Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Variator turatie motor asincron monofazat cu 4 poli


Vizitator tymonel

Postări Recomandate

Vizitator tymonel

Va salut.

Intentionez achizitionarea a 2 ventilatoare gen: http://hvacstore.ro/320-MMOTORS-JSC/322~Ventilatoare-de-perete---axiale-/2128-Ventilator-Industrial-Axial-PVO-154-4-LN.html pentru un proiect DIY.

Cu toate ca am absolvit o scoala cu profil electrotehnic, s-au cam alterat cunostintele in domeniu.

Din cate observ, motorul ventilatorului e unul asincron monofazat cu 4 poli, adica variaza turatia in functie de infasurarea care este alimentata.

La accesorii vad un variator de turatie, care de fapt e pt motor cu 2 poli: http://hvacstore.ro/186-BLAUBERG/254-Automatizari/234~Variatoare-de-turatie/1384-Regulator-de-turatie-CDT-E1-5.html

Intrebare: se poate folosi variatorul din accesorii (sau altul de acelasi gen) pentru varierea numarului de turatii sau mi-ar trebui un comutator care sa comute intre poli?

 

Multumesc anticipat.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 6
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mihaighe

    2

  • iop95

    1

  • vera

    1

Top autori în acest subiect

Merge fara probleme,ca teorie turatia unui motor asincron variaza in functie de frecventa, dar ca caz particulat in cazul cand sarcina este constanta (ventilator in cazul tau) poate varia si in functie de tensiune.

Link spre comentariu

Cuplul nu e constant in cazul unui ventilator. Se modifica cu aprox. cubul turatiei.

Deci se poate folosi un varitor de tensiune, care reduce tensiunea pastrand aceeasi frecventa. Turatia se modifica prin cresterea alunecarii si nu a vitezei campului invartitor, cum face un convertizor de frecventa.

Cum cuplul se reduce aprox.cu patratul tensiunii, scade mai lent decat cel al sarcinii si devin egale in punctul de functionare.

Link spre comentariu

La toate ventilatoarele intalnite (cu motor asincron), micsorarea turatiei se facea in 2 moduri-cu rezistenta aditionala sau cu spire in plus. Ac. lucru era calculat, astfel incat sa nu se depaseasca o anumita valoare a alunecarii, dupa care motorul se opreste (si arde).

Cu variatorul de tensiune se poate depasi gradul de alunecare permisa, deci exista pericolul opririi (arderii) motorului.

Daca luam in calcul si uzura in timp, atunci....

Link spre comentariu

Multumesc.

Intrebare: avand in vedere ca variatorul are 3 borne (intrare-iesire si nul), cei 3 poli se leaga de iesire?

Ce vrei sa spui? daca sant 2 borne de alimentare si una de PE

atunci alimentezi variatorul in serie cu cele 2 borne de alimentare.

 

Cu variatorul de tensiune se poate depasi gradul de alunecare permisa, deci exista pericolul opririi (arderii) motorului.

 

 

Daca se pune un semireglabil in paralel cu potentiometrul de reglare se poate anula aceasta problema in sensul ca variatorul nu va porni de la 0 ci de la o valoare bine prestabilita.

Link spre comentariu
Vizitator tymonel

 

Descriere produs: Regulator de turatie CDT E1.5

Producător: Blauberg

Variator de turatie Blauberg CDT E1.5 - 1.5A

 

Aplicatie:

Controlul manual al vitezei de rotaţie a motoarelor cu tensiune controlabilă.

- Adecvat pentru montarea incorporata.

 

Alcatuire

- Ramă din plastic, ABS, RAL 9001

- Control infinit variabil

- Setare turaţie minimă prin intermediul clapetei basculante

- Certificare CE: directivele EMC: 89/336/CEE cu modificările 92/31/CEE

- Directiva privind tensiunea redusă: 73/23/CEE

- Pot fi conectate mai multe motoare atâta timp cât nu este depăşită limita de intensitate a curentulu

- Toate modelele dispun de o putere suplimentară (nereglată) de 230 V

- Poate genera un zgomot magnetic la turaţie redusă a ventilatorului

 

Regulatoarele de viteza - BLAUBERG CDTE

Poate comanda mai multe ventilatoare cu condiţia să nu se depaşească curentul maxim.

 

Atenţie! Calculul se va face ţinand cont de curentul de pornire al ventilatoarelor.

Ventilatoarele care functionează cu acest controler trebuie sa aibă protectie termică proprie.

Din specificatii vad ca are clapeta pt reglarea curentului minim,banuiesc ca rezolva problema arderii enumerata mai sus.

 

Ce vrei sa spui? daca sant 2 borne de alimentare si una de PE

atunci alimentezi variatorul in serie cu cele 2 borne de alimentare.

 

Inca nu le-am achizitionat, imi imaginam ca motorul are 4 fire. :)
Editat de tymonel
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări