza sau il suprasoliciti, oricum ambele alternative nu le doresti. Deci revino la ce am scris, ai acolo solutiile necesare, nu gaselnite incorecte, eu ti-am dat 4 solutii Incearca ceva de acolo sau daca ai o idee revolutionara la care eu nu m-am gandit atunci spune-o aici si daca este buna o sa ti-o confirm. Nu sustin nici o clipa ca numai cele 4 solutii ale mele sunt valabile, poate vrei sa pui un ventilator sau cine tie ce alta solutie cu sanse de a avea rezultate. Uitasem: ledurile nu se conecteaza in paralel, pentru ca probabil obtii un cerc vicios in care in mod uzual se defecteaza exponential. Asta este pe scurt pentru nivelul tau. (Ledurile se pot conecta in paralel, dar asta este o discutie mai avansata si oricum trebuiesc rezistente de echilibrare, dar este cu totul alte discutie) Link spre comentariu
Ticu Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 De ce se arde cristalul...? In cazul in care sunt inseriate si se arde numai un led? Acelas curent a trecut prin toate ledurile. Din cauza tensiunii? Ca sa se mareasca tensiunea e necesar sa creasca rezistenta interna. Il ajuta cu ceva daca i se monteaza pe fiecare led un zenner? Mai degraba din cauza puterii (produsul curent x tensiune). Energia electrica se transforma in caldura (majoritatea) si lumina. Caldura daca nu se disipa suficient de bine in aerul inconjurator supraincalzeste si deterioreaza ledul. Intr-un sir de leduri identice se poate arde cel care are racirea cea mai proasta sau s-a intamplat sa fie cel mai putin rezistent. Sigur te gandesti si la o supra-evaluare a performantelor ledului in foaia de catalog (firma neserioasa). Iar daca le ai si trebuie sa le folosesti, te gandesti la o micsorare a solicitarii intregului lant. Cum anume se poate face asta cat mai ieftin si eficient, ar trebui discutat pe schema ta concreta. ------------------- Si domnilor, ala cu strapungerea jonctiunii este Zener https://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode Zenner (cu doi n) e o firma care face contoare de apa si gaz http://www.zenner.com/ Nu va luati dupa unele firme de vanzari care au lipsit la lectia asta. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 Si daca nu are decat un condensator si o punte redresoare pe dos? De unde stii ca are scc? Daca are scc e corect ce spui. In fine. Sper ca aia cu nivelul necesar nu te refereai la mine. Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 Un condensator de limitare este un "driver pasiv serial cu reactanta capacitiva" - ca orice driver are "datoria" ca sa livreze in sarcina un curent aproximativ constant. Poate fi astfel de montaj, sau poate fi un driver in comutatie, deci un driver activ, unde curentul de iesire este permanent masurat si ajustat. Evident, mult mai precis. Cu ambele scheme insa, in anumite limite, curentul este aproximativ constant, deci in ambele cazuri - daca doresti scaderea cantitatii de caldura generata - nu adaugi nici un element (led suplimentar sau rezistenta) pentru ca nu faci decat sa cresti disipatia. Si de aici solutia principala pe care am spus-o eu = scaderea curentului. Asta se face modificand driverul, nu adaugand haotic ceva in catena de leduri. Practic: - e cu reactanta capacitiva - micsorezi la jumatate sau chiar mai mult condensatorul. - e driver activ - maresti la dublu sau mai mult rezistenta de sesizare a curentului. Evident luminozitatea va scadea. Asta nu inseamna ca nu merita si solutia de marire a raciriii ledurilor, pe care am enuntat-o deja. Ticu Ai dreptate. Sa stii ca in momentul cand lucrezi cu randamente pe LED peste 150lm/W incepe sa se simta ca o parte mai mare din energie pleaca sub forma de lumina. Eu am experimentat cu leduri la peste 180lm/W si realmente m-a surprins cat de putin se incalzeau fata de ceea la ce ma asteptam... deci am sperante foarte bune pentru evolutia care va urma spre randamente si mai mari. Daca se mai urca mult in randament s-ar putea ca sa inceapa sa mearga bine si solutii cu racire principial deficiatara, cum sunt becoledurile. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 Intrebarea "de ce se ard ledurile?" este atat de complexa ca nu exista un raspuns clar pentru aceasta. Exista numai raspunsuri partiale. Ca sa putem discuta despre leduri mai intai sa definim acest dispozitiv pentru a avea o referinta in discutie. Expun o parere personala asupra functionarii ledurilor. Daca se doreste sarirea acestei expuneri derulati pana la textul ingrosat de mai jos dar va recomand sa citit acest paragraf. Ce este ledul? Acest dispozitiv este o dioda emitatoare de lumina asa cum se traduce din engleza "Light Emitting Diode" si este o dioda semiconductoare mai speciala selectata pentru modul de comportare la transformarea purtatorilor de sarcina din cristal (electroni si goluri) in fotoni (adica lumina). Orice dioda emite lumina dar unele diode emit mai multa lumina decat altele (o comparatie ar fi intre ciobanescul german, ogar si pechinez care toti sunt caini dar fiecare are rolul lui) adica procentul de transformare in lumina a curentului care trece prin ele este mai mare in functie de materialul ales pentru jonctiuni si procentul de impurificare a jonctiunilor precum si numarul de straturi intermediare intre cele doua jonctiuni. Alegerea corespunzatoare a materialului jonctiunilor si a procesului tehnologic determina lungimea de unda a luminii (infrarosu, vizibil sau ultraviolet). O alta caracteristica a diodelor si implicit a ledurilor este rezistenta dinamica a jonctiunii care se manifesta ca o pierdere a energiei sub forma de caldura, caldura care se disipa in mediul inconjurator. Caldura emisa, in cazul ledurilor, este invers proportionala cu radiatia luminoasa emisa de led iar suma acestora este egala cu caderea de tensiune pe led ori curentul prin led. Randamentul ledului este proportia intre radiatia luminoasa emisa fata de energia electrica aplicata ledului. O alta caracteristica a ledurilor derivata din functia de dioda semiconductoare este curentul maxim admis pe suprafata jonctiunii. Acest lucru se traduce prin pierderea relatiei de proportionalitate intre lumina emisa de led si curentul prin dispozitiv la depasirea unei valori maximale. Curentul maxim admis depinde de mai multi factori cum ar fi: -durata de aplicare a curentului. Valorile foarte mici de timp de aplicare a unui curent care depaseste curentul nominal nu duc la o incalzire apreciabila a jonctiunii dar pot arde firele de conexiune, acestea comportandu-se ca niste fuzibile avand inertia termica mai mica decat jonctiunea ledului. -valoarea intensitatii curentului. Cu cat valoarea curentului este mai mare in intervalul de timp cu atat incalzirea instantanee a jonctiunii este mai mare. -inertia termica a ledului. Fiecare led are, prin constructie, o anumita inertie termica a jonctiunii, care determina cu cat poate fi depasit, instantaneu, curentul fata de curentul nominal fara o incalzire apreciabila a jonctiunii ledului. Depasirea acestei caracteristici duce la supraincalzirea jonctiunii ledului si implicit la cresterea curentului prin el. Caracteristica de baza a unui led este relatia de proportionalitate directa intre curentul care trece prin led si fluxul luminos emis si de aceea, pentru un flux luminos constant trebuie ca ledul sa fie alimentat cu un curent constant (scc = sursa de curent constant). Ledul, fiind o dioda semiconductoare se supune acelorasi legi care guverneaza domeniul diodelor semiconductoare cu jonctiune incepand cu banala dioda redresoare 1N4007 si pana la dioda intrinseca dintr-un mosfet de putere asa ca putem spune ca ledul are o cadere de tensiune in conductie directa care este functie de materialul folosit, temperatura jonctiunii si curentul prin led. Ledul, fiind o dioda semiconductoare si avand un comportament neliniar (adica intre tensiune si curent nu exista o relatie de proportionalitate directa) se va comporta ca oricare alta dioda semiconductoare la alimentarea la o tensiune constanta adica va incepe sa se incalzeasca apoi va scadea caderea de tensiune pe led care va determina incalzirea si mai mult a ledului din cauza cresterii curentului prin acesta si tot asa pana cand, in functie de caracteristicile sursei de alimentare, va intra intr-una din cele doua situatii posibile: -prima situatie este cand sursa nu genereaza suficient curent pentru arderea propriu-zisa a firelor de conexiune din led si astfel ledul va fi suprasolicitat si supraincalzit, deteriorandu-se constant pana cand va intra in scurtcircuit (se va strapunge) sau va scadea fluxul luminos prin scaderea randamentului luminos si cresterea generarii de caldura pentru acelasi curent prin led. Acest led alb, fiind unul albastru sau UV acoperit cu un fosfor care adauga si celelalte culori la lumina emisa prin absorbtia culorii ledului albastru, se va degrada si fosforul prin degradare termica care determina aparitia acelei pete intunecate deasupra jonctiunii ledului (cristalului) alcatuita din fosfor degradat care este opac la lumina chiar daca restul fosforului este inca functional iar ledul abastru lumineaza inca. -a doua situatie este cand sursa poate genera un curent suficient ca sa arda conexiunile la jonctiune (firele) sau sa provoace dezlipirea/desprinderea acestora. Manifestarea acestei situatii este prin lipsa iluminarii ledului sau "oprirea" sau "palpairea" acestuia la incalzirea ledului. Situatia in care tensiunea pe led creste este in mare parte datorata incalzirii firelor de conexiune, si a cresterii rezistentei acestora, si racirii efective a jonctiunii adica inertia termica a radiatorului si capabilitatea de racire a acestuia care nu lasa sa creasca temperatura jonctiunii pana la limita ambalarii termice pentru un curent dat de alimentare. Aceasta situatie se manifesta prin limitarea curentului prin led la o valoare constanta, alimentat la o tensiune constanta, atat timp cat jonctiunea nu s-a incalzit. Dupa acest moment, la incalzirea jonctiunii ledului, intervine ambalarea termica. Situatiile care nu depind de functionarea ledului sau defectarea din cauza uzurii din timpul functionarii sunt: -proasta calitate a ledului si a materialeor din care este construit (adica nu se folosesc materiale suficient de pure) si care duc la defectari sau degradari mai rapide a ledului nemaiajungand la numarul de ore mentionat. -folosirea unei suprafete a jonctiunii cu mult mai mici decat este necesar, pentru o anumita putere mentionata a ledului, ducand la functionarea in regim continuu de supraincalzire si reducandu-se astfel numarul de ore de viata. -adoptarea unei solutii de racire cu mult inferioara necesitatilor ledului cu aceleasi consecinte de scadere a duratei de viata. -manevrarea necorespunzatoare a ledurilor care pot duce la descarcari de tip ESD (electrostatic discharge, descarcare electrostatica) care pot fi totale sau partiale. ESD totale duc la strapungerea ledurilor iar cele partiale duc la o scadere a randamentului acestora. Ca o concluzie la intrebarea "daca ledurile pot fi alimentate la o tensiune constanta?" raspunsul este afirmativ in teorie pentru ca, daca se respecta strict tensiunea de alimentare adaptata caracteristicilor ledului pentru o anumita solutie de racire (radiator) se poate mentine un regim de lucru in limita parametrilor. Orice deviatie cat de mica a tensiunii de alimentare (de ordinul milivoltilor) sau a scaderii capacitatii de racire cu cateva grade duce la o cresterea a curentului de ordinul zecilor de miliamperi sau chiar a sutelor de miliamperi ajungandu-se la ambalare termica. Fenomenul este cu atat mai accentuat cu cat puterea ledului este mai mare si racirea mai deficitara. In concluzie, chiar daca ledul este o dioda semiconductoare speciala avand o cadere de tensiune pe jonctiune ca la oricare alta dioda semiconductoare obisnuita, caracteristica de baza folosita nu este caderea de tensiune pe jonctiune ci curentul prin dioda pentru ca de acesta depinde fluxul luminos emis. Am incercat sa explic cat mai pe intelesul tuturor si imi cer scuze daca exprimarea nu este academica. Am mai incercat sa combin in acest text inclusiv ce s-a discutat pana acum. Revenind la discutie si in special la intrebarea legata de acel model de bec cu leduri care contine acea placuta cu leduri. Acea placa cu leduri este realizata dintr-un material cu substrat de aluminiu si cablaj aplicat pe acesta, special conceput pentru transferul caldurii de la leduri la discul de aluminiu si de la acesta la mediul ambiant. Tinad cont ca acel disc este intr-un mediu inchis, izolat termic, supraincalzirea ledurilor este cea mai probabila cauza a defectarii acestora, exemplificata prin acel "punct" negru de pe ledul defect. Solutia ar fi scaderea curentului prin leduri care se poate face in mai multe moduri in functie de constructia sursei de alimentare. Daca sursa de alimentare contine un condensator inseriat cu alimentarea (iar patratul negru de pe placa este o punte redresoare) atunci micsorarea valorii condensatorului (sau doua condensatoare inseriate, cel original si inca unul cu o valoare mai mare) este o solutie (impreuna cu montarea unui condensator de filtraj de 10-100uF in paralel pe leduri la o tensiune superioara a 60V, uzual 63V, acest condensator paralel de filtraj preia socurile de tensiune la aplicarea tensiunii, socuri care pot fi de ordinul amperilor). Este posibil ca acel patrat negru sa fie un circuit SCC dar nu vad rezistenta de programare la care se poate umbla, marindu-i valoarea. Prima varianta, cu condensator serie si punte redresoare admite si aplicarea unei rezistente in serie cu ledurile, scazand curentul prin leduri proportional cu cadrerea de tensiune pe acea rezistenta pentru ca in curent alternativ acel condensator serie are o reactanta echivalenta cu o rezistenta de limitare a curentului. Daca sursa contine o sursa de curent constant in comutatie atunci trebuie umblat la reactia acesteia pentru micsorarea curentului sau o alta varianta ar fi aplicarea unei rezistente in paralel pe leduri pentru scaderea curentului prin acestea. Din moment ce din poza nu rezulta cum arata sursa de alimentare am expus ambele situatii asa ca ar fi o idee buna inca o poza cu celelalte componente ale becului cu led. @Dxxx: as prefera sa nu editati acest post cu rosu daca nu incalca regulile forumului. Multumesc. 1 Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 Cum as face asa ceva, cand tot ce am citit este corect? Si totul este corect oriunde si oricand am citit ceva scris de tine.Daca am corectat ceva cu rosu, este ceva profund gresit care poate conduce un incepator la concluzii eronate.Nu am deloc intentia sa corectez ceva, chiar daca exprima o opinie contrara cu a mea, atat timp cat nu este vadit gresit si nu vreau sa persecut pe nimeni, pentru ca oricine poate gresi. Eu am atacat acolo doar afirmatia gresita, nu persoana care a facut-o si asa ceva sper sa trebuiasca sa fac cat mai rar.Deci eu iti multumesc pentru timpul acordat explicatiilor, sper sa le folosesca celor care au nevoie de ele, si totul este in concordanta cu ce am spus, evident exprimat in alt mod. Daca modul tau de exprimare este mai inteligibil sau mai prietenos si va fi mai usor inteles, asta este foarte bine. Link spre comentariu
cristi_908 Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 Becurile eftine cu leduri de obicei sint alimentate in serie cu un condesator si o punte redresoare si o rezistenta 50-100R de obicei condesatoru nu e calculat bine find de valoare prea mare si supra solicita ledurile incalzindurle prea tare pana unul cedeaza rezolvarea e simpla trebuie un condesator de capacitate mai mica luminozitatea nu o sa scada prea mult. Link spre comentariu
adydep Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 (editat) ................................................................................................................................................................................................. Cititi topicul urmator : http://www.elforum.info/topic/124064-lg-32lb561b-nu-se-lumineaza-display/ @Constantin Oncea nu a folosit un driver de leduri.A montat in paralel toate ledurile din backlight,si le-a alimentat pur si simplu dintr-o sursa reglabila de 5V/20A.....nu prea e in regula... ....................................................................................................................................................................................................... Editat Martie 28, 2017 de Andrei Tabacaru Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 @Dxxx: Multumesc pentru aprecieri dar nu am pretentia sa fiu considerat corect. Doar sa fiu corectat cand gresesc. @fanelforum: daca ati observat, inclusiv ideea dv. este in textul scris de mine. Am incercat sa fac o paralela intre ce ati scris dv. si ceea ce a scris Dxxx ca sa aduc la un numitor comun ambele forme de exprimare care descriu acelasi lucru: banalul led. Adevarul este ca ledurile sunt o ciudatenie a lumii diodelor semiconductoare. Cred ca sunt cele mai abuzate componente dar si cele mai fascinante si pentru asta au respectul meu. Ca un exemplu de "chinezism" dau un exemplu de led alb rece de 1W cumparat din comert odata cu alte leduri asemanatoare (toate din aceeasi cutie ca sa zic asa) numai ca acesta este mai "special". Are o culoare frumoasa de verzui deschis la un curent de 1-2mA ca apoi sa revina la "normal" pe la 5-9mA. Ledurile le-am alimentat in serie direct dintr-o sursa reglabila fara limitare de curent, cu un reglaj de tensiune undeva la 5V. Initial am crezut ca este ledul verde peste care s-a depus fosfor de led alb, cand l-am testat la curent mic dar nu este asa. Este un led alb "clasic" cu alta compozitie a fosforului plus ca se observa, comparativ, eficienta mai scazuta, posibil fara componenta de fosfor rosu. Pozele sunt facute cu un iphone 5 cu setarile pe automat in lumina scazuta. Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 28, 2017 Partajează Postat Martie 28, 2017 @ Andrei Tabacaru Ledurile din backlight sunt ceva destul de serios ca sa fie alimentate corect, prin driver activ si asa le face toata lumea. Adica curent constant bine controlat. Sa pui leduri in paralel este apanajul cuiva care are conceptii cel putin primitive, pentru ca niciodata nu va face drivere active pentru fiecare led. O solutie proasta pe care o pot promova carpaci partizani ai solutiei "merge si asa". Nu recomand o astfel de solutie. Oricum merita munca si efort sa faca racire buna, dar pastrand driverul original. Dar uite ce am raspuns deja la exact la asta, in urma cu 3 zile: **** http://www.elforum.info/topic/102745-televizoare-cu-backlight-led/page-2?do=findComment&comment=1514682 Citat: "Ratiunea de a pune leduri in serie si niciodata in paralel este simpla: in mod corect ledurile se alimenteaza in curent controlat (constant, uzual). Deci in momentul cand ai un numar mare (sa zicem X) de leduri este preferabil sa controlezi un numar mic de curenti X/n. Asta pentru ca a controla un curent inseamna a-l masura si a inchide o bucla de feed-back de control. A pune leduri in paralel ar insemna sa avem X curenti de controlat. Si sa nu imi spuneti de rezistente serie sau alte prostii - controlul trebuie sa fie activ, pentru rezultate bune - si sunt convins ca nici o solutie tip paralel nu are control activ... Nu mai vorbesc ca este usor sa manipulezi tensiuni de cateva sute de volti si mult mai greu sa rezolvi curenti foarte mari cum ar fi cazul unei solutii tip paralel. Daca mai doriti lamuriri la nivel de principiu va stept la rubrica de LEDuri." Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 29, 2017 Partajează Postat Martie 29, 2017 https://youtu.be/X71_MJt3hfQ https://youtu.be/B8ouABzb_PA Cam asa sta treaba. Acestea sunt chiar experimentele mele din trecut. Puteti vedea dependenta curentului de tensiune si daca reusim sa scadem cumva tensiunea vom scadea si curentul, cu voia dvs. Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 29, 2017 Partajează Postat Martie 29, 2017 OK, vad ca trebuie sa revin la teoria de baza, sper ca aici voi fi priceput de cititori. 1. Un driver este dispozitivul care da spre leduri curent controlat, uzual curent constant. Si curent constant inseamna chiar constant la driverele active te astepti la variatii sub 0,5% deci practic nemasurabile. 2. orice driver are un domeniu de actiune, adica niste valori intre care poate mentine curentul de iesire constant. Daca depasesti domeniul respectiv nu mai da curent constant. Pentru ca am impresia ca trebuie sa simplific uite: Exemplu: - ai un driver cu domeniu 10-20V si curent de 1A. Daca ledurile tale sunt 6 in serie, pe ele vor cadea 18V si curentul va fi 1A. - scoti una sau doua diode din sir, curentul ramane fix la fel, doar tensiunea se modifica, scazand. - acum adaugi 2 leduri, tensiunea pe ele se duce la 24V, dar driverul nu este in stare sa mentina curentul la acea tensiune, deci va da numai 0,5A. Asta insemana ca s-a obtinut ce ai zis tu, curentul a scazut. Insa scotand driverul din zona activa pur si simplu nu isi mai face datoria, nu da curent constant lumina emisa va varia haotic, la modificari mici de temperatura vei avea variatii pronuntate. Asa ceva nu vrei, defapt daca ai vrea asa ceva de ce sa mai pui driver, de ce sa faci corect??? Pai si fara driver este mai ieftin, pui o sursa de tensiune constanta calculata sa nu dea niciodata un Vf per led periculos - si uite cum controlezi ledurile in tensiune nu in curent! (ce am scris in bold este reducere la absurd, sa nu faceti asa) Daca faci asa ceva pe exemplul cu 24V / 8 leduri / 1A hai sa vedem cum merge minunea ta (este in continuare exemplu de "asa nu"): - la Tj 100 grade ai 22V pe leduri si esti convins ca radiatorul nu va permite nici in cel mai rau caz mai mult. Deci tensiunea constanta este 22V - Vara pornesti instalatia si un interval de jumate de ora luminozitatea tot va creste pana se ajunge la echilibru termic. Problema este insa ca la inceput vei avea sub 50mA curent, si la final (pentru ca nu doresti sa te apropii de zona de pericol, vrei ecart) vei avea numai 500mA. Lumina mult mai putina decat daca foloseai driver, plus variatie deranjanta grav a luminozitatii. - Iarna pornesti instalatia si luminozitatea este aproape inexistenta pentru ca trec numai 5mA prin leduri, iar oricat ai sta langa ele nici nu va creste luminozitatea, pentru ca la 5mA nu se produce caldura cat sa inceapa incalzirea. Ehe, iata ca am ajuns sa vorbesc de tensiune pe led, cu incepatorii. Gasiti prin threaduri mai vechi si exemplul cu conectarea ledurilor in paralel si ce decurge de acolo, cum se distrug exponential... Si de acum va rog numai on-topic. Link spre comentariu
puriu Postat Martie 29, 2017 Partajează Postat Martie 29, 2017 Aproape sigur s-a ars din cauza temperaturii exagerate. Mie mi s-a ars repede un bec identic, cred, cu cel din figura. L-am desfacut si am constatat ca discul din aluminiu cu leduri nu era prins pe radiator cu suruburi si pasta termoconductiva, ci era pur si simplu asezat langa radiator. Link spre comentariu
cavit Postat Aprilie 17, 2017 Partajează Postat Aprilie 17, 2017 Regimul termic le scurteaza durata de viata, cele COB pot fi racite, puneti un radiator mai mare, e bina sa nu treaca de 50 60 de grade, alte variante ieftine sunt dificil de racit, constructia nu permite. Un alt factor care limiteaza durata de functionare este materialul firului sudat pe pastila, cele ieftine cu fir de aluminiu dureaza mai putin, se intrrupe la lipitura, cele cu fir din aur dureaza mai mult. Puritatea cristalului din care este taiata pastila, cele de slaba puritate pierd rapid din fluxul luminos mai cu seama la regimuri termice ridicate. In general temperatura de functionare limiteaza durata de viata mai ales la cele de proasta calitate, fir de aluminiu, cristal de slaba puritate sau cu defecte. Cristalul de baza pentru leduri nu este siliciu ci unul widebandgap gen GAN, GAP-AS. conduce destul de rau caldura asa ca se taie forte subtire, cateva zeci de microni, pentru o racire acceptabila. Link spre comentariu
Spitfire Postat Aprilie 17, 2017 Partajează Postat Aprilie 17, 2017 Un caz special de defectare e cel al LED-urilor UV (365nm, 385-405 nm), unde, in ciuda racirii si alimentarii perfecte, totusi durata de viata e cuprinsa intre 100 si 5000 de ore. Exista si sperante(deocamdata neconfirmate) de LED-uri UV cu durata de viata de pana la 50.000 de ore.Iar randamentul luminos in cel mai fericit caz abia atinge 10 lm/W, mai slab decat la tuburile black-light blue. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum