Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Lucrari de duminica


dany_cta

Postări Recomandate

In link e prezentata LIPIRE . Adica asamblare nedemontabila , cu material de adaos diferit de piesele lipite , fara sa duca la afectarea structurii pieselor asamblate . Nu se topesc , nu li se schimba structura microscopica sau compozitia chimica . Rezistenta am obtinut ca cea din film . E suficient de urmarit pana la cap ... Este IDENTICA cu cea rezultata in urma cositoririi clasice . Acum , fiecare are propriile criterii . Pe mine m - a multumit . Repet , am testat vreo 10 variante . Sudura in ( si cu ... ) aluminiu , am practicat ( si continui ... ) mig - mag si tig ac - dc . Mai mult de nevoie ... proband peste mia de aparate ( dupa reparatii , sau noi la vanzare ) ti " se da " mana . Mai ales daca respecti coincidenta materialului de adaos cu piesele de imbinat , gazul ( compozitie si debit ) , si inca vreo cateva reguli , dupa caz . Difera la mig - mag , si tig ac - dc . Dar astea nu - s noutati , se cunosc de mult timp ...

 

P . S . - de ceva timp ( cativa ani ) se gasesc baghete din aliaj , cu care se poate lipi aluminiu , cu lampa cu gaz pentru lipit cupru la instalatii . Ma rog , e buna una puternica . Trebuie ceva indemanare , dar merge bine la radiatoare si aer conditionat auto , in general la pereti subtiri . N - am avut rateuri ... e drept , am exersat . La un BMW sau alta masinarie nu - ti permiti sa gresesti ... sa - ti pierzi clientii , cascavalul ... sau sa te justifici ...

Editat de gauss
Link spre comentariu

... de unde naiba vine "brazarea" asta???

adică de ce-i spune aşa? :)

Brezare este sinonim cu alamire. Vine din engeleza unde "bras" înseamnă alama .

Totodata se spune asa la procedeul de alamire chiar daca nu folosești ca material liant alama . Idea este ca sa topești materialul de adaos si sa adere la semifabricatul pe care dorești sa il lipești fără ca semifabricatul sa se topească . Daca se topesc ambele deja devine sudura.

Link spre comentariu

Tot ca radioamator am lipit fire de Cu pe tabla de Alu si au tinut ca si cum as fi

lipit Cu pe Cu.

Clenciul a fost in fapt o solutie decapanta primita de la un prieten de la F.A.E.M.

Cu aia puteai lipi fara probleme Alu.

Un surub si un papuc pe Alu iti aduc in ani alte probleme...de aia lipitura este sfinta daca o reusesti bine

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

In link e prezentata LIPIRE . Adica asamblare nedemontabila , cu material de adaos diferit de piesele lipite , fara sa duca la afectarea structurii pieselor asamblate . Nu se topesc , nu li se schimba structura microscopica sau compozitia chimica . Rezistenta am obtinut ca cea din film . E suficient de urmarit pana la cap ... Este IDENTICA cu cea rezultata in urma cositoririi clasice . Acum , fiecare are propriile criterii . Pe mine m - a multumit . Repet , am testat vreo 10 variante . Sudura in ( si cu ... ) aluminiu , am practicat ( si continui ... ) mig - mag si tig ac - dc . Mai mult de nevoie ... proband peste mia de aparate ( dupa reparatii , sau noi la vanzare ) ti " se da " mana . Mai ales daca respecti coincidenta materialului de adaos cu piesele de imbinat , gazul ( compozitie si debit ) , si inca vreo cateva reguli , dupa caz . Difera la mig - mag , si tig ac - dc . Dar astea nu - s noutati , se cunosc de mult timp ...

... dacă zici tu, aşa o fi... am spus deja că nu mă pricep la sudură! :)

 

în orice caz, personal, singura soluţie a fost treaba cu şurubul şi cosa. dacă aveam poate aş fi folosit nituri... dar pe vremea aia, singura posibilitate era nituitul manual, cu ciocanu'! :rade:

după ce au apărut şi la noi cleştii (tot manuali) de nituit, eu nu mai aveam treabă cu asta, şi nu m-a interesat... oricum, şi la vremea vremii, am avut problema asta cam 2 săptămâni... până la urmă mi se pare că am dat la cineva să-mi nituiască nişte cose, că "nu era estetic" cu şuruburi, şi asta a fost... pe atunci nu exista mig/mag, etc... singura treabă era sudura cu electrozi şi traf de sudură imens, sau alămirea, cu flacără oxiacetilenică... :)

Tot ca radioamator am lipit fire de Cu pe tabla de Alu si au tinut ca si cum as fi

lipit Cu pe Cu.

Clenciul a fost in fapt o solutie decapanta primita de la un prieten de la F.A.E.M.

Cu aia puteai lipi fara probleme Alu.

Un surub si un papuc pe Alu iti aduc alte in ani alte probleme...de aia lipitura este sfinta daca o reusesti bine

mai ales dacă papucul e din cupru... cunosc!

conexiunile de antene de la District, mai ales alea lăsate în aer liber... :rade:

Link spre comentariu

In prima jumatate a anilor '90 am lucrat aproape 3 ani la Radiatoare din Aluminiu Bistrita. Tabla din aluminiu era acoperita cu silumin.Partile componente ale radiatoarelor erau ''sudate''prin.......brazare. Brazarea se facea in cuve din inox in care se gaseau saruri,printre care si cianuri,topite. Radiatoarele se introduceau in sarurile respective, un timp strict stabilit,pina se topea siluminul. Apoi erau apoi scoase si racite in apa rece pentru a se solidifica siluminul si pentru a se indeparta mare parte din sarurile ramase pe radiator. Urma fierberea, pentru eliminarea sarurilor dupa care se duceau la sudarea capacelor, si a racordurilor pentru furtune si pentru umplerea radiatorului. Sudarea sa facea in mediu protector de argon cu adaos de material.

Link spre comentariu

Din ce ai povestit acolo deja ajunge procedeul destul de aproape de anodizare, e alt subiect pe care o sa il testez cat de curant posibil. Probabil partea de pregatire este similara pentru creearea porilor.

Eu sunt pe parte mecanica nu electronica, imi dau seama ca cositorind se creeaza un strat protector intre cupru si aluminiu dar totusi prefer prinderile mecanice tocmai pentru a putea sa controlezi distanta dintre ele cu saiba din alt material si chiar sa remediezi problema daca apare. Vorbesc de reactia dintre cupru si aluminiu. De asemenea cred ca un papuc uns si strans frumos in surub e un lucru mai bun decat o cositorire pe aluminiu care nu sti cum o ia razna si ajunge sa creeze probleme fara sa poti sa o verifici.

Link spre comentariu

Din ce ai povestit acolo deja ajunge procedeul destul de aproape de anodizare, e alt subiect pe care o sa il testez cat de curant posibil. Probabil partea de pregatire este similara pentru creearea porilor.

Eu sunt pe parte mecanica nu electronica, imi dau seama ca cositorind se creeaza un strat protector intre cupru si aluminiu dar totusi prefer prinderile mecanice tocmai pentru a putea sa controlezi distanta dintre ele cu saiba din alt material si chiar sa remediezi problema daca apare. Vorbesc de reactia dintre cupru si aluminiu. De asemenea cred ca un papuc uns si strans frumos in surub e un lucru mai bun decat o cositorire pe aluminiu care nu sti cum o ia razna si ajunge sa creeze probleme fara sa poti sa o verifici.

... Dany, dacă pui papuc de cupru pe o placă de aluminiu, din motive de oxizi formaţi în timp, ajungi să ai, mai devreme sau mai târziu, o mini baterie locală! în funcţie de situaţie, adică unde e pusă/între ce e pusă conexiunea asta, efectul ei e între "nu contează" până la "asta-mi mai lipsea!"

acolo foloseam papuci din fier (sau un aliaj pe bază de fier, că atunci când sărea stratul ăla, ruginea) acoperit cu nush ce... crom, chestii din astea, sau mai frecvent, din alamă, dar cablul de coborâre era de cupru

din acelaşi motiv, normativele de construcţii prevăd să foloseşti "cleme cu şurub" dacă amesteci conductori de aluminiu cu conductori de cupru în instalaţia electrică a unei case, nu să-i torsadezi împreună. de fapt, îţi interzice să-i înnădeşti altfel decât cu cleme.

 

cine-a alergat să-şi facă antenă "de bulgari" pe vremea lui Ceaşcă, sau a avut ce mânca din montat aşa ceva, ştie ce e aia... şi câte şaibe punea între elemenţii de aluminiu ai antenei şi firele antenei... :)

Link spre comentariu

Prin problema asta am trecut eu exact la aparatul de sudura cu care am sudat aluminiu. I-am refacut niste borne de cupru care se prind pe platbande de aluminiu. Am rezolvat problema punand o saiba lata de fier intre cupru si aluminiu si bineinteles obisnuita vaselina, altii erau cu seul de oaie, eu cu vaselina, la batranete o sa rada copiii de mine ca pe vremea mea puneam vaselina cand ei o sa faca cu laserul o suprafata protejata la oxizi. Suprafata mare de contact face rezistenta nemasurabila si contactul foarte bun fara ca aluminiul si cuprul sa intre in contact.

Link spre comentariu

era crimă cu asta... cu vaselina! :)
mergea o vreme, dar dacă o laşi în soare, vânt şi ploaie, se duce de numa'...


 

Suprafata mare de contact face rezistenta nemasurabila si contactul foarte bun fara ca aluminiul si cuprul sa intre in contact.

aoleu!!! =))
dacă e "nemăsurabilă", atunci sare de trânşpe melioarde de MEGAOhmi, adică e izolator!!! :rade:

Link spre comentariu

dacă e "nemăsurabilă", atunci sare de trânşpe melioarde de MEGAOhmi, adică e izolator!!! :rade:

 

In Romania din 20milioane de oameni, vreo 25milioane sunt carcotasi

Link spre comentariu

,,dacă e "nemăsurabilă", atunci sare de trânşpe melioarde de MEGAOhmi, adică e izolator!!!"

Scuze pentru interventie, dar ,,nemasurabila" poate insemna si ,,nedecelabila", adica foarte apropiata de zero.

Ceva de domeniul miliohmilor, sau foarte rar mai jos, in domeniul microohmilor unde la nivel de amator nu se pune problema

de a exista aparate de masura disponibile pentru acest gen de masuratori.

Cam asa am inteles si interpretat eu, afirmatia lui @dany.

Daca am gresit, scuze!

Link spre comentariu

da, se poate şi aşa... dar o "rezistenţă nulă" e foarte măsurabilă, oricât de aproape ar fi de zero, pentru că reprezintă un scurt... iar convenţia aşa zice: dacă rezistenţa e foarte mare atunci materialul care prezintă rezistenţa aia e izolator...

există pe aici, la secţiunea radioamatorilor, parcă, o discuţie despre prizele de pământ.
alea se cer a avea rezistenţă cât mai mică, ideal, 0 ohmi, dar practic, nu prea merge să obţii aşa ceva... aşa că există nişte limite, de data asta, maxime, dar care nu sar de câţiva ohmi sau zeci de ohmi, depinde de anul în care a apărut "normativul de referinţă" :)

există şi invers: aparate care măsoară rezistenţa de izolaţie.
acolo, dimpotrivă, se cer cât mai mulţi megaohmi posibil, ceea ce înseamnă "izolator".
ar fi bine să fie perfect, adică rezistenţă infinită, dar materialele din lumea reală au nişte limite ale lor... de-aia se visează la chestii "ideale" :) ...


 

In Romania din 20milioane de oameni, vreo 25milioane sunt carcotasi

my middle name is "Găinuşă"! :wretre

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Si doar nu era sa las sa treaca o duminica fara o lucrare de weekend. Inox, aluminiu si alama, toate numai bune de bagat la apa.

De ce sa umblu cu colacu` cand pot sa umblu cu briceagu` ?

 

 

XZqaiXp.jpg

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Lipitura cu cositor pe aluminiu se poate face cu pistolul de lipit daca e o tabla subtire, sau cu ciocanul de lipit daca e mai groasa.

Se pune o picatura de ulei mineral pe locul unde dorim sa fie lipitura, se razuieste cu un cutter locul unde facem lipitura avand grija ca pelicula de ulei sa acopere permanent locul unde razuim. Astfel incat suprafata de aluminiu unde facem lipitura sa nu fie in contact cu aerul. Dupa razuire, aplicam un strat de cositor cu pistolul de lipit pe locul razuit si apoi lipim in mod obisnuit sarma de acea tabla sau piesa din aluminiu. Stergem cu o carpa uleiul din jurul lipiturii si asta e.

 

Stima.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări