Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

@mosfet ....da, dar mie numi plac lucrurile mecanice....desi am un astfel de temporizator mecanic de la o masina de spalat(nu stiu vreo 4 minute ii max..) dar are marime prea mare + nui asa de flexibil.Vreau sal fac unul controlat digital, in afara de microcontroler am totul+pcbul deja lam facut doar maine trebuie sa montez componentele pe ea, daca va functiona asa cum doresc atunci voi posta fisierele aferente si modificarile aduse la schema.

Link spre comentariu

4 minute e cam putin. Tocmai am bronzat primul cablaj timp de ~20 minute. A iesit bine, mai greu a fost cu developarea, unde de frica sa nu-l tin prea mult l-am tinut prea putin. A trebuit sa scrijelesc cu surubelnita in cateva locuri unde nu s-e coroda si sa unesc unele trasee (nu s-a corodat uniform, a ramas un colt unde si dupa 4 ore era tot neatacat si a trebuit sa-l pun iar in solutie caustica).Pe urmatorul l-am expus 22 minute, dar s-a ars (pe deasupra neoanelor nu prea au mai ramas trasee). Cred ca e din cauza tonerului/imprimantei. In ambele cazuri am folosit 2 folii cu acelasi desen de cablaj dar de la imprimante diferite. L-a al doilea daca ma uitam la lumina zilei prin folii, planul de masa se vedea usor maroniu, pe cand la primul se vedea negru (ambele imprimante aveau setarile de negru la cel mai intunecat nivel).Criss, nu cred ca e o idee prea buna sa pui sticla lipita de neoane. Din 2 motive.Unul se vede de mai sus - am 2.5 cm intre neoane si sticla si 1 cm intre neoane - si e clar ca si asa iluminarea nu e uniforma. Al doilea e rigiditatea mecanica. Din cate stiu, neoanele contin ceva luminofori cu mercur (neurotoxic) in cantitate suficineta sa contamineze cateva sute de litrii de apa.

Link spre comentariu

nu am pus lipit de neon ci la 20mm + 5mm(banda dubla adeziva), eu il montez doar pe cadrul de lemn de la neoane(lateralele sunt inaltate 20mm fata de tub).Ce foli ai folosit?din acelea pt retroproiector?

Link spre comentariu

pentru cei care poate ii intereseaza, folosesc- bec cu vapori de Hg (pt iluminatul stradal, 250W) la care am spart globul exterior ramanand numai partea din interior + droselul respectiv- timp de expunere 10 minute de la o distanta de 35 cm- folosesc spray Pozitiv 20- developarea conf retetei in sol de hidroxid de sodiu, 7 gr. la 1 litru de apa, aprox 2 min. rezultatul este impecabil, si credeti-ma stiu ce spun.

Link spre comentariu

Criss,

Da, folia e pentru retroproiector, din aceea pentru imprimanta laser la 1.5 lei bucata. Sorry de confuzia cu sticla, da asa am inteles dintr-un post mai vechi.

 

Nikos,

crezi ca un cablaj ca asta asta o sa iasa ? Cele mai subtiri trasee au 0.2 mm. Chiar am nevoie sa iasa impecabil :)

Link spre comentariu

Bun, astazi am avut si eu o jumatate de ora la dispozitie si m-am apucat de treaba, am luat una bucata scanner si m-am pus pe demontat. Maine sper sa apuc sa fixez oglinda si neoanele.

Link spre comentariu

traseele cu grosimea de 0,2 mm iasa perfect...totul tine de indeminare, experienta, calitatea filmului...etc...eu folosesc film pentru imprimanta cu cerneala...printez 2 filme pe care apoi le suprapun perfect (sub lupa) si rezulta un film cu un contrast foarte ridicat...folosesc de multi ani aceasta metoda si sunt foarte multumit...in regim de amator putem avea cablaje cu aspect tehnic, rapid si cu costuri minime.

Link spre comentariu

@deep-blue din cate am citit nu prea se recomanda trasee sub 0.254 mm dar la aceasta marime perfect iese(daca as ajunge la asa marime atunci as fi fericit).

uitate la acest tutorial:

http://www.radioamator.eu/index.php?topic=503.0

 

O intrebare totusi as avea: la cablaj dublu, pe o parte o sa am sticla iar pe cealalta nimic doar tuburile si PCBul, teoretic prin sticla trec mai putine raze UV?nu?atunci partea de sus unde nu este sticla va fi gata mai repede.....si trebuie sa astept pana partea de jos va fi ok, dar ce se intampla cu partea expusa la radiati mai puternice?poate afecta traseele?

 

Multumesc

Link spre comentariu

Spectrul UV e impartit in 3 benzi: UVA, UVB si UVC. Din cate am inteles tot de pe acest forum, tot la acest topic, intr-un post mult mai vechi, sticla normala NU opreste UVA si UVB ci doar UVC.

Fotorezistul se impresioneaza pe la UVA, deci, cu sau fara sticla rezultatele sunt aceleasi. Parca a facut cineva si un experiment pentru a dovedi asta.

 

Cat despre cablaj, sper sa-mi iasa bine azi, sa pot pleca maine linistit in concediu :weedman: .

 

Later edit: Au iesit si primele 2 cablaje, utilizabile zic eu

un programator atmel pe usb

o tentativa de osciloscop pe usb si bis tot acelasi lucru

Si asa zisul dispozitiv de expunere

 

Ar fi iesit si mai bine daca nu ar fi alunecat folia in imprimanta. A trebuit sa scot mai multe exemplare si sa gasesc 2 care se potrivesc (pentru ca alunecarea era pe portiuni in functie de asezarea stelelor pe bolta cereasca - am nevoie de o imprimanta mai buna). Timpi de expunere: 20 min la ala micu, 16 min la ala mare.

 

Am folosit cablaj de-a gata, ca ala ce l-am dat eu cu POZITIV20 mi l-am mancat cu totul.

 

In concluzie metoda e buna, da trebuiesc si scule de calitate (imprimanta, folie, toner, UV-box, solutii) pentru niste rezultate. De altfel pentru lucruri mai putin pretentioase cred ca tot mai ieftin iese cu PnP.

Link spre comentariu

Avand in vedere ca tuburile blacklight se preteaza pentru PCB-uri as vrea sa mai cumpar inca vreo 3 tuburi si sa fac o cutie pentru eleUnul am deja, Philips TLD 18W/08. Am gasit blacklight philips dar ...wow e vreo 50 lei bucata ...hmm prea mult.Lamurit-ma si pe mine in legatura cu prosusele Vito... ce marca e asta?Intreb pentru ca am gasit tuburi UV Blacklight (inclusiv droser marca Vito) pe un site la preturi foarte mici. Unul de UV/18W G13 VITO e 8 lei. Mi se pare foarte ieftin... sa fie la fel de bune precum pretul, nu prea cred.In schimb am gasit neoane din seria Philips Actinic de 18 W la 30 lei. Acuma nu stiu care ar merge mai bine un tub blacklight Vito sau Philips Actinic?As crede ca actinic din cauza ca nu stiu ce fel de producator este Vito, daca era Philips era altcevaCeva pareri?

Link spre comentariu

Daca te gandesti ca un PCB e gata in 15-20 de minute, cate PCB-uri faci pe luna, sau pe an? Probabil calitatea nu e la nivelul Philips, nu o sa te tina 10 ani, ci numai 5 :)Eu ma duc saptamana viitoare sa iau cu 3 lei tub de 8W Vito, daca erau chiar prastie, nu le mai fabricau, zic eu.

Link spre comentariu

Un singur tub de 8 W crezi ca ajunge pentru expunere? ...sau ai un proiect mai maret...sincer m-am gandit si eu la 8W anterior si normal ca nu o sa fac PCB-uri pe banda doar ca mi se pare foarte ieftincred ca ma bag si eu la ele dar intai vreau sa mai caut informatii legate de seria actinic

Link spre comentariu

Si eu am 2 tuburi Vito blacklight de 8W achizitionate cu ceva timp in urma si nu s-a ars nici unu, au fost folosite destul de mult (avand in vedere ca am dat 2,5 lei pe bucata nu ma astept sa tina 10 ani). Cu asa ceva imi voi dota si eu scanneru' (sau ma rog, fostul scanner)O seara faina sa aveti :smt003

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări