Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

Vizitator ovi_mv

Citeva consideratii bazate pe experienta practicaReferitor la metoda foto filmul cel mai de calitate il obtii daca listezi cablajul pe un image setter folosit la facut filmele tipografice si/sau serigrafice.Suna scump si oarecum exotic dar nu este; pe linga faptul ca ai negrul cel mai opac mai este de luat in considerare ca rezolutia la image setter este de 2550 dpi in mod nativ asa ca detaliile fine nu sunt o problema.Daca nu aveti acces la un image setter folositi o imprimanta laser de volum mare , dar este foarte important daca listati din fisiere pdf aveti grija ca fisierele ca fie generate cu profil de culoare CMYK si nu RGB, asta din cauza ca negrul in RGB este un soi de gri 60% in CMYK prin care UV trece intr-o masura notabila care poate strica developarea. (Eagle CAD genereaza pdf cu profil RGB)Tot referitor la metoda foto eu unul recomand cablajele pregatite pentru expunere de la Bungard (se gaseste tot in catalogul de TME) si asta pentru ca personal o vad ca fiind o alternativa decenta din pct de vedere calitate/pret.Ca si substitut la metoda foto se poate folosi folia TES200 (catalogul de tme) dar cu urmatoarele mentiuni : - nu recomand folosirea fierului de calcat la transferul imaginii in special in cazul cablajelor cu substrat FR4 deoarece suprafata curbata (si chiar texturata) a fierului de calcat v-a imprima o imagine plina de gaurele, - daca folositi folie TES200 sau chiar folie albastra PNP va recomand cu caldura sa folositi un laminator de documente pentru presare, chiar daca e vorba de 5-6 treceri succesive, sau - daca aveti acces la o presa calda de imprimat imagini pe tricouri si care TREBUIE sa fie reglata la aprox 110 grade C. Ce am mai observat eu ca ajuta la momentul de "peel" este racirea prealabila a cablajului, cu folia laminata pe el, in frigider . Acesta este un aspect ce tine de trial and error.Metoda de uniformizare a tonerului pe PCB cu diluat auto evaporat intr-o incinta inchisa ajuta Ca alternativa la folia TES este folia pentru imprimat imagini pe tricouri, dar care nu este la fel de eficienta in cazul cablajelor cu trasee subtiri (0.2-0.6mm)La folosirea foliilor PNP ce am observat eu ca poate face diferenta este folosirea decapantului pt urmele de grasime (acetona, acool izopropilic) si folosirea smirghelului cu granulatie foarte mica (peste 800) sau chiar a pastei pentru polish la masini.Succes

Link spre comentariu

Prima tentativa - destul de reusita - de transfer termic. Am folosit o hartie groasa lucioasa, doar asta am gasit la librarie.S-a transferat f bine tonerul si s-a dezlipit usor hartia dupa; n-am avut trasee intrerupte, doar margini putin franjurate (partial datorat faptului ca era cam pixelata imaginea cablajului).Mai am si acum cablaje cumparate la kg acum 100 de ani de prin Pipera, era un magazin pe langa Mobexpert pe linia lui 16, inclusiv cablaje f subtiri dublu placate, f misto. O sa le pun la treaba.

Link spre comentariu

va rog sa imi spuneti si mie ca sa nu mai deschid alt topic aiurea cine a folosit folie press and peel tes200,cum arata ptr ca am facut o comanda la o firma de piese electronice si am impresia ca mi-au trimis altcevaasta care o am eu e transparenta si e plasticatascuze nu am mai folosit pana acum si deaia intrebmerci

Link spre comentariu

am cumparat acum ~ 2ani folie pnp "alba" TES200 de la o firma din craiova, stie toata lumea despre cine e vorba. arata si se comporta fix identic cu folia de retroproiector (pentru laser) la 0.8 Lei/buc

Link spre comentariu

S-a tot vorbit despre executarea cablajelor dar am si eu o intrebareCu ce va curatati cablajele de tonerul ramas dupa corodareEu am incercat cu acetona si cu alti solventi dar nu sunt foarte multumit din cauza ca se pateaza de negreala partea corodataPrin slefuire exclus.... arata nasol

Link spre comentariu

sigur ca se gaseste folie de retroproiector la librarie, acum depinde si de librarie :rade:

 

Posted Image

 

nu pun link-uri pentru ca se considera reclama

 

@mariandmd daca folosesti suficienta acetona nu o sa mai ramana traseele negre.

Daca vrei trasee mai lucioase iti recomand glaspapir 800 "de apa", se gaseste mai greu dar se gaseste. cu glaspapir 800 si eventual ceva pasla faci traseele oglinda (se folsoeste si la finisarea radiatoarelor de aluminiu pentru procesoare), dar obligatoru operatiile se fac sub jetul de apa.

Spor !

Link spre comentariu

Foloseste un burete abraziv (gen partea verde de la buretii aia galben cu verde,3 la 10 mii) si cif/cillit,eventual si/sau tix/ajax.Iese impecabil si rapid. Dar daca lasi cablajul netratat (stanat sau dat cu sacaz) se oxideaza

Link spre comentariu

Urhetan 70 nu exista :da poate Urethan 70/71 dar cred ca ai probleme daca dai pana sa realizezi lipiturile.eu folsoesc PRF 202 in loc de Urethan 71, uneori e suficient doar SK10 si mult mai util.

Link spre comentariu

'71,nu am fost atent la eticheta...'202 tine in timp?ca '71 e valabil;'10 i-l inlocuiesc cu sacaz diluat cu IPA.E bine de tratat suprafata cu sacaz,dupa spalarea ei cu IPA(merge si cu acetona,D209) si daca nu o faci a doua zi ,binele se transforma in neaparat.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări