Viorel A Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Acum 16 ore, djvas a spus: @Viorel A M-am uitat pe schema ta si nu prea inteleg cum functioneaza protectia.... U5:B este folosit ca si comparator inversor , el sta cu out-ul la 3v3 atat timp cat pe shunt ai mai putin de 800 si ceva mV , asta insemnand peste 8 A prin heater. Atat timp cat iesirea comparatorului este 3v3 circuitul de comanda al heater-ului va fi activat. In acest caz cum faci comanda on/off din micro ? Ma bulverseaza si valoarea lui R10 de 10 ohmi... sigur nu era o dioda r10 ? Nu am spus ca este o schema perfecta. Am vrut sa folosesc si al doilea AO din MCP6022 si am ales solutia aceasta de protectie (care se poate folosi sau nu). De aceea nici nu am dat prea multa atentie acestei portiuni din schema. Sunt convins ca se putea proiecta si mai bine decat am facut-o eu. Rezistenta echivalenta pentru R5,R6 (chiar mai multe rezistente puse in paralel pentru a asigura disipatia de putere) trebuie calculata pentru curentul maxim dorit prin cartrige iar pentru comanda on/off era mai corect sa mai folosesc inca 2 tranzistori ... R10 este de 470 ori mai mica decat R20 deci chiar daca se primeste comanda din microcontroller in cazul in care curentul prin cartrige depaseste valoarea dorita , tensiunea rezultata pe baza lui Q1 ar fi sub 10mV si asta ar trebui sa provoace blocarea fet-ului. Daca as folosi o dioda in loc de R10, cand ar fi activa protectia, tensiunea ar fi mai mare (egala cu tensiunea pe dioda in conductie directa). Link spre comentariu
djvas Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 (editat) Acum 1 oră, Viorel A a spus: R10 este de 470 ori mai mica decat R20 deci chiar daca se primeste comanda din microcontroller in cazul in care curentul prin cartrige depaseste valoarea dorita , tensiunea rezultata pe baza lui Q1 ar fi sub 10mV si asta ar trebui sa provoace blocarea fet-ului. Total de acord cu tine. Dar in cazul in care curentul prin heater NU depaseste valoarea prestabilita in baza lui Q1 vor fi 3V3 ( de la iesirea comparatorului ) si astfel tot circuitul este in conductie, tensiunea de comanda generata de microcontroler nu mai are nici un efect. Editat Februarie 4, 2021 de djvas Link spre comentariu
Mihai85 Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 (editat) Intre timp am finalizat si eu statia de lipit, versiunea in curent alternativ cu transformator multumita initiatorului proiectului si lui Viorel de la care luat un modul. Am folosit un transformator indel de 300VA 24v pe care il aveam. Momentan am scos o priza de la 18v considerand cea mai mica valoare a lantului format din varf, cablu, contacte, rds_on undeva in total la 2.2 ohmi (147W). In sarcina tensiunea mai scade cu max 0.5v testat pe rezistenta de 2,2ohmi 300w. La letcon am folosit un conector GX-16 cu 3 pini. Am gasit o cutie metalica interesanta 160x70x210. Am constatat ca am si eu unele salturi pozitive de 10V .Cateodata , mai rar sunt si mai mari. Pun si eu niste poze si un video sa va dati cu parerea. https://streamable.com/o74392 Editat Februarie 4, 2021 de Mihai85 Link spre comentariu
BRANCA Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Faină.Unde ai găsit cutia? La ce "scor"? Link spre comentariu
Viorel A Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Acum 19 minute, djvas a spus: Total de acord cu tine. Dar in cazul in care curentul prin heater NU depaseste valoarea prestabilita in baza lui Q1 vor fi 3V3 ( de la iesirea comparatorului ) si astfel tot circuitul este in conductie, tensiunea de comanda generata de microcontroler nu mai are nici un efect. Da... asa este. Atunci omite partea de protectie .... sau se poate lega iesirea U5:B la un pin liber al microcontrollerului si rezolva din soft problema aceasta. Acum 15 minute, Mihai85 a spus: Intre timp am finalizat si eu statia de lipit, versiunea in curent alternativ cu transformator multumita initiatorului proiectului si lui Viorel de la care luat un modul. Am folosit un transformator indel de 300VA 24v pe care il aveam. Momentan am scos o priza de la 18v considerand cea mai mica valoare a lantului format din varf, cablu, contacte, rds_on undeva in total la 2.2 ohmi (147W). In sarcina tensiunea mai scade cu max 0.5v testat pe rezistenta de 2,2ohmi 300w. La letcon am folosit un conector GX-16 cu 3 pini. Am gasit o cutie metalica interesanta 160x70x210. Am constatat ca am si eu unele salturi pozitive de 10V .Cateodata , mai rar sunt si mai mari. Pun si eu niste poze si un video sa va dati cu parerea. https://streamable.com/o74392 Felicitari ! Arata foarte bine. Link spre comentariu
Mihai85 Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 La o.p.t.i.m.u.s digital , 60 lei. Partea de sus si jos e din tabla de 0.8mm vopsita elecrtrostatic, fata si spatele din aluminiu de 1,5mm cu folie pe fete. Jos mai are un fel de sasiu tot din tabla de 0,8 indoita la capete ca sa aiba o inaltime de aprox 4mm in care am bagat o insertie filetata pentru surubul central al transformatorului, fara sa gauresc fundul cutiei . Se pot prinde placi cu distantiere filetate, etc. Link spre comentariu
Mihai85 Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Acum 15 minute, Viorel A a spus: Felicitari ! Arata foarte bine. Multumesc Viorel. Mi-am dat seama ulterior ca am uitat sa scot o borna pentru firul de st-by . Link spre comentariu
BRANCA Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Într-adevar foarte faină realizarea şi foarte faină şi cutia. Link spre comentariu
Mihai85 Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Nu stiu daca se vede, am pus si un geam din policarbonat frezat cu prag de 0.5mm inauntru si 1.5mm afara cat este grosimea panoului. Urmeaza sa il acopar cu o folie fumurie, ceva.. Legat de afisarea salturile de temperatura este oproblema reala ? Banuiesc ca nu La uni dintre voi vad ca oscileaza 1,2,3 grade in jurul valorii setate. Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 (editat) Mihai, Bravo pentru realizare, imi place ca ai tinut cont de cei maxim 150W. 1. variatiile citite... provin din termocuplu direct, sau dupa corectia PID? Oare cum functioneaza softul? Oricum orice letcon are o masa termica a varfului. Cum citirea termocuplului este din rezistenta iti dai seama ca orice variatie termica in rezistenta trebuie sa treca prin masa termica a varfului pana sa determine modificari de temperatura pe varf. Iti garantez ca daca faci (ca mine) masuratori pe diverse tipuri de letcon / multiple exemplare vei ajunge la concluzia ca variatii termice in senzor pana in 20 grade nu determina nici o variatie pe varf. Valoarea ar fi si mai mare, dar exista variatie de masa termica / conductie termica / interval de timp intre impulsurile de incalzire, etc. Daca variatia termica respectiva este citita in mod real pe varf (adica nu din senzorul din rezistenta, ci cu un senzor extern) atunci ceva nu este bine, inseamna ca in rezistenta probabil ai variatii mult peste 40 grade. 2. puterea de 300W este mega-overkill, in stand-by probabil ca se consuma sub 5W, iar puterea maxima de 150W este utilizata numai pe 2-3 secunde, initial, pana ajunge temperatura rezistentei la cea setata. In caz de sursa SMPS 100W sunt ultra-suficienti, atat timp cat nu se intra in protectie la peste 8A. In caz de trafo clasic ai putea sa mergi lejer sub 100W, INSA vei avea diferenta foarte mare in sarcina fata de starea "fara conductie". Cu 300W ai avantajul scaderii mici in sarcina, asta daca nu iti pasa de greutatea sistemului. 3. 18V vizavi de 150W sunt OK. Daca ai un miliohm-metru (cu clamp Kelvin neaparat, nu un AVOmetru , nici chiar pe setarea "relativ") si ai zeci/sute de varfuri de probat... din determinarile mele nu ai sub 2,3Ohmi pentru ansamblul cu handpiece si borna originale. Cu handpiece / cablu si borna optimizate (nu cele originale) tot nu scazi sub 2 Ohmi. 4. singura critica pe care o am este "GX-16 cu 3 pini" Ce GX16 folosesti, o fi original Amphenol, alea de muuult peste 100 lei, militare sau aerospace ??? Daca nu si este de tip "obisnuit" atunci ai probabil curent maximal pe pin de 3A. Deci ar trebui o borna cu cel putin 9 pini, sa pui cate 4 pini in paralel pe cele doua fire de forta. Stiu ca ai calculat puterea, deci puteai sa calculezi si curentul prin sistem, sunt sigur ca iti va da peste 8A. Editat Februarie 4, 2021 de Dxxx Link spre comentariu
djvas Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Acum 11 minute, Dxxx a spus: 4. singura critica pe care o am este "GX-16 cu 3 pini" Ce GX16 folosesti, o fi original Amphenol, alea de muuult peste 100 lei, militare sau aerospace ??? Daca nu si este de tip "obisnuit" atunci ai probabil curent maximal pe pin de 3A. Deci ar trebui o borna cu cel putin 9 pini, sa pui cate 4 pini in paralel pe cele doua fire de forta. Stiu ca ai calculat puterea, deci puteai sa calculezi si curentul prin sistem, sunt sigur ca iti va da peste 8A. Si eu zic la fel. Avand in vedere ca mufa de panou originala se gaseste usor si costa putin, nu inteleg de ce aceste schimbari. Referitor la curent mufa care echipeaza JBC-ul este data la 5A de producator Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 (editat) In mod clar daca doresti peste 50W de la JBC, vei avea curent mai mare de 5A... Deci? Mie borna aia (vorbesc de cea originala) nu-mi place deloc si am dubii ca ar rezista la 5A (per contact/pin) si nici macar nu conecteaza pini in paralel desi ar exista destui. In plus - de unde gasesti borna pereche celei de pe fir (usor si costand putin)? Ai vazut un DS unde sa specifice cei 5A? Partea frumoasa a handpiece-ului de JBC este fara indoiala firul de conexiune: subtire / flexibil / cu izolatie de cauciuc siliconic. Foarte frumos ca aspect si "feeling". INSA clar subdimensionat, sctiunea conductorilor este suficienta ca securitate (fara risc incendiu, datorita izolatorului termoreszistent) dar disipa posibil peste 15W... nu pare prea ecologist sau rational. De asta si spuneam despre handpiece "optimizat" cu un cablu scurt si cu sectiune corespunzatoare, cu borna specificata la peste 10A ... si probabil si maner cu contacte multiple pe cartridge... fiind rezonabil sa micsorezi pierderea respectiva bine sub 5W. Dar nu cu acelas aspect... Editat Februarie 4, 2021 de Dxxx Link spre comentariu
sesebe Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Hai sa fim seriosi! Ai nevoie de puterea aia asa de mare doar la iesirea din stand-by pt incalzirea rapida (2-3 secunde) si doar ocazional in timpul lipirii pt ca in rest nu utilizeaza mai mult de 15-20W la lipituri normale. Iar legat de cablu chiar si cu cel mai mare virf (5-6mm latime) pe care-l am si in conditii de lipitura dificila cu statia la maxim si masa mare de incalzit, nu am sesizat sa se incalzeasca sensibil cablul. Link spre comentariu
Mihai85 Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 1. Da transformatorul este de "neam prost"' dar il aveam si am zis sa il folosesc. Poate de acolo si salturile de temperatura. Nu este cu mult mai greu si voluminos decat un toroidal chinezesc la jumatate din putere. Oricum ,tot grea ar fi iesit varianta asta in curent alternativ cu transformator. Am vrut sa testez cumva varfurile sa vad cum se lucreaza cu ele si am fost placut impresionat. 2. Mufa originala nu se gaseste chiar foarte usor. Vad ca se gaseste un exemplar la farnell , dar are si 1 review prost "The plastic melts if you fumble soldering to the pins a bit." . Mufa asta de o am nu e din aia de cea mai joasa speta si am vrut sa dau bataie la proiect. Cert este ca are suprafata de contact mult mai mare ca la mufa originala . Nu zic ca jbc este o firma indoielnica si ca nu ar fi trecut testul timpului dar daca se poate mai bine de ce nu. Ma gandesc sa fac si o versiune in curent continuu, ceva usor si portabil de data asta. Multumesc pt critici si aprecieri! Link spre comentariu
djvas Postat Februarie 4, 2021 Partajează Postat Februarie 4, 2021 Acum 1 oră, Dxxx a spus: In plus - de unde gasesti borna pereche celei de pe fir (usor si costand putin)? Ai vazut un DS unde sa specifice cei 5A? Partea frumoasa a handpiece-ului de JBC este fara indoiala firul de conexiune: subtire / flexibil / cu izolatie de cauciuc siliconic. Foarte frumos ca aspect si "feeling". INSA clar subdimensionat, sctiunea conductorilor este suficienta ca securitate (fara risc incendiu, datorita izolatorului termoreszistent) dar disipa posibil peste 15W... nu pare prea ecologist sau rational. De asta si spuneam despre handpiece "optimizat" cu un cablu scurt si cu sectiune corespunzatoare, cu borna specificata la peste 10A ... si probabil si maner cu contacte multiple pe cartridge... fiind rezonabil sa micsorezi pierderea respectiva bine sub 5W. Dar nu cu acelas aspect... Se gaseste la Farnell https://ro.farnell.com/hirose-hrs/rpc1-12rb-6p-71/plug-panel-6pole/dp/1077728 Vezi ca e si datasheet-ul acolo. Nu se incalzeste nimic.... Eu am JBC HD4700 pe care o folosesc aproape zilnic si nici o data nu s-a incalzit cablul. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum