Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

Am reusit si eu primul cablaj prin metoda foto...Am folosit film fotosensibil negativ , care se lipeste destul de simplu daca esti atent pe cablajul curatat perfect in prealabil cu praf de tix si un burete apoi cu alcool izopropilic , dupa lipirea manuala si presarea cat mai bine a filmului pe cablaj, fara sa ramana bule de aer, l-am pus cu fata in sus pe talpa unui fier de calcat incalzit la cca 100grade pentru 10-15 secunde, apoi iarasi presat bine filmul cu o carpa de bumbac si cam asta e...

Filmul are doua folii de protectie pe o parte si pe alata care se indeparteaza cu ajutorul unor benzi adezive, prima inainte de a se aplica pe cablaj iar a doua inainte de developare

Partea cea mai complicata e sa faci filmul, care, desi eu am o imprimanta cu toner nou, pe hartie negru e negru, e setata pe 2400dpi si toner maxim, pe folia transparenta negrul nu are densitatea dorita asa ca am suprapus doua folii..

Timp de expunere 4 min30 sec la cutia mea de expunere cu leduri, apoi developare in solutie de soda calcinata (cca 1 lingurita la 300ml apa)....aici initial am avut probleme deoarece o lasam prea putin la developat (20 sec) si fotorezistul neexpus nu se indeparta complet asa ca am marit timpul si totul a fost ok.

Corodare cu clorura ferica, indepartare fotorezist cu acetona, gaurire si  acoperire cu solutie de colofoniu in alcool

Acest procedeu este destul de simplu daca ii inveti toate etapele si le facu cu atentie, nu trebuie lucrat la intuneric sau lumina rosie , eu am lucrat  la o lumina ambianta scazuta, nu este chiar atat de sensibil filmul incat sa ceara precautii speciale...

Mai exista o etapa importanata, realizarea negativului cablajului deoarece filmul este negativ, aici sunt mai multe metodem important este sa nu se piarda din calitate si sa se pastreze dimensiunea cablajului.

Deocamdata am facut un cablaj mic pentru test dar voi face si mai complex. Revin cu poze....

Editat de mirceacra
Link spre comentariu

Cred ca e mai ok cu acetona, mai putin periculos de manipulat, trebuie lasat un pic sa actioneze, eu invelesc placa impreuna cu o tesatura imbibata in acetona in folie de aluminiu si in 5 min treba e gata....inca am prbleme cu realizarea filmului,,,nu imi iese perfect negru....voi incerca si pe calc maine

Link spre comentariu

Conteaza cerneala (daca e inkjet filmul) .M-am chinuit cu un canon  mai demult si nu reuseam nici cu 3 filme suprapuse. Negrul privit in lumina era un violaceu inchis dar se putea zari prin el. Acum am trecut pe un hp iar diferenta la cerneala  e mare. La canon nu aveam nici in meniu optiunea ;;transparency mode'  (desi am constatat ca pe ,,best '' e chiar mai bine . am intrat si in meniul avansat si am dat maxim de rezolutie (dpi). In momentul asta  am 2 folii inj jet fata in fata printate in oglinda astfel ca sa se suprapuna emulsia si sa devina mai opaca..Succes !

PS cu foaie de calc nu am avut rabdare sa probez desi am printat ceva de proba.

 

 .

Link spre comentariu

Se pare ca filmul fotosensibil este destul de sensibil, am redus timpul de expunere la 120 secunde si am incercat cu o singura folie printata, dupa expunere l-am developat cam 3 minute insa parte care trebuia sa fie neagra se pare ca a fost un pic transparenta deoarece a ramas stratul de emulsie pe cablaj.....

Asta e pricipala problema la acesta metoda, realizarea unui film opac deoarece fiind sensibil daca trece o cantitate mica de UV se polimerizeaza pe cablaj si nu se mai inlatura la developare....si este destul de dificil sa vezi la developare daca s-a inlaturat sau nu de pe cablaj...sai si cred ca se mai poate scurta si timpul de expunere undeva pe la 100 secunde

Editat de mirceacra
Link spre comentariu

Unul din motivele pentru care am renuntat la metoda foto ,pe vremuri se foloseau filme in adevaratul sens, si necesita si mai mult timp decit toner transfer ,cu care se pot face trasee si de 0,2mm.

Link spre comentariu

Dezamagit de aceasta metoda...azi am incercat un cablaj mai complex, doua folii suprapuse, timp expunere 100 sec, developare 2min30 sec dar a iesit ca naiba....

Spre comparatie acelasi cablaj facut tot prin metoda foto de catre altcineva....

Nu stiu ce sa mai fac,,,sa il expun si mai putin 60 sec ? Sa mai maresc timpul de developare?

Mai fac unul cu acesti parametri si va tin la curent...

Posted Image   Posted Image

Link spre comentariu

Dezamagit de aceasta metoda...azi am incercat un cablaj mai complex, doua folii suprapuse, timp expunere 100 sec, developare 2min30 sec dar a iesit ca naiba....

Spre comparatie acelasi cablaj facut tot prin metoda foto de catre altce.e 2 minutineva....

Nu stiu ce sa mai fac,,,sa il expun si mai putin 60 sec ? Sa mai maresc timpul de developare?

...

 

 

Cred ca trebuie sa expui mai mult, NU mai putin. Eu expun peste 2 minute.

 

Dupa cum vad in poza, cred ca este expus prea putin si nu se developeaza suficient, cel putin asa pateam eu cu cablaj foto pozitiv (nu am lucrat cu foto negativ).

 

Incearca pe cablaje (bucati) ceva mai mici, pentru teste, pana afli timpii corecti pentru expunere/developare, nu trebuie sa faci asa "risipa de materie prima".

Editat de GeoMar
Link spre comentariu

Am reusit pana la urma, problema era de la sistemul meu de strangere a celor doua bucati de plexiglass, strangerea se efectua pe capete si mijlocul se bomba cumva ridicand astfel folia de pe cablaj...am pus pur si simplu cele doua bucati de plexiglass unul peste celalat iar la mijloc cablajul cu folia, fara sa le mai strang si a iesit...

Posted Image

Cred ca acum expunerea a fost prea scurta, data viitoare voi expune mai mult si voi  lasa in revelator 3 min.

Link spre comentariu

Totusi ... vad la unii utilizatori de elforum care  fac cablaje prin transfer toner ca ies foarte bine...am folosit si eu metoda asta si eram destul de multumit. Am trecut la metoda foto ce implica mai multe etape: lipire film fotosensibil pe cablaj (destul de minutioasa operatia, trebuie ca lipirea sa se execute bine fara bule de aer), realizare film negativ in doua exemplare ca unul nu asigura nivelul dorit de negru, expunere si developare (ambele etape cu timpi de respectat )....In mod normal ar trebui sa iasa mai bine decat transfer toner dar se pare ca nu intotdeauna e asa....

Astept si alte opinii.....

Editat de mirceacra
Link spre comentariu

Totusi ... vad la unii utilizatori de elforum care  fac cablaje prin transfer toner ca ies foarte bine...am folosit si eu metoda asta si eram destul de multumit. Am trecut la metoda foto ce implica mai multe etape: lipire film fotosensibil pe cablaj...................

De ce nu folosesti metoda foto cu cablaj cumparat? cablaj cu fotorezist aplicat din "fabrica".

Link spre comentariu

Mie pentru destul timp mi-au iesit relativ bine cablajele cu tranferul de toner, numai ca in ultima vreme am mai avut niste probleme. Nici vorma de traseu de 0.2, cu folii albastre. Chiar daca exista continuitate, marginile pistelor nu sunt drepte.

Pentru dublu placat e mai dificil sa faci prin metoda cu transferul.

 

Daca este facuta bine, metoda foto da rezultate exceptionale.

Am si un spray cu vopsea fotosensibila, bani aruncati... nu poti face strat uniform, ii ia o gramada sa se usuce la temperatura camerei, face bule, etc.

Tot cu placi gata pregatite iese bine.

Link spre comentariu

Partea cea mai complicata e sa faci filmul, care, desi eu am o imprimanta cu toner nou, pe hartie negru e negru, e setata pe 2400dpi si toner maxim, pe folia transparenta negrul nu are densitatea dorita asa ca am suprapus doua folii..

 

Eu folosesc un spray pentru innegrit tonerul.

Tiparesc pe o folie "de calc", apoi dau cu acest spray care innegreste si mai mult tonerul, fara acesta nu resusesc sa obtin un negru - negru.

De altfel, am observat ca daca aria de negru este mare, densitatea tonerului e mai mica. Pentru planul de masa imi convine mai degraba sa fac sub forma de grila decat continuu.

Spray-ul se numeste Takter 330.

Rezolutia mare nu cred ca este necesara, cantitatea de toner va fi aceeasi.

 

Mai am un spray (Transparet Pausklar 21 de la Kontakt Chemie) dar nu la- folosit pana acum... practic ar trebui sa tiparesti pe o foaie obisnuita si apoi cu spray-ul asta o faci transparenta.

Editat de one
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări