Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Driver letcon JBC T245


XAN77

Postări Recomandate

Dxxx: Cu sursa capabila in varf de 10A posibil sa fie OK daca o construiesti de la zero, insa eu nu intentionez.

Ai dreptate, și eu încep să am dubii privind varianta CC dacă pun în cumpănă o sursă smps de 200W (construcție, fiabilitate, depanare) cu un transformator de 150W. Cel din urmă e clar mai fiabil și ține o viață, singurul dezavantaj e prețul, cam 100 de lei. Comutatorul cu 2 moși e dovedit funcționabil.

Cealaltă variantă de comandă, dar tot cu alimentare prin transformator, este cum a făcut bulgarul (sparkybg), care redresează tensiunea cu punte de diode și alimentează letconul cu pulsurile de 100Hz. Folosește tot zero cross pentru citirea termocuplei. Avantajul fiind folosirea unui mosfet, dar cu canal P, el folosește 2 în paralel, însă apare și pierderea pe puntea de diode.

În concluzie, încep să înclin spre transformator, oricum, JBC a fost de aceeași părere.

 

 

Kinderu56: problema majora sa rezolvat 90% se comporta ca in postul #107

păi s-a rezolvat dar din 10 în 10 minute zici că apare o maimuță pe afișaj. Oricum lăudabilă răbdarea ta să prinzi acele momente și ecartul de timp dintre ele. Dacă sunt așa rare posibil să fie de la contactul cu vîrful.

Sunt curios cum îți va ieși mînerul.

Link spre comentariu

Bun, cum vad eu controllerul de letcon este dependent de experienta mea in domeniu, probabil cu totul altfel decat uzual. In orice caz majoritatea variantelor pe care le-am vazut nu imi plac - asta nu are nici o legatura cu faptul ca merg multumitor sau nu.

Si daca fac ceva pana la urma, nu poate fi decat in curent continuu si foarte probabil cu etaj diferential pe intrare ca sa aiba rejectie...

 

Trafo clasic este norma industriala - asa le vine comod pentru ca folosesc rezistente cu variatie termica pronuntata.

Un trafo clasic nu are nici o problema sa dea putere de 4-5 ori mai mare pentru intervalul scurt in care rezistenta ajunge la temperatura uzuala. In plus in sarcina respectiva (curent mult peste "normal") tensiunea de iesire scade semnificativ relativ protejand letconul.

Este inutil sa spun ca nu imi place tot comportamentul de mai sus, asta este nerelevant - insa exista solutii accesibile (nu neaparat simple) pentru a folosi si alte surse, care au protectie si tin tensiunea de iesire constanta chiar si la varful de curent.

Link spre comentariu

de contacte ma indoiesc ca ar fi problema folosesc niste micro menghine de bijuterie care este cam imposibil sa dea gres, am verificat contacte ,cartusul legat la stb-by (temp camera 24 ghrade ) am rasucit cartusul pe toate partile si nicio schimbare, am torxadat montajul poate are undeva o lipitura aiure si se modifica temperatura dar nimic,am tras de fiese nimic tot 24 grade urmeaza acuma sa inlocuiesc toate rezistentele de cu unele de 1% inafara de cele de la afiseaj

Link spre comentariu

"este cam imposibil sa dea gres"???

 

Asta abia dupa ce vei masura rezistenta de contact... Daca o gasesti sub 5 mOhmi atunci vei putea sa spui asa ceva.

Dar nu este exclus sa fie sute de mOhmi si atunci vei avea si explicatia.

 

In general afirmatiile astea sigure de genul "este logic" sau "sunt sigur" si "imposibilul" tau sunt exact cele care fac ca o problema minora sa devina greu de depistat.

Vei fi sigur doar dupa ce masori.

 

Nu cred ca trebuie sa-ti dau exemple, dar daca doresti o s-o fac.

 

 

Eu incep sa dau atentie la "detalii" de conductie cand curentii depasesc 0,5A si crede-ma ca asa este bine. Cum cartridge-ul de la JBC merge la cel putin 2A (defapt cam 3A) dar si cu varfuri mari la pornire - este deci bine sa faci lucrurile temeinic.

Link spre comentariu

Cred ca nu ai inteles... deloc...

Nu are nici o importanta rezistenta termocuplului si a rezistentei de incalzire.

 

REZISTENTA DE CONTACT - in miliOhmi - rezistenta intre firul tau si corpul cartridgeului, la curenti mari poti avea caderi de tensiune nepermise acolo, deci functionare aiurea...

 

 

In plus si masuratorile de care spui nu prea stau in picioare, pentru ca la mine este 2,4 Ohmi pe rezistenta si 0-0,1 Ohmi pe termocuplu, ori ale tale se pare ca au rezidual un 0,5 Ohm in plus, probabil conexiunea de masura, probabil ca nu ai compensat-o (masura relativa).

Link spre comentariu

Mi-a trebuit o zi intreaga ca sa-mi revin: Omule! rezistenta de contact nu este a firelor, este a contactului!

 

Contactul este considerat fara firul conaectat la el - adica (in acest caz) doar rezistenta intre corpul cartridgeului si lamela/crocodilul/agrafa etc ce face contactul.

Un contact bun are cum spuneam, cativa miliOhmi. Un contact prost are sute de miliOhmi sau mai mult.

Pe contact in sine cade o tensiune calculabila direct cu legea Ohm, defapt si masurarea rezistentei de contact se face aplicand legea Ohm: injectezi in contact un curent comparabil cu cel functional si masori caderea de tensiune chiar pe contact.

 

Cu un contact prost sau oxidat la cei 3A probabili vei avea cadere chiar si spre un volt.

Pentru rezistenta de incalzire asta va conta putin, chiar daca se pierde 1V din 24V nu este mare lucru (dar contactul se va incalzi in draci...)

Dar daca caderea este pe firul de nul gandeste-te ca pe senzor nu ai decat 10mV. In caz ca masuratoarea nu se face exact la trecerea prin zero atunci poti sa suprapui o tensiune destul de mare ca sa denatureze citirea -> rezulta de aici un comportament "ciudat" exact asa cum descrii tu.

Link spre comentariu

Nu cred nimic, nu s-a inteles...

Pana la urma cred ca inteleg: contactul are 0 / zero Ohmi masurat cu avometrul.

 

Dar masurarea rezistentei de contact nu se face asa, ai nevoie de rezolutie mai mare. Vezi ca este un topic al lui UDAR despre construirea unui device = miliohmmetru.

Insa poti masura acceptabil cu un milivoltmetru si o sursa de curent constant (poate fi sursa de laborator) apoi calculezi cu legea Ohm.

 

Xan ti-a atras atentia supra rezistentei de contact pentru ca ea poate genera comportament anormal.

Link spre comentariu

Am facut niste masuratori preliminare (au ramas asa ca am intrat in pana de baterie la un aparat de masura).

Termocuplul imi pare ca nu este N, nici K, seamana mai mult cu E.

 

Pe de alta parte se pare ca am avut o mare surpriza, valoarea rezistentei de incalzire nu prea variaza termic. Asta inseamna ca este foarte probabil ca la 24V sa avem in jur de 10A cam la orice temperatura si deci puterea pe timpul conductiei sa fie superioara la 200W. Probabil JBC a dorit sa fie modest.

Letcoanele modeste au cotatia de putere egala cu puterea in timpul conductiei. Un Gordak considerat de 50W are la 24V un curent de aprox 2A.

 

Se pare ca JBC considera ca puterea de 50W merge cu o putere pe conductie de aproape 10A x 24V = 240W.

Cum:

1. letconul conectat dar in repaus nu vad de ce ar consuma mai mult ca un letcon uzual, poate consuma chiar mai putin pentru ca suprafetele prin care pierde caldura sunt mai mici, asta inseamna in jur de 10W.

2. la solicitare maxima presupunand un factor de umplere din statie de 50% s-ar ajunge la 120W

Asta inseamna o dinamica de 1:12

La un letcon obisnuit avem 10W cu 25W in aceleasi conditii deci dinamica de numai 1:2,5

 

Factorul de umplere (atat ca timp de conductie cat si ca energie/timp) nu trece cam in nici o conditie de 50% indiferent de statie si de letcon, limitarea fiind in restenta/senzor, datorita masei termice si rezistentelor termice in ansamblul rezistenta/senzor/varf.

Asadar dupa parerea mea adevarul este exact la mijloc, un letcon de 50W (putere medie, deci si utila) ar trebui sa traga in conductie 100W.

 

Asta mai explica si de ce JBC este un letcon atat de steroidizat, cu vitezele de incalzire respective. In plus de aici se trage si dependenta userilor de astfel de scula.

 

 

Bun, dar acum vine intrebarea - cum dimensionam alimentarea? 120W va fi in cele mai groaznice varfuri de solicitare, desigur peste normal.

Atunci 50W cum spune producatorul poate sa fie suficient (deja este de 5 ori peste puterea de repaus) dar conditia este de a rezista repetitiv la varfuri de 240W.

Cred deci ca o sursa in domeniul 50W - 120W, cu capabilitate de varfuri de 240W este ce este necesar.

Link spre comentariu

Intr-adevar subiectul este "Driver letcon JBC T245" deci discutia despre "letcon JBC T245" nu are ce cauta aici, facem driverul - ca el este important, dar nu ne intereseaza piesa pe care o alimentam cu driverul.

Este si asta un mod de gandire, ... profund.
Unii se grabesc sa "faca" o schema si analiza functionarii nu face decat sa-i oboseasca. Ce rost are sa inteleaga macar ce si cum se intampla acolo, dapai sa conceapa o schema proprie.
Ca sa nu ne mai abatem probabil ca voi face un subiect separat, pentru cei care gandesc putin altfel.

 

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări