Vizitator piciu1993 Postat Martie 7, 2017 Partajează Postat Martie 7, 2017 Va salut! Sunt nou in acest domeniu ... Vreau sa imi fac un stop pentru un atv cu leduri si as vrea o schema pentru ca nu stiu cum sa fac legaturile si ce rezistente imi trebuiesc. La instalatia atv-ului am un fir cu + si - pentru pozitie si inca unul pentru frana iar eu vreau sa fac pe aceleasi leduri si pozitie si frana. ( ledurile nu sunt de 12v.) Link spre comentariu
validae Postat Martie 7, 2017 Partajează Postat Martie 7, 2017 Faci legăturile desenate cu roșu, apoi adaugi cei patru rezistori cu valori între 220-470 Ohmi/0,5W, în funcție de luminozitatea dorită.Asta o stabilești prin probe înainte de montarea finală a tuturor rezistorilor.Ideal ar fi să nu se depășească totuși un curent de 20-30mA prin leduri.Curentul poți să-l determini și indirect, măsurând tensiunea la bornele rezistenței și împărțind-o la valoarea rezistenței. Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 7, 2017 Partajează Postat Martie 7, 2017 Ce zice Vali este corect in raport cu datele disponibile. INSA... Insa din ce zici tu doresti sa ai si stop si pozitie pe aceleasi leduri. Si asta se face de obicei respectand instalatia originala... Deci solutia corecta inseamna: - driver activ (adica nu rezistente inseriate) = asta din cauza ca trebuie sa ai doi curenti diferiti prin leduri - sumator cu diode Shotky pe intrare Ledurile trebuie sa fie de buna calitate, cu DS pentru ca pe faza de franare trebuie sa ai putere destul de mare. De asemenea nu poti exclude ca un sofer va sta cu piciorul pe frana, deci trebuie ca sa ai si racire pentru leduri Din aceasta cauza cred ca ledurile din poza nu corespund, poate ai insa un DS care sa demonstreze ca sunt suficiente si pot functiona fara racire. Posibil sa renunti la racire, dar asta poate sa functioneze doar cu un numar semnificativ mai mare de leduri mai mici. Probabil ca daca dispui mai mult de 50 leduri, dar pe un cablaj care sa evacueze ceva din caldura el insusi - atunci sa poti renunta la radiator. Am facut asa ceva pentru o motocicleta, dar in cazul respectiv era si mai complicat, inclusiv semnalizare, este undeva intr-un topic vechi. Din ce imi amintesc acolo erau 100 leduri si montura era relativ disipativa, oricum mai mult ca un cablaj perforat asa cum ai dori tu. Nu mai zic ca trebuie si surge-protection, macar TVSuri pe cele doua fire active. In plus mediul auto este foarte dur ca stresare, deci trebuie lucrat temeinic si cu marje foarte mari ca dimensionare - asta necesita multa experienta, deci nu prea este indicat pentru tine. Link spre comentariu
kinderu56 Postat Martie 7, 2017 Partajează Postat Martie 7, 2017 mai bine decat sa povestesti desenezi repede o schema simpla cu doua valori de rezistente pentru poziti si farna , ca ai bagat omu in ceata este un atv chinezesc cu o lampa simpla nu faci lampi de frana pentru"" bentley continental gt"" asa cum a facut "" validae Link spre comentariu
validae Postat Martie 7, 2017 Partajează Postat Martie 7, 2017 Dacă tot ai făcut plăcuța aceea de test, poți s-o modifici totuși ca să ai jumătate din leduri pentru stop și jumătate pentru semnalizare.Ca protecție poți pune între barele de plus și cea comună de minus câte un TVS cu tensiunea mai mare de 16V. Nu am figurat acele TVS-uri în schemă.La fel de bine însă, poți pune și câte un Zenner de 16V/1W în paralel cu fiecare ramură de trei leduri, între primul led de după rezistența de limitare și minusul comun (am figurat doar unul pe primul șir).Rezistențele vor fi binențeles de valori diferite între stop și semnalizare, fiindcă pe stop trebuie să lumineze ceva mai tare. Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 7, 2017 Partajează Postat Martie 7, 2017 Am si zis ca ce a facut Validae este bine, tinand cont de datele preliminare. Insa asta nu are nici o legatura cu faptul ca un vehicul nu poate fi echipat ca un brad de Anul Nou, ca exista alte standarde necesare si asta duce la solutii care depasesc un incepator... Si ce am spus la nivel general este spus ca sa stie ce sa investigheze ca de aia exista internet, bineinteles daca chiar are dorinta de asa ceva. On-topic: 1. raportul de putere pozitie/frana este 1:4 pentru iluminat incandescent, deci trebuie tinut cont ca emisia luminoasa scade mult mai mult decat scaderea puterii. Din aceasta cauza pentru leduri - cel putin experimental - raportul optim al puterilor intre cele doua este cam de 1:10. Deci nu trebuie sa lumineze ceva mai tare / trebuie sa lumineze mult mai tare... 2. la cate de putine leduri doreste sa foloseasca este si mai rau daca imparte jumate/jumate ledurile. Fiind legate in retea serie/paralel - nu prea merge ca sa functioneze toate in ambele cazuri cu rezistente serie, din aceasta cauza ziceam driver activ. 3. tot experimental puterea pentru leduri bune trebuie sa fie pe la 3-5W pe franare, pentru a fi bine vizibil ziua - o astfel de putere nu va fi suportata de ce vad eu in poza. Link spre comentariu
blazeu Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 Colegul Dxxx are deplina dreptate. Aceasta problema poate fi abordata si ca un experiment, caz in care "sansele" de a reveni pentru remedierea fie a semnalizarii nesatisfacatoare (a fost deschis subiectul raportului de intensitate luminoasa pozitie/frana) fie a unei defectari a unui/unor LED-uri ca urmare a depasirii unor parametri, mai precis anumite limite legate de o functionare de durata; si nu in ultimul rand, din experienta PERSONALA mediul "auto" e foarte "solicitant", si solutiile mecanice "se cer" bine gandite, altfel "cad" neplacut de repede si, cum a observat inegalabilul Murphy, exact la cel mai inoportun moment! Deci, daca doriti "ceva" fiabil si durabil, recomandarea mea e sa porniti de la ce a scris colegul Dxxx, si sa mai studiati un pic si pe cont propriu chestiunea.... Bafta si succes! Link spre comentariu
Vizitator piciu1993 Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 Va salut si multumesc pentru raspunsuri. Am folosit urmatoarea schema si lumineaza destul de tare pentru cate leduri sunt dar mai am de montat cele 2 diode si sa fac o proba cu o rezistenta pentru pozitie sa lumineze la jumate din putere, cam ce valoare sa folosesc la rezistenta de la pozitie ? ( am numai rezistente de 100 ) Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 Se alimenteaza cate 3 in serie si puse in paralel siruri asemanatoare dintr-un stabilizator 7812 pus pe radiator. pt frana si dintr-un 7809 pt pozitie. Link spre comentariu
kinderu56 Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 doua variante simple Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 1. Da, pentru experimentare solutia de imediat mai sus/stanga va merge probabil, asa ca o schema pe care o realizezi... Dar nu va merge nici satisfacator (prea slaba lumina), nici nu are elementele necesare spre a rezista in mediu auto un interval rezonabil. 2. Schema din dreapta se vrea mai desteapta, dar are multiple greseli evidente, spre exemplu foloseste pe railul pozitiv stabilizator de rail negativ - acolo ar fi trebuit tot ceva de rail pozitiv adica 7812 nu 7912. Plus ca seria 7812 ar necesita alimentare cu minim 15V ca sa stabilizeze... de unde? In plus nu doresti drop-out-ul mare, acolo ar merge ceva LDO cu alte tensiuni si lungirea catenelor, si sumatorul cu diode Shotky nu 1n4148 care mi se par oricum subdimensionate grosolan. Nici nu mai vorbesc ca folosind circuite integrate similare se poate face driver cinstit, cu monitorizarea curentului de iesire, nu cu rezistente de limitare... Si nici nu mai zic ca sigur ledurile nu vor lumina alimenate din 7805, plus caderea pe o jonctiune din sumator - adica raman maxim 4,4V care sa faca sa lumineze 3 leduri inseriate... Deci observatia cu "hai sa-i punem astuia o schema" , "sa desenezi repede o schema simpla" este absurda, chiar si o astfel de schema cu niste leduri necesita gandire, calcule, experimentare, asta daca doresti sa realizezi ceva care sa corespunda. O astfel de schema repet trebuie sa dea in pozitia franare minim 3W efectivi pe leduri. In plus tensiunile exacte si numarul de leduri inseriate - asta este de stabilit experimental, masurand concret ledurile, pentru ca doresti sa risipesti cat mai putin in producere de caldura... Si cum spuneam in aceeasi directie ar fi LDO si diode Shotky, tot ca sa minimizeze pierderile... Asta desi solutia corecta este cu un driver boost, si evident cu TVSuri - si in acest caz nu trebuie sa mai experimentezi nimic datorita flexibilitatii mari ca plaja de tensiune a unui driver boost. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 Si daca nu stabilizeaza ce? Merge cu 11,5v nu cu 12v. Caderea de tensiune pe stabilizator e aceiasi. (aproximativ 2v). Ala e pus acolo ca sa nu depaseasca 12v cand pe intrare este mai mult. Nu ii mai dati nave cosmice pentru un amarat de led. Daca face iluminat permanent, unde se cere performanta, randament, cri, mai inteleg. Omul vrea sa aprinda festila aia in 2 intensitati diferite, cu 2 comenzi diferite. Poate pune si LDO, nu zic nu, e gresit si stabilizatorul, dar il corecteaza, pune de rail pozitiv. Credeti ca daca a dat 5 lei pe leduri, da 100 pe drivere si alte minuni? un bec normal e 2 lei, poate i se rupe daca il schimba de 2 ori pe an. Link spre comentariu
lutza2 Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 ceva simplu. http://tech.bareasschoppers.com/diy-projects-mods/rear-lights-mod/ Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 FanELF Cum "ce daca?" adica pui stabilizator cu drop-out mare, doar ca sa se incalzesca si sa limiteze ceva varfuri mici (pentru ca la surge oricum nu rezista...)??? Folosesti un stabilizator ca sa stabilizeze. Punct. Daca asa gandesti - pai de ce sa nu renunti de tot la el, pui o rezistenta de valoare mica (normal ca ar trebui calculata) pe care va cadea tensiune mai mica decat pe stabilizator, eventual un Zenner dupa rezistenta ca sa faca protectia ta minune, poate chiar mai eficient, si pentru ca la iesire vei avea tensiune mai mare eventual recalculezi rezistentele de pe catene. Asa macar este mai simplu, mai ieftin, dar chiar si ca eficienta mai bun. Si asa ajungi cam la schema 1, adica fara stabilizatoare. Schema care spuneam ca va functiona, dar este impropie ca functie si ca fiabilitate pentru a fi folosita pe vehicule, altele decat de jucarie. Link spre comentariu
masterpic77 Postat Martie 8, 2017 Partajează Postat Martie 8, 2017 Nu-i mai simplu de alimentat toata toata placa cu led-uri in PWM ; ai nevoie in plus doar de un banal 555 si un MOS ; la pozitie mergi cu PWM de 30% de exemplu , la frana cu PWM de 100% sau pe acolo ? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum