Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

implementare analog comparator pentru pauze scurte de curent


vlad2005

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 51
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • vlad2005

    22

  • UDAR

    5

  • digix

    4

  • Liviu M

    3

Top autori în acest subiect

Nu stiu cate ture face motorul la o cursa completa dar o "memorare" a pozitiei , chiar si fara curent,

inclusiv la actionarea manuala, ar putea fi facuta cu un potentiometru multitura de caliate conectat cumva pe reductor.

Link spre comentariu

Cum au zis si colegii , nu se poate face cum te-ai gandit tu cu senzori Hall pe motor ... din principiu trebuie senzori care sa vada pozitia fizica a portii , optici , mecanici , mai simplu (inchis/deschis) sau mai complicat , tu decizi .

Link spre comentariu

De mers merge cum am eu, inclusiv functia de salvare a pozitiei la pauza de alimentare (implementata mai barbar cu verificare in loop). Dar in anumite conditii, solutia poate sa esueze.

Adica pentru niste porti este ok, dar daca ar fi sa fac un robot pentru a merge pe Marte cu siguranta trebuie alte solutii.

Într-adevăr, implementarea este grea (contorizare fiecare motor separat, limite, salvare separat, configurare, comenzi) dar merge. Practic la mine controlul fiecarei porti este independent. Ca sa fie distractia maxima folosesc si PinChangeInterrupt (implementat direct in registri), de aceea pentru mine acum prioritatea este eficientizez la maxim ISR-ul.

La o poarta cu limitatoare de orice natura este floare la ureche, dar cu motor DC si senzori Hall este cam multa bataie de cap. Cu siguranta ca ar fi fost ceva mai simplu cu servomotoare.

Link spre comentariu

Sistemele actuale bazate pe intrerupatoare ce probleme au ?

Dupa ce revine curentul, la reinitializarea uC-ului, acesta citeste din eeprom si dacă gaseste valori diferite de zero porneste procedura de readucere a motoarelor la pozitia inchis.

 

Functia asta se poate face cu... un intrerupator de cap de cursa.

Si tot ce ai spus este corect, obligatoriu fotocelule ca sa nu se inchida poarta la revenirea curentului peste ceva ce este în cadrul porții deși utilitatea lor este limitată deoarece poate să fie mașina lasată un pic mai în față și porțile să dea în mașină fără ca fotocelulele să vadă ceva. Dar este altă discuție.

O fi alta discutie dar daca le pui corect isi fac treaba. Daca pui fotocelule si in fata si in spate cum trebuie nu ai cum sa lasi masina "un pic mai in fata".

Este important sa ai fotocelule pentru a evita ca poarta ta sa se inchida cand este un copil care a intrat acolo sa isi ia mingea. Nu merge cu "nu trebuia sa fie acolo".

 

Dupa ce ai trecut de poarta tu lasi masina "un pic mai in fata", nu stii ca trebuie sa se inchida poarta ? Cu senzori hall cum vei face ?

In mod normal, daca fotocelula se intrerupe in timp ce poarta se inchide, aceasta trebuie sa se opreasca si apoi, cand dispare intreruperea, sa se deschida.

 

Sistemele comerciale sunt optimizate si certificate pentru siguranta, este important sa te inspiri de acolo.

Buton de oprire de urgenta, lampa de avertizare sunt lucruri pe care nu trebuie sa le neglijezi, impreuna cu fotocelulele. Senzorii hall sunt niste artificii si mi se pare absolut irelevant sa stii pozitia intrucat nu te intereseaza sa opresti in puncte intermediare ci doar sa stii daca poarta e deschisa pentru a o inchide. Pentru asta se pot imagina zeci de solutii originale si distractive.

Editat de one
Link spre comentariu

Eu am inteles discutand cu cineva ca limita se stabileste la portile cu actuatoare folosind durata (la soluții comerciale). Chiar nu stiu o solutie comerciala de automatizare pentru porti batante cu acuatoare ce fel "stie" care sunt limitele și cum ”știe” să revină la poziția închis dacă se oprește alimentarea în timpul acționării. Eu nu văd să aibă switch-uri de limitare.

 

Referitor la fotocelule, binențeles că sunt pentru siguranță și nu trebuie ignorate. În cazul meu însă, porțile se deschid în drum (lipsă spațiu de la casă până la poartă). Nu prea am cum să montez fotocelula la 2m în fața porții pentru că ar sta fix în drum. Ar trebui să le montez pe linia stâlpilor, ceea ce este ok, dar nu prea am nevoie. Nici nu au cum să vină porțile peste mașină deoarece nu pot să se închidă mai mult de linia stâlpilor. Deci aici am greșit cu masina lasată mai în față, într-adevăr dacă sunt montate corect nu au cum să vină peste mașină. Dar la mine nu este cazul.

Oprirea în caz de obstacol mă interesează și vreau să o implementez prin detecția de suprasarcină (creșterea curentului peste o anumită limită), dar ceva mai târziu.

 

Nu îmi fac griji pentru partea de siguranță, am spus-o este un proiect personal, nu ceva comercial și nici nu am situații care să mă determine să mă gândesc la aceste aspecte prea insistent deoarece nu am copii mici, nu este o stradă frecventată de copii, iar închidere sau deschiderea o controlez eu, nu las sistemul să închidă automat.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

Eu am inteles discutand cu cineva ca limita se stabileste la portile cu actuatoare folosind durata (la soluții comerciale). Chiar nu stiu o solutie comerciala de automatizare pentru porti batante cu acuatoare ce fel "stie" care sunt limitele și cum ”știe” să revină la poziția închis dacă se oprește alimentarea în timpul acționării. Eu nu văd să aibă switch-uri de limitare.

 

La actuatoarele DC se foloseste citirea curentului absorbit de motor, cand poarta este inchisa ( exista un opritor mecanic montat la poarta) motorul din actuator nu se poate rotii findca poarta e deja inchisa. Cand un motor DC este blocat absoarbe si pana la 5x ori curentul normal de functionare, uC monitorizeaza curentul absorbit de motor in momentul in care detecteaza o crestere abrupta declara poarta inchisa. In acelasi timp masoara si timpul de functionare, de exemplu daca poarta se deschide in 15s, iar motorul sa blocat doar dupa 9s atunci el considera ca poarta sa lovit de un obstacol si opreste deschiderea pentru a nu strivii acel object, daca motorul sa blocat cu o eroare de +/- 15% din acele 15s atunci declara poarta deschisa cu succes. In felul acesta pe uC nu il intereseaza daca in timpul panei de alimentare pozitia motorului a fost modificata findca la revenirea alimentarii el da comanda de inchidere de data acesta pana la primul obstacol, in punctul asta poate gresii daca a fost lasat un obstacol in poarta care a blocat poarta inainte de inchidere findca uC o sa declare poarta inchisa dar macar nu va strivii acel object intalnit. Daca se intampla acest eveniment va trebuii sa deblochezi motorul de la clapeta si sa inchiz manual poarta. Da ma gandesc ca daca se ia curentul doar nu lasi poarta deschisa ci il deblochezi si il inchizi manual, la revenirea alimentarii uC da comanda de inchidere, sesizeaza aproape instant curentul de rotor blocat si considera poarta deja inchisa.

Editat de bandi12
Link spre comentariu

Ideea originala este asa (nu discutam de partea electronica): se detecteaza pauza de curent si in implementarea ISR se salveaza in eeprom pozitia curenta a motoarelor. Dupa ce revine curentul, la reinitializarea uC-ului, acesta citeste din eeprom si dacă gaseste valori diferite de zero porneste procedura de readucere a motoarelor la pozitia inchis.

 

nu las sistemul să închidă automat.

Link spre comentariu

Unele porti care nu au fotocelule au alt sistem, de exemplu o guma pe marginea portii care are aer inauntru, iar daca poarta loveste ceva, un pressure-switch opreste.

Acesta este utila mai ales daca ai o masina oprita si evita sa o zgarie.

 

Citirea curentului este o idee buna, este aplicata nu numai la porti dar si la ferestre comandate de la distanta, la usile ascensoarelor sau la ferestrele autovehiculelor, singura problema este ca iti zgarie masina daca o loveste dar daca pui un cauciuc pe margine cred ca se salveaza.

Alt avantaj ar fi ca daca poarta se blocheaza cumva, motoarele nu mai continua sa actioneaze si nu exista astfel riscul sa se arda.

Link spre comentariu

@Liviu M: În momentul în care rămân fără curent porțile ori erau în operare ori erau închise. Dacă erau închise, nu e bai, dacă erau în operare se vor opri. Le decuplez mecanic de la poarta și manevrez portile manual. Când revine alimentarea, motoarele revin la poziția închis, dar ele nu sunt cuplate la porți, deci nu există risc. Manevra aceasta îmi trebuie pentru ca după revenirea alimentării să pot recupla motoarele la porți fără să fiu nevoit să reconfigurez poziția de start. Acum, dacă motoarele ar avea o cheie de deblocare mecanica astfel încât să le pot manevra ar fi super, nu aș mai avea nici o bătaie de cap. Dar nu au, de aceea sunt nevoit să le decuplez de la poartă, de aceea ..... tot restul.

 

@bandi12: interesantă logica, am să țin cont. Se cam suprasolicită partea mecanică, dar este de luat în considerare. Faza este că brațul motorului trebuie fixat foarte solid de poartă. Eu spre exemplu am fixat de o bară de pe poartă care este mai subțire. Sigur se va deforma dacă aștept blocarea motorului, mai ales ca are teoretic o forță maximă de 600Kgf.

Sigur nu ar trebui să aștept blocarea ci doar o creștere mai substanțială a curentului. Asta ar simplifica mult logica aplicației și nici nu mai am nevoie de precizie mare la contorizare deoarece nu deschiderea trebuie să fie foarte precisă ci închiderea. În plus oricum este nevoie de o detecție de suprasarcina. Probabil că am să deschid un topic nou pe acest subiect ca să continuăm concret pe implementarea suprasarcinii. Principiul este clar, dar să văd care este cea mai bună soluție din punct de vedere electric, eventual un circuit care să duca un pin pe HIGH când curentul depășește o anumită valoare ca să evit folosirea analogRead deoarece este lentă.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

@nico_2010: Foarte corect! A evoluat discutia și s-a îndepărtat mult de subiectul inițial. Este corect să fie mutat topicul acolo, eventual schimbat și titlul în ceva mai sugestiv.

Link spre comentariu

Asa, ca o altfel de idee, ce ziceti de folosirea unui senzor (ultrasonic) care masoara distanta? Decizia si actionarea poate fi luata si realizata in orice moment de timp, indiferent ca s-a intrerupt alimentarea sau nu.

Link spre comentariu

M-am gândit și la această opțiune, dar aces senzor are un anumit unghi sub care poate recepționa semnalul emis. În cazul meu, când mașina se află afară, este aproape de linia porților. Dacă aș monta un astfel de senzor ar putea avea semnal întors din reflexia pe mașină și astfel ar bloca închiderea porților deși nu îmi doresc asta. Dar pentru cei care pot lăsa mașina mai departe de linia porților mi se pare o idee bună. Nici nu cred că de fapt se poate monta pe linia porților deoarece la închiderea acestora cred că ar da semnal prin reflexia de poartă. Trebuie testat și cum reacționează la obstacol uman pentru că la obstacol de metal sigur va merge foarte bine. În plus nu știu cum se comportă la intemperii, am vazut niște module care erau protejate dar costau ceva mai mult. Deci, merită testat, dar cred că este mai dificil de implementat decât varianta cu fotocelule. De montat fizic, evident este mai simplu de utilizat cel ultrasonic.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări