Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

solutii pentru executarea circuitelor imprimate


Vizitator fumil

Postări Recomandate

Spunea cineva de nituri.Le-am folosit si nu am fost deloc incantat de ele. Folosind un punch tool/ cu o presa de la bungard, rezultatul este acelasi: dezastruos la capsele mici 0.6mm; ori se crapa daca gaura nu este data perfect (gauri date de masina la 20/40 de mii de ture), sau daca e data bine nu fac contact cu traseul si e nevoie de fludor intre capsa si traseu. La capsele mari nu se crapa dar contactul nu este cel mai bun, tot este nevoie de o pata de fludor. Pretul mi se pare piperat.Eu raman la partea de prototip cu fir subtire de argintat (se indoaie foarte usor si este maleabil).Spray bungard:partea proasta- se curata cu alcool chiar daca sta si se usuca- te murdaresti pe maini cand lipesti daca nu esti FOARTE atent- SMD-urile mici is destul de greu de lipit (TQFP de exemplu)partea buna:-ca nu mai ai nevoie de flux-se aplica usor - in strat uniform-arata verde... daca asta este un PRO

Link spre comentariu
Vizitator tyc

SMT nu e facuta pt lipirea manuala ...SMD-urile mici sant mici dar cum lipesti LLP-urile sau BGA-urile?Le dai prin cuptor.Inclusiv unele lucruri care manjesc si se spala cu alcool. Producatorii recomanda o coacere de 30' iar dupa ce se coace inca 7' sigur polimerizeaza .Chestia cu gauri imperfecte si cu nituri crapate tare-mi suna a lucru din mana (eventual pe genunghi).Da,acoperirea ii da un aspect profi ,dar e in primul rand pt functionalitate -nu neaparat al montajului/modulului ci a procesului de fabricatie (serie sau unicat).

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Eu am fost destul de multumit de nituri, este adevarat ca pun cositor, dar mi se pare normal, nu te poti astepta sa faca contact doar prin presare, apoi si firul argintat trebuie sa il lipesti. Pentru prototipuri mi se pare o metoda buna, chiar daca e putin mai scumpa.Spray Bungard verde nu am folosit, stiu doar ca exista dar nu mi se pare normal sa lipesti dupa ce ai dat cu vopsea, pentru ca nu ramane acelasi aspect. Mi-am comandat pasta pentru solder mask si ar trebui sa ajunga, probabil voi avea problema intinderii acesteia intr-un strat uniform...Cineva intreba cu ce se curata cablajul inainte de a aplica tonerul... eu il curat cu hartie abraziva de 1000 si apoi il spal cu sapun, pentru a indeparta praful de cupru. Apoi il usuc, fara a mai atinge cu mana suprafata. Am obtinut rezultate foarte bune cu metoda transferului de toner. Singura problema este ca, la transfer, foaia se deformeaza putin si cand ai cablaj dublu, este posibil ca cele 2 fete sa nu se suprapuna perfect. Am folosit intotdeauna foaia albastra, niciodata hartie normala, probabil cu aceasta din urma deformarea este mai mica. In ultima perioada am cumparat o foaie albastra foarte buna, dupa transfer, ramane pe placa un strat foarte gros si cu aspect de vopsea, mi-ar placea sa gasesc o metoda de a curata numai in zona lipiturilor, astfel ramane ca un solder mask albastru.Ieri am incercat corodarea cu persulfat de amoniu. Este incredibil! Initial am fost dezamagit, caci mi se parea ca nu merge deloc. In paralel, am pus o placa identica la corodat intr-o solutie de clorura ferica, la aceeasi temperatura. Placa in clorura s-a corodat mai repede, dar cu siguranta voi utiliza de acum inainte persulfat pentru ca acesta nu pateaza. M-am saturat de petele de clorura care m-au invadat, mai ales de cand mi s-a spart o cuva de corodare si a curs toata clorura pe jos... nu am reusit sa mai curat.Solutia de persulfat este perfect transparenta si ramane curata. Probabil ca voi comanda mai mult si apoi o sa trec definitiv la aceasta substanta.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Pasta de cositor nu suporta bine temperaturile inalte ,dincolo e scumpa pt ca o primesti in conditii de refrigerare...oricum ,trebuie pastrata la frigider fara insa aa o ingeta (nici nu cred ca ingheata)Daca o intinzi pe tot cablajul (ca untul pe paine) nu e bine ; daca tot vrei sa o intinzi,ai nevoie de solder mask template sau solder mask verde .

Link spre comentariu

Nu am pus acid, oricum sunt foarte multumit de rezultat.Probele le-am facut in 2 cutii de plastic identice, dar voi cumpara o alta baie de corodare cum am pentru clorura si sigur va merge mai bine (incalzitor, pompa cu bule).

Link spre comentariu

Poate ca trebuia facuta putina curatenie, dar nu cu explicatia lui Manolo .Zilele trecute am citit cand inca era "mizerie" si am vrut sa verific daca intradevar userul Manolo are dreptate. Personal am sunat un profesor de chimie de la Universitatea din Timisoara, care mi-a confirmat ca este corecta teoria acestuia. Mai mult, eram pe punctul de a amesteca si eu persulfatul de sodiu cu tot felul de acizi, solutii, ceea ce era dezastruos. Pt a nu induce in eroare membrii forumului, dupa parerea mea era bine de curatat tot ce nu este la subiect precum si afirmatia nefondata a userului care in necunostinta de cauza a dat informatii eronate despre amestecul substantelor.

Link spre comentariu

Referitor la stergerea tonerului de pe cablaje după corodare am utilizat în ultima perioada cu rezultate multumitoare, nemaifiind obigat sa folosesc ulterior buretele de sârmă, NITRODILUANT D 209 care se comercializează în orice magazin de chimicale şi vopseluri, este relativ ieftin şi ulterior nu este nevoie de a mai degresa în vreun fel cablajul. Tot nitrodiluant folosesc după cositorirea placuţei de cablaj pentru îndepărtarea surplusului de pastă decapantă şi a sacâzului după lipirea componentelor. Referitor la curătarea tonerului de pe cablaj se utilizează un tampon cu vată sau ce vreţi voi şi puneti cu tamponul nitodiluant pe zona respectivă, lasaţi să se înmoaie aproximativ 10 secunde după care frecati uşor cu tamponul cu care s-a aplicat solutia pe cablaj. Am incercat să şterg doar tonerul din zona în care se face lipirea componentelor, tonerul nefiind un bun conducător de electricitate şi cu puţină migală am reuşit izolând zona ce trebuia păstrată cu bandă izolatoare de hârtie, din cea folosită de vopsitorii auto,iar in loc de tampon am folosit beţisoare din cele utilizate la curăţatul conductului auditiv. A iesit frumuşel cablajul după vreo oră de muncă având în vedere că pe trasee am utilizat şi piese SMD.

Link spre comentariu

La cererea unor colegi de forum reinserez ,afirmatiile unui doctor in chimie al Universitatii din Galati:"Tu ai persulfatul solid. E o prostie sa-l faci solutie, ca atunci se degradeaza mai usor (oxideaza ce misca in jur si-si pierde capacitatea oxidanta). Solutia o prepari doar cand ai nevoie de ea. Persulfatul in mediu acid (deci si cu acid clorhidric) se descompune la apa oxigenata, care oxideaza diversele chestii cu care vine in contact. Deci nu lungesti viata persulfatului punand acid, ci creezi conditiile ca sa reactioneze cu toti oxizii si alte saruri de pe metalele tale, pe care le transforma in sulfati (care sunt saruri solubile, cu exceptia celor de plumb, calciu si bariu - ultimii doi n-ai tu cum sa-i intalnesti). In acest fel poti indeparta de la suprafata metalului impuritatile. Dar nu se "lungeste" viata persulfatului, ci din contra, e facut mai activ, deci i se "scurteaza" viata. Sper sa ma fi inteles."

Link spre comentariu

Salut baieti,

 

Am si eu o intrebare la voi referitor la UV-Box.

Exista posibilitatea sa scot trasee de 0.4-0.3 dublu placat in regim DIY cu ajutorul unui UV-BOX (imi construiesc uv-box daca este bun)?

 

Clorura ferica din cand in cand (depinde de tarie si amestec) mai 'ciufuleste' cateodata traseele pe margine, aveti cumva idee de o alta varianta prin care sa evit asta in varianta cu fierul de calcat? Varianta Press & Peel este mai fiabila?

 

Multumesc anticipat.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Incearca si cu persulfat .In tehnica p&p (aia cu fierul de calcat) putin probabil dar poti incerca metoda foto ,iese de fiecare data dupa ce ai incheiat testele. E un pic mai scumpa :rade: -trebuie sa cumperi PCB cu fotorezistiv si develator.

Link spre comentariu

Multumesc frumos ptr. raspuns si timpul acordat.

 

Cand eram copil am incercat de la cartoane cu sarma , smoala, pasta de pix, vopsea duco pana in prezent la hartie din reviste si fier de calcat. Toate bune si la locul lor pana la o anumita grosime a traseelor. Drept ptr. care am cerut parerea celor care fac mai des asa ceva.

Vezi in link fisierul despre care vorbesc sa ai idee despre ce vreau sa fac.

https://www.dropbox.com/s/9klrcikdjmmz1nq/Forum2.pdf

La cablaje normale ma descurc lejer, insa la 04-03 grosime devine sport extrem la un moment dat (daca nu ai cu ce...).

https://www.dropbox.com/s/fmn4xzsabhl9bex/Forum1.pdf

Am citit pe forum ca anumiti colegi au scos si 04-03 cu UV-BOX si ma gandeam sa incerc, in caz ca alta varianta nu da rezultate.

 

 

Weekend placut.

Edward

Link spre comentariu

Pentru trasee fine, singura metodă DIY fiabilă este cea foto.Calitate foarte bună, fără complicaţii, obţii numai dacă lucrezi cu firme care fac cablaje la comandă. Au tehnologie pentru treceri metalizate, soldermask, aurire şi altele care sunt greu de realizat la nivel de DIY. Unele plantează şi componentele.

Link spre comentariu

Multumesc frumos ptr. raspuns.Aveti dreptate, insa am nevoie sa testez montajul si dupa aceea eventual sa dau comanda (ajunge destul de scump la o singura bucata). Cand o sa fiu mai liber cu munca o sa incerc metoda foto sa vad cum se prezinta.Stiti cum este cu cablajul de test, de mute ori ramane definitiv... :rade: Multumesc frumos ptr. indrumari.Numai bine.Edward

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări