Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Stiti ce este "metoda paratraznetului" ?


VAX

Postări Recomandate

Este un procedeu simplu prin care se asigura scanteie la bujiile calaminate, care au pierderi de curent la izolator. Se trage fisa de la bujie si se indeparteaza de electrodul bujiei, ca sa faca scanteie, cat mai lunga, intre fisa si electrodul central. Merge bine la sistemele de aprindere cu acumulare a energiei in bobina de inductie (cele cu comutare cu platini sau tranzistor). Daca se lasa conectata fisa, energia acumulata in bobina (LImax^2/2) se pierde prin pelicula de calamina (devenita conductoare) si nu se mai ajunge la tensiune suficienta pentru scanteie. Daca de indeparteaza fisa, tensiunea se dezvolta in secundarul bobinei si energia se acumuleaza capacitiv (CU^2/2) in secundarul bobinei (pe capacitatile parazite). Cand se produce strapungerea, condensatorul (capacitatea parazita din secundar) se comporta ca o sursa de tensiune cu rezistenta interna foarte mica, care poate sa dea tensiune mare (pe interval scurt - zeci de nanosecunde) si intre electrozi cu rezistenta de izolatie compromisa. Pe principiul asta functiona si la un dispozitiv comercializat in anii '90 sub denumirea de "Intensificator de scanteie". Era ceva care se monta la fiecare bujie, intre fisa de IT si electrodul central al bujiei.

Aprinderile electronice cu tiristor (cu acumulare capacitiva a energiei) merg si fara fenta asta.

"Paratraznetul" se foloseste in special iarna, cand motorul merge in trei cilindri (o bujie face figuri). Se aplica timp de cateva minute, pana se incalzeste motorul si incepe sa mearga si bujia cu probleme. Metoda merge bine si la motociclete, cand se supara si nu vor sa porneasca la rece.

Editat de VAX
Link spre comentariu

Acel dispozitiv , comercializat ca fiind " intensificator de scantei " se putea inlocui cu amarat de nasture clasic , modelul cu 4 gauri .

Cei care au o anumita varsta , stiu smecheria ...

Dar , ca orice avantaj , vine la pachet si cu un dezavantaj : poluarea RF .

Daca foloseai asa ceva , radioul de bord nu mai functia corect pe AM , dar stiau si vecinii ca te apropii de cartierul tau , deoarece in afara de radio afectai si receptia TV :) !

Link spre comentariu

Se foloseste doar la pornirea motorului. cu capota ridicata, pana se incalzeste motorul (se arde calamina) si incepe sa mearga normal.

Smecheria se stia de multi soferi, empiric, dar nu stiau si explicatia (cu descarcarea capacitiva - sursa de tensiune cu rezistenta interna neglijabila, capabila sa dezvolte impulsuri de tensiune mare pe rezistente de sute de kohmi).

Intensificatorul de scanteie era o maciulie mare care se insuruba la bujie si in care se infigea fisa care venea de la delcou. Nu era un simplu "nasture", ci avea si un condensator de IT (sute de pF la 25-30 kv) in care se acumula energia, pe langa eclator (spatiu de scanteiere) bine dimensionat. A fost o inventie interesanta, dar nu a avut succes pentru ca nu s-a explicat principiul de functionare si la ce era buna (doar la pornirea motorului, in caz de calaminare a bujiilor).

Am vazut la tv un reportaj despre acest dispozitiv, in care diverse persoane (soferi particulari, taximetristi, etc) erau intrebate daca stiu cum functioneaza. Erau "la baie".

Editat de VAX
Link spre comentariu

Cand ai dereglata carburatia (acum pompa de injectie) si bujiile se calamineaza des pentru ca amestecul este imbogatit cu benzina, metoda "paratraznetului" este salvatoare. Ce faceti daca se intampla necazul in afara localitatii (iarna - situatie critica) si motorul merge in trei cilindri ?

Link spre comentariu
Vizitator iondinca

In fabrica in tinerete eu faceam asa ceva din bachelita strunjita la fiecare bujie calculata la precizie sa tina fisa la 1mm de motu bujiei si bujia o dadeam la 0,8mm ca scinteia tare.

Link spre comentariu

Dar , ca orice avantaj , vine la pachet si cu un dezavantaj : poluarea RF .

Plus pericol de incendiu. Plus pericolul strapungerii izolatiei conductorului de bobinaj din bobina de inductie (în special la alea "uscate", adica fara ulei). Plus ca are acelasi efect ca modificarea (marirea) avansului aprinderii (între anumite limite). Si n-am auzit de sofer care sa nu stie la ce-i bun nasturele înaite de bujie (pe vremea aia, ca acum...).

Link spre comentariu

1. Acel amplificator de scinteie se monta pe gitul bobinei. UNA bucata pe masina, nu pe fiecare bujie, cum spui.

Da, la rece te ajuta. Personal am avut, o prioada tare scurta, max 2-3 zile, dar am preferat sa-mi intretin motorul in loc sa pun porcaria aia.

Ulterior am pus aprindere electronica, initial una Malvina, apoi una CDI, virful de lance fiind aprindere electronica cu gestionare electronica a avansului. Da, una cu PIC, cu doi vectori generati, programabili din tastatura numerica, din aia 0-9, #, *. O mai am si acum pe acasa. E vorba de Dacia cu motor 810.99, ala cu carburator. Scriam despre ea pe alt forum dedicat Daciei.

 

VAX, on 22 Dec 2016 - 09:57 AM, said:VAX, on 22 Dec 2016 - 09:57 AM, said:

Cand ai dereglata carburatia (acum pompa de injectie) si bujiile se calamineaza des pentru ca amestecul este imbogatit cu benzina, metoda "paratraznetului" este salvatoare. Ce faceti daca se intampla necazul in afara localitatii (iarna - situatie critica) si motorul merge in trei cilindri ?

Spre stiinta: pompa de injectie este un dispozitiv specific MAC, aka "Diesel".

Ca e model vechi, cu elemente linie sau rotative, ca e "PD", acelasi lucru.

 

Pompa de injectie la MAS (aka Otto, aka "pe benzina") este tot una cu pompa de alimentare, genereaza in rampa 1,5-2 bar, nu mai mult. Restul e din timp injectie, sonde lambda, MAF/MAP, adica gestionare de parametri.

Daca nu-ti permiti sa schimbi la vreme bujiile, filtrele, lasi masina acasa. Bujiile le schimbi mai rar ca la o Dacia defectata de proprietar prin indolenta sau "inventii proaste".. Benzina nu mai e asa cu mizerie ca pe vremuri.

 

VAX, on 22 Dec 2016 - 1:43 PM, said:VAX, on 22 Dec 2016 - 1:43 PM, said:

Este vorba de raportul aer/benzina, care trebuie sa fie aproximativ 14,5 (daca am retinut corect). Daca se deregleaza sistemul electronic sau mecanica, este posibil sa se afume bujiile si la motoarele cu injectie.

 

Exact ce spuneam mai sus. Sincer, asta se intimpla la o categorie care si-a luat masina sa se dea mare cu ea ca PROPRIETAR. Ca in rest nu baga bani in ea decit cind pica de tot sau cind ii da pe nasturi pt "eclator".

 

Nu spun ca nu ai dreptate cu utilitatea acelor metode de "eclatare"..dar asta e demult apusa istorie. Ne-o preda domnu' Raicu prin anii '80.

Editat de diaconuliviu
Link spre comentariu
Vizitator iondinca

Era buna aprinderea cu platina caia electronica te lasa in drum.Eu curatam frumos platina cu glaspapir si reglam la 0,35 mm si bujile le curatam periodic cu benzina si le ardeam cu flacara de autogen,asta cat am lucrat la fabrica.Dupa ce n-am mai lucrat aveam o lampa cu benzina.Bujia trebe sa fie curata si reglata nu schimbata aiurea ca ciorapii.

Link spre comentariu

Era buna aprinderea cu platina caia electronica te lasa in drum.Eu curatam frumos platina cu glaspapir si reglam la 0,35 mm si bujile le curatam periodic cu benzina si le ardeam cu flacara de autogen,asta cat am lucrat la fabrica.Dupa ce n-am mai lucrat aveam o lampa cu benzina.Bujia trebe sa fie curata si reglata nu schimbata aiurea ca ciorapii.

 

Pe ceramica de pe bujie apar niste pori minusculi care acumuleaza calamina. Calamina respectiva afecteaza functionarea. Curatarea nu o face sa functioneze decat pana cand acumuleaza iar depuneri acolo si cum porii sunt din ce in ce mai mari, nu merita bataia de cap sa tot demontezi si sa cureti din ce in ce mai des.

E 20-25lei o bujie si le schimbi odata la cativa ani buni. Mai mult costa timpul sa le cureti si autogenul.

Sa mentionam ca bujiile curatate nu functioneaza ca bujiile noi. Este o diferenta minora (cateodata chiar se observa diferenta bujii vechi vs buji noi pentru sofer), dar doar din arderea mai efecienta si combustibilul economisit ies banii de bujii joi, si mergand cu buji vechi platesti mai mult decat daca ai avea unele noi.

E grea ingineria asta pentru maistrii nu ?

Link spre comentariu

@diaconuliviu

Stiu ca nu exista pompa de injectie benzina ca la Diesel (centralizata) si ca fiecare cilindru are injectorul lui, actionat electromagnetic, dar tot pompa este.

Iar ce aveam eu, "intensificatoare de scanteie", se puneau pe fiecare bujie. Poate ca au fost si alte modele, care se montau pe bobina de inductie.

Am dus Oltcitul meu la fier vechi fara sa recuperez ceva de la el (avea aprindere electronica tiristorizata cu reglare de avans si doar 38000 Km parcursi). In perioada aia eram grav bolnav si nu-mi mai ardea de recuperari, asa ca am dat si "intensificatoarele de scanteie". Oltcitul avea carburatorul atat de prost gandit (mistocareala facuta de francezi la adresa romanilor), incat tot timpul se afumau bujiile. Insa am gasit un "intensificator" prin targ si daca dau de el (nu stiu unde l-am pus) am sa postez o fotografie.

Editat de VAX
Link spre comentariu
Mai nou benzinele sunt cu injectie directa, singurul fapt ce le diferentiaza fata de o motorina e combustibilul si faptul ca tot bujia da aprinderea. Au pompa de inalta si tot tacamul, doar compresia nu e chiar asa de mare.
Pompa electrica, "de injectie" in general da 3-4bari la multipunct, sau chiar mai mult in cazul unor motoare puternice.
La motoarele noi (daca cele din >'80 cu injectie se pot numi noi) partea cu calaminarea e poveste. Bujiile merg peste 100kkm fara vreo intretinere daca motorul functioneaza corect. Daca nu ti se aprind erori in bord care ar fi bine sa le rezolvi, deoarece calaminarea bujiei va fi ultima ta problema.
E drept ca povestile din folclor turnate aici sunt inca reale in anumite zone ale tarii unde inca mai umbla daciile clasice, inca trec carute pe drum, etc.
Calatorie in trecut, ce mai. Bine ca ne-a corupt vestul si nu a fost nevoie sa invatam asemenea trucuri.
Ca norocul ca dacia era echipata cu demaror, altfel vorbeam de trucuri la pornirea cu manivela, schimbarea vitezelor la o cutie nesincronizata si multe alte primitivisme.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări