Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reclama cu LED


snipson

Postări Recomandate

Salutare!

 

Am de iluminat o reclama de 3x3x0.3 m. Spatele este din ceva PVC alb. Partea luminata este ceva material ca prelata. Vechiul sistem era cu neoane dar se doreste pe LED.

 

Se preteaza benzile cu LED?

 

Se doreste o durata de viata cat mai mare, asadar 50.000h. Va functiona 12h pe zi. Temperatura -20...+40 .

 

Odata montata prelata va fi foarte dificil de intervenit in interior, sursa va fi pozitionata in exterior.

 

Cum sa pozitionez ledurile, in linii paralele cu distanta de 20-30 cm intre ele, sau pe laterala sa bata spre interior?

 

Temperatura de culoare 4000K este ok ?

 

Care este cea mai potrivita solutie?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 28
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    12

  • snipson

    3

  • Spitfire

    3

  • UDAR

    3

Top autori în acest subiect

Nu stiu daca le iau in aceeasi ordine, hai sa sistematizam putin.

 

3x3m inteleg insa grosimea 30cm? nu am vazut panouri atat de groase, insa o grosime mare ajuta dispersia, deci este un lucru bun pentru ca poti sa ai ecart mare intre leduri.

 

50.000 ore poti sa obtii in doua conditii: racire adecvata si leduri bune.

Banda led uzuala este facuta cu leduri chinezisme, numai bune nu sunt. Pe de alta parte gasesti si banda led cu leduri bune inclusiv ca randament, spre exemplu Nichia, dar pretul este cam de 10 ori mai mare, undeva pe la 200 lei pe metru. Nu cred ca rezisti la asa buget.

Banda led este o solutie simplu de pus in practica, dar una dintre cele mai putin performante.

 

Asa ca solutia ta cea mai buna ramane ceva gen COB fixate pe profile (aluminiu extrudat) paralele cu rol de sustinere, dar in special de racire, grupate serie/paralel si alimentate dintr-o sursa SMPS-CC (adica cu iesire curent constant!) dedicata, evident existand pe catene si rezistente de echilibrare. Cu o astfel de solutie vei depasi 50.000 ore daca COBurile sunt bune, si daca sigur se respecta temperatura ta maxima de 40 grade.

Atentie ca daca pe panou bate direct soarele cand functioneaza, sansele sunt mari ca sa se depaseasca 60 grade in interior, ceea ce ar solicita racire suplimentara nu doar niste profile.

 

4000K este "neutral" dar in functie de scop/efecte scontate poti folosi alte temperaturi de culoare, asta in mod intentionat. Ce este cu valoare mai mica va fi virat spre rosu; cele cu ciftra mai mare vor vira spre albastru.

 

Geometria exacta nu prea poate fi subiectul unui sfat la distanta, trebuie vazut concret si testat...

 

 

Si acum niste sfaturi:

- banda led are randament prost, deci este preferabila solutia cu COB si alimentare "adevarata" si prin prisma economiei de electricitate si bani pentru racire - in sensul in care vei folosi putere probabil pe jumatate fata de banda. Daca socotesti 12 ore pe zi, la o speranta de viata de 10 ani economia este foarte importanta.

- sursele SMPS pot fi mai multe, in felul asta faci un sistem oarecum redundant, chiar daca iti "pica" o sursa sau o catena de COBuri nu va disparea toata iluminarea si va ramane vizibila chiar si in avarie partiala.

- oricum discutam de 9 metri patrati, deci sper ca ai buget proportional cu suprafata si rezonabil ca marime.

Link spre comentariu

Nu există IP67 sau IP+orice alt număr referitor la benzi cu LED . IPxx se referă la carcase , cutii , etc. Despre benzi cu LED putem spune că sunt pentru exterior, waterproof sau alte asemenea calificative dar nu IP.

Scuze pentru off topic .

 

 

PS . Ca să nu fiu acuzat că nu sunt constructiv . IP67 înseamnă că acea carcasa este complet etanșă la praf ( 6) și la apă la scufundare la adâncimi până la un metru (7).

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Multumesc pentru sfaturi.

 

O sa verific cati lumeni am nevoie pe m2 ca sa se vada bine. apoi cautam cea mai fiabila solutie.

 

Stiu ca ledurile Nichia sunt bune si deloc ieftine. Ideea e cate ar fi suficiente.

 

De costat stiu ca o sa coste,dar pe termen lung se amortiteaza din consum.

 

Este o firma luminoasa si o sa functioneze doar noaptea.

Link spre comentariu

Da, ce zici este corect. Insa ar trebui sa analizezi mai critic fixatia pe banda led.

Banda led este una dintre cele mai proaste solutii - randament mic si stabilizare proasta a curentului, deci pune-o cat mai jos pe lista de optiuni.

 

In rest ce zici este perfect corect.

- incepem cu fluxul luminos necesar

- gasim solutia de randament maxim (care sigur nu este banda led)

- discutam considerente de cost (investitie initiala dar si operare pe durata vietii).

Link spre comentariu

OK , ai dreptate că acolo așa scrie . Totuși standardul ( e vorba de EN/IEC60529 ) se referă la ceea ce am spus eu .

 

https://www.nema.org/Standards/ComplimentaryDocuments/ANSI-IEC-60529.pdf

 

Că cineva a făcut o asimilare mai mult sau mai puțin corectă , asta e altceva .

On topic totuși , putem vorbi de grad de protecție IPxx la ansamblul acelei reclame - cutia în care ea este instalată.

 

Recununosc însă că , odată ce se înțelege clar la ce se referă , greșeala nu e chiar atât de gravă . Era vorba doar de rigoarea folosirii termenelor.

 

 

EDIT . Am văzut că și alți fabricanți de benzi folosesc indicatorul , fără să facă trimitere la standardul corespondent . Se pare deci că e o asimilare larg folosită .

Poate că eu interpretez prea rigid ....

Editat de UDAR
Link spre comentariu

pentru iluminat cu led, prin "industrie" se folosesc "module led", asta fiind termenul sub care le gasesti:

https://www.google.ro/search?q=modul+led&espv=2&biw=1368&bih=807&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjirs_lt5LSAhUBDiwKHc5kAokQ_AUIBigB

 

cam asa arata. Cateva sfaturi:

 

- multe firme ce lucreaza in reclame luminoase, monteaza chinezarii de 1-2 lei bucata/modul. Gasesti module calitative la cam 4-5-7 lei, depinde unde vrei sa te duci.

- led-urile se monteaza pe carcasa metalica, luminand din spate prelata ta (nu din laterale). Se vor monta in siruri paralele. Totodata, pe cat este distanta intre 2 module (vin atasate unul de altul cu fire) pe atat lasa liber si intre siruri.

- Nu te baza pe banda dublu adeziva cu care vin aceste module. Dupa ce le prinzi pe suportul lor, adauga si putin silicon. Pe caldurile care sunt vara, banda aia o sa se inmoaie si led-urile se dezlipesc, daca stau numai prinse in ea. De asemeni, cablurile din reclama trebuie prinse cu silicon de partea metalica, nu le lasa in nici un caz sa stea in aer sau deasupra led-urilor - vei avea umbre in lumina produsa de led-uri asa cum o vezi dupa ce aprinzi caseta luminoasa.

- Desi led-urile vin in siruri de cate 20 module (10, 20 etc depinde de unde le ei), nu le pune simplu in paralel intr-un singur sir. Alimenteaza de la ambele capete sau foloseste un cablu gros, conductor 2.5mm din care te ramifici cu fiecare sir de module. Daca alimentezi pe toate dintr-un punct, o sa ai surpriza ca din cauza caderii de tensiune pe fir, capatul opus punctului din care alimentezi sa fie mai intunecat cand le aprinzi.

- Atentie la dimensionarea sursei de alimentare. Sursele in caseta pe care le vei gasi cand vei cauta - sunt niste chinezarii ordinare. Daca ai determinat ca ai nevoie de 200W pentru led-urile tale, ideal ar fi o sursa de minim 300-350W chinezesti daca vrei sa te tina.

- Cositoreste legaturile din reclama. Desi vei vrea sa faci o cutie cat mai estansa, in realitate inauntru tot va ajunge cumva umezeala. Cuprul cocleste iar daca legaturile facute de tine sunt pur si simplu rasucite mecanic, rezistenta contactului va creste si cum ai curenti mari ce trec prin ele (10-20A) te poti trezi ca se topesc legaturile si se intrerupe iluminatul sau mai rau, ia foc ceva. Repet, cositoreste orice legatura din reclama.

-Materialul suport pe care sta lipit autocolantul cu reclama ta (sau litere etc, ce o sa folosesti) trebuie sa fie alb, si cat de cat opac. Daca folosesti un suport transparent, risti ca iluminarea sa nu se vada uniform.

- Ideal, cauta led-uri de 5400-5600-6000K. In zona asta. Cu cat te abati inspre alb neutru sau mai galben (sub 5000K) eficienta luminoasa o sa scada.

 

aa da.. nu folosi benzi de led-uri.

Editat de matzah
Link spre comentariu

Scrisesem ditai raspunsul si s-a blocat serverul... asa ca totul este pierdut.

 

In rezumat:

- modulele alea sunt exact ca banda led, adica se alimenteaza in tensiune constanta si au driver pasiv serial. Solutie acceptabila pentru un led de semnalizare de 30-40mW, dar absurda pentru puteri mari, daca ai minim de cunostinte.

- probabil solutia "industriala" cointine si un SMPS ieftin(...cat de bun?...) dar in special leduri si ele ieftine, cu randament mic.

- deci ma astept la un randament de la 220V~ pana la lumina de 50lm/W...

 

Daca se foloseste o solutie buna se poate ajunge si la 150lm/W.

- pe termen de 50.000 ore si considerand sute de Watti economia la energie este considerabila.

 

In plus nici macar investitia initiala pentru solutia buna nu este cu mult mai mare. Sa zicem ca solutia "industriala" este de 450W -> deci solutia buna va da la fel de multa lumina la 150W:

- pai alimentatorul tensiune constanta ieftin/prost va fi de 450W deci nu va fi chiar asa ieftin. Probabil o sursa de curent constant de 150W cu randament peste 85% (90%, posibil) nu va costa mult mai mult.

- la LED/COB desi puterea va fi de 3 ori mai mica, sigur vor fi costuri mai mari, dar ele se amortizeaza in primul an, poate mult mai curand din economia la energie.

 

In plus 450W se poate sa incalzeasca semnificativ incinta - cu repercursiuni grave pe SMPSul de 450W ieftin -> foarte probabil probleme vor surveni inainte de 10.000 ore

Pe solutia de 150W sansele sunt mult mai bune, mai ales ca toate componentele ar fi din alta clasa de calitate, deci 50.000 ore va fi usor de atins.

Link spre comentariu

Daca acea caseta luminoasa se amplaseaza in exterior, luati in considerare ca iarna poate scadea temperatura pana la -20 gr. C iar vara, se poate insera cand afara mai sunt inca +30gr. C. LED-urile au avantajul ca in noptile geroase de iarna lumineaza la fel ca in restul timpului, pe cand tuburilor fluorescente le scade putin luminozitatea. Singurele casete luminoase care rezista 2-3 ani fara reparatii sunt cele cu tuburi fluorescente(preferabil la 10.000K)+drossel clasic(nu electronic!) si starter-ionic sau electronic.

Link spre comentariu

"Singurele casete luminoase care rezista 2-3 ani fara reparatii "- da-mi voie sa dubitez... atentie la exprimarile categorice, puteai sa nuantezi "singurele casete luminoase, de care stiu eu ca rezista... ..." sau in loc de rezista trebuia sa spui "care statistic au sanse sa reziste"

Pentru ca daca 99 de instalatii se defecteaza in 3 ani si una singura ajunge la 10 ani, atunci nu mai poti fi categoric.

 

Este vorba de cum ne exprimam, incat sa fie corect d.p.d.v. logic.

Este preferabil sa ne abtinem de la afirmatii categorice, daca nu avem si dovezi categorice.

 

Asta pentru ca in regim de 12/24 o instalatie LED decenta trebuie sa aiba o viata medie de 10 ani.

De ce?

- pai atat este viata medie a LED/COB asta daca Tj nu depaseste deloc 85 grade. Iar o realizare decenta, exact asta inseamna: sa garanteze racire corespunzatoare.

- nelinistile unora referitoare la alimentare sunt foarte usor de depasit pentru ca exista produse industriale cu MTBF de sute de mii de ore, adica suficient de mult peste viata Led, incat sa nu conteze. Si sunt si multe etanse, rezistente la expunere exterioara (produse pentru iluminat stradal) Si pentru ele singura conditie este sa le mentii cat mai reci posibil, dar dispunerea in portiunea decliva rezolva asta.

MTBFul este raportat uzual la 25 grade Celsius, dar am vazut si variante corespunzatoare la 65 grade, oricum exista solutii care nu vor scadea semnificativ limitarea existenta la nivelul LED/COB.

Link spre comentariu

devenim usor nerealisti fara cateva date mai concrete. Unde mai ramane sa incepem sa recomandam si led-uri cu CRI minim 90 sa nu deranjam vizual ochiu' trecatorului.

 

concret, cat costa led-uri cu eficienta luminoasa de 150lm/W in contextul a 9mp de reclama? Suntem siguri ca omul vrea/isi permite astfel de solutii? Asa, le dau naibi de module si fac si eu niste recomandari mai de doame ajuta.

daca omul considera consumul de curent o problema, baga o surubelnita in semireglabilul din sursa si da mai la stanga. Asa se "regleaza" MTBF-ul in "industrie". Pentru ca efectiv multi patroni nu-si permit solutii tehnologice mai avansate, consuma mult - merg cu reclama mai chioara.

Gasesti module samsung originale, undeva in jur a 90 si ceva lm/W in zona de pret 4-8 lei bucata (depinde de serie, temperatura culoare, eficienta, daca sunt fake sau nu). Invit doritorii sa desfaca de curiozitate reclame iluminate cu led spre a observa cate solutii gasesc (daca gasesc) ce depasesc tehnologic nivelul led-ului cu limitare pasiva printr-o rezistenta banala. Rar, nu pentru ca nu sunt oameni in tara asta capabili sa dezvolte solutii mai bune (eficiente, durabile etc) ci pentru ca ele depasesc in vasta majoritate bugetele alocate de cumparatori.

 

Lasati mai bine omul sa prezinte un buget pentru realizarea acelei casete, apoi vedem ce anume incape in el. Iar daca acest buget chiar permite solutii mai evoluate, respectele mele si viitoare linkuri catre producatori mai consacrati de astfel de solutii. Omul nostru are macar un ampermetru (sau clampmetru ceva sa poata face o masuratoare de curent?

 

PS. nu lucrez in "industrie", doar am vazut cum lucreaza si gandesc "industriasii"... Nu iau in brate dar nici nu condamn, aia s-au pliat pe piata si o inteleg mai bine ca mine. Atata tot.

Editat de matzah
Link spre comentariu

Da, stai linistit ca nu te contram pe tine, contram ideea de a-ti fura singur caciula.

Stiu cam care este "standardul" in industrie, jalnic si cam la niveul de banda led.

 

- o data ca folosesc leduri sub 120lm/W cat consider eu ca este minim acceptabil zilele astea

- in plus driverul pasiv prost ca performante si randament, plus genertor de caldura - de asta zici tu de module cu 90lm/W (de firma adevarata = Samsung) pentru ca in module sunt si rezistentele de limitare

- si nu in ultimul rand si o sursa de tensiune constanta in primul rand ieftina, cu randamet sub 80% (poate chiar sub 70%) /// dar si tendinta de a folosi tensiuni mici /curenti mari cu cabluri subdimensionate, care contribuie si ele la randament jalnic.

 

Rezultatul este randament global cum spuneam pe la 50lm/W (calculand toate treptele, incepand de la 220V~)

 

Sa stii ca si o solutie buna si eleganta poate fi dimensionata la mai putina lumina, daca o astfel de lumina este acceptabila.

 

Si raportat la modulele Samsung ar fi interesant pret concret + randament exact + putere/puncte de functionare.

Cu aceste date se poate compara cu o optiune mai evoluata si posibil ca pana la urma produsul mai bun sa nu coste mult mai mult...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări