radue Postat Mai 21, 2007 Partajează Postat Mai 21, 2007 donpetru mai astept raspunsul tau ?Ca am vazut ca ai postat pe la alte categorii, dar pe aici nu ai postat nimic... :rolleyes: Link spre comentariu
Vizitator donpetru Postat Mai 22, 2007 Partajează Postat Mai 22, 2007 donpetru mai astept raspunsul tau ? Ca am vazut ca ai postat pe la alte categorii, dar pe aici nu ai postat nimic... In muzica comerciala ( peste 90% ), ca sa stie si restul lumii ( ma gandesc ca tu sti, sper... ) pragul cel mai jos in care se pune cea mai mare parte a energiei este situata intre 70 si 90 Hz. radue, intrebarea sau afirmatia ta este putin cam fragila si incompleta, in sensul ca nu putem fi siguri ca domeniul respectiv este clar stabilit intre 70-90Hz. De ce spun asta deoarece totul depinde de tipul incintei in care se afla difuzorul. Dar ca sa vezi totusi ca iti raspund la aceasta intrebare, iti spun ca cea mai mare parte a energiei se pune in spectrul de frecventa mai sus mentionat de tine in primul rand din cauza ca in acest interval densitatea volumului de aer pe care il misca membrana difuzorului electrodinamic raportata la densitatea volumului de aer din incinta in care lucreaza acesta atinge un prag de compresiune care ingreuneaza miscarea membranei iar valoarea efectiva sau de varf a curentului care strabate bobina difuzorului inregistreaza un maxim, de aici si disiparea unei cantitati importante de energie activa. Acest lucru se intampla de obicei chiar foarte aproape de frecventa de rezonanta (atentie a incintei) si coboara usor catre val. frecventei de rez. a difuzorului unde de fapt vom avea un minim al energiei sau puterii disipate. In general cam asta ar fi raspunsul cu observatia ca domeniul de frecventa mentionat de tine nu este chiar ala, de exemplu la incinte bass-reflex coboara pana in 65Hz, la incinte trece banda chiar putin mai mult. Domeniul tau de frecv. semnalat, adica 70-90Hz, am observat, chiar practic ca i se poate atribui comportarii difuzoarelor aflate in incinte inchise. Daca crezi ca mai ai ceva de completat, te citesc cu mare placere. :smt006 NUMAI BINE Link spre comentariu
radue Postat Mai 22, 2007 Partajează Postat Mai 22, 2007 Nu ma asteptam la un raspuns astfel de tehnic, deoarece nu acela este. Eu m-am referit la pragul minim in care se pune maximul energiei de atac al unei piese. Ideea este urmatoarea: basul este ceva relativ, unii il percep ca fiind lovitura aceea in piept, altii il percep ca fiind chestia aia ce vibreaza foarte jos de misca pantalonii pe tine; sa spunem ca toti ar avea dreptate, dar apare o problema: orice persoana care asculta muzica respectiva nu are sistem identic cu cel pe care a fost masterizata. Din acest moment muzica despre care vorbesc, cea comerciala, este destul de limitata sub 70 Hz. Frecventa inferioara este de maxima 40 Hz, unde este aproximativ cu cel putin 6-7 dB atenuata fata de cea dintre 70-100 Hz pt ca sistemele care le folosim nu sunt capabile sa coboare asa de bine in frecventa. Una este sa masterizezi ceva in studiou si sa coboare pana in 30 Hz si alta este sa asculti acel material pe un casetofon din piata ( boombox ). Daca asculti o piesa facuta sa sune cum trebuie pe aproape orice sistem, atunci o sa reusesti sa scoti bas si dintr-un astfel de casetofon ( ma rog ideea este sa sune si bas, nu sa se si simta ). Ideea este ca fiecare considera basul cel mai placut cel care il asculta mai mult, adica cel in genul muzicii de la radio, foarte comprimat, care tinde mai mult in zona de midbas ( peste 120 Hz ), si careia ii lipseste subbasul ( aviz amatorilor de candyshop, pe iesa aia subbasu este destul de "inexistent" ). Cel putin asta am sesizat eu pana acum. Am o inregistrare de la un showlive, cu tobe ce coboara pana la 30-35 Hz, kick destul, dar datorita faptului ca are o dinamica ce ajunge pana la 20 dB, unii ar spune ca nu are kick deloc. Apropo de chitara, suna foarte bine, face hainele sa vibreze pe tine, dar aste pe la frecvente de midbas. @donpetru, comaprativ cu postul tau de pe acel forum ( am si acolo user, dar nu m-am mai logat de cel putin cateva luni ) si in legatura cu cei 144 dB si de modul de calcul al cator dB ai nevoie in acea sala. Am gasit un mod de a calcula dB-ii necesari in acelasi mod, folosin suprafata care va fi folosita, intr-o carte scrisa de autori romani. Sincer nu m-a impresionat cu nimic acea carte, daca ai cunostinte de baza despre acustica nu te ajuta cu nimic. In primul rand conteaza zona in care trebuie sa sonorizezi, ca nu are rost sa pui boxele sa bata in spatele scenei (exemplu exagerat, dar macar se intelege ideea ), ci sa bata inspre petrecareti. Astfel se mai miscoreaza suprafata. In legatura cu cei 144 dB, boxele acelea se vor cupla acustic doar pe un spectru foarte mic de frecvente, si asta in zona de paan in 500 hz, peste doar va creste dispersia, dar, posibil din cauza defazajelor, sa apara si gropi in raspuns, si asta doar in cazul in care sunt lipite una de alta, ca daca sunt la distanta mare una fata de alta slabe sanse sa se cupleze peste 70-80 Hz. Daca vrei sa vezi boxe care se cupleaza acustic cand mai mule, unde reste si spl-ul, dar si dispersia studiaza modelul de boxe line array ( http://www.l-acoustics.com/anglais/produitsgb.htm sistemul VDosc ); am auzit un astfel de sistem, 6 coloane, in total peste 70 de bucati, dar spl-ul nu trecea de 125 dB in orice zona inspre care erau directionate. Daca stai sa calculezi spl-ul total, o sa vezi ca pt o coloana depaseste linistit 150 dBl asta cu 8 bucati pe coloana. Si astea sunt folosite la concerte pe stadioane cu peste 50000 de oameni, nu la nunti de max 500 persoane ( cu toate ca ar fi interesant :smt005 ). Toata chestia cu cuplarea tine de lungimea de unda la care se imparte spectrul de frecvente intre difuzoare si este dependenta de distnta dintre ele. Pe bas este foarte usor sa cuplezi acustic 2 surse ( in sensul ca sa sune ca una singura mai mare ) deoarece lungimea de unda este foarte mare pana in zona de 100 Hz ( apropx 3.4 m ) spre deosebire de frecventele de 16 kHz, care au lungimea de unda de 0.021m. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum