Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

Aha, am priceput faza cu becurile; mi s-a confirmat, deci, luminau violet, eram nesigur pentru ca unul dintre ele (primul) nu avea in interiorul balonului de descarcare petele alea specifice (depunere pe interiorul balonului), ca si la lampi, fiind transparent complet. Faza cu expirarea termenului de garantie... Nu prea o aplic in general, adica daca un produs are garantata durata in care poate fii utilizat "in performante" 18 luni, sa inteleg ca dupa 18 luni si o saptamana, il arunc si iau altul? imi vine greu sa cred atunci ca daca acel produs a fost pastrat intr-un mediu aproape ideal dupa ce l-am cumparat, nu-l mai pot folosi si dupa expirare. Cred ca "data expirarii' este mai mult o durata medie de timp, stabilita pentru a garanta parametrii optimi, si o obligatie ca el sa se poata comercializa. Poate gresesc. Acuma am recitit prospectul, si la posibile deficiente si cauze, scrie de depasirea temperaturii de 70°C. Este posibil ca viteza de crestere a temperaturii sa fi fost prea mare si la inceput sa fi depasit un pic pragul, chiar daca rezistentele nu erau alimentate. Ati esuat vre-o data cineva cu uscarea rapida?

Link spre comentariu
Vizitator trioda

Vreau s?-mi cump?r o imprimant? laser special pentru executarea circuitelor imprimate. Pentru alte scopuri am o multifunc?ional? Lexmark cu jet de cerneal?.A? putea alege între:- Canon LBP 2900- HP LJ 1018- Samsung ML 2010- Lexmark E 120- Brother HL 2030Ce imprimant? m? sf?tui?i s? cump?r? Conteaz? tonerul folosit?Am citit tot ce s-a scris pîn? aici. Am remarcat doar c? Samsung n-ar fi indicat?, dar cea pe care a? putea s-o cump?r are un buton "economic/ne".V? mul?umesc.

Eu am Canon LBP 2900 exact pentru aceeasi chestie procurat si e O.K. 100%
Link spre comentariu
Vizitator trioda

Legat de metoda foto, am o intrebare: A folosit cineva cu succes spray Positiv 20 cu termenul de valabilitate expirat? Experienta mea legata de asta e ca din primul moment, cind se pulverizeaza cablajul, spray-ul nu se mai depune uniform, eu am incercat sa corectez, insa am impresia ca am obtinut un strat mult prea gros mai apoi (am degresat si am slefuit cum stiam mai bine stratul de Cu). Tot atunci pentru prima data, am folosit un cuptor bricolat ca sa usc cablajul la 70°C, cit scrie in prospect (temperatura si durata, care sigur nu au fost depasite). Soda caustica deasemenea a fost cintarita inainte (cu precizie, sa respecte spec. producatorului). Am folosit un bec cu UV pentru iluminat stradal, cu sticla taiata, folie transparenta cu stratul imprimat pozitionat in timpul expunerii inspre partea cu fotorezist. Unde vreau sa ajung - rezultatul a fost catastrofal, lacul se dizolva foarte rapid in solutie, imediat dupa ce aparea conturul traseelor. Am repetat cred de vre-o trei ori procesul, cred ca am schimbat si becul odata (il suspectam ca era cu vapori de sodiu) am folosit diferiti timpi de expunere pina m-am enervat si am facut cablajul prin transfer termic. Sa arunc la gunoi spray-ul? Este posibil sa fi incalzit prea tare cablajul? (automatizarea cuptorului are citeva banale capsule termostatice montate foarte aproape de rezistentele cu care se face incalzirea, insa sint marcate si testate de mine si deschid imediat circuitul de alimentare cind se atinge temperatura), sa fie din vina sursei de lumina? (am o vaga banuiala ca in ambele cazuri este posibil sa fi folosit becuri cu vapori de sodiu). Acelasi spray l-am folosit de citeva ori cu succes peste asteptari (cind nu expirase inca) dar de fiecare data uscarea se facea natural, expunerea - cit credeam eu ca a trecut suficient timp; developarea dupa "ochi" si iesea totul acceptabil.

Cind expui la "coiul de berbec" spart conteaza foarte mult si distanta,trebuie sa ai o distanta de cel putin 1/2m fata de cablaj timp 50-80 sec,soda caustica nu o cintari cu miligramul ca nu e chiar asa de important daca ti se pare prea "tare" mai pui putina apa si dureaza mai mult,dar agiti si te uiti si cind esti gata il speli si te mai uiti odata (te poate induce in eroare o usoara schimbare de culoare)si daca nu e gata il mai ti (agiti) in revelator(solutie de soda caustica),foto rezistul nu se strica se depune de aceea inainte de folosire se agita 10 minute dai un strat subtire si il ascunzi la intuneric dupa o ora mai poti da un stat pina prinde o culoare uniforma si la fel la intuneric pina se usuca.Si apropo grija la ochi cu sursa de UV caci este daunator la ochi.Ai vazut pipitele cin se bronzeaza poarta ochelari speciali.
Link spre comentariu

Cind expui la "coiul de berbec" spart conteaza foarte mult si distanta,trebuie sa ai o distanta de cel putin 1/2m fata de cablaj timp 50-80 sec

eu cand expuneam la bec de ilumintat stradal de 250W (spart), expuneam la 20-30maxim cm. timp de 3 minute . Acum cu bec de 80W ma duc si la 6 minute la aceeasi distanta.
Link spre comentariu
Vizitator Mario_b

Recent am probat si eu metoda PnP cu hartie fotografica, si rezultatele sunt bune spre foarte bune, tinand cont ca sunt incepator si nu am experienta.O sa atasez poze cu prima mea placuta double-sided facuta in Eagle:

Link spre comentariu

Am incercat ieri si varianta cu printat cablajul pe hartie normala, de mai multe ori, suprapus. Trecand peste jocul de leapsa cu cele 4 tavi ale imprimantei si algoritmul de alegere al tavii din care-si ia imprimanta hartie, am reusit sa imprim de 3 ori cablajul, dar nu 100% suprapus (plus un blocat al hartiei in imprimanta si vreo 5-6 coli printate in plus, pt ca-si lua hartia din alta tava).

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

hello, a masurat cineva temperatura optima pentru pnp?

Nu cred, calcatoru' meu nu are termometru incorporat. Temperatura depinde de tipul colii utilizate (pnp dedicate pt. acest lucru sau alte coli lucioase) si de calitatea placii de cablaj (sa nu se exfolieze de la temp. ridicata). De exemplu, pt. coli pnp nu ai problema aceasta deoarece traseele se decoloreaza pe masura ce se imprima pe placa de cupru. Daca am trasee subtiri mai insist o vreme, chiar daca trebuie sa curat cu apa (din cauza hartiei care a ramas lipita pe placa).
Link spre comentariu

Dar ce va complicati cu pnp si suprapuneri ? Rupeti o foaie dintr-o revista care are hartia lucioasa,bagati la imprimanta,printati si o calcati bine bine cu fierul pe cablaj.Incercati sa acoperiti tot cablajul dand cu varful fierului si apasand.Am reusit niste cablaje prin aceasta metoda....

Link spre comentariu

pai am intrebat si eu... ptr ca vreau sa fac un termostat pentru laminator. am facut asa la plesneala un cablaj fara masuratori sau chestii bine stabilite, pe foaie de revista cu tonerul sa zic... "la jumatate" si dupa prin laminator. neavand termostat temperatura acestuia mai fugea in sus, in plus am insistat si eu cu presarea: de 4-5 ori am trecut cablajul, rezultatele fiind urmatoarele: tonerul s-a cam intins pe alocuri, dar am putut corecta foarte usor cutter + marker :d am avut trasee de 0.6 mm si distanta intre ele la fel si astea au fost ok, fara retusuri, in schimb masa.. s-a facut ditai baltoaca. la urma urmei concluzia e ca numai prin incercari poti sa gasesti solutia optima... :smt006

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări