Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Lucrari de duminica


dany_cta

Postări Recomandate

Da, asa cred ca s-ar face si tehnic, m-am gandit la asta dar metoda asta nu ar mai asigura paralelismul perfect intre ele de aia am hotarat sa le fac dintr-o bucata. Probabil si rigiditatea ar fi afectata.

Aceeasi problema este si la masa rotativa, intr-o lume perfecta ar functiona dar in realitate pot sa apara o gramada de diferente la paralelism.

Cel mai important la piesa asta este ca picioarele sa fie cat se poate de paralele intre ele astfel incat capetele bratelor randalinei sa calce perfect unul pe altul.

Chiar si pe strung pot sa apara probleme cand incerci sa le faci perfect paralele.

 

Stiu ca poate exagerez cu paralelismul si ca bratele randalinei poate trebuie sa aiba un mic joc ca sa se poata alinia, dar incerc si eu, fac teste.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Pe acelasi principiu poti sa bagi la strung mult mai bine dar avand in vedere ca spatiul dintre picioare este de aprox 8mm nu stiu ce cutit ai putea sa bagi care sa incapa, sa aiba si suprafata de taiere pe toata latimea lui si sa aiba si rigiditatea necesara. Daca aveai piesa turnata cu picioruse si tu doar o curatai, da, mergea, dar din bucata masiva eu nu o vad asa de usoara metoda asta pentru simplul motiv ca un cutit de 8mm nu are destula rigiditate sa taie pe 8mm cu tot lateralul lui.

 

O sa revin cu detalii cand continui lucrarea, momentan sunt prins in alte activitati.

Link spre comentariu

Lucrarea a fost terminata.

Este un suport dublu de randalina. Am vrut sa fac bratele scurte ca sa nu aiba nici un fel de joc, si daca tot este loc, de ce sa nu fie dublu sa pot sa am doua tipuri de randalina pe el ? Si totul doar intorcand portcutitul in suport.

Mai trebuie doar schimbate suruburile, sa pun cu imbus peste tot, acum am pus ce aveam disponibil.

Diametrul gaurii in brate a fost cu 0.1-0.2mm mai mica si au fost bagate la cald si cu presa, apoi cu putina pasta de slefuit lucrate pana au inceput sa mearga cursiv. Nu exista nici un fel de joc observabil.

Gaurile in picioare nu sunt pe toata lungimea picioarelor si saiba din cap (cu 4 suruburi) are si rolul sa rigidizeze tot ansamblul tinand toate 4 picioarele stranse.

Primele randalinari au iesit pur si simplu perfect, rigiditatea avand cea mai mare importanta aici. Nu are nici un fel de joc pe nici o directie sau rotatie.

Si-a facut singur rotitele de pe el, si sunt perfect aliniate, nici un fel de deviatie sau bataie.

Momentan nu i-am mai pus arc, e spatiul prea mic, poate o sa ii montez un arc in genul celor de la carligele de rufe, in lateral cu gaurica, daca o sa fie nevoie.

 

Si totul fara sa folosesc nici macar o brida ! doar cleme.

 

kV7BIVD.jpg

FHgJzS7.jpg

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Buna seara,

 

Domnule dany_cta,

 

Va rog mult pentru informarea tuturor sa ne dati ceva date despre CNC-ul dvs:

 

Cate axe are?

Ce curse are pe X,Y si Z?

Ce suruburi conducatoare are (cu bile, trapezoidale )?

Ce batiu are? (aluminiu, fonta otel sudat)?

 

Se pare ca CNC-urile chiar si cele facute in regim de amator sunt foarte versatie in comparatie cu masinile clasice comparabile ca si gabarit.

 

Multumesc

 

PS Super scula v-a iesit.

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

CNC-ul mare are la baza o freza AMAT25LV / TM25V / PM-MV.

 

Eu am 4 axe, cele 3 normale si rotativa desi nu am folosit-o niciodata in program de cnc, doar manual controland-o din tastatura.

Cursele sunt: X 470mm, Y 185mm, Z 285mm luate de pe pagina vanzatorului.

El vine cu suruburi trapez de 24mm, eu am pus suruburi cu bile cu cate doua piulite pe X si Z si cu bile marite pe Y. Ultima data cand am masurat backlash-ul era sub 0.03mm pe toate axele. Probabil fortand putin piulitele as putea sa il reduc mai mult, dar 3 sutimi de mm e nimic, nu merita sa le stresez.

Batiul este din fonta si are aprox 160kg la gol (fara partea de cnc sau alte adaugari, doar piesele originale).

Folosesc motoare nema23 566oz-4NM si drivere dm542.

 

Majoritatea lucrarilor le fac manual, profit de faptul ca este cnc doar ca sa nu invart de manete si sa frezeze cu viteza constanta pe care o vreau. Am mini tastatura wireless (putin mai mare decat o telecomanda) si il controlez din butoane.

In cazul de fata la piesa de mai sus, partea de cnc a durat mai putin de o ora in timp ce frezarea manuala care a urmat mi-a luat lejer o zi intreaga. Am folosit program doar pentru decupajele exterioare si gauri ca sa le dea fix unde trebuie.

 

Chiar daca la prima vedere axa Y pare cam scurta, 185mm nu e deloc putin, e mai mult decat poti sa masori cu un subler normal si pana in prezent nu am facut piese destul de mari incat sa nu imi ajunga, de obicei o piesa este lunga doar intr-o parte si X-ul are jumatate de metru cursa.

 

 

Ca sa exemplific putin in cazul bratelor cnc-ul doar a decupat conturul si gaurile, restul a fost facut manual si chiar daca nu se vede, a fost o gramada de munca la canalele din interior.

5vCXkML.png

 

PS: initial bratele aveau decupaj rotunjit dar nu arata frumos pe langa saiba si nu am vrut sa fac saiba in forma de fluture, asa ca le-am indreptat.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Buna seara,

 

Multumesc pentru informatii,

 

Este clar pt mine, batiul face diferenta intre freza CNC a dvs si "freza" mea. Desi masinile au acelas design, la mine batiul este redus la maximum si ghidajele coada de randunica nu sunt drepte, piulitele surburilor conducatoare sunt dintr-o fonta cu mult grafit la care n-ai cum sa reduci jocurile.

 

Cam ce avans in span maxim puteti folosi in fier? La mine maxim 0.25mm la o trecere cu truatie de 350-400 rot/min si freza deget de fi 12mm.

 

Freza a venit gata de lucru sau a trebuit s-o reglati dvs inainte de primul span?

 

Multumesc.

 

Cu stima

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Cand a venit freza, era in stare de functionare, se putea folosi. Avea mici probleme la ghidaje dar se freza usor mai ales ca la frezarea manuala se pot folosi suruburile de blocare a axelor care nu se misca. La cnc luxul asta nu mai exista.

Am petrecut cateva zile sa o pun la punct si totul a fost ok. De curand i-am facut si pene de alama si s-a simtit bine de tot la rigiditate.

 

Legat de viteze la freza de 12mm, nu prea pot sa comentez. Sunt mai multi factori care conteaza. In primul rand frezarea se face doar cu maxim 40% din diametrul frezei, se intra ori cu o parte, ori cu cealalta, si raspunde diferit. La climb milling merge mult mai usor dar frezarea asta nu se poate face fara a avea un backlash foarte mic. Apoi conteaza si viteza de mers, cu viteza mica poti sa intri adanc, ori pe un utilaj manual viteza nu se poate masura.

 

Eu folosesc freze mici intre 3 si 8mm, 6mm fiind cel mai des folosita. Adancimea in material o tin cam la 0.5mm si viteza intre 400mm/min si 700mm/min.

Ca o mica comparatie 700mm/min cred ca e atunci cand invarti repede la mana sa ajungi dintr-un loc in altul la mers in gol. Deci fiind cnc imi permit sa fac multe treceri fine si rapide ca nici la frezarea manuala eu nu obosesc, asta reduce si defractia frezei.

La frezarea manuala intru pe adancime 10-20mm dar ating fin cu lateralul frezei, probabil 0.2mm.

 

Nici freza asta nu e perfecta la rigiditate, probabil sta mai bine decat una mai usoara, mie imi place urmatoarea zx45 dar cei 3-400kg ai ei o fac neutilizabila la bloc.

Oricum cred ca si freza aia mica a dumneavoastra merge refacuta, dar freze de 12 mi se par mari pentru ea.

 

Edit: acum mi-am adus aminte, cand am facut piesele semi-rotunde, saibele de la piesa de mai sus, am facut un cilindru pe strung, l-am taiat pe jumatate cu freza disc, si apoi am curatit cu freza de 16mm. Adancimea pe trecere in plin material era 0.5-0.6mm, viteza 400mm/min (destul de rapid) si turatia la 4-500rpm, si freza era cam la limita, adica vibra putin, nu mai taia frumos si linistita.

 

Edit2: Asa cum am sustinut mereu, penele de alama ajuta enorm din mai multe motive dar aia "mari meseriasi" care nu au vazut decat freze de la doua tone in sus nu o sa inteleaga niciodata asta.

XijxdW0.jpg

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Buna ziua,

 

Multumesc pentru informatii.

 

Penele de alama cred ca nu se foloseau la utilajele vechi din motive de economie, fonta fiind mult mai ieftina decat alama si utilajele fiind foare grele erau rigide din constructie si nu mai era cazul sa se imbunatateasca rigiditatea cu pene scumpe din alama.

 

La mine problema este in primul rand faptul ca ghidajele pe X si Y nu sunt drepte, adica daca strangi penele cat de cat corect risti sa nu mai poti misca masa pe unele portiuni ale ghidajelor. Ghidajele ar trebui verificate si ajustate dar n-am bani si specialisti sa faca astfel de lucrari.

 

Cu freza de fi 12 incerc sa vad maximum ce se poate obtine de la freza mea. Mai este si problema ca masina fiind lipsita de rigiditate cea mai mica gresala a mea in timpul prelucrarii duce la ruperea sculei.

 

Acum la freza mea nu pot nici macar sa reglez jocul pe suruburile conducatoare. Piulitele sint din fonta cu mult grafit si sistemul lor de reducere joc sete o gluma proasta. Sa nu mai vorbesc de calitatea executiei.

 

Era interesant de vazut cu ce masini de frezat lucrau cei le la Mecanica Fina din Obor, Bucuresti.

 

Cu stima,

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Daca agata pe anumite portiuni e uratica treaba.

Piulitele de fonta uzeaza surubul conducator in ultimul hal. Mie mi-au zapacit la strung un surub, acum abia mai prinde. Am luat surub nou si o sa fac piulita dubla de alama inainte sa il montez.

 

Asa cum am mai zis, eu sunt multumit de freza. Si eu rup freze cand intru prea adanc, nu compari rigiditatea unui utilaj de 150kg cu unul de 2 tone, dar in folosinta normala, odata ce ii inveti limitele si nu te grabesti, poti sa faci orice. Nu as da-o pe o freza romaneasca mare si rigida, de fapt cu banii pe care i-am dat puteam lejer sa cumpar una romaneasca in stare perfecta. Si ca suprafata de lucru.. eu nu gasesc materia prima asa de mare cat poate ea sa prelucreze. Dar, asa cum am zis, fiind cnc pot sa setez vitezele exacte si stiindu-i limitele, pot sa frezez in siguranta fie ca frezez manual sau cu program. Daca e cu program nu ma grabeste nimeni, pot sa dau drumu la pompa cu emulsie si sa vin doar la sfarsit sa iau piesa gata terminata in timp ce eu imi fac de lucru la alte chestii prin atelier.

Per ansamblu este un utilaj chiar ok, probabil cel mai bun de tinut in casa. Stresant ca este greu, daca vreau sa umblu la ceva in spate al meu sta in cutia proprie, si trebuie sa il rasucesc cat sa am acces unde vreau sa lucrez dar e greu, foarte greu de manevrat.

 

Edit: freza mea a venit cu piulite de bronz, dar reglajul lor era doar ca "sa faca surubul sa se invarta mai greu", in nici un caz nu ajuta cu backlash-ul.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Mai revin cu o lucrare frumoasa de duminica.

 

Cine are un punctator chinezesc stie problemele lui, ca de multe ori refuza sa bata sau ramane blocat, sau bate inconsistent cateodata mai tare, cateodata mai incet.

Asa ca m-am apucat sa refac unul.

 

Piesele din chenarul rosu sunt cele mai importante, cele de sub chenar sunt cele originale. Problema pieselor originale este forma lor gresita, materialul cam moale care duce la uzura in punctele de contact, si cel mai important - tolerantele imense.

Asa ca m-am apucat sa fac alte piese cu tolerante foarte foarte fixe. Intre ax si gaura interna, precum si intre piese si corpul punctatorului am lasat maxim 0.05-0.1mm joc, totul este slefuit sa nu uzeze si sa nu frece si este tratat termic la peste HRC60. E sticla otelul respectiv, totusi usor temperat.

Zona verde a fost facuta sfera, asa trebuie, original este cam plata suprafata respectiva si indreapta piesa care se sprijina in ea inainte de a ajunge in pozitia de bataie.

 

Rezultatul: din 20 de batai, toate 20 perfecte, nici un singur blocaj si cel mai important: toate sunt de aceeasi putere, nu exista nici macar una mai slaba, toate bat exact in aceeasi pozitie a apasarii, e alt aparat, ceva mult mai precis, si avand in vedere taria otelului, probabil si mult mai durabil.

 

Este o lucrare foarte simpla, doar un pic complicata de duritatea materialului. Diametrele exterioare ale pieselor sunt in jur de 8.4mm, interior 3mm si axul de 2.95. Unghiul de la con este de 20grade.

 

kZUxL1k.jpg

 

Nu a fost chiar usor sa pozez in fundul forjei fara sa risc si siguranta telefonului dar, chiar daca este neclara, am facut si o poza la repezeala in timpul decalirii materialului. Recalirea a fost facuta in apa si temperarea cu tinerea materialului la albastru pentru cateva minute.

rwqApHZ.jpg

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări