Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

control sens rotatie la un motor AC


Postări Recomandate

Buna ziua!

As dori niste sfaturi pentru controlul unui motor AC, mai exact a sensului de rotatie.

Maine am sa va spun exact si puterea, dar cred ca este in jur de 4-500W.Ideea mi-a venit citind acest material: https://woodgears.ca/motors/reversing.html

In esenta, doresc sa controlez sensul de rotatie prin inversarea conectarii infasurarii primare sau a celei de excitatie in functie de care este mai accesibila.

Pentru aceasta, o prima idee pe care o am este sa folosesc doua relee pentru a reproduce ideea unei punti H care sa serveasca la inversarea conectarii iar un al treilea releau sa il folosesc pe post de switch pentru a porni efectiv motorul. Practic, mai intai comut releul corespunzator cuplarii infasurarii primare in modul dorit dupa care cuplez releul pe post de switch pentru a porni efectiv motorul.

Problema este ca nu stiu daca o astfel de solutie este viabila la motoare de puterea pe care o estimez. Imi este teama in special de supratensiunile care pot sa apara la deconectare.

Astept pareri despre acesta idee, daca este viabila, eventual care sunt lucrurile care trebuie luate in considerare la alegerea releeelor, precum si solutii alternative.

 

Multumesc anticipat!

 

P.S. doresc sa folosesc relee sau alte solutii, mai putin comutatoare specializate pentru ca mai departe am nevoie sa controlez motorul folosind in final un microcontroler.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 149
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

@thunderer: este un motor asincron, este de la o betoniera. Specificatiile motorului nu le-am gasit scrise, dar sigur este monofazic. Dupa marime are intre 500-1000W, dar o sa vorbesc cu proprietarul sa il punem in functie cand are un pic de timp ca sa masor curentul si in felul acesta sa imi fac o idee despre puterea acestuia.

Stiu cum se inverseaza sensul de rotatie, faza este ca as vrea sa folosesc relee in ideea enuntata in primul post. La puterea aceasta estimata ar fi o solutie viabila? Ca releee incerc sa folosesc o solutie ieftina, module cu relee care au ca specificatie un curent maxim de 10A. Se gasesc pe ebay la preturi modice. Proprietarul vrea o solutie cat mai ieftina.

Alternativ desigur ar fi solutia cu triac. Eventual o solutie mixta, punte H cu relee pentru inversarea sensului de rotatie deoarece cuplarea infasurarii se face cu faza decuplata , deci nu o sa prea fie scantei si triac pentru on/off ca sa nu am batai de cap cu scantei si uzura pe releul care face alimentarea motorului.

 

Astept pareri!

 

P.S. @thunderer am reusit sa fac actionarea de porti cu relee. Arata ca un frankenstein, dar merge :)

Acuma lucrez la circuitul cu mosfeti, mai intai sa definitivez designul la placa apoi sa il fac concret. Va mai dura ceva.

Link spre comentariu

Apoi, de-i asincron nu avem nici o infasurare de excitatie. Asta voiam sa te fac sa intelegi. Miron a pus imagini foarte explicite.Cum faci comutarea infasurarilor la condensator depinde de imaginatia si piesele disponibile. As folosi contactoare sau un comutator cu contacte foarte solide.post-179324-0-79229100-1478093594_thumb.jpg

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Pot controla comutatorul cu trei pozitii folosind un uC?

Despre conectarea înfășurărilor, din ce am mai citit, se pare ca nu la toate motoarele cele două înfășurări sunt indentice, de aceea nu aș merge pe ideea schimbarii conectarii condensatorului de pe o înfășurare pe alta ci pe schimbarea conectarii înfășurării principale sau a celei care face pornirea inițială, cu tot cu condensatorul înseriat pe ea. Asa cel putin am inteles din explicatiile de la link-ul pus în primul mesaj.

Acum, ce probleme ar putea fi la varianta pe care am spus-o eu? În special cea cu punte H din relee + ssr de amperaj potrivi.

Link spre comentariu

1)se pare ca nu la toate motoarele cele două înfășurări sunt indentice

2)În special cea cu punte H din relee + ssr de amperaj potrivi.

 

1)Poate va referiti la cel cu infasurare de pornire.

2)Ce sa faca puntea H in AC, daca inversati introducerea stecherului in priza, se schimba sensul?

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Inseamna ca sunt motoare cu doua infasurari identice, una avand un condensator pentru defazaj. Altele au o singura infasurare principala si una auxiliara doar pentru pornire. Este corect? Maine am sa ma uit mai bine la el sa vad care este treaba.

 

 

2)Ce sa faca puntea H in AC, daca inversati introducerea stecherului in priza, se schimba sensul?

Campul magnetic produs de o înfășurare depinde de sensul curentului. Sensul curentului se schimbă pentru că avem AC, nici nu este relevant cum se pune în priză. Important este însă relația dintre câmpurile magnetice produse în cele două înfășurări. Din acest motiv cred că prin schimbarea înfășurării principale câmpurile magnetice produse de cele două înfășurări vor fi într-o configurație opusă decât cea inițială și astfel se schimbă sensul de rotație.
Puntea H nu are alt rol decât să îmi schimbe relația între câmpurile magnetice prin schimbarea modului relativ cum circula curentul printr-o înfășurare în raport cu cea de pornire.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

1)Inseamna ca sunt motoare cu doua infasurari identice, una avand un condensator pentru defazaj. Altele au o singura infasurare principala si una auxiliara doar pentru pornire. Este corect?

2)Campul magnetic produs de o înfășurare depinde de sensul curentului. Sensul curentului se schimbă pentru că avem AC,

1)Corect

2)Corect si atunci ce face puntea H?

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Ca sa puteti inversa sensul de rotatie la un motor asincron monofazat cu bobina auxiliara de pornire este nevoie sa avem disponibile capetele fiecarei infasurari ...adica 4 fire....spun asta pentru ca se obisnuieste sa se conecteze intern cele 2 bobine iar afara sunt scoase doar 3 fire ...astfel se stabileste din constructie sensul de rotatie.....in toate cazurile de astfel de motoare intalnite de mine-si au fost multe!- bobina auxiliara de pornire avea rezistenta ohmica mai mare decat bobina principala...schimbarea sensului nu se face modificand legarea condensatorului ci se face schimband sensul bobinei auxiliare...din acest motiv avem nevoie ca cele 4 capete sa fie disponibile....

Link spre comentariu

Cred că m-am mai lamurit un pic. Se pare ca la motoarele monofazate exista 4 moduri prin care se pune in miscare motorul:

1. folosind un condensator permanent conectat la una din infasurari. Aici merge schema cu schimbarea sensului de rotatie prin modificare modului de legare a condensatorului.

2. cu condensator de start. Acesta se decupleaza (inclusiv infasurarea) printr-un mecanism special dupa ce motorul atinge viteza de lucru. In special la motoare care cer cuplu mare la start

3. un mixaj al celor doua variante de mai sus, cu doua condensatoare, unul de start si unul care este alimentat in timpul functionarii.

4. folosirea unei înfășurări auxiliare de rezistenta mare și inductanță mică în comparație cu înfășurarea principală.

Motorul meu este în unul din primele două cazuri, trebuie să mă uit mai bine la el, eventual să îl desfac.

 

Acum: pentru varianta 1, nu trebuie punte H, acum înțeleg. Doar un releu. La varianta 2, într-adevăr trebuie să ies din motor cu 4 fire cum spune și @flomar60 și exact acesta este rolul punții H (gândit de mine), să le asigur conectarea între ele într-un anumit mod, pentru ca în final să fie legate la faza și nul.

La varianta 2 este posibil ca punctul comun de legare a înfășurărilor să fie în interiorul bobinajului și astfel să fie inaccesibil. Voi vedea.Dar idee de princpiu poate fi folosită? Adică folosirea releelor pentru schimbarea conectarii înfășurării sau a condensatorului + ssr pentru pornirea propriu-zisa? Vreau să comand totul din uC.

Editat de vlad2005
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări