rlodina Postat Decembrie 21, 2016 Partajează Postat Decembrie 21, 2016 Vias-uri (treceri metalizate) realizate in regim de amator. Etapa care-mi displace cel mai mult la realizarea unui PCB - mai ales daca sunt nevoit să le fac sub MC (folosec aproape excusiv SMD-uri) - și caut o metoda să-mi îmbunătățesc această procedură. Momentan lipesc între cele 2 straturi fire, am un conductor relativ subtire (~0.3 mm) dar care se lipeste al naibii de greu (nu-i cupru) și este o adevărată provocare lipirea lor cât mai plată. Acum cum nu sunt nici mare expert în rutare - am constant de făcut astfel de treceri. Voi cum le faceti ? Ma interesează să-mi împărtășiți din experienta voastră - relizare în regim de amator. Dacă lipiți fire - recomandati-mi un conductor mai fiabil (lipicios). Momentan găuresc cu 0.7 (că am burghie mai multe) dar pot găuri și cu 0.4 - folosesc metoda foto (momentan pe placi Bungard - cele acoperite cu bandă albastră - asta până la terminarea stocului, după care trec pe film (Photosensitive Negative Dry Film - TME). Am văzut și solutia cu nituri tubulare (bun-rivetes - 1000 buc bungard : TME) - aș putea lua o cutie dar nu sunt sigur ca le-aș putea aplica corect cu o sculă improvizată. Instrumentul de aplicat bun-favorit - bungard : TME are un pret nejustificat de mare pentru mine. Mulțumesc. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 21, 2016 Partajează Postat Decembrie 21, 2016 Am auzit, nu am facut niciodata, ca ar fi bune piciorusele de la rezistoare. Link spre comentariu
cipri_mury Postat Decembrie 21, 2016 Partajează Postat Decembrie 21, 2016 (editat) Nu stiu daca exista cineva pe acest forum care sa realizeze treceri metalizate acasa dar puteti urmari un exemplu in videoclip. Editat Decembrie 21, 2016 de cipri_mury Link spre comentariu
Mircea Postat Decembrie 21, 2016 Partajează Postat Decembrie 21, 2016 Si eu lipesc fir de 0.3 in gaura de 0.4mm. Firul de 0.3 este fir de wire-wrapping. Calitatea este exceptionala, fiind facut sa nu oxideze usor. Il cumpar la metru (genul 10m la 5-6$). Din pacate, nu stiu unde se poate gasi in Ro. Nu am incercat vias-urile ca acel Bungard, tot de teama investitiei in acea scula. Totusi, un strungar dibaci nu ar avea probleme sa o faca (daca vorbim de acel cilindru cu un pin minuscul in varf). Vorbesc de scula care e vanduta pe eBay cu vias-urile. Ca asta: Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 22, 2016 Partajează Postat Decembrie 22, 2016 Inteleg ca vrei sfaturi de bun-simt... Cum adica "am un conductor relativ subtire (~0.3 mm) dar care se lipeste al naibii de greu (nu-i cupru)" aici solutia este simpla: - presupun ca folosesti ceva fir multifilar ca sa conectezi intre ele blocurile functionale. Daca este ultraelestic (adica cu firicelele extrem de subtiri) pentru aplicatia asta fa rost din cel normal, care are firicele ceva mai groase, si gaseste unul cu ele stanate. Uzual asfel de fire au incepand de la 0,2mm diametru si rezista la 2A, dar nu te opreste nimic sa treci mai multe prin gaura. Firul trebuie sa fie de cupru, si daca este stanat nu oxideaza si se lipeste extrem de bine. Si alt sfat: - in functie de complexitatea montajului poti sa folosesti PCB cu un singur strat. Pe fata izolatoare pui jumperi din fire - asa ceva este lesne de produs si de proiectat. - un pas in plus: tot cu PCB cu un singur strat. Intersectia traseelor o faci cu jumperi SMD de 0 Ohmi, eu foloseam 1206, care permit sa sara trasee destul de late, daca folosesti o metoda fina de prelucrare poti trece si 2 trasee sub un 1206. Dar proiectarea cablajului este mai dificila si se pierde un procentaj de suprafata datorita metodei. Pe partea neplacata in acest caz nu va exista nimic. Link spre comentariu
puriu Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Firele de cupru stanate cu multi ani in urma se lipesc foarte greu. Pot fi recositorite cu aliaj de lipit si pasta decapanta. Nu este greu, un metru pe minut. Link spre comentariu
one Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Eu am folosit niturile si merg relativ bine, cu urmatoarele precizari: * trecerea este cu atat mai eleganta cu cat nitul este mai mic * dupa nituire si eventual cositorire pe deasupra, ramane destul de vizibila trecerea, nu este discreta ca la trecerea facuta de fabrica * nu am folosit scula prezentata mai sus ci varful unei scule ca aceasta : http://img.banggood.com/thumb/view/upload/2012/liangping/SKU075473%20(8).jpg nu se foloseste declansarea ca pentru marcajul gaurii, ci doar se preseaza usor nitul si acesta ia forma necesara. Scula mi-a fost furnizata de catre vanzatorul niturilor. * intrucat este vorba de prototipuri nu are relevanta daca se folosesc fire sau nituri, parerea mea este ca nu merita sa folosesti nituri datorita costului care nu conduce la calitate profesionala, daca vorbim de productie de serie trebuie obligatoriu apelat la un fabricant profesional. Nu se pot face treceri de exemplu sub integrate smd cu niturile. Link spre comentariu
cipri_mury Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 (editat) Ca sa nu mor prost,poate ma lamureste si pe mine cineva cand este neaparata nevoie de treceri metalizate exceptand cablajele multistrat.Va urez Sarbatori Fericite tuturor elforumistilor!!! Editat Decembrie 23, 2016 de cipri_mury Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 La cablaje pe 2 fete sau mai multe si cu componente smd. La thr ai trecerea facuta prin terminalul piesei. Link spre comentariu
Vizitator hand Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Sunt componente care nu le poti lipi pe ambele parti. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Tht inseamna ca ii trece piciorul prin gaura. Daca trece, il poti lipi.Acum vazui ca sus nu am scris corect tht*, apare thr. Poate de aici neintelegerea. Link spre comentariu
cipri_mury Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Dar si pentru tht-uri se fac treceri metalizate de atatea ori.Cat despre cele de la smd-uri nu prea inteleg caci acolo lipesti piesele pe suprafata placii,deci unde este "trecerea" fie ea si metalizata? Link spre comentariu
rlodina Postat Decembrie 23, 2016 Autor Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Mulțumesc tuturor pentru răspunsuri. @fanelforum .... ca ar fi bune piciorusele de la rezistoare. - da se lipesc bine. Am ceva terminale de leduri (rămase de un proiect) @thunderer Si eu lipesc fir de 0.3 ... Calitatea este exceptionala ... Din pacate, nu stiu unde se poate gasi in Ro. Ai un link ? (nu conteaza dacă nu-l gasesc in Ro) - am gasit ceva (ebay) folosit la bijuterii (silver plated) !? @Dxxx: ... gaseste unul cu ele stanate .. Firul trebuie sa fie de cupru, si daca este stanat nu oxideaza. Tocmai asta-i problema ca nu știu unde să găsesc un astfel de conductor. Vreo idee ? ... poti sa folosesti PCB cu un singur strat. Pe fata izolatoare pui jumperi din fire - practic sistemul ... intersectia traseelor o faci cu jumperi SMD de 0 Ohmi, eu foloseam 1206 - superbă idee (folosec frecvent o trecere pe sub 0805) @puriu - Pot fi recositorite cu aliaj de lipit ... - nu stiu ce sa zic, mult de lucru, cositorul nu se depune uniform ... deși aș putea să încerc @one: Nu se pot face treceri de exemplu sub integrate smd cu niturile - ops ... gata ma renunțat la nituri @fanelforum: Tht inseamna ca ii trece piciorul prin gaura. Daca trece, il poti lipi. - nu mai folosesc THT: initial a fost o mai mult o încăpățânare acum constat ca a fost o decizie bună (și te obijnuiești repede). Folosesc metoda foto, comp 0805, am un letcon cu un vârf de 0.4, o lupă bună de masă - și daca-i un SSOP28 folosesc un microscop USB ordinar - pentru inspectie. Ramâne întrebarea: De unde-mi procur un astfel de fir 0.3 pe care să-l folosesc pt. vias-uri. Sărbători frumoase. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Sunt unele placi cu 2 fete smd si se mai trece de pe o fata pe alta Link spre comentariu
cipri_mury Postat Decembrie 23, 2016 Partajează Postat Decembrie 23, 2016 Sunt unele placi cu 2 fete smd Adica 2 componente smd suprapuse? Caci daca te referi doar la placi cu componente smd pe ambele parti,asa ceva stiam ca exista. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum