Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Realizarea cablajelor prin metoda foto


Blacksmith

Postări Recomandate

Dudi,

Uite cum fac eu pe folie retroproiector:

 

1. Imprimi pe folie retroproiector.

2. Daca e dublu strat imprimi ambele fete. Nu conteaza cum imprimi, caci grosimea foliei nu are nici o influenta. Important e sa fie fetele cum trebuie, nu in oglinda :).

Suprapui cele doua fete cat poti tu de bine. Te orientezi ca traseele cele mai subtiri sa se suprapuna perfect, e mai vizibil. Apoi le lipesti cu scotch pe trei margini numai (sfat: o folie o tai cu jumate de cm mai mica decat cealalta la margini).

3. Astfel ai creat un buzunar din cele 2 folii. Acuma bagi placuta (dupa ce ai scos foliile protectoare) intre ele si o aliniezi drept (ca sa fie mai usor la taiat).

4. O pui intre 2 geamuri cat mai presata. Eu pun elastic la capete ca sa stea presata. Sticla e ordinara, de la suporturi de poze IKEA.

5. O pui la UV (eu folosesc becuri CFL 25W, expunere 3 minute).

6. Dupa timpul necesar, o lasi 2-3 minute in pace la semi-intuneric/intuneric.

7. O developezi (freci usor cu o perie de burete ca sa accelerezi procesul de inlaturare a pozitivului/negativului - dupa cum ai).

8. O corodezi.

9. O gauresti.

10. O stanezi.

11. Lipesti piesele.

12. Te bucuri de montaj :).

 

Mai jos am pus poze cu etapele: 2 / 3 / 4 / 11. Placuta e ampliful in clasa D de care iti spuneam. Bumbii de fludor sunt vias-urile. Placuta are inca flux pe ea, d-aia mizeria aia. Mai am sa lucrez la ea.

 

Cum aflii timpul de expunere?

Imprimi pe o folie o linie de 10 cm lungime si 1mm grosime (sa zicem). Trasezi la fiecare cm o linie perpendiculara. Pui la expus UV doar 1cm descoperit, dupa 1 minut descoperi alt cm, samd pana descoperi cei 10cm. O developezi si corodezi. Ai sa vezi unde s-a realizat perfect. 3-5 minute ar trebui sa fie OK de la 5-10cm distanta de la sursa de UV.

 

In functie de ce sursa UV folosesti, distanta pana la PCB conteaza, dar vezi tu prin incercari.

 

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image

 

Link spre comentariu

Exista mai multe metode.Cea mai banala este metoda dizolvarii sacazului in alcool izopropilic iar apoi ungerea placii cu solutia obtinuta.Dar binenteles ca exista si metode mai moderne ca si cea din videoclipul de mai jos.

Link spre comentariu

Exista mai multe metode.Cea mai banala este metoda dizolvarii sacazului in alcool izopropilic iar apoi ungerea placii cu solutia obtinuta.Dar binenteles ca exista si metode mai moderne ca si cea din videoclipul de mai jos.

Cipri!! Te rog sa ma scuzi ca intervin. Procesul de stanare nu e acoperirea traseelor cu staniu(cositor)? Poate gresesc eu. Eu acopar traseele cu ajutorul unui letcon cu virful in forma de pana,binenteles dupa ce aplic saciz dizolvat in alcool. ''Stanarea'' prin acesta metoda are si inconvenientul dezlipirii traseelor de pe suport,in cazul in care temperatura virfului letconului este prea ridicata,sau placatul este de proasta calitate. E indicat a se curata placuta cu ajutorul unui burete abraziv, spalarea placutei si apoi acoperirea placutei cu saciz dizolvat in alcool izopropilic. Pentru ''stanare'', folosesc fludor cit mai subtire. Poate ca nu e cea mai indicata metoda.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Cipri!! Te rog sa ma scuzi ca intervin. Procesul de stanare nu e acoperirea traseelor cu staniu(cositor)?

 

N-am pentru ce sa va scuz caci aveti tot dreptul sa postati aici la fel ca orice alt membru al acestui forum.Legat de stanare ati precizat foarte bine,iar solutia folosita in videoclipul postat de mine este cositor chimic.N-am folosit asa ceva dar imi place tare mult cum arata cablajul in urma stanarii cu respectiva solutie.In plus am auzit ca adera foarte bine fludorul la respectiva solutie fata de alte solutii pentru stanat despre care unii spun ca te scot din sarite deoarece dupa aplicarea lor peste stratul de cupru lipirea devine un chin.

Editat de cipri_mury
Link spre comentariu

Intradevar stanarea prin metoda chimica arata foarte bine. Ce m-a frapat de fapt. Am urmarit de mai multe ori filmuletul si am observat ca placuta pusa-n cuva cu solutia de stanare, era acoperita cu staniu. Cel putin asa mi s-a parut mie.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Pentru cei ce folosesc hartia de calc este bine de stiut ca si o coala mata poate deveni transparenta pentru a face PCB-ul. Exista un spray care se numeste TRANSPARENT si care se gaseste de cumparat in acelasi loc de unde se cumpara POZITIV. Pentru cei ce folosesc tot felul de neoane sau leduri mai mult sau mai putin UV va anunt ca exista in comert un bec specializat pentru metoda FOTO. Becul este PHILIPS si are urmatorul cod, (nume):

AGRAPHOTO -BM 220v 500W -E27 TYPE PF-318 E/44 (Made in Holland).

Cand voi avea posibilitate voi posta o imagine cu becul si o masa (o chestie dubioasa) dedicata pentru metoda foto. :41

Am cumparat o sticla de Liquid Tin.

E buna soluita aia la ceva? :nebunrau:

Link spre comentariu

Preparate chimice pentru cositorire:

CYN-CHEM-45 Preparat chimic: preparat pentru cositorire; pungă; 45g

CYN-CHEM-90 Preparat chimic: preparat pentru cositorire; 90g

SENO-3211 Preparat chimic: preparat pentru cositorire; flacon; 90g

 

Pentru a creste transparenta hartiei da calc se poate folosi:

Transparent21/200 Preparat chimic: transparent; aerosol; cutie; 200ml

(vad acum ca a postat si colegul Dan57 mai devreme)

Editat de danpin
Link spre comentariu

Am făcut stanare prim metoda chimică, dar rezultatele nu sunt satisfăcătoare. Dacă se depune timp scurt, stratul este subțire și lucios, foarte aspectuos, la timp mai mare stratul e mai gros dr devine gri. În ambele cazuri aderența aliajului de lipit la stratul de staniu chimic lasă de dorit, se lipește mai greu pe el decât pe cupru.

Prefer să acopăr cablajul cu flux lichid, eventual cositorit cu fludor.

Link spre comentariu

Partea proasta cu substantele pe care le-am enumerat mai sus, pt. cositorire, este ca odata preparate se invechesc, cam dupa 6-8 luni nu mai sunt bune. Cel putin asa am remarcat eu... stratul se depune mai greu si are o culoare gri-mat. Daca sunt f. vechi nu se mai depune aproape de loc.

Editat de danpin
Link spre comentariu

Partea proasta cu substantele pe care le-am enumerat mai sus, pt. cositorire, este ca odata preparate se invechesc, cam dupa 6-8 luni nu mai sunt bune. Cel putin asa am remarcat eu... stratul se depune mai greu si are o culoare gri-mat. Daca sunt f. vechi nu se mai depune aproape de loc.

Partea și mai proastă este că nu se comercializează în România .

 

 

post-176515-0-27929500-1486560111_thumb.jpg

Editat de UDAR
Link spre comentariu

@dan57, vezi poza 4 mai sus. Daca smirgheluiesti bine cablajul (in poza e facut cu smirghel 1200), iese lucios dupa cum se vede. Daca sunt reziduuri (urme de alcool sau acetona) atunci iese mat sau cu pete negricioase.@radu, poate gasesti un distribuitor local ca-n cazul meu.

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări