Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

Salutare.Am facut cablajul ma cam chinuit un pic in sensul ca daco nu lipesc folia pe toate laturile de coala A4 mi se strange la iesire se lipeste sifoneaza etc.

Acum alta belea dupe ce am dezlipit-o de pe placuta de cablaj a mai ramas un strat micro folie pe toata suprafata.

Asta cum se mai dezlipeste ca am incercat si nu vrea de nici un fel. Ma gandesc ca daca incerc cu vreun solvent se duce si desenul nu stiu cum de la voi merge din prima ca la mine nu vrea.

Multumesc

Pai daca ma uit cateva posturi mai sus,EU am specificat ca trebuie lipita folia cu scotch pe una de hartie [pe care ai imprimat in prealabil cablajul] ca sa nu se lipeasca de cuptorul imprimantei si ca sa faci "economie" de folie. :da

Dupa ce dezlipesti folia [dupa calcarea cablajului] ramane ceva mat printre traseele de cablaj [stratul micro numit de tine] :nas: .

DAR NU trebuie dezlipita. NU da cu solvent :speriat . Corodeaz-o si vezi rezultatul. La mine a mers SUPER :da .

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Am incercat sa fac un cablaj pt o placa audio si nu se lipeste tonerul de cablaj. Am imprimanta cu jet si am folosit o coperta de caiet lucioasa. Am incalzit de l-au luat dracii, dar pe cablaj nimic. Sa incerc sa curat putin cablajul inainte? Si ce foaie mai uzuala e mai buna?..

Link spre comentariu

Pai tusul din imprimantele cu jet nu stie sa se lipeasca de cablaj? Tocmai ce am incercat si cu foaie foto si la fel..tusul s-a imprastiat pe foaie, dar pe cablaj nimic... :cry: Trebuie sa gasesc pe careva cu imprimanta laser sau sa xeroxez desenul pe mai multe tipuri de foi si sa vad cu care merge..

Link spre comentariu

Trebuie sa gasesc pe careva cu imprimanta laser sau sa xeroxez desenul pe mai multe tipuri de foi si sa vad cu care merge..

Pai trebuie sa ai si tu un prieten cu imprimanta laser. Daca NU, la un centru de copiere. Daca ai un prieten,ti-as recomanda folia de protectie de la autocolante [pe care este lipit colantul,este cam subtire] pentru simplu fapt ca transferul tonerului este TOTAL de pe hartie pe cablaj, dar trebuie mare atentie sa nu misti hartia cand calci [vreo 3-5 minute].
Link spre comentariu

Da,trebuie neaparat toner! E ca un praf ce e influientat termic,d-aia il poti muta de pe foaie pe cablaj!Din folia de protectie autocolant poti taia bucati un pic mai mari decat cablajul si le lipesti pe o foaie A4 pe care o treci prin imprimanta(de 2 ori! odata goala,sa vezi unde apare desenul,si apoi inca o data,cu protectia lipita)Totodata,poti lipi foaia cu cablajul desenat de cablaj,cu ceva scoci pe partea cu piese,ca sa nu se miste. Dar pot ramane diverse urme,in functie de scoci si de fierul de calcat

Link spre comentariu

Am rezolvat la un xerox. Am scos acasa cablajul si la xerox l-am mutat pe-o foaie foto la 35 bani. A mers super. Singura greseala a fost ca am tinut prea putin fierul si intr-un loc nu s-a transferat chiar bine, dar a iesit OK.Multumesc pt sugestii.

Link spre comentariu

Sal am si eu o intrebare pentru cei care folosesc metoda foto !! Eu pana acu mi-am pregatit singru cablajele cu fotorezist(pozitiv20). Insa am vazut ca sunt si in comert cablaje gata date cu acest fotorezist si au o folie peste ele. Intrebarea mea este ca am vazut dupa dezlipirea foliei o substanta lichida si ma intrebam daca acela este fotorezistu sau e doar o pelicula de protectie pentru lipirea foliei peste cablaj. Si daca mai trebuie bagat cablajul la usacat sau vine gata dupa indepartarea foliei se poate pune filmu peste si sursa de UV pentru imprimarare si developare ulterioara !!

Link spre comentariu

Dezlipesti, pui schema cablajului pe placa si pui totul sub lampa. Atat. Am si io o intrebare legata de chestia care m-a descurajat la metoda foto: voi folositi revelator sau soda caustica dizolvata? Am incercat cu soda caustica si in momentul in care am nimerit combinatia am pus-o deoparte. Problema a fost ca a doua oara desi agitata/amestecata nu a avut acelasi rezultat.

Link spre comentariu

Eu folosesc revelator SENO4007 e mult mai bun ca soda, am incercat si eu cu soda calculata la miligram cu balanta farmaceutica, si soda pura. si a mers ca drequ si am ajuns la concluzia ca mai bine dau 5-6 lei pe un plic cu developant. Si rez e garantat + ca il folosesti de mai multe ori merge cam la 2500cm^2 adica juma de metru patrat sper ca am calculat bine. Si totu e sa faci expunerea calumea daca e expus bine atunci pot sa il ti si 10 min in revelator ca nu ataca traseele nexpuse. dar intr-un minut se developeaza.

Link spre comentariu

Cu metoda foto am facut doar teste pt. ca aveam cablaj foto si coala de plastic transparenta de la folia pnp. Pt. expunere am folosit un bec mat la o palma distanta de cablaj si l-am lasat vreo 30 minute. Din 3 incercari a functionat o data. Ce fel de bec/lampa folosesti si cat timp expui cablajul?

Link spre comentariu

eU FOLOSESC UN un bec de 250w din ala vechi de iluminat stradal, e cu lampa cu vapori de mercur in interior, indicat ar fi fara balonu de luminofor dar merge si cu el(eu am varianta cu balon), sunt becurile alea de pe stalp cu drosel din ala de 5Kg de iti rupe mana :d dar il tin 90s, 120s max deasupara cablajului la o distanta de vre-o 20-30 cm depinde de marimea cablajului, iar filmele le scot fie pe xerox pe foli de retroproiector fie pe folie de retroproiector pentru imprimanta inkjet. Insa la inkjet trebe sa fi atent sa nu ramana urme pe folie ca o belesti ies pe cablaj.Dar la becurile astea trebuie sa le aprinzi cel putin cu 5 min inainte sa se incalzeasca sa intre in regim normal de functionare. p.s: daca dai jos balonu de luminofor sa ai grija ca radiatia uv e impresionanta la acest tip de bec si se incalzeste in draci, il pui neaparat pe dulie ceramica ca pe aia de plastic dupa juma de ora de functinare incepe sa iti curga !!

Link spre comentariu

placutele cu photoreziste deja aplicat au si ajantaje dar si dezavantaje:Avantaje: - e mult mai comod sa tragi de o folie si sa ai cablajul gata pregatit (fara curatarea,uscare,praf,aplicare positiv ....)Dezavantaje: - eu nu ma descurc la debitare (am stricat cateva placute aiurea) si daca developare nu iti iese corect tot la spray ajungi :rade: a incercat cineva treaba cu spary transparent? e mai comod ? eu sunt nevoit sa printez pe 2 folii de retroproiector,altfel trece lumina UV prin toner.

Link spre comentariu

placutele cu photoreziste deja aplicat au si ajantaje dar si dezavantaje:Avantaje: - e mult mai comod sa tragi de o folie si sa ai cablajul gata pregatit (fara curatarea,uscare,praf,aplicare positiv ....)Dezavantaje: - eu nu ma descurc la debitare (am stricat cateva placute aiurea) si daca developare nu iti iese corect tot la spray ajungi :rade: a incercat cineva treaba cu spary transparent? e mai comod ? eu sunt nevoit sa printez pe 2 folii de retroproiector,altfel trece lumina UV prin toner.

Cu placutele tratate din fabrica ies cablaje bune chiar foarte bune pot scoate trasee cit firul de par, enervant de fine a-si spune, nu prea ma descurc cu spray-ul positiv insa la "finetea asta". In cea ce priveste debitarea, eu le tai cu polizorul unghiular "flexul", nu e gluma, am un flex de "doi lei" o chinezarie in care prind un disc de taiere de 1. Daca aveti conditii de taiere adica aer liber e bine altfel nu faceti gresala sa taiati cablajul in casa, pute de mori, eventual in baie. Am incercat eu cu spray transparent fara rezultate concludente adica vreau sa zic ca se poate imprima si prin foaie direct fara spray transparent insa daca ai rabdare vre-o 45min si fara "fineturi", deci metoda pot zice ca nu e buna. Cea mai buna metoda ramine tot folie transparenta pentru inkjet. Pina de curind suprapuneam si eu tot doua folii imprimate cu rezultate mediocre insa, acum nu mai e nevoie, dupa ce am stat aproape o zi in care am tot setat diverse rezolutii la imprimanta si diferiti timpi la UVBox au reiesit urmatoarele: Imprimanta Lexmarc 25ZHalftoning - selectat manual Air Brush - Blach and WitheHirtie - Photo/Glossy Cablajul taiat cu flexul dupa cum am zis si luat "gradu" adica marginile cu o pila lata, neaparat, nu trebuie sa ramina bavuri, astfel folia se "pupa" cu cablajul fara sa ramina goluri. Folia trebuie pusa neaparat cu cerneala pe cablaj. Expunerea la mine dureaza 10min. Si ca sa se apese bine cablajul pe folie pun pe capacul UVBox-ului o greutate adica un catalog mai gros. Una peste alta trebuie obtinut un echilibru imprimanta/expunere perfect si asta sint convins ca difera de la imprimanta la imprimanta si de la UVBox la UVBox. Cautati fiecare acest "echilibru" si trebuie sa iasa bine. Si un mic exemplu, nu e cel mai bun insa asta am acum in calculator.[attachment=0]exemplu.jpg[/attachment]
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări