vlad2005 Postat Noiembrie 3, 2016 Autor Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 @thunderer: nici eu nu am mare incredere, de aceea si vreau sa mixez solutia cu un SSR. Motorul, asa cum am spus este de la o betoniera, chiar is curios sa il pornesc ca sa vad ce putere are, dar nu cred ca are prea mult. Mai bine ar fi punte cu SSR-uri, dar solutia devine mai scumpa. Am sa incerc prima data cu punte relee + ssr. Daca se duc releele nu e mare bai la cat costa. Si atunci am sa schimb tactica si folosesc punte cu ssr-uri sau eventual fac eu o punte cu triac-uri si optocuplere. Din experienta personala: am un astfel de releu (comandat de uC) pus sa porneasca un firgider mai vechi la care nu mai mergea termostatul. Merge de aprox. 9 luni si nu am probleme, porneste direct motorul de frigider. Nu este aceeasi putere, dar nici nu cred ca este mare diferenta, mai ales ca opresc motorul cand comut releele. Sper sa fie ok, daca nu, hop la next level. Acuma vin cu o întrebare: motorul asta ce protecție avea când pornea sau oprea betoniera? Sau au vreo protecție aceste motoare la betoniere? Daca mecanismul de antrenare e cu surub sau reductor mare care nu permite miscarea libera inertiala, nu e nevoie de rezistenta de franare. Ar fi bine ca pe infasurarea comutata sa fie ceva element de protectie la supratensiuni pentru a evita strapungerea izolatiei si a proteja releul. Sau adaugat imediat inainte de comutare si eliminat dupa. Daca nu sunt multe cicluri cred ca varianta cu relee ofera o fiabilitate acceptabila. Poti sa dezvolti un pic cum ar trebui să fie acel element de protectie? O schiță de mână se poate? Link spre comentariu
flomar60 Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 Am inteles ca-in acest moment- nu stiti daca motorul are la placa de borne cele 4 fire disponibile...asa ca discutia se poarta doar la nivel teoretic... ...repet, trebuie inversat sensul de conectare al bobinei auxiliare ca sa schimbati sensul de rotatie...condensatorul va fi conectat in circuit exact asa cum l-a conectat fabricantul....daca nu aveti acces la cele 2 terminale ale bobinei auxiliare , va trebui sa umblati in motor...si , deja, chestia asta parca nu mai merita efortul.... ...in alta ordine de idei , franarea rapida se poate face prin punerea in scurtcircuit a bobinei principale, imediat dupa deconectarea de la retea...intre functionare intr-un sens,franare si pornire in celalalt sens trebuie sa existe intre 5 secunde-minim! ,pana la 10 secunde-maxim.... ....de obicei motoarele de betoniera au 1kw; 1,5kw sau 2kw.... Link spre comentariu
vlad2005 Postat Noiembrie 3, 2016 Autor Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 @flomar60: într-adevăr nu știu exact daca am acces la acele fire și nici exact ce fel de motor este adica cu condensator de start sau cu condensator conectat permanent. Weekend-ul asta sper sa vad exact, unclusiv puterea sa o estimez. Din ce înțeleg însă, la motoarele cu condensator permanent poți să schimbi legarea condensatorului (este varianta ușoară) în timp ce la acelea cu condensator de start nu ar fi deloc o idee bună deoarece înfășurarea auxiliară (gândită de producător) nu face față cu bine pe post de înfășurare principală. Deci la acestea trebuie să înversez conectarea uneia din înfășurari. Sper ca am înțeles bine, dacă nu corectați-mă cu blândețe.Referitor la timp, dacă am frânare rapidă mai am nevoie de timp așa de lung? Link spre comentariu
flomar60 Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 Pai sa vorbim de franare....betoniera are bena destul de mare...si goala fiind, prezinta o masa destul de mare ca sa produca o inertie considerabila...nu mai vorbesc de situatia cand este incarcata!...faranarea se poate face mecanic, electromecanic si electric...nu stiu ce sistem veti adopta...apoi raportul de transmisie -din constructie!- este undeva la 20/1....asta estimativ , nu am masurat...alta complicatie care sporeste inertia sistemului.... E necesara o precizare: la toate betonierele pe care le-am vazut/utilizat/reparat ,dotate cu motor monofazat , respectivul motor era cu bobina auxiliara de pornire si condensator conectat permanent!...la 1kw valoarea acestuia era 40 micro;la 1,5kw ->60-80micro ;la 2kw era 120 micro (valoare facuta din 2 bucati in paralel).... Acum, condensatorul respectiv este conectat doar in serie cu bobina auxiliara realizand astfel defazajul necesar pornirii motorului....ansamblul condensator serie cu bobina auxiliara este conectat in paralel peste bobina principala,de forta....mutarea condensatorului semnifica scimbarea rolului celor 2 bobine cu consecinte dramatice asupra puterii dezvoltate de motor...de aceea spun ca schimbarea sensului se poate face doar prin schimbarea sensului de conectare al bobinei auxiliare si este nevoie ca aceasta bobina sa aiba terminale independente... ....dupa ajungerea la turatia nominala, aportul la puterea dezvoltata de motor a ansamblului bobina auxiliara + condensator este minor.... Varianta cu condensator de start se refera la un motor trifazat modificat pentru pornire in monofazat....ceea ce difera total de motorul monofazat cu bobina auxiliara.... Link spre comentariu
iop95 Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 Un varistor conectat pe bobina comutata. Cuplul de franare nu poate fi mai mare decat cuplul activ, deci timpii de franare nu pot fi mai mici decat cei de accelerare. Nu stiu ce intelegeti prin franare rapida. @flomar60: raportul de tansmisie modifica momentul de inertie vazut la axul motorului cu valoarea 1/n^2, deci daca e demultiplicare cu 20, momentul de inertie vazut de motor este de 400 ori mai mic fata de varianta in care reductorul ar lipsi. Astfel se reduce mult momentul de inertie vazut de motor si se poate folosi un motor cu cuplul mult mai mic pentru a obtine acelasi timp de accelerare. Exista si varianta cu cond de start pt motor monofazat. Link spre comentariu
miron1947 Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 (editat) Pai sa vorbim de franare....betoniera are bena destul de mare...si goala fiind, prezinta o masa destul de mare ca sa produca o inertie considerabila Dl. a scris ca doreste sa-l utilizeze la o poarta glisanta, in acest caz, uzual, face o cursa completa, fie pentru deschidere fie pentru inchidere, nu cred ca cineva se va juca cu ea inainte/inapoi pe distanta cursei complete ca sa conteze inertia. Editat Noiembrie 3, 2016 de miron1947 Link spre comentariu
flomar60 Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 De acord, d-le iop95, apropo de inertie...m-am exprimat eu gresit...legat strict de betoniere nu am vazut motor monofazat cu condensator de start... D-le Miron ,nu am observat aceasta specificatie a initiatorului....de acord ca ,in respectiva situatie, inertia conteaza mai putin.... Link spre comentariu
vlad2005 Postat Noiembrie 3, 2016 Autor Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 (editat) Mda, nu va fi vorba de comutarea frecventa a motorului. In regimul lui normal isi va executa cursa si se opreste, apoi porneste inapoi dupa un timp. Poate functiona si in regim de deschidere partiala, adica se deschide partial, omul opreste poarta când dorește si apoi o inchide, dar pot sa ii bag niste timpi de asteptare dacă e nevoie. Eu am înțeles citind prin diverse locuri că la motoarele cu condensator permanent cele două înfășurari sunt asemănătoare, de aceea prin schimbarea modului de legare a condensatorului se poate schimba sensul de rotatie prin inversarea rolului bobinelor acestea având parametri identici (schema propusa de miron in postarea #5). Din ce spune Florin (flomar60 sper ca este corect), aceste înfășurări nu sunt identice, de aceea nu se potrivește soluția și astfel trebuie inversată înfășurarea cu totul. Soluția aceasta credeam că se potrivește la motoarele cu condensator de start care din ce am citit au înfășurarea auxiliară mai subțire și nu este destinată funcționării îndelungate, de aceea este și decuplată. Recunosc că acum sunt cam în ceață. Apropo, cam care este turația acestor motoare? A doua chestiune: cam ce parametri ar trebui să aibă varistorul și cum se leagă acesta? Este corectă imaginea din atașament? In conditiile acestea mi-ar trebui doi varistori pe releu deoarece are trei contacte (COM, NO, NC). Sau ar trebui conectat la capetele înfășurărilor? Editat Noiembrie 3, 2016 de vlad2005 Link spre comentariu
miron1947 Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 Turatia pentru 2 poli este cca.2700rpm. Link spre comentariu
Mircea Crisan Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 Pentru varianta de lux iti poti procura un convertizor de frecventa cu alimentare monofazica. Vei gasi o gama larga pana in 3kVA. Poti controla accelerarea, decelerarea si sensul. Nu vei reusi in regim diy sa faci ceva. Chinezii au reusit sa doboare pretul si in cazul convertizoarelor si chiar sunt bune. Link spre comentariu
Mircea Postat Noiembrie 3, 2016 Partajează Postat Noiembrie 3, 2016 Hai sa vedem poza cu placuta motorului si apoi continuam discutia.Raspunsul la paragraful 3 din postul 31 dupa ce stim puterea lui. Link spre comentariu
iop95 Postat Noiembrie 4, 2016 Partajează Postat Noiembrie 4, 2016 Pentru o aplicatie care nu necesita viteza variabila mi se pare o mare risipa sa puna convertizor de frecventa... Link spre comentariu
vlad2005 Postat Noiembrie 4, 2016 Autor Partajează Postat Noiembrie 4, 2016 Iese din discutie varianta de lux. Chiar si la chinezi un astfel de convertizor este peste 150$, nu se merita. Am facut poza la motor, l-am desfacut si am masurat ceva curent. Astfel: la mers in gol imi ia vreo 2,2A, asta cred ca inseamna o putere de aproximativ 500W. Este un motor cu condensator permanent, nu exista switch centrifugal. Cele două înfășurări par cu sârmă de același diametru, nu am desfacut izolațiile să le măsor. Turația nu cred că este mai mult de 1500rpm așa după mine. Condensatorul este de 10uF. Sunt 5 fire care ies din bobinaj. Doua duc la condensator si trei la un switch. Banuiesc ca unul este impamantarea si celalte doua pentru faza si nul. Așa cum arata lucrurile, după mine, soluția este comutarea condesatorului (schema post #5) iar releele+ssr-ul mi se par suficiente. Eventual varistor pentru un plus de seriozitate. Link spre comentariu
miron1947 Postat Noiembrie 4, 2016 Partajează Postat Noiembrie 4, 2016 (editat) Dar eticheta nu are pe el? Editat Noiembrie 4, 2016 de miron1947 Link spre comentariu
iop95 Postat Noiembrie 4, 2016 Partajează Postat Noiembrie 4, 2016 Puterea unui motor.. de orice fel, se refera la puterea la ax. Cat consuma e alta problema... ce tine de randament si regim de lucru. Cei 2.2A masurati reprezinta un curent de mers in gol care este puternic inductiv (PF probabil maxim 0.5).Sunt vreo 500VA, nu W. In sarcina PF creste mult, spre 0.75-0.85 iar curentul nominal cred ca e undeva 5A, astfel ca puterea nu e mai mare de 750-800W. Pentru 1450rpm, inseamna un cuplu nomnial de aprox. 5Nm; de aici puteti calcula reductorul minim necesar / optim pentru viteza dorita. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum