Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

control sens rotatie la un motor AC


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 149
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Deci prin controlul fazei nu se poate controla viteza acestui motor? Măcar teoretic?

Acuma dacă stau bine și mă gândesc, nu prea are oricum cum să meargă. Chiar și la produse profesionale ( orientalmotor ) viteza minimă de rotatie obținută este de 300rpm ceea ce este prea mult pentru ce îmi trebuie mie. În funcție de pinionul folosit probabil că imi trebuie câteva rotații pe minut. Deci probabil că singura soluție viabilă pentru acest motor este un reductor, dar de la 3000rpm cat are motorul acesta se poate ajunge la câteva rotatii pe minut?

Link spre comentariu

1)Deci prin controlul fazei nu se poate controla viteza acestui motor? Măcar teoretic?

2)Deci probabil că singura soluție viabilă pentru acest motor este un reductor, dar de la 3000rpm cat are motorul acesta se poate ajunge la câteva rotatii pe minut?

1)Ba da, dar in intervalul de pana la - 10% din tiratia nominala.

2)Poate fi si una combinata, numar mai mare de poli(ex.8) + reductor.Rapoarete mari de reductie care ocupa un volum mic se obtin prin angrenaje planetare(ca la surubelnita cu acumulator) sau cu snec(motorul de stergator).

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Reglarea turatiei la un motor asincron se poate face prin modificarea tensiunii de alimentare, dar cuplul scade cu patratul tensiunii... deci se poate folosi doar daca sarcina e mica fata de valoarea nominala sau se modifica odata cu turatia (cum e la pompe/ventilatoare).

Dupa cum se stie turatia se modifica cu frecventa tensiunii de alimentare, este o relatie directa si clara. In acest caz, daca se modifica frecventa, trebuie modificata si tensiunea (daca frecventa scade), pentru a mentine fluxul constant, altfel circuitul magnetic s-ar satura.

Pastrand constant V/f, se pastreaza constant cuplul motorului; asta face un convertor pentru motoare asincrone. Evident ca pentru a creste turatia peste turatia nominala (sau de baza cum ii mai zice), trebuie crescuta frecventa. Problema e ca nu putem creste si tensiunea peste cea nominala (risc de distrugere a izolatiei), astfel ca raportul V/f nu mai ramane constant ci tot scade cu cresterea frecventei... adica fluxul scade, respectiv cuplul; in aceasta zona motorul functioneaza in regim de putere constanta P=M*omega, turatia creste - cuplul scade.

 

Legat de start/ modificare directie.

Dupa cum am zis, alimentarea monofazata produce doua campuri egale de sens contrar. Cu infasurarea auxiliara ajutam unul dintre ele functie de directia dorita.

Daca notam p1-p2 infasurarea principala si cu a1-a2 pe cea auxililiara, in cazul alimentarii p1-a1 la faza si p2-a2 la nul avem un sens, daca inversam una dintre infasurari se inverseaza sensul de rotatie, fiind favorizat celalalt camp (cealata componenta mai exact).

Pin constructie cele doua infasurari nu pot fi deplasate spatial cu mai mult de 30grade. Astfel campul rezultant fiind un sinus de unghiul dintre ele, rezulta un cuplu de start mic. Pentru a mari acest cuplu se introduce acel condensator care mareste unghiul dintre cele doua campuri pana la idealul de 90grade.. cand rezulta un cuplu de start maxim.

Mai sus am facut o greseala.. unghiul dintre cele doua campuri se modifica cu valoarea condensatorului, nu e independent.

Sper ca m-am facut intels.

 

Legat de alunecare.. nu stiu, dar nu vad nicio enigma... si e tratata f detaliat peste tot.

Pentru ca rotorul motorului asincron nu are sursa proprie de energie, nu e alimentat (cum e cel sincron) trebuie sa ia energie de undeva pentru a produce curentii care interactioneaza cu campul statoric si produce cuplul.

De unde sa ia aceasta energie daca nu din campul statoric? Singura sursa disponibila in motor. Pentru ca sa se induca tensiune in barele rotorice, trebuie ca rotorul se se miste cu o viteaza diferita de cea a campului statoric (daca ar fi identica, conform legii inductiei elm nu apara nicio variatie, nici de timp nici de pozitie si evident nu exista tensiune indusa). Astfel, in regim de motor, rotorul e tot timpul in urma campului. La porrnire, rotorul are viteza zero, iar campul invartitor viteza nominala instant (neavand inertie,,, :)), astfel, tensiunea indusa in rotor este maxima si frecventa la fel, egala cu a campului; in acest moment curentul in stator este maxim, masina fiind exact ca un transformator in scurt-circuit; pe masura ce rotorul accelereaza, tensiunea si frecventa indusa scade, iar la turatie nominala, curentul este mult mai mic iar frecventa rotorica undeva la 0.5-1Hz, functie de alunecare nominala. Daca rotorul ar ajunge la viteza campului, n-ar mai exista tensiune indusa si cuplul dispare. La motorul sincron, rotorul este alimentat in cc si este ca un electromagnet care se "tine" fix de camp si se roteste sincron cu acesta. Aici insa, nu avem cuplu de pornire.. pentru ca la pornire rotorul nu e alimentat. Ori se invarte cu ceva extern pana aproape de turatia campului si atunci se cupleaza si alimentarea rotorul si se "agata" de camp si intra in regim de motor sincron, ori exista o colivie care ajuta la pornire (exact ca un motor asincron). colivia la turatie campului va avea tensiune indusa zero... ca si cum nu exista.

Link spre comentariu

@miron1947: eu intentionez sa folosesc un astfel de motor la o usa de garaj. Oare ar face fata la o poarta culisanta? Din ce zice proprietarul se misca foarte usor, cu degetul. Oricum, mi-ar fi mult mai usor cu un motor de stergator. Eventual unul mai puternic de camion sau ceva de genul acesta.

 

@io95: explică te rog, mai simplu, de ce nu se poate regla turația la aceste motoare. În mintea mea, tăind din fază reduc intensitatea câmpului din stator deci se reduce și câmpul indus, deci și interacțiunea dintre rotor și stator și evident se reduce și turația. Vreau să înțeleg de ce nu merge. Crec că are legătură cu acea alunecare. Dacă îl încetinesc, alunecarea crește, dar care este efectul?

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

Da, daca scade tensiune pentru aceeasi sarcina, se reduce turatia, respectiv creste alunecarea.

Pe masura ce creste alunecarea, creste si curentul respectiv incalzirea motorului (regim de suprasarcina, pierderile Joule cresc cu patratul curentului) care duce la distrugerea lui.

Toata discutia depinde de raportul dintre cuplul motorului (nominal) si cuplul necesar sarcinii si eventuala variatie a acestuia cu turatia; de aici rezulta (sau nu) posibilitatea de variatie a turatiei pentru o anume sarcina.

Daca sarcina cere cuplu constant, indiferent de turatie (cum e acea poarta), daca scad tensiunea sub o anumita valoare, cuplul motorul scade si daca e sub cel necesar sarcinii, evident ca se va opri.

Daca ar fi spre exemplu un ventilator, cuplul necesar la ax se modifica cu patratul sau chiar cubul turatie (functie de tip ventilator) si atunci se poate face o modificare a turatie (intr-o gama nu f larga); daca scad tensiune cu 40%, cuplul se reduce de 2 ori, asta corespunde unei noi viteze de aprox. 4-8 ori mai mica, functie de ventilator.

Evident ca in acest caz alunecarea ajunge la 75-87.5%, dar avand o tensiune mai redusa, respectiv curent mai mic fata de alimentarea cu tens nominala, incalzirea ar putea sa nu depaseasca valorile permise (depinde ce mai multi parametri).

Deci, pentru situatiile in care cuplul sarcinii este constant, reglarea vitezei nu prea se poate face, decat cu riscul de a arde motorul.

Link spre comentariu

Ok, am înțeles. Asta am mai găsit și eu pe net, e legat de curent și de încălzire. Curentul mediu afectează cuplul, în timp ce valoarea rms dă căldura. Și aceea crește foarte mult.

Merci!

Oricum, este sf să aduc motorul la câteva zeci de rotații pe minut.

 

miron1977: Am facut un calcul estimativ pentru acel motor. Poarta de 3m sa se deschida cam in 15s. Pe low speed, ar trebui sa faca 7.5 rot, asta inseamna un pinion de peste 6cm raza. La acesta raza, rezulta o forta de tractiune cam de 10Kgf ceea ce probabil este ok pentru acest tip de aplicație. Evident va porni mai greu datorită inderției porții.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări