Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Front focus, backfocus cum apar la DSLR.


one

Postări Recomandate

Am auzit de multe ori aceste notiuni dar niciodata nu mi-am pus problema exact cum ma pot afecta, pentru ca nu am observat la lentilele mele vreunul din aceste fenomene.

Acum citind despre diverse lentile/obiective, in unele review-uri unii sunt nemultumiti spunand ca un anumit tip de obiectiv sufera de back (front) focus.

 

Consider ca am inteles fenomenul deci va rog nu imi dati linkuri catre wikipedia sau altele cu ce inseamna backfocus, cred ca le-am citit deja.

 

Ceea ce nu inteleg eu este cum ajunge sa se manifeste acest fenomen, dat fiind ca mai toate aparatele DSLR ori folosesc auto-focus, ori in cazul focusului manual exista vizorul deci se poate remarca imediat puctul unde imaginea este clara.

 

Mai precis, iau cazul unei camere non DSLR la care fac punerea la punct privind scala gradata pe obiectiv. Eu consider ca subiectul meu este la 3m de planul focal, rotesc inelul obiectivului pentru punerea la punct pana la gradatia de 3m, fac fotografia, iar cand developez filmul, surpriza, am back-focus, adica obiectul meu nu este clar dar este clar un altul care se afla in spate.

 

Acum consider cazul unui DSLR. Am 3 cazuri de focus:

 

1. Focus manual. Adica privesc prin vizor, rotesc inelul de focus fara sa privesc scala gradata si, cand am obiectul in focus ma opresc si declansez. Daca aparatul foto este corect reglat, imaginea clara in vizor va avea ca si consecinta imaginea clara pe senzor, datorita faptului ca ecranul de focus este la aceeasi distanta optica precum senzorul.

2. Focus prin constrast, in LiveView. Daca am posibilitatea sa fixez punctul de focus, cum cele mai multe aparate au, il poi fixa pe obiectul care ma intereseaza si lentila (obiectivul) se va auto-regla pentru a obtine clar subiectul meu.

3. Focus prin diferenta de faza - cel mai des folosit. Considerand ca folosesc focalizarea intr-un singur punct, fixat pe obiectul meu, atunci diferenta de faza se va masura in punctul ales de mine.

 

 

Cum apare in cazul acesta obiectul meu "out of focus"? Cum este posibil sa am pe senzorul de diferenta de faza clar sau in vizor, totusi imaginea mea sa aiba front (back) focus ?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • belasajgo

    5

  • one

    3

  • Liviu M

    2

  • Elef

    2

Top autori în acest subiect

N-as putea sa-ti explic motivele, dar la mine singura metoda eficienta sa "combat" focalizarea gresita *) a fost folosirea Liveview, unde ce se vede pe ecran ajunge si "pe film".

Celelalte metode de focalizare (manuala, cu vizare prin obiectiv sau automata) au tot facut probleme.

La focalizarea manuala am modificat si setarile vizorului (rotita de reglaj, pentru compensare dioptriilor), incercand sa obtin imagine clara in punctul corect de focalizare, dar nu pot spune ca am reusit.

 

*) Am facut la un moment dat testul pentru o lentila si mi-a iesit cu back/front focus (nu mai stiu exact de care), dar nu sunt sigur ca am facut testul chiar cum trebuie. Ce stiu e ca la focalizarea cu liveview mi-au iesit pozele cel mai bine focalizate.

Nu cred ca are importanta, dar obiectivul era  un Tamron 18-200 montat pe un Canon 1000D.

Link spre comentariu

In general de front/back focus se discuta la focalizarea automata. Cand focalizarea e manuala nu prea are sens sa discutam -poate cel mai probabil am putea discuta despre etalonarea gresita a inelului de focus.

Prima verificare ar fi cea a body-ului , oglinzile -la Nikon sunt 2 , banuiesc ca si la majoritatea Canoanelor e la fel ,parca la 7d mk2 e diferit - au ca limitator de cursa un excentric pe care se aseaza oglinda  in pozita nerabatata.Prima oglinda,cea mai mare, trimite imaginea spre vizor, este semitransparenta , in spatele ei se afla oglinda care trimite imaginea pe senzorul  AF.Daca oglinda pentru AF nu este aliniata corect  apare front/back focus.Daca eroarea este mare sau aparatul nu permite compensarea, atunci trebuie reglat manual.

Pt masurat/reglat ar trebui un stand de genul:

Posted Image

Editat de Elef
Link spre comentariu

Multumesc pentru raspunsuri, nu ma asteptam la aceasta promptitudine.

Din ceea ce scrieti rezulta ca problema naste in aparatul foto si nu in obiectiv, se pare ca se manifesta la deschideri mari ale diafragmei, evident unde este profunzimea minima. Asta ar explica partial de ce la unele obiective se vede problema asta si la altele nu.

 

Ceea ce ma surprinde este ca pentru a corecta aceasta problema se corecteaza obictivul si nu camera, o sa ma mai documentez.

Link spre comentariu

Problema poate fi si de la obiectiv! Eu de exemplu mi-am cumparat cu ceva timp in urma un obiectiv Canon EF 50 mm f/1.8 care avea o astfel de problema (problema destul de cunoscuta pe internet). Toate celalalte obiective Canon pe care le am, au functionat bine cu body-urile mele, doar la acest obiectiv nou cumparat am observat fenomenul de front-focus. Acest fenomen apare doar la focus-ul prin diferenta de faza, unde aparatul foto face o singura data masurarea si apoi invarte inelul de focus al lentilei pana in pozitia calculata. La focus-ul prin LiveView nu au fost probleme, dar acolo autofocus-ul se realizeaza altfel, acolo masurarea se face in continuu pana cand zona aleasa este in focus.

 

In topic-ul din link-ul urmator am descris cum am facut "calibrarea" obiectivului cu probleme, a fost nevoie de letcon la acest obiectiv pentru aceasta interventie, body-urile mele nu au optiune de compensare pentru autofocus si cum am scris mai sus, cu toate celalalte obiective pe care le am, functioneaza corect, fara probleme, doar la obiectivul nou de 50 mm a aparut problema, dar a fost o problema foarte cunoscuta pe internet: http://www.elforum.info/topic/104142-focus-screen-and-mate/?do=findComment&comment=1188057

 

Culmea a fost ca inainte sa fac interventia asupra obiectivului, am cautat pe diverse forumuri de specialitate dupa informatii, insa acolo "profesionistii" scriau la toti utilizatorii care aveau probleme cu aceste obiective ca probabil ei fac ceva gresit si obiectivul este in ordine, din cauza ca la f/1.8 campul de profunzime este extrem de mic si orice deplasare dupa autofocus facut duce la mutarea planului de focalizare, etc. Insa "profesionistii" nu au tot timpul dreptate... Eu am fost sigur ca pot sa exclud orice eroare de utilizare, deoarece am facut teste si cu aparatul pus pe stativ si am testat obiectivul si cu un focus test chart ca sa fiu sigur ca problema este reala si ca este la obiectiv si nu la body-uri: http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf

 

Apropo, chiar si magazinul F64 din Bucuresti ofera servicii de calibrare pentru obiective Sigma si Tamron, in link-ul urmator gasiti o descriere si un scurt video despre asta: http://www.f64.ro/calibrare-focus-front-back-pentru-obiective-sigma-tamron.html

Link spre comentariu

 Acest fenomen apare doar la focus-ul prin diferenta de faza, unde aparatul foto face o singura data masurarea si apoi invarte inelul de focus al lentilei pana in pozitia calculata. 

 

Daca intr-adevar autofocusul s-ar realiza astfel atunci asta ar explica tot dar sunt uimit de aceasta solutie care este evident expusa la erori.

Ma astept ca focusul sa fie corectat pana in momentul in care este realizat efectiv.

Apropo, chiar si magazinul F64 din Bucuresti ofera servicii de calibrare pentru obiective Sigma si Tamron

 

Observasem asta pentru Sigma dar cred ca nu merita sa cumperi asta doar ca sa calibrezi lentila o singura data si apoi ar fi interesant de gasit scula pentru Nikon sau Canon. M-am uitat cat costa si cred ca pentru 40

Editat de one
Link spre comentariu

La focus prin diferenta de faza, beneficiul este ca la masurare se poate calcula destul de exact cat trebuie sa miste aparatul lentilele si in ce directie, deci unde va fi in focus punctul ales. Doar ca in cazul in care obiectivul nu este perfect in parametri (de ex. defect de fabricatie, tolerante prea mari, etc.) sau daca s-a intamplat ceva cu body-ul si sunt ceva dereglari la mirror box (cum a spus colegul mai sus), atunci apar astfel de erori, care in mod normal nu ar trebui sa apara si care la focus prin LiveView nu apar, deoarece acolo masurarea se face in continuu pana cand punctul ales este in focus. La LiveView aparatul nu poate calcula dupa o masurare cat trebuie sa miste lentilele ca sa fie punctul ales in focus, ci aici parcurge toata cursa de focus pana vede ca punctul ales este in focus, din acest motiv autofocus-ul este mult mai lent (mai ales ca la unele obiective cursa este destul de lunga). Aici este un video in limba engleza unde se explica pe intelesul tuturor diferentele dintre metodele de autofocus: https://www.youtube.com/watch?v=jsDJ8g2qx5k

 

Pentru cine este interesat sa afle mai multe despre cum functioneaza focus-ul prin diferenta de faza, recomand de exemplu sa caute pe internet cum functioneaza focus-ul la aparatele foto de tip Rangefinder, este foarte interesant.

 

Pentru cine are mai multe obiective Sigma si stie ce face, se merita definitiv cumpararea unui dock USB pentru obiectiv, pretul fiind doar cu putin peste pretul serviciului de calibrare oferit de F64.

Link spre comentariu

La diferenta de faza masuratorea se reface ori de cate ori este nevoie pana la obtinerea focalizarii - daca se poate obtine .

E algoritmul in mare presentat in :

https://photographylife.com/how-phase-detection-autofocus-works

 

Intr-adevar aveti dreptate, m-am mai documentat si eu intretimp. Mai demult unde am lucrat, colegii aveau in cadrul unui proiect un prototip experimental unde la o camera au realizat simplu focus-ul in bucla deschisa fara feedback (cu rezultate foarte bune), iar avand in vedere ce probleme am avut eu cu obiectivul meu, nici nu m-am gandit la posibilitatea ca la aparate DSLR focus-ul prin diferenta de faza in modul de functionare One Shot / AF-S ar fi in bucla inchisa (exceptand desigur modul de functionare AI Servo / AF-C in care obiectul fotografiat este urmarit in continuu). Un om obisnuit s-ar gandi ca in cazul in care focus-ul se realizeaza in bucla inchisa, adica masuratoarea este refacuta ori de cate ori este nevoie pana punctul ales este in focus, atunci nu ar avea cum sa apara front-focus sau back-focus in imagini, deci se ajunge la concluzia ca body-ul trebuie sa fie defect (de ex. oglinda AF nealiniata corect - cum ati scris mai sus). Insa eu in cazul meu am putut exclude de la inceput posibilitatea ca body-urile folosite de mine sa aibe vreo problema, avand in vedere ca functionau perfect cu alte obiective, doar cu obiectivul nou nu. Raspunsul vinde dintr-un articol foarte lung si stufos (dar foarte bine documentat si cu exemple care pot fi reproduse), din care reiese ca pentru focus-ul prin diferenta de faza se iau in considerare la calcularea focus-ului mai multe variabile, care insa pot duce la un rezultat gresit in cazul in care sunt incorecte. Acele variabile sunt: Best Focus Correction Value, Focus Sensitivity Coefficient si AF microadjustment la unele aparate foto. Deci chiar daca senzorul AF al aparatului sesizeaza ca imaginea nu este in focus, variabilele respective de compensare ii pot da rezultat pozitiv la realizarea calculelor. De aceea poate fi nevoie de calibrarea obiectivelor. Articolul amintit mai sus in care am gasit explicatii la intrebarile mele, gasiti in link-ul urmator: https://www.dpreview.com/articles/5402438893/busted-the-myth-of-open-loop-phase-detection-autofocus

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Problema se rezolva relativ usor as zice. Se focalizeaza manual la subiectele statice pentru evitarea imaginilor defocalizate, fie prin vizor sau in ecan dupa caz. Af-ul da si el rateuri, pe fundale albe, albaste, etc. automat se recomanda focalizarea manuala. Iar chestia cu focalizarea mai dificila prin vizor, este doar daca subiectul este focalizat la o distanta mare, iar subiectule ste destul de mic, de aproape nu ai aceste probleme. Probabil ziceti ca pe ecran se ede mai mare si mai bine, dar cred ca si distanta la care este subiectul conteaza.

Link spre comentariu

Intr-adevar focalizarea manuala rezolva problema, dar asta nu se poate aplica deloc la fotografii sport, in rest ar cam necesita trepied la fotografii cu f/1.8 - f/2.8 (depinde si de distanta fata de obiectul fotografiat). Obiectivul meu cu probleme ce am reparat, de exemplu focusa bine cand se facea focus-ul prin contrast (cand nu tine cont de datele calibrarii ci regleaza obiectivul in functie de ce vede pe senzor), insa focus-ul prin contrast dureaza mult mai mult decat focus-ul prin diferenta de faza, de aceea am preferat sa repar (recalibrez) obiectivul.

Link spre comentariu

Chestia asta stiu ca se putea face si acasa cu putin pricepere si indemnare, prin desfacerea firelor de contact de la muntura. Cautati tutoriale pe site-urile dedicate ca stiu ca am dat de asfel de informatii.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări