Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

control sens rotatie la un motor AC


vlad2005

Postări Recomandate

Adică folosirea releelor pentru schimbarea conectarii înfășurării sau a condensatorului

Punte H post-176697-0-18362400-1478118002_thumb.png cu relee

Daca nu alimentati releele la retea, trebuie modificata alimentarea intreupatoarelor de sens.

Pentru schimbarea electronica a sensului la cele cu condensator, se pot utiliza triacuri la capetele infasurarilor A si B din schita mea de aici http://www.elforum.info/topic/120154-control-sens-rotatie-la-un-motor-ac/?do=findComment&comment=1444410

Adica asa post-176697-0-00086400-1478120279_thumb.png

Editat de miron1947
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 149
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • vlad2005

    54

  • miron1947

    40

  • iop95

    17

  • The Stressmaker

    16

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Pentru varianta 2 ma gandeam la un simplu releu. Cu un singur pin din uC setez sensul de miscare.

Nu prea inteleg asta: "Daca nu alimentati releele la retea, trebuie modificata alimentarea intreupatoarelor de sens."

 

Deci o idee pe final? Merg pe folosirea releelor pentru comutarea infasurarilor si un ssr pentru coamanda start/stop?

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

1)Pentru varianta 2 ma gandeam la un simplu releu. Cu un singur pin din uC setez sensul de miscare.

2)Nu prea inteleg asta: "Daca nu alimentati releele la retea, trebuie modificata alimentarea intreupatoarelor de sens."

3)Deci o idee pe final? Merg pe folosirea releelor pentru comutarea infasurarilor si un ssr pentru coamanda start/stop?

1)Direct din uC(banuiesc ca inseamna microcontroler) nu puteti, releul trebuie actionat de un tranzistor care sa suporte curentul si tensiunea la care functioneza acesta.

2)In schita, releele si intreupatoarele sunt alimentate la aceiasi tensiune, daca tensiunea comandata de contactele puntii H este cea de retea si releele sunt de tensiune mica(ex.12V) atunci intreupatoarele care actioneaza releele trebuie alimentate de la o tensiune suportate de acestea, deci separat.

3)Adica, daca sa utilizati relee sau triacuri?

Este alegerea dvs. pentru relee aveti nevoie de tranzistori pentru actionare, pentru triacuri de optotriacuri.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Releele le pot actiona direct din microcontroler (uC). Sunt relee alimentate la 5V si comandate tot in 5V, deja folosesc asa ceva pentru actionarea unei porti cu acuatoare. Nu am nici o problema sa comand simultan doua relee.

In ce priveste ssr-ul (ce am dat in link) el inglobeaza optocupler, , aici sunt specificatiile gasite pe net pentru ce vreau eu sa cumpar. Se pare ce cere un curent suficient de mic 7,5mA la 12V nu imi dau seama ce curent ar trebui sa ia la o comanda de 5V, dar probabil este mai mic de 7,5mA.

Link spre comentariu

Cautati pe aliexpress sau ebay cu urmatoarele cuvinte cheie: "2 channel relay 5V".

Pun si link, dar e posibil sa nu mai fie disponibil produsul dupa un timp. Modulele din ce înțeleg au si optocuplere, se poate decupla complet releul de alimentarea microcontrolerului.

Eu le folosesc fără probleme la acționarea mea.

2 channel relay module 5V

Link spre comentariu

Releele le pot actiona direct din microcontroler (uC). ... Nu am nici o problema sa comand simultan doua relee.

In ce priveste ssr-ul (ce am dat in link) el inglobeaza optocupler,

Atunci problema dvs. se pare ca este rezolvata, ramane sa va decideti care solutie o aplicati.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Ok, multumesc, am sa merg pe varianta punte H cu relee pentru comutarea înfășurărilor. Comutarea se va face fără sarcină, deci nu va fi stres pe relee.

SSR pentru cuplara alimentarii. La oprirea motorului, mai întâi fac off pe SSR si dupa vreo 100ms decuplez si releele. Ar trebui sa fie ok din punct de vedere electric la puterea motorului pe care am sa il comand, probabil ia vreo max 5A la mers normal cu un plus la pornire. Am sa fac un topic separat despre cum as putea sa controlez puterea transmisa motorului, dar mai intai sa ma uit mai bine la el ca sa vin cu informatii mai exacte.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

cum as putea sa controlez puterea transmisa motorului

La motorul asincron puteti obtine o variatie in limita a 10%, daca doriti o plaje mai mare orientati-va spre un motor serie(cu perii).

Link spre comentariu

Mulțumesc pentru informație. Cred că 10% este prea puțin. Mai degraba se va face o reductie mecanica pentru a obtine viteza dorita, vand avantajul ca pastrez si puterea. O sa vad ce dificultati voi intampina, deocamdata sunt in faza de studiu.

Link spre comentariu

La motoarele asincron, reducerea vitezei se poate face prin marirea numarului de poli, dar aceasta se face din constructie(bobinare), viteza se reduce cu fiecare pereche de poli adaugata.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Pentru 100ms pauza, tensiunea comutata va fi cel putin egala cu cea de alimentare, deci releul respectiv ar trebui sa tina minim tens. de alimentare.

Inversarea sensului fara ca motorul sa ajunga la turatie zero se va face cu un curent initial f mare si solicitari mecanice.

Ar fi indicat o pauza mai mare (functie de sarcina/scaderea turatiei pana la o limita acceptabila). Se poate reduce pauza prin cuplarea infasurarilor pe o rezistenta (franare dinamica).

Puterea necesara este cea data de sarcina si de regimul dinamic dorit.

Link spre comentariu

Motorul vrea sa actioneze o poarta culisabila. Din ce spune proprietarul se mișcă foarte ușor dar probabil are masă destul de mare deci și inerție. O să fac niste teste doar cu motor să văd cum pornește poarta și cum o oprește ca apoi să îmi fac o idee despre timpul respectiv.

Între timp am descoperit pe youtube un filmulet despre ssr-ul pe care doresc să îl cumpăr și se pare că are un triac BTA12-600B.

 

Interesantă ideea cu înfășurare de frînare, am să revin dacă este cazul pe acest subiect, momentan nu îmi dau seama cum ar trebui implementată. Cuplarea înfășurărilor pe o rezistență de frînare cum ar trebui făcută? Bănuiesc că se exclude ideea de a utiliza relee pentru aceasta.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

Un SSR e mult mai fiabil (daca e original) decat releele alea albastre. Chiar de vei folosi relee, nu te sfatuiesc sa folosesti releele alea chinezesti. Nu au sa aiba viata lunga, chiar de vei controla schimbarea turatiei doar in cazul motorului oprit complet.Eu sunt convins ca aia 10A @ 230Vac nu sunt pentru un regim de motor. Probabil rezistiv gen becuri.

Link spre comentariu

Daca mecanismul de antrenare e cu surub sau reductor mare care nu permite miscarea libera inertiala, nu e nevoie de rezistenta de franare.

Ar fi bine ca pe infasurarea comutata sa fie ceva element de protectie la supratensiuni pentru a evita strapungerea izolatiei si a proteja releul. Sau adaugat imediat inainte de comutare si eliminat dupa. Daca nu sunt multe cicluri cred ca varianta cu relee ofera o fiabilitate acceptabila.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări