Adrian Luben Postat Martie 16, 2008 Partajează Postat Martie 16, 2008 pt. cei care s-au plans de realizarea cablajelor cu Samsung ML-2010, ii contrazic, mi-au iesit traseele perfect, intr-adevar are contrast mai slabut dar nu am avut probleme, am folosit partea cerata de la un autocolant A4, am incalzit la putere maxima cc. 10 sec, am lasat sa se raceasca, am dezlipit, corodat si happy end :yawinkle: Link spre comentariu
Yo4You Postat Martie 16, 2008 Partajează Postat Martie 16, 2008 Va zic eu cea mai buna si mai eftina hartie landemana tuturor este cea din revista conexclub am facut niste cablaje de mi-au picat ochii. Link spre comentariu
Vizitator gobolino Postat Martie 18, 2008 Partajează Postat Martie 18, 2008 Se vorbeste in mare despre doua metode. Cea termica si cea foto. I. Metoda termica (hartie pnp- fier de calcat), am incercat-o cu succes acum vreo 5 ani la proiectul de licenta. Cablajele au iesit destul de bine, traseele bine conturate, chiar am lucrat in SMD pe vreo cateva din ele. Dar totusi mi se pare prea manuala. E destul de chinuitoare, presupune rutina.. si multa rabdare. Cand dai cu fierul peste hartia de transfer trebuie avut in vedere aplicarea unei presiuni constante plecand de la colturi si inaintand spre mijlocul cablajului. Intra aici prea multi factori care trebuie tinuti in limite, variatiile acestora ducand la rezultate nu foarte satisfacatoare.. Temperatura fierului de calcat, forta cu care se apasa pe fier, cat de curata e placuta de cupru, ce hartie ai folosit, cum ai tiparit cablajul (ex. cantitatea de tonner depusa pe hartie). Daca esti obosit, plictisit, e o emisiune la care te uiti in acelasi timp la tv, etc.. sau daca pur si simplu iti lipseste rutina sau experienta (incepatori), rezultatele pot fi departe de unele pe care le.am vazut prin posturile de aici. Desigur se pot folosi metode de retus, in cazul in care pe portiuni nu se desprinde tonnerul de pe hartie.. cum ar fi markere speciale. Nu vreau sa dezamagesc pe cei care vor sa se apuce de facut cablaje folosind aceasta metoda sau pe cei care o folosesc deja. Scopul acestui post e altul. Mie personal mi s.a parut o metoda buna la vremea ei, si cum spuneam si la inceput rezultatele obtinute au fost la vremea aceea o diferenta uriasa fata de cablajele desenate manual. (Am facut si d-astea vreo 15 ani. Metoda Oja de unghii si toc de scris :rock: )II. Acum ceva vreme m-am apucat si mi.am construit un iluminator pentru cablaje (Metoda foto)Preturile la aparate gata facute sant mult prea mari. Dau ca referinta doar Conrad ca e prin apropiere, Iluminator cu 3 tuburi UV, dimensiuni utile 180mm X 250mm .. 260?Asa ca m-am apucat sa.mi fac singur. Materiale folosite:4 Tuburi UV Philips 15W,4 Startere, 2 Drossele, 8 Socluri G5 pentru tuburi,un temporizator mecanic (0-30min),cabluri, cleme, folie de aluminiu, suruburi si o tija de aluminiu pentru fixarea soclurilorCarcasa mi.am facut dintr.o imprimanta HP multifunctionala luata de pe Ebay cu 1?. Parea functionala dar nu avea cartuse, si oricum nici nu ma interesa o alta imprimanta. Pretul dupa calcule finale ..45?Am muncit cateva saptamani in special la curatarea interiorului carcasei. Erau multe profile din plastic pe care le-am taiat si slefuit ca sa incapa totul.Am obtinut o suprafata utila de 200 mm X 300 mm.. adica pot face cablaje pana la marimea unei coli A4. Mai jos pozele cu jucaria..Metoda foto presupune folosirea unor placute de cupru acoperite cu un strat fotorezistiv. Pretul acestora acolo de unde le cumpar eu e cam cu 20% mai mare decat a placilor normale. (1,4 ? pentru o placa 160x100 mm o fata, si 2? acelasi dimensiuni dublu placata). Acesti 20% plus se merita in mod categoric. Nu e vorba numai de cablajele rezultate. La placile obisnuite (folosind metoda termica) se mai pune la socoteala curatirea cu materiale abrazive si diverse solutii deci .. mai multa munca si pretul final tot prin apropierea celui de mai sus.Se gaseste si un spray cu care se da placa inainte de expunere. Eu nu l-am folosit. Nu e foarte scump dar miroase ingrozitor iar intre rezultate (cu/ fara spray) nu e nici o diferenta.Mai e nevoie de solutie de developat NatriumHydroxid (soda caustica), si folie transparenta. Aici e un mic dezanvantaj.. foliile pentru imprimantele jet costa de trei ori mai scump decat cele pentru laser. Eu am dat pe un pachet HP Transparency 20 coli, 10 ?. Pentru laser acelasi lucru costa 3?.Ca sa rezum pentru ca m.am intins destul..Se tipareste cablajul pe folia transparenta, se lasa sa se usuce (cca 15 min), se ataseaza folia peste placa fotosensibila, si se expune la Ultraviolete. Am expus 2 minute si pentru developare am folosit aproape 1g de NatriumHydroxid la 200ml de apa. Procesul dureaza cateva secunde. Se spala si apoi se corodeaza. Clorura ferica sau NatriumPersulfat sau diversi acizi.Rezultatele sant absolut profesionale. Se pot realiza cablaje cu trasee de 0,1mm fara probleme. Calitatea, efortul depus, timpul de realizare a unui cablaj le consider absolut superioare oricarei metode folosite de mine pana acum. In poza atasata (nu foarte clara din pacate) e un cablaj realizat ca in descrierea de mai sus. Dimensiunile sant cele ale unui pachet de tigari. Traseele nu sant foarte subtiri, dar scrisul din stanga e un Arial Narrow 10. :smt033 si e absolut clar si sharp. Asta pentru cazul in care cineva masoara grosimea fontului .. sa se convinga de posibilitatile metodei.Ca sa concid. Termic e frumos, in cazul in care ai hartie buna, fier de calcat de stricat :smt027, rabdare multa... samd.Foto .. presupunand ca se merita investitia in materiale si se construieste un iluminator, pur si simplu rullz :supz: Doritorilor le stau la dispozitie cu sfaturi si raspunsuri la alte intrebari. Link spre comentariu
Stefan Postat Martie 18, 2008 Partajează Postat Martie 18, 2008 cel mai enervant (pentru mine) la metoda pnp este dezlipirea foii in apa ,cand vezi ca tonarul se desprinde de pe cablaj :smt005 la anumite tipuri de foi nu e necesar sa "freci" mult si deci nu se desprinde tonerul iar la alte tipuri eeste necesar o "frecare" mai energica deoarece raman mustati ale foii si rezulta un cablaj zimtat si inestetic ! din pacate metoda foto nu este la fel de accesibila ,mai ales cand nu gasesti placute cu positiv direct aplicat ! ( sau spray positiv 20) :weedman: Link spre comentariu
Adrian Luben Postat Martie 18, 2008 Partajează Postat Martie 18, 2008 cel mai enervant (pentru mine) la metoda pnp este dezlipirea foii in apa ,cand vezi ca tonarul se desprinde de pe cablaj :smt005 la anumite tipuri de foi nu e necesar sa "freci" mult si deci nu se desprinde tonerul iar la alte tipuri eeste necesar o "frecare" mai energica deoarece raman mustati ale foii si rezulta un cablaj zimtat si inestetic ! din pacate metoda foto nu este la fel de accesibila ,mai ales cand nu gasesti placute cu positiv direct aplicat ! ( sau spray positiv 20) :weedman:La pnp, foloseste foaie cerata de la autocolante, se dezlipeste f usor, fara apa. Tonerul ramane numai pe placa.Placute cu pozitiv direct aplicat gasesti la metrafo si la conex. Link spre comentariu
ywar2 Postat Martie 18, 2008 Partajează Postat Martie 18, 2008 Ca sa concid. Termic e frumos, in cazul in care ai hartie buna, fier de calcat de stricat :smt027, rabdare multa... samd. Foto .. presupunand ca se merita investitia in materiale si se construieste un iluminator, pur si simplu rullz :supz: N-ai dreptate, transferul termic este cea mai simpla si mai ieftina metoda la indemina oricarui incepator sau avansat. Nu presupune investitii foarte mari si rezultatele sint excelente comparativ cu simplitatea ei. Rezultatele bune tin mai mult de experienta, decit de calitatea materialelor folosite.Eu nu zic ca metoda foto nu este buna, este foarte buna, dar simplu, ieftin si cu rezultate excelente, este metoda transferului termic. Link spre comentariu
Stefan Postat Martie 19, 2008 Partajează Postat Martie 19, 2008 cel mai enervant (pentru mine) la metoda pnp este dezlipirea foii in apa ,cand vezi ca tonarul se desprinde de pe cablaj :smt005 la anumite tipuri de foi nu e necesar sa "freci" mult si deci nu se desprinde tonerul iar la alte tipuri eeste necesar o "frecare" mai energica deoarece raman mustati ale foii si rezulta un cablaj zimtat si inestetic ! din pacate metoda foto nu este la fel de accesibila ,mai ales cand nu gasesti placute cu positiv direct aplicat ! ( sau spray positiv 20) :weedman:La pnp, foloseste foaie cerata de la autocolante, se dezlipeste f usor, fara apa. Tonerul ramane numai pe placa.Placute cu pozitiv direct aplicat gasesti la metrafo si la conex.eu nu am imprimanta si nu prea mai vrea lumea sa isi bage hartie cerata in imprimante lor :smt005 am incercat mai demult aceasta metoda si mergea bine. :partyman: Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 A incercat cineva metoda foto dar cu expunere facuta cu o dida de DVD/RW nu cu neoane ultraviolet? Ma gandesc la ceva de genul unui disc de cablaj pe care sa-l bagi intr-o unitate de DVD/RW cum sunt cele cu LightScribe (pot desena o poza pe disc). Oare merge sa faci cablaje prin metoda foto folosind un DVD/RW cu LightScribe? Link spre comentariu
petre_s Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 duamne ce idei mai ai... si cum ai de gand sa faci asta? sa tai cablajul in forma de cd si sa-l bagi in unitate? si presupunand ca treci peste asta(...) dioda laser din unitate are cu totul alta lungime de unda nici nu se compara cu cea de la uv.. Link spre comentariu
Dr.L Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 nici becul cu incandescenta nu emite uv si totusi merge folosit(desi expunerea e mai lunga)o dioda blue ray ar merge :smt003 Link spre comentariu
petre_s Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 nici becul cu incandescenta nu emite uv si totusi merge folosit(desi expunerea e mai lunga)o dioda blue ray ar merge :smt003exceptand blue ray-ul celelate unitati optice au laser rosu cu care e imposibil sa expui cablajele Link spre comentariu
Stefan Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 parca pe stratul de positiv nu trebuie sa fie particule de praf ! lucru care nu se poate realiza intr-un DVD/RW Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 Inteleg ca nu a incercat nimeni pana acum.In DVD-ul meu nu prea e praf. Daca merge expus la bec normal ar trebui sa mearga si cu DVD/RW, de asta am intrebat. Lasa ca incerc eu cu prima ocazie cand fac rost de cablaj foto. Link spre comentariu
Dr.L Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 ideea e ca dureata cam mult,daca reusesti sa convingi dioda laser sa stea cat si unde vrei tu,ai sanse,insa va dura cam mult oricum Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 20, 2008 Partajează Postat Martie 20, 2008 Mai incet decat 1x nu cred ca se poate fara modificari in unitatea de DVD/RW, dar la nevoie pot sa fac mai multe treceri. Nu ma deranjeaza sa se invarteasca acolo 1 ora, doua.Imi dau seama ca am sanse mari sa nu iasa nimic, dar daca iese ar fi prea frumos ca sa nu incerc. La nevoie scriu soft dedicat si/sau macelaresc o unitate de DVD/RW si o transform intr-un fel de CNC rotativ sau strung LASER :smt003 , cum vrei sa-i zici.Toata treaba e sa poata fi facuta expunerea cu dioda de la DVD/RW. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum