Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Studiu - amplificator audio de inalta performanta


hpavictor

Postări Recomandate

E , nu e nimic nou sub soare ... esta doar o alta abordare a unor concepte diferite , cu siguranta meritul este doar a celor de la Saul Marantz , Tim de Paravicini , James Bongiorgio , Erno Borbely sau R Lender , W Leach Marshall si multe alte nume grele in domeniul HiFi .

Link spre comentariu

Victor...iti spun sincer, am senzatia, de fapt certitudinea ca aceste nume ""grele"", cum le spunem noi nu au fost mai dihai ca orice inginer pasionat din Romania. Pur si simplu s-au nascut in tara care trebuie, intr-un mediu financiar prosper.Pana la urma totul este legat de bani...In vest cercetarea are atat partea teoretica cat si cea de trial & error foarte bine sustinute.Lor le vine mai usor sa arda banii ca sa vada cum iese fum.Dupa ce iese fum se uita daca fumul este albastru sau rosu si stiu daca era ceva crom sau cobalt in compozitie...Dar daca noi trebuie sa dovedim mereu ca putem face din rahat bici sa plesneasca...umplem foile de scheme si calcule pana ne ia ameteala.Tu lucrezi la un pcb de iti ies ochii sa iasa perfect din prima pt ca n-ai bani sa platesti 20 de pcb-uri , fie ele si din China.Englezul face un proiect in pripa, da comanda , nu conteaza cat il costa, a doua zi vine inapoi pcb-ul gata realizat, il testeaza, daca nu merge il mai modifica un pic pe ici pe colo, in punctele esentiale , reface proiectul plateste inca zece bucati oricat or costa si ii vin iarasi in maxim trei zile la usa , aurite, frumos ambalate si gata de treaba...

majoritatea mesterilor autohtoni ""de succes"" care se lauda ca-s mari si tari, ba ca-s manageri de soi, ba ca-s geniul din Carpati...sunt doar niste oameni care au avut mai usor acces la bani, fie prin pile, relatii, familie, fie au avut noroc sa dea de galeata cu bani, fie au gasit o slujba calduta cu venituri decente de devreme, fie s-au casatorit cu bogatasa satului.

Toti ne tin predici despre spiritul capitalist si alte vrajeli dintr-astea...

Nu trece mult si vedem din ce sunt facuti: minciuna, orgoliu nemasurat, ambitie diavoleasca de a reusi calcand pe cadavre.

Altfel...si numele grele din vest calca pe cadavre din cand in cand si ei fac design-uri de cacat pe care le vand la prosti tocmai pt a sustine cercetarea in cautarea de modele mai performante, dar banii sunt in sistem si politica e cat de cat in favoarea unei afluente materiale pt o parte mai insemnata de populatie decat in Romania.

Editat de R2R
Link spre comentariu

Analizez de multi ani ( foarte multi ) mersul lucrurilor in acest domeniu ... am prins epoca de trista amintire , am lucrat suficient in industria audio si am consumat suficient fludor .

Am tras concluzii , pentru partea practica ii las pe altii sa se afirme .

Eu voi renunta la electronica , nu-mi mai aduce satisfactii , in viitor cred ca nu mai pot invata si deja simt ca ma plafonez .

Nu doresc sa ajung la fel ca cei pe care ii detest pentru superficialitate sau impotenta mintala ... e plina lumea de luzeri cu pretentii si nu intentionez sa discriminez pe nimeni , ci sa identific factorii de risc si vunerabilitatile care se pot transforma in amenintari , iar ulterior sa ma protejez de actiunile lor dusmanoase asa cum stiu eu mai bine , ca de aia nu m-am facut nici florar , nici pictor de biserici si nici poet :) .

Nu ma refer sub nicio forma la persoane cunoscute , ci la marea masa umana analfabeta in continua dezvoltare , care ne inconjoara " din toate directiile ".

Exista si alte hobby-uri , am descoperit ca exista viata si in afara Elforum sau a altor forumuri .

" Multumesc " pe aceasta cale unor moderatori , se stiu ei .

Dar renuntarea la electronica se va intampla intr-un viitor incert , deocamdata am in dezvoltare cateva proiecte audio .

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Pentru a înțelege mai bine filozofia care stă în spatele proiectului comun Victor + DjLeco aflat în dezvoltare , o să vă prezint un proiect industrial , asemănător ca nivel de complexitate , cu rezultate mai mult sau mai puțin asemănătoare din punct de vedere al ascultătorului , exceptând costul de achiziție sau realizarea practică de excepție în cazul ML , folosit în continuare ca exemplu didactic .Sunt câteva criterii care au fost evaluate , începând cu FFT-ul în funcție de nivel dar și de modul de comportare la intrarea în / ieșirea din saturație datorita supramodularii , al comportării pe sarcini reactive complexe ( incinte acustice cu minim trei cai de redare ) sau al variației tensiunii de alimentare a rețelei și derivă termică , diverse regimuri tranzitorii .Cunoscătorii știu ce poate realiza echipa care a stat în spatele proiectelor celor de la Mark Levinson ... Discutăm totuși de un amplificator cu pedigree audiofil pur sânge .Documentația ML este în pregătire pentru a fi atașată pe forum ... precizez că la data apariției ( a fost lansat în anul de grație 1994 , deci e sigur că proiectul era în studiu cu mult timp înainte ) , proiectul cu pricina a fost o adevărată revoluție în domeniul audiofiliei .Singurii care au mai mișcat ceva substantial în acest domeniu au fost cei de la Krell , dar în curând le vine randul și lor să îi analizăm .Puțină răbdare ...

Link spre comentariu

Este extrem de greu sa te poti apropia de asemenea realizari ca diy-er, mai ales daca esti roman. Ar fi nevoie de o "gashca de ingineri nebuni" stransi sub bagheta unui patron bogat audiofil care sa respecte sunetul. Eu sunt un pic pesimist ca de la noi se va naste ceva echivalent cu proiectul americanilor din...1994, intr-un viitor cat de cat apropiat. Ar fi tare instructiv Victor sa stie si lumea de la noi cam cum se lucreaza la modul serios si de ce astfel de aparate costa atat de mult.

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

Sa trecem la studiul schemei unui alt proiect de amplificator audio , avand ca si precedentul un pedigree audiofil pur sange , mentionat anterior adica Krell FBP 200 , primul nascut din seria de mare succes de la Krell - Full Balanced Power Amplifiers :

 

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image

Krell FBP 200 este un proiect exceptional din punctul nostru de vedere .

Are solutii tehnice foarte simple , clare si eficiente pentru absolut toate problemele pe care le-am intampinat in dezvoltarea proiectelor amplificatoarelor audio de la inceputurile pasiunii mele pentru amplificatoarele audio de inalta calitate ( din 1984 pana in prezent ) si consider ca reprezinta un varf al proiectarii amplificatoarelor audio , alaturi de cele realizate de Mark Levinson .

Desigur , nimic din cele de mai sus nu sunt copiate in proiectul aflat inca in dezvoltare , dar m-am inspirat copios din standardele folosite , functionalitate si filozofia care sta in spatele acestor scheme si uneori un anume mod de realizare practica .

Evident , fiecare proiect audio vine la pachet cu avantaje si dezavantaje , iar noi ( Victor + DjLeco ) am incercat ( atat cat am putut ) sa urmam o cale de mijloc avand propria noastra conceptie si viziune ( derivata din bogata experienta anterioara in constructiile audio ) despre viitorul proiect de amplificator audio avand doua serii distincte : MEDALIST si WINNER , folosind ceea ce am considerat noi ca este mai bun din experienta proiectantilor de la Mark Levinson sau Krell .

Ca sa fie treaba clara , mentionam inca o data ca nu am copiat absolut nimic , spre totala insatisfactie a unor electronisti inchipuiti care se dau " guru " oarecare , prin internetul cu specific audio HiFi in limba romana ..

Nu avem incotro , suntem obligati sa-i dezamagim ca de fiecare data .

Alaturi de noi , mai avem cativa colegi de pasiune , il evidentiem pe cei din echipele Raimond & Alex MM si Marian & Co , fiecare dintre echipe a ales o alta cale pentru succes ; fiecare folosind scheme dezvoltate in urma studiilor proprii .

Nu conteaza decat rezultatele audio si aplicarea conceptului de FAIR PLAY , scopul comun fiind o redare de inalta calitate a sunetelor .

Concurenta duce intotdeauna la progres , nu la invidie tehnica !

Editat de Victor
Link spre comentariu

Sustinem ( Victor & Dj Leco , Raimond & Alex MM , Marian & Co si restul ) promovarea intereselor legitime a tuturor constructorilor si utilizatorilor de echipamente destinate uzului audio HiFi / HiEnd prin promovarea concurentei loiale pe piata proiectarii si constructiei aparaturii audio HiFi / HiEnd .

Sper ca acum totul devine foarte clar , aceasta declaratie de intentie poate fi imbunatatita ulterior .

Va invit sa participati la imbunatatirea acestui punct de vedere !

Despre mostenirea Elforum : http://www.romanianvoice.com/poezii/poezii/testament.php

Link spre comentariu

La amplificatoarele HiEnd , există etaje dedicate pentru controlul intrării și ieșirii din limitare , astfel încât sa se producă preponderent doar armonice pare , cumva acceptabile pentru ureche .
Evident , ca amplificatorul sa se comporte curat în limitare sunt necesare câteva condiții : SR-ul sa fie simetric , intrarea in limitare și ieșirea din limitare sa fie controlate continuu .
Exista mai multe metode , unele simple ( cateva diode ) cu rezultate acceptabile sau unele ceva mai complicate , cu rezultate bune .

Avem in studiu un asemenea etaj pentru controlul intrarii si iesirii amplificatorului din limitare , alaturi de un etaj de alimentare separata pentru etajul de intrare si VAS .

Link spre comentariu

Vorbeai pe alt topic de cautarea cu Google... dar sa stii cuvintele magice.

 

Eu nu fac amplificatoare pentru bani, deci poti sa-mi soptesti cuvintele magice. Sunt prea departe ca sa contez in lupta de clasa locala.

 

Ma gandisem, mai de mult, doar ca exercitiu (inca nu e apusa ideea), un PGA controlat in reactie negativa de un sistem de monitorizare a clipping-ului. Pare simplu, nu?! Dar tu vorbesti de armonici pare, desigur ideea mea este primitiva.

Link spre comentariu

Nu , e prea mult .

Datorita tensiunii de alimentare ( limitate ) excursia in tensiune al etajului VAS va fi limitata , la randul ei .

O data cu apropierea de valoarea tensiunii de alimentare , apar deformari ale semnalului amplificat .

Exista doua situatii :

- atunci cand limitarea apare in etajul VAS

- atunci cand limitarea apare in etajul final

Datorita valorilor mari ale curentilor si tensiunilor vehiculate , distorsiunile produse prin limitare in etajul final sunt total dezagreabile urechii si necontrolabile .

Ca urmare se prefera ca limitarea sa apara ( controlat ) doar in etajul VAS .

Limitarea se obține prin folosirea unor diode care să taie amplificarea etajului înainte de saturație , prin limitarea excursiei VAS-ului sau prin alimentarea la o tensiune mai mică decât cea a etajului final ( de obicei printr-un filtru cu un tranzistor serie , folosit că multiplicator de capacitate ).Ultima metoda este cea mai folosită , practic etajul final nu poate fi saturat deoarece nu i se aplica un semnal de nivel prea mare , dar are micul inconvenient că puterea totală în sarcină va fi puțin mai mică ( aviz celor ce disperă după puteri mari în detrimentul calității redării sunetelor :) ) Prima variantă este folosita in amplificatoarele ieftine , are unicul dezavantajul că nu se pot controla fenomenele tranzitorii la ieșirea din limitare .Variantele moderne de amplificatoare audio folosesc limitarea cu diode în etajul VAS împreună cu o tensiune de alimentare mai mica cu câțiva volti fata de etajul final .Eu am ales varianta puțin mai complicată , cea a limitării excursiei VAS-ului la o valoare sigura pentru etajul final , intrarea și ieșirea din limitare fiind determinată de un prag optim limitarii prin alegerea convenabilă a unor valori pentru componentele ce fac parte din etajul respectiv și desigur alimentarea la o tensiune mai mare a etajului VAS față de alimentarea etajului final .Deoarece limitarea se face cu diode chioare ( elemente puternic neliniare ) apar preponderent armonici pare ale semnalului aplicat la intrarea amplificatorului .Deși pare complicat în cuvinte , totul e simplu în realitate , veți înțelege la ce mă refer după prima privire pe schema finala .Nu este absolut niciun secret , doar că vremurile prezente păstrează " moda " low cost cu orice preț și nu se mai acordă suficientă atenție rolului etajelor din compunerea amplificatoarelor . Editat de Victor
Link spre comentariu

Multa teorie pe care nu o stapanesc.Incerci sa-mi vorbesti de un circuit care asigura un soft clipping atunci cand vorbesti de diode?Altfel, am vazut variante care limiteaza la, sa zicem, +/-1V inainte de Vrail sau simplu fotorezistente comandate de led-ul de clipping (puse in circuitul de intrare).O schema/schita face cat 1000 de cuvinte.

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări