Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

nu, nu vorbesc de nimic din ce-ai pus tu acolo: tipu' a dat în revistă desenul şi cotele unei piese metalice circulare, în care erau date găuri de fixare în spirală, de la cel mai mic diametru la cel mai mare.
caută colecţia "Tehnium", cum am spus, că se găseşte aproape integral pe net, în format pdf, şi vezi acolo concret, io vreau să mă culc acum, şi n-am chef să-ţi dau numărul ăla mură-n gură.

i-a făcut aşa ceva un meseriaş fostului meu şef de la Depou, şi era parfum, ascuţeai cu aia rapid şi ok câteva zeci de spirale în câteva minute.
din câte ţin minte, pe lângă chestia aia circulară mai avea şi cotele unui adaptor ca s-o fixezi la polizor, că n-o ţineai în mână.
până a făcut-o, se ducea la strungărie cu punga cu burghie şi le ascuţea acolo... după aia n-a mai fost cazul...

Link spre comentariu

Toate dispozitivele sau masini de ascutit burghie ,are cel mai mic burghiu de 2,5mm ,pentru burghiele de pcb sa zicem 1-0,6mm eu le ascut folosind o penseta chinezeasca cu mai multe bacuri in care prind burghiul si le ascut folosind o bormasinuta proxxon micromot (are turatie reglabila) cu o piatra micuta si cu lupa de cap drept ajutor reusesc sa le ascut ,din 10 buc cam 8 sint reusite.

Link spre comentariu

Eu folosesc burghie cu ''carbura'' chinezeasca, personal nu am ajuns sa fie nevoie sa ascut vre-unul, il rup inainte. Dar am dat mii de gauri cu un spiral si nu am considerat ca trebuie reascutit, sint suficient de ieftine ca sa nu merite deranjul.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

... la 38% concentraţie, clorura ferică e apă chioară! :(

 

e clar... trec la cristalele de persulfat, că i-a trecut vremea clorurii... :))))))))))

In clipul postat de mine aici http://www.elforum.info/topic/125679-agitator-pentru-corodare-cablaje/ cand corodez acel cablaj, clorura de la Mivarom era "indoita" cu apa si in 6-7 minute a fost gata cablajul.

Deci nu prea este apa chioara.

Editat de GeoMar
Link spre comentariu

... io am corodat adineauri timp de mai bine de juma de oră!
bine, nu e de la mivarom (ai luat zeamă sau bulgări?), a fost cumpărată ... ăăă... cred că de la Dioda locală, pe vremea când încă mai exista...sticluţă de 250 de grame "ambalată de Arc Braşov", sau cam aşa ceva...

mi s-a descărcat telefonul, altfel aş fi pus nişte poze... azi am corodat o plăcuţă pentru prima oară în 5 ani :)))
nu pentru că auto, ci pentru că "metoda fierului de călcat" nu-mi iese cu nici un chip, traseele nu-mi aderă pe cupru nici bătute ca hoţii de cai, doar nişte umbre palide... dar am folosit alta metodă, în premieră: presare la rece cu acetonă! :)
aveam acetonă (de unghii!), şi n-aveam decât de câştigat: mergea, ok, am numai o grămadă de cablaje de făcut, nu mergea, ok, o trecem la capitolul "vrăjeli de pe youtube"...

am dat peste ea pe youtube, se recomanda co compoziţie de aproximativ 50% din acetonă şi... mai nush ce chestie, care, în final, s-a dovedit a fi tot acetonă, dar cu alt nume!
am găsit nişte flacoane cu acetonă de pe vremea lui Ceaşcă, şi un pic mai recente, rămase de la mama (Dumnezeu s-o ierte), şi am încercat azi figura.
pe sticluţă e indicată compoziţia: acetonă, apă demineralizată. şi atât. fără glicerină, fără parfum, fără moaşe-sa pe gheaţă...

vreau să-mi fac odată staţie de lipit, aşa că am ales cablajul lui ratza, pentru că e mai mic, şi "clampa" mea nu e prea mare... aşa că am încercat, iar pentru prima încercare a ieşit fenomenal, considerând că niciodată, dar NICIODATĂ nu mi-a aderat "praful" de toner pe cablaj folosind fierul de călcat!
am scos-o un pic cam repede, de teamă să nu se halească cu totul, mai ales că nu vedeam nimic în zeama aia, dar se repară cu cutterul şi buzzerul... asta ÎNAINTE de plantat piesele...

cum se face:
- se curăţă la disperare suprafaţa de cupru. eu frecat-o cu buretele de bucătărie, partea aspră (avea o vârstă plăcuţa de cablaj!... :) ), apoi am dat-o cu alcool izopropilic, şi după ce s-a uscat, am mai dat-o odată cu alcool, să mă asigur că e degresată. se poate şi cu acetonă, dacă vreţi, şi dacă aveţi destulă...
- se ia o seringă, se umple cât de cât cu acetonă, iar cablajul se pune pe o suprafaţă cât mai plană, şi cu ajutorul seringii şi al acului ei se acoperă suprafaţa de cupru a cablajului.
- se pregăteşte ÎNAINTE de asta "clampa": e nevoie de 2 bucăţi de mărimea cablajului, sau ceva mai mari de "ceva" rigid şi cât mai plan posibil. eu am folosit 2 bucăţi de parchet laminat.
- plăcuţa se pune cu faţa de cupru în sus, se umple de acetonă, cum am spus, apoi se "lipeşte" bucăţica de hârtie cu cablajul de ea, cu traseele în jos, fireşte. se presează eventualele goluri, şi dacă mai e nevoie, se mai picură ceva acetonă, astfel încât să fie toată foiţa cablajului udă de acetonă.
- se pun 2-3 şerveţele deasupra, peste cablaj, şi apoi cea de-a 2 bucată de "ceva rigid, plan şi subţire", în cazul meu, a doua bucată de parchet.
- "sandvişul" rezultat se bagă în "clampă", cu atenţie, să nu se mişte, şi se strânge în "clampă" până la refuz. căutaţi să faceţi treaba asta cât mai repede: vreţi să fie destulă acetonă cât să semidizolve tonerul, şi de-ajuns de tare apăsată foaia cât să-l facă să se lipească pe cupru.
- apoi aşteptăm să se evapore acetona.
- "clampa" aia de care tot vorbesc e ceea ce se numeşte în engleză "C clamp". de fapt, cam aşa şi arată: un "C" care are în "falca" de jos un şurub autofiletant care strânge între el şi falca "de sus" ce-i pui acolo... presupun că merge şi în menghină, dar aia e "pe verticală", ori aici e nevoie să stea plăcuţa pe orizontală... aproximativ! cine e tâmplar, profi sau hobbyst, ştie despre ce vorbesc, pentru că se foloseşte frecvent la ţinut strâns bucăţile de lemn pentru lipit!...
- după ce se usucă... 15-20-30 de minute, câtă răbdare aveţi (n-am cronometrat), se desface "sandvişul" cu milă, că e foarte posibil ca şerveţelele să se fi lipit de hârtiuţa cu cablajul, şi urmează curăţarea în apă călduţă, după metoda ştiută la "feru' de călcat"...
- succesul metodei depinde calitatea acetonei (dacă folosiţi acetonă "de unghii", asiguraţi-vă că nu conţine altceva decât apă şi acetonă! şi ar fi bine să nu mintă comersantu', şi să nu fie mai mult apă decât acetonă... fără aia, e degeaba!), şi de modul în care e presată suprafaţa. cu cât mai puternic e presată, şi cu cât mai uniformă e apăsarea pe TOATĂ suprafaţa cablajului, cu atât mai bine iese! :)
- în ciuda aparenţelor se consumă foarte puţină acetonă... eu la cablajul ăsta am umplut un sfert de seringă de 20 ml, că habar n-aveam cât o să-mi ia, din care am folosit mai puţin de o zecime... sigur, o să depindă de suprafaţa cablajului, deci... e posibil ca la cablaje prea mari să daţi rateuri...
- hârtia pe care aveam cablajul e hârtie de imprimantă chioară, nimic deosebit... probabil de-aia nu-mi ieşea cu călcatul...
- şerveţelele au rolul să preseze cablajul, dar şi să lase un pic de spaţiu cât să se evapore acetona prea multă... puteţi încerca şi direct, dar nush ce-o să iasă... eu am pus şerveţele, cum se indica pe youtube...

cam asta e treaba... să sperăm că mai peste 2-3 ore mă laud cu noua mea staţie de lipit! :)

Link spre comentariu

Am testat si eu metoda cu alcool si acetona, cablajul PWM care se corodeaza in agitator este realizat prin metoda descrisa de tine, presare la rece.

Am imprimat si pe foaie de calc (pentru teste) si pot spune ca dupa presare-uscare s-a dezlipit tot tonerul de pe hartia de calc si a ramas perfect curata iar tonerul pe cablaj.

 

cablajul (cel din dreapta corodat, este prin aceeasi metoda, dar bezmeticul de mine nu am vazut ca este selectat mirror la printare in Sprint si a iesit tocmai pe dos):

 

20170602_112942.jpgimage post

 

20170602_131321.jpgimage hosting above 5 mb

 

20170602_133140.jpgupload image online

 

 

 

Si clipul din care m-am inspirat eu:

 

 

 

 

 

L.E.

 

Daca tot vrei sa faci statia de lipit a lui Wolf, uite un cablaj:

 

Cablaj_Redesenat_Statie_de_Lipit_Wolf.jpfree image host

Editat de GeoMar
Link spre comentariu

am deja cablaje mulţumesc... şi tot de la tine: printre alţii, şi eu am cerut cablajele tale pe topicul dedicat! :)

însă în cutia în care vreau să bag montajul am foarte puţin loc, şi va trebui să refac cablajul astfel încât să-mi încapă... cablajul lui ratza (şi) de asta a fost ales acum, nu doar pentru că e mic şi nu iroseam prea mult cablaj... :)
dar a doua staţie o bag într-o cutie de sursă, numai să pun mâna pe un traf potrivit, de măcar 3 amperi...

în plus, metoda asta nu ştiu cât de bune rezultate o să dea pe cablaje cu suprafeţe mai mari... probabil dacă o strâng cu două "clampe" ar merge... să vedem! :)

(am văzut la praktikerul local o ofertă de un set de 2 "clampe" de mărime medie la aproximativ 40 de lei... cred că am să iau un set d'ăla, pentru că sunt utile şi la altele, nu doar la asta! :) )


uitam: cum ai rezolvat-o cu acetona?
că ăştia sunt duşi cu capu': dacă vrei să cumperi un butoi, no problemo, bani să ai, şi iei fără întrebări un butoi de 500 de litri, dar dacă vrei un litru sau doi, trebe cazier, dovadă de domiciliu, alte alea!!!... :scarpin

Link spre comentariu

Cu ''zeama'' ambalata la Arc Brasov,am asteptat aseara 45 de minute sa corodez o mica sursa liniara 10x6cm. Era si cald,am leganat-o... :rade:

Editat de alinstegaru
Link spre comentariu

... vreau să trec la persulfat mai mult pentru că ăla e transparent, şi pe măsură ce corodezi se colorează foarte puţin, şi aşa văd o ochiul liber ce se întâmplă pe plăcuţă... la clorură mai mult o iei pe ghicite, şi ori n-o corodezi suficient, şi laşi punţi necorodate între trasee, ori o corodezi prea mult, şi se mănâncă un traseu-două...
asta mai ales când faci un cablaj la câteva luni odată... dacă corodezi aproape zilnic, te prinzi care e faza, şi nu mai greşeşti nici într-un sens, nici în altul...

am corodat cu acid azotic acum 20 de ani, aveam pe cineva la tipografia locală... era o plăcere: coroda rapid, dacă nu stăteai cu ochii mari, te alegeai cu o plăcuţă curată de cupru repejor, se albăstrea destul de puţin, zeama nu se "lipea" de plăcuţă, şi vedeai mumos ce şi cum...

de când îmi fac cumpărăturile în materie mai mult de pe ebay şi ali, îmi tot apar reclame la diverse firme chinezeşti de fabricat pcb-uri... pcbway şi seeeed, cele mai frecvente...
singura nasulie e că există un minim de 10 plăcuţe... ori când eşti amator, de obicei faci o plăcuţă, cel mult două, şi nu e prea avantajos să cumperi 10 plăcuţe de acelaşi fel: oricât de profesional ar fi făcute, ce cucu faci cu celelalte 7-8?
le pui în ramă, pe perete? :rade:
şi de vândut... mai mare daraua decât ocaua: chinezii vând cu "free post", că îşi permit, nu sunt români, nu?
la noi costă (intern) minimum 10 lei o expediere... aka circa 2.5 usd, extern... cât vrea ăla de la vamă!...

Link spre comentariu

vreau să trec la persulfat mai mult pentru că ăla e transparent, şi pe măsură ce corodezi se colorează foarte puţin, şi aşa văd o ochiul liber ce se întâmplă pe plăcuţă

 

Dar oare de cate ori poate fi refolosit dupa prima corodare? :rade:

Link spre comentariu

Cu ''zeama'' ambalata la Arc Brasov,am asteptat aseara 45 de minute sa corodez o mica sursa liniara 10x6cm. Era si cald,am leganat-o... :rade:

şi, a adormit? :rade:

Dar oare de cate ori poate fi refolosit dupa prima corodare? :rade:

de 3-4 ori, după care nu mai e aşa bun, logic :)

nici clorura nu mai e superpupu după ce corodezi în aceeaşi zeamă de 3-4 ori... iar dacă faci greşeala să torni zeama folosită în cea nefolosită, se rasolesc amândouă! :)

Link spre comentariu

 

de 3-4 ori, după care nu mai e aşa bun, logic :)

nici clorura nu mai e superpupu după ce corodezi în aceeaşi zeamă de 3-4 ori... iar dacă faci greşeala să torni zeama folosită în cea nefolosită, se rasolesc amândouă! :)

Despre clorura stiam,ca tocmai de aceea am intrebat.Dar si cand este proaspata,incalzita si agitata (manual) corodarea tot dureaza cam 20 de minute iar apoi timpul creste.Deci asa mi s-a intamplat mie.

Editat de cipri_mury
Link spre comentariu

 

am corodat cu acid azotic acum 20 de ani, aveam pe cineva la tipografia locală... era o plăcere: coroda rapid, dacă nu stăteai cu ochii mari, te alegeai cu o plăcuţă curată de cupru repejor

Oare daca stai cu ochii mari rezista orice traseu indiferent de latime,cand corodezi cu acid azotic?Din cate am vazut in videoclipuri si clorura cuprica(HCL + H2O2) corodeaza cam la fel de repede iar in plus cred ca este mai putin toxica si mai prietenoasa cu cuprul.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări