Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

E valabil si pentru pentru solutia de developare. Din ce am constatat eu solutia de soda caustica nu developeaza deloc sub 10 grade. Bine ar fi sa aiba peste 15 grade. Timpul de expunere poate fi si el o problema, pentru aparatul meu optimul e la 18-20 minute (5*8W neoane albe la 3cm) pentru cablaj cu fotorezist din comert.Poate fi si din cauza transparentei foliilor. Eu trebuie neaparat sa pun 2 folii laser suprapuse. Daca zici ca ai imprimanta inkjet vezi ca poti sa folosesti culoarea verde. Nu am incercat personal acesta metoda, dar cei de pe gEDA user-list spun ca merge foarte bine si e suficienta o singura folie.

Link spre comentariu

@nana: Poate nu dai un strat uniform si destul de gros cu pozitiv; poate nu expui destul; poate nu lasi destul timp lacul sa se usuce bine sau nu ai spalat foarte bine calajul inainte sa ii dai cu lac si acesta nu se lipeste foarte bine de cablaj.... sunt foarte multe posibilitati. Eu pentru expunere folosesc un neon de asta din comert, din orice hipermarket, Philips energy saver de 23w, il montez intr-o lampa de birou. Cablajul il tin la o distanta cam de 10-15-20 cm, in functie de cat de mare este cablajul pe care il realizez, iar timplu de expunere 40-50 minute. Peste cablaj si film pun si un geam de 3mm( de la un scanner). Solutia de developare soda caustica( o lingurita la o sticla de 0.5 litri)

Link spre comentariu

Daca zici ca ai imprimanta inkjet vezi ca poti sa folosesti culoarea verde.

Poate ar merita incercat cu rosu,este in capatul opus al spectrului si cred ca opreste mai eficient UV.

P.S.

Verde este cam la mijlocul spectrului(intre galben si indigo).

Link spre comentariu

Poate parea ironic

Nu este ironic si galben opreste UV,o metoda veche de filtru fotografic UV,era cu grasime proprie(de pe frunte)pusa cu degetul pe obiectiv,dar, pentru a nu bloca si restul spectrului necesar pentru fotografiere.Eu am scris ,,de incercat",nu am scris ca este o solutie sigura.Eu nu folosesc metoda foto pentru a putea incerca,deoarece este mai scumpa.

P.S.

Conform cercului culorilor,portocaliu este diametral opus cu indigo.[attachment=0]cercul culorilor.jpg[/attachment]

Cine a facut fotografii color stie ca filtrarea unei dominante este facuta cu un filtru de culoare complementara(opusa diametral pe cercul culorilor).

Link spre comentariu

Hm, cand aud de sticla si de ultraviolete am o senzatie de deja-vu. Cred ca s-a mai discutat chiar pe acest thread subiectul: fotorezistul e sensibil la UVA. Sticla normala lasa sa treaca UVA, nu si UVB sau UVC. Sticla quartz lasa sa treaca si restul de UV pe care nu-l lasa sticla normala (dar pentru metoda foto il lasa degeaba). Am zis-o inca o odata aici pentru ca repetitia e mama plictis.... astaaa ... invataturii.

 

Am incercat si eu mai multe metode, dar am ramas la metoda foto pentru ca is sigur ca daca respect parametrii rezultatul e garantat. Mi-am omorat destui neuroni cu alte metode.

 

PS: is discromat total (cel putin asa au zis unii medici) asa ca nu-mi tare bat capul cu calitatea culorilor din poze (desi le vad).

Link spre comentariu

Am incercat si eu mai multe metode, dar am ramas la metoda foto pentru ca is sigur ca daca respect parametrii rezultatul e garantat.

Este cea mai performanta ca rezolutie,nu v-am contrazis, dar eu nu-mi permit costurile.Pentru ce montaje mai am eu de facut,ma multumesc cu metoda transfer de toner,sau clasic cu vopsea,tragator si balustru.
Link spre comentariu

@nana: Metoda foto merge sigur. Foloseste placi cu fotorezist cumparate, foloseste folii transparente pentru imprimanta cu cerneala, si astfel le faci acasa, vezi ca imprimantele laser au obiceiul de a nu depune 100% tonerul pe folii si pot ramine trasee intrerupte(microscopic vorbind) . Eu imprim pe doua folii din care una in oglinda dupa care le suprapun cerneala pe cerneala si astfel protejez cerneala de pe folii la zgiriere si obtin si trasee mai intunecate. Expunere, 10 min cu 6 tuburi de 8W intr-o cutie scaner. Ies cablaje super chiar si cu trasee mai subtiri de 0.5, oricum secretul consta in cablajul cu fotorezist cumparat, am incercat si cu fotorezist spray insa la trasee subtiri nu prea vrea, la trsee de peste 1 mm e ok si asta. Revelatorul e bun, de fapt cu soda nu am incercat niciodata, isi face treba cu prisosinta.

Link spre comentariu

Am facut cu folie de inkjet mi-a iesit cablaju perfect ... solutia la problema se pare ca era clorura adica statu prea mult in clorura care la trasele subtiri intra pe sub lac efectu de menisc, insa daca am bagatclorura in cuptor :da am redus timpu de corodare la 7 min si a iesit perfect. insa problema la folile inkjet este ca sunt poroase si unde pori sunt mai proeminenti absoarb radiatia uv. deci trebe avut grija...ms pt raspunsuri. Sincer nu imi vine sa dau cate 200 de mi pe un cablaj de fotorezist mai ales cand am paneluri mari.

Link spre comentariu

Daca vrei ceva profi fi sigur ca dai, o foaie cablaj cu fotorezist fata/verso de 300/200 mm la 37 Lei e mai bine?Eu nu am avut probleme cu gelatina de pe foliile transparente in a-mi obtura UV-urile.

Link spre comentariu

Cablajele astea de cumparat, care sunt date direct cu fotorezist ma refer la cele cu folia albastra pe ele ... au gata uscat fotorezistu sau dupa ce indepartez folia de pe ele trebuie sa le pun in cuptor spre uscare si dupa sa fac expunerea ?!p.s: mi-au iesit cablaje destul de reusite facute cu sprayu ... dupa ce deprinzi experienta iti ies ideeal e sa respecti specificatile de pe instructiunile sprayului de pozitiv20 si o sa iti iasa si cu spray ... eu am avut probleme dincauza efectului pelicular pe care il face colrura si intra sub fotorezist pt ca am avut si trase de 10-15 th adica sub 0,2 mm

Link spre comentariu

e gata uscat si destul de rezistent !eu numai cu positiv gata aplicat am folosit dar sincer nu sunt asa multumit calitate/pretla cablajele cu trasee groase chiar nu se merita sa folosesti metoda foto

Link spre comentariu

Cablajele astea de cumparat, care sunt date direct cu fotorezist ma refer la cele cu folia albastra pe ele ... au gata uscat fotorezistu sau dupa ce indepartez folia de pe ele trebuie sa le pun in cuptor spre uscare si dupa sa fac expunerea ?!p.s: mi-au iesit cablaje destul de reusite facute cu sprayu ... dupa ce deprinzi experienta iti ies ideeal e sa respecti specificatile de pe instructiunile sprayului de pozitiv20 si o sa iti iasa si cu spray ... eu am avut probleme dincauza efectului pelicular pe care il face colrura si intra sub fotorezist pt ca am avut si trase de 10-15 th adica sub 0,2 mm

Ohoo, la 0.2 e destul de bine, eu nu am reusit decit 0.5 cu spray de acea am trecut la cablaj cu fotorezist cumparat, cu spray la mine nu se depune cum trebuie pe placa in sensul ca i-mi apar "scame" cu toate ca am o cutie in care inchid placa pina se usuca, deci ferita de praf, sau poate o fi de vina faptul ca nu spal placa cu alcool cum am vazut ca face toata lumea ci cu diluant. Tu bagi cablajul in cuptor la uscat? cuptor cu microunde?
Link spre comentariu

Tu bagi cablajul in cuptor la uscat? cuptor cu microunde?

:aplauze
Eu chiar am vorbit serios, nu cred ca 1 sec in cuptor cu microunde ar arde folia de cupru de pe un cablaj.Intrebarea ramine totusi.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări