Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

Vizitator s_marius

Vreau sa intaresc si eu spusele privind metoda "fierului de calcat". Iata dupa ce, daca foloseam fierul de calcat sa calc altceva cred ca reuseam sa termin de calcat toata lenjeria blocului,am reusit.Greseala care o faceam este ca foloseam folia transparenta cu imprimanta laser care nu punea suficient toner... asa ca m-am dus la un copiator am rugat sa dea contrastul la maxim si asa am reusit din prima.P.S. De spus ca este primul meu cablaj realizat vreodata,adica nu am mai realizat niciunul nici macar cu oja,marker sau alte metode "traditionale".

Link spre comentariu

...fotografic iese cel mai bine :tonqe: printat pe folie transparenta , cu imprimanta laser , expunere la UV , developare cu solutie de soda caustica , corodare , cu solutie calda de clorura ferica :yawinkle: iata un exemplu

Link spre comentariu

pt cablaje folosesc positiv20.ca metoda m-am luat initial dupa conex electronic dar nu-mi ieseau. cel mai bine ies cablajele daca faci dupa instructiunile care vin cu spray-ul positiv20. nu este admis sa se smirgheluiasca cablajele decat dupa corodare(la expunere la Uv nu iese desenul).cablajele se spala sub jetul de apa calda cu detergent, se sterg cu un servetel fin(set de batistute de unica folosinta) eu am un neon de 18w philips transparent. "instalatia" este intr-un ambalaj de carton cu tubul neon la aprox 10cm de fundul cutiei. spray-ul il folosesc in pozitie verticaladupa ce am asezat si placuta vertical(pe un placaj) dau cu spray-ul in serpentine un strat subtire dupa care imediat iau placuta astfel acoperita(se scurge solutia) si o asez pe o suprafata perfect dreapta acoperita cu un capac impotriva prafului. cablajul impreuna cu folia cu desenul le pun in cutie hiar deasupra neonului intre 2 geamuri pe care asez greutati(contact bun intre desen si cablaj) las in functiune neonul 33min.cutia o tin acoperita cu un capac in timpul functionarii neonului. developarea o fac intr-o cutie de la tort de inghetata in care am turnat solutie apa+soda caustica (incep cu 7gr/1l apa rece daca nu este efect la developare scot cablajul si mai adug cateva granule soda caustica,amestec pana se dizolva granulele,introduc cablajul. repet etapele descrise pana se observa traseele cum ies in evidenta si nu ramane intre ele decat cuprul GOL (la lumina portiunile de cuprul trebuie sa aiba aceasi stralucire ca dupa spalarea initiala a cablajului ca detergent) nu dau cu degetul pe cablajul muiat in solutia developer sau nu adaug prea multe granule soda causticaintrucat se formeaza puncte mici(gauri) prin trasee.dupa developare spal cablajul sub jet de apa si-l sterg cu servetel fin. cam asta e tot. binenteles urmeaza corodare, curatire,strat fotorezist,gaurire,smirgheluire,acoperire cu protector. folosesc programul EAGLE, printez desenul printr-un program de conversie in pdf(software995). pdf-ul respectiv il duc la PIM pt listare pe imprimanta laser color(folie transparenta mat) rezolutie maxima. tot la PIM scot si desenul pe hartie cu dispunerea pieselor. cablajele ies perfect.trebuie atentie mare cu punga cu soda caustica unde si cum este tinuta.la fel si cu sticla cu developer, sau alte substate nocive, sau cum sunt folosite in timpul experimentarii substantele sau lampa uv.

Link spre comentariu

Iata testul facut de mine pentru metoda foto.Cablajul final a fost scanat si de aceea imaginea nu arata prea bine, dar se pot vedea cu usurinta performantele metodei.Concluziile testului:1. EXPUNERE 10 minute (4, 5, 6 nu au impresionat suficient filmul) la un tub de 18W asezat la o distanta de 5 cm deasupra cablajului2. DEVELOPARE 20-30 SECUNDE in solutie de concentratie: o lingura de soda la 1L de apa. (soda se cumpara din Obor sau in provincie de la cei care vand var, apa tare si tot felul de chimicale)3. CLEARANCE minim 6 mils (1000mils = 1 inch, 1 inch = 25.4mm)4. GROSIME trasee (width) 6-8 mils (unele elemente pe cablaj au iesti chiar si la 3 mils, dar altede de 5 de exemplu au iesit suficient de prost cat sa se considere un minim de 6)5. filmul a fost realizat pe folie transparenta de retroproiector pentru toner. Daca folositi folie pt tus in imprimanta laser o sa platiti mai mult si o sa se inmoaie folia in imprimanta. (cu toate astea am obtinut un cablaj bun si asa)6. IMPRIMANTA folosita este HP Color Laser Jet 2600n cu setarile pe NORMAL.7. Filmul a fost realizat prin generarea unui pdf, la rezolutia de 600dpi (de aceea intre dimensiuni care difera cu 1mil nu exista diferente (de exemplu intre 3 si 4 mils))8. cablajul cu fotorezist pe el a fost cumparat de la CAPODIMONTE, producator BUNGARD Germania.CONCLUZIA ESTE CA DIY BATE FIRMELE ACTUALE DE PROFIL DIN ROMANIA, CARE FAC GROSIME DE 10 CU CLEARANCE DE 10.Pentru cei care vor sa faca si ei teste, pot sa downloadeze fisierul PDF atasat.SuccesPS Coloana de cifre din stanga si linia verticala din apropierea ei reprezinta testul de grosime iar coloana de cifre din dreapta si cele 2 linii din dreapta ei reprezinta testul de clearance. (unitati mils)Coloana din dreapta reprezinta timpii de expunere.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Mie tot nu-mi ies..cu tot cu contrastul la maxim.Dupa ce calc hartia,las totul sa se raceasca.Apoi pun in apa.Dupa ceva timp incep sa descompun hartia de pe cablaj usopr cu degetele..dar se duc si zonele cu trasee.Am ajuns sa refac traseele cu oja...am pierdut cateva zile degeaba.Nu stiu ce gresesc... :smt010.Or fi schimbat astia tonerul in tot orasul.Rog pe cineva din Cluj sa-mi spuna la ce xerox merge.

Link spre comentariu

nici mie nu mi-a placut metoda. am inceract cu hartie alba, si am calcat serios vre-o 5 minute. cablajul a iesit frumusel (de fapt, era atat de cald, incat am descoperit ca se poate folosi hartie normala pentru silkscreen, care se imprimase de pe o copie xerox, pe partea cealalta). problema este ca folie alba nu am mai gasit. apoi am folosit d'aia albastra, care e mai nasoala si mai scumpa si care teoretic e mai laudata. asa ca am investit banii in cablaj cu fotorezist, clorura, lampa UV, si folii de retroproiector pentru laser si ies niste cablaje "tzatza de matza"

Link spre comentariu

vad pe un site chestia asta... a folosit careva un marker d'asta la facut cablaje??

 

Posted Image

hehe .. ala e singurul model de marker ce folosesc eu:) e foarte bun, caci face trasee foarte subtiri, pt hand made :)

 

dezavantaje .. se usuca varfu cam repede, in funtie de temperatura din casa ... eu le tin in frigider pe o polita de sus.

Link spre comentariu

Da. Eu fac cablaje cu marker OHP, dar este problema daca vrei sa faci o "insula" sau in traseu mai gros (nu poti "colora"). In rest merge f. bine. Sa nu fie cablaje complexe. Altfel le fac prin metoda pnp sau le comand :snakeman:

Link spre comentariu

se pare ca sunt disponibile mai multe grosimi, deci realizarea unor trasee mai groase nu pare o problema... iar pretul mi se pare convenabil...multumesc de informatii... sper sa nu ma trezesc cu nevasta-mea ca le ia la scris pe hartie (am mai patit odata asta, cu un marker de scris pe cd-uri...), sau daca le vede in congelator, se apuca sa le arunce... (doar nu ma apuc sa cumpar un frigider special pentru depozitat asa ceva!!!) :rolleyes:

Link spre comentariu

grosimile sunt pe litere ... F-ul e cel mai subtire .. 0.5mm, in rest am gasit in TM pana la 4 mm parca, dezavatajul e uscarea rapida a varfului la grosime redusa. Ca solutie, daca aveti markere cu varf uscat si continutul inca bun, se poate desface si verifica, bagati markeru cu varfu in jos intro cutiuta sau dop cu alcool tehnic (izoporpilic) si lasati-l cateva ore, si isi va reveni.

Link spre comentariu

Eu tot cu marker OHP fac cablajele si va zic ca este marker cu grosimea de 0,5mm si ies trasee destul de bune Mai nou nu am mai gasit de 0,5 si mi-am luat de 1mm dar m-am saturat de aceasta metoda trec la foto sa imi fac bitx20Is markere OHP si de 2mm gasesti cam tot ce vrei numa bani sa fie

Link spre comentariu

grosimile sunt pe litere ... F-ul e cel mai subtire .. 0.5mm, in rest am gasit in TM pana la 4 mm parca, dezavatajul e uscarea rapida a varfului la grosime redusa. Ca solutie, daca aveti markere cu varf uscat si continutul inca bun, se poate desface si verifica, bagati markeru cu varfu in jos intro cutiuta sau dop cu alcool tehnic (izoporpilic) si lasati-l cateva ore, si isi va reveni.

Pardon F are 1-1,5mm chiar am unul la indemana ala de 0,5 nush cu ce litera e notat
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări