Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

sfat mig-mag


dany_cta

Postări Recomandate

Aluminul se poate suda MIG/MAG, cu orice astfel de aparat, dar intradevar sant si masini dedicate acestui proces cu rezultate mult mai bune dar idea asta este....

Al trebuie curatat bine de tot inainte de sudura si preancalzit pentru inceput (la table subtiri nu prea are efect preancalzirea dar totusi...), mai departe tine de indemanare si reglatul/pregatitul masinii.

Link spre comentariu

Si totusi chiar in prima pagina vedem sfaturi cum ca pot sa uit de sudura in aluminiu cu asemenea aparat, sfaturi ulterior sterse, dar totusi prezente in citate.

 

Bine ca nu am aflat ca pot sa sudez aluminiu dupa ce cheltuiam 1500euro pe un echipament recomandat si m-am incapatanat la aparatul ieftin ca sa descopar ca isi face treaba mai mult ca perfect pentru mine.

Nici nu pot sa explic ce cu ce frica am trait ca nu o sa pot sa dau cateva puncte in aluminiu asa cum am nevoie din cand in cand ca sa nu mai blochez piesele cu loctite, foarte rar, cu frica ca am cumparat un aparat care nu face nimic in plus fata de un MMA, ca acum sa descopar ca:

 

Aluminul se poate suda MIG/MAG, cu orice astfel de aparat

 

Asta nu se putea spune cand am intrebat si cand trebuia sa ma hotaresc la un aparat din clasa respectiva ?

Nu am folosit nici un pistol separat, doar am bagat sarma de 0.8 prin sistemul lui, argon, si curent.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Mai intrebat? cu scuze atunci dar probabil ca sant eu mai pretentios si astfel consider "sudura" piese si componente mult mai masive si cu altfel de masini in sfarsit asta se stie si o sustin in continuare, Al poate suda orice Mig/Mag de la prost la foarte bine..... dar nici cativa Cm ai tai nu pot fi comparati cu Km de sudura si astfel o sa vezi ca se schimba situatia, timpul masinii, consumabilele de pe pistol, tipul sarmei si nu in ultim rand sudorul, asa pentru cateva lipituri poti spune ca si masina ta sudeaza Al.

Daca te multumeste "e perfect" si oricum iese mai bine decat cu electrodul invelit.

Si o sa mai discutam in timp si altele, printre primele discutii o sa fie, de ce mi se "incurca" sarma? :)

Link spre comentariu

Stiu cauzele care "incurca" sarma, stiu si solutiile.

O sa imi construiesc un spoolgun bazat pe arduino si motoras stepper cu alimentare separata si pinioane de poliamida (pentru izolare). In felul asta o sa trag sarma direct din interior si o imping de la varf si am si modalitatea sa controlez exact viteza cu care vreau sa mearga in unitati de masura exacte si chiar si directia, in loc sa tai continuu daca am scos prea mult o sa o impinga inapoi, cei cativa cm nu se simt, nu o sa se incurce in cutie. Singurul inconvenient o sa fie greutatea pistolului putin marita dar nu sudez nonstop, o sa suport in cele 30secunde de sudura.

 

Intre timp am fost intrebat de role, a venit cu 0.8 si 0.9 din fabrica. Am vazut ca mai toate componentele sunt compatibile Telwin, am cumparat deja inca un cap si cateva duze si sunt pur si simplu identice. Rolele par si ele identice, eu am fabricat propria rola pentru 0.6 si pare ca isi face treaba bine.

 

In interior are doua transformatoare, unul mare cu sarma de cupru si al doilea cu bobinaj din foaie de aluminiu. Am citit pe internet ca al doilea ar avea un rol de stabilizare si adaugarea de condensatori nu ajuta la nimic cand exista transformatorul respectiv.

Link spre comentariu

O sa construiesti multe ca sa poti suda bine cu acel echipament...si la urma o sa iti dai seama ca mai bine cumparai de la inceput unul bun!Daca ramai doar la punctat atunci merge, dar sa vii cu poze atunci cand o sa poti da, cat de cat, un cordon bun de sudura.Aia nu e sudura, mai bine dai cu un electrod invelit!Nu vreau sa fiu rau, dar nu prea ne intereseaza un ehipament ce tine doar la punctat sau la cordoane scurte.Succes!

Link spre comentariu

Lasa omul sa se bucure, e al lui si momentan e multumit.

 

 

 

Dany, un spoolgun e bine venit la aluminiu...

Cel de-al dolilea "transformator" este o bobina de filtrare de fapt....

Eu te provoc sa incerci si cu condensatori si mai vorbim dupa, dar nu orice fel de condensatori..., sau pentru o scurta proba de edificare poti incerca si cu "ordinari" cu macar 30000 uF.

 

In cea ce priveste "capetele" o sa observi in timp ca sant aceleasi sub diverse denumiri, nu numai Telwin.... incearca la TBI :)

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Nu prea inteleg ce piese mai serioase as putea sa sudez, o tabla de 5mm e destul de serioasa pentru mine, as vrea sa am bucati mai groase dar acolo oricum pot sa bag suruburi si nu ma mai complic cu sudura. Sudura o vrei la o tabla subtire unde nu poti sa faci alta prindere. Oare vorbim aici de table de 20-30-40mm de aluminiu ? deja costa materialul mai mult decat tot echipamentul de sudura. Sau doar cautam scuze ? Bineinteles ca mereu o sa existe o tabla mai groasa care o sa necesite un aparat mai mare, din pct meu de vedere tabla de sudat este de 2-3mm.

 

Mai o ureche de oglinda de moto rupta, mai un capat de suport de bord rupt, un capac motor care curge si trebuie peticit, alta piesa cu filet prinsa pe o baie de aluminiu cand filetul s-a mancat, etc...

 

Setarile au fost pe nimerite din a 3-a incercare, primele doua incercari au fost de 3secunde fiecare: tensiunea treapta 2 din 8, viteza sarmei 25% si este a 3-a oara cand am apasat pe buton in aluminiu. Probabil daca te joci putin la setari obti si mai bine de atat, dar nu cred ca vre-unul din voi a scos cordon frumos din primele 10secunde de sudura in aluminiu din viata lui, deci replicile astea nu prea isi au rostul. Nu am nici cea mai mica idee cum se face un cordon frumos in aluminiu, eu am miscat pur si simplu dreapta-stanga repede si coboram jos si tot asa.

Este un cordon perfect pentru a acoperi o crapatura, pentru a lipi o bucata rupta sau orice altceva, slefuit frumos si iese perfect.

Daca sudorul este incepator nu inseamna ca aparatul nu poate. Nu am vazut ce limitare ar putea sa aiba, am apasat pe buton si a sudat fara sa caraie, contrar la ceea ce s-a spus pe forum despre aparatul respectiv.

 

Nu stiu cat de scurte cordoane poate sa dea, pana acum nici nu putea sa sudeze aluminiu, acum brusc incepem sa comentam ca le da scurte, cand o sa apar cu sudura de 1metru o sa incepem sa comentam ca este sudura argintie, etc...

 

Si legat de ceea ce "ne intereseaza" am specificat clar in primul post ce "ne intereseaza" si de acolo putem sa deducem clar ca exact punctele si cordoanele mici in tabla subtire ne intereseaza. Poti sa iti faci propriul tau post unde sa te intereseze ce vrei, eu am spus ce ma intereseaza aici.

 

Legat de condensator, pot sa folosesc un condensator de 2farad/24v ? Deja am unul disponibil. Aluminiul l-am sudat aproape de minim, cred ca vreo 14v, nu ?

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Condensatorul trebuie pus in functie de tensiunea de mers in gol X1,41V = tensiunea minima obligatorie.

Si nu ajuta in mod deosebit `jde mii de F, rezumate in jurul valorii de maxim 33000uF x3.

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Eu ziceam de condensatorul mare ca il am de la masina de mult timp, nu ma costa nimic sa il bag acolo, dar e cat o sticla de 1litru. Nu sunt chiar convins sa ma apuc sa dau banii pe condensatoare incercand sa rezolv o problema care nu exista ? nu m-am plans de nimic si nici nu am observat vreo problema care ar trebui sa fie rezolvata de condensator.

 

Doar ca sa fim siguri ca vorbim de acelasi lucru:

Aici este o discutie despre condensatorii de sudura, care se pare ca nu ajuta cu absolut nimic in prezenta bobinei de care vorbeam mai sus ci chiar incurca in unele cazuri.

In cazul meu bobina este aproape cat transformatorul de mare, daca transformatorul ar avea 20kg, bobina ar avea 15, poate vorbim de alte echipamente care nu au bobina respectiva sau o au subdimensionata si acolo condensatorii si-ar face treaba.

Exista aparate si aparate, se pare ca nu toate sunt chiar identice in interior. In timp ce vad ca toti vorbesc de bobinaj de aluminiu la transformatorul principal chiar aici pe forum, la mine este cupru in ambele infasurari.

 

https://groups.google.com/forum/embed/#!topic/rec.crafts.metalworking/d8tRl0HT6YA

intr-adevar acolo se dezbate in principal transformarea ac-tig dar specifica si de mig mai jos un pic, si daca la un tig condensatorii nu ajuta in cazul unei bobine, cum ar putea sa ajute la mig care este clar mult mai putin sensibil decat tig-ul in privinta stabilitatii curentului.

 

http://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/smoothing-capacitors-first-blood-part-ii.1773/#post-13514

"To get smooth DC at 100A, you would need caps in the 1 farad range."

Vad doar oameni care testeaza cu condensatori si unii poate au impresia ca ajuta (exista si placebo), dar oare de ce nu se baga din fabrica daca chiar ajuta ? Un 33.000uf e mai ieftin de 10$ pe piata, in fabrica ar fi la un sfert din banii astia, daca costurile ar fi problema sunt sigur ca ar putea sa reduca din alte parti mult mai mult. Nu cumva realitatea este alta ?

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

O tot ti pe a ta....., daca sti de ce mai intrebi? I-ti sugerez de ceva posturi sa incerci, cine te tine? forma de unda monofazica "e altfel" fata de cea trifazica, asta nu te pune pe ganduri? pune odata condensator, daca ai, in paralel dar intre bobina si punte si vezi ce se intampla.....

Pe scurt nu numai ca ajuta dar inbunatateste cu mult caracteristica masinii, daca intial viteza sarmei e la 3 din 10 (sa zicem) cu baterie de condensatori o sa cresti viteza undeva la 5/6 din 10.

 

Ti-am pus link cu ultimul aparat inbunatatit astfel, tot nu te-ai uitat?

Uite si doua poze (asta am gasit momentan) la repezeala cu masini "dintr-astea bune" modificate cu astfel de condensatori, sau intra pe site la Lincoln (sau la alte firme cunoscute) si cauta schema la mig/mag monofazic, o sa vezi ca toate au conzi...

post-175768-0-46151700-1479130579_thumb.jpg post-175768-0-05976100-1479130589_thumb.jpg

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Condensatorul ajuta, la MIG trebuie sa ai tensiunea constanta , cit mai constanta si fara fluctuatii cu atit mai bine.

Nu stiu cit costa acel cond dar trebuie sa reziste la curenti in jurul a 100A, nu`i chiar asa simplu, de preferat se folosesc baterii de condensatoare pentru asta.

Asa am si eu un cond de 50000Uf la 100Vdc din ceva sursa daaar are bornele cu M4, clar ala e in domeniul 10-20A nu la 100A.

Cei care te`au sfatuit nu`s amatori in sudura ca mine, au privit lucrul acesta din punct de vedere profesional.

Si pina la urma au dreptate, ca nu se muleaza sfaturile pe cit vrem noi sa dam e alta treaba, ei au fost bineintentionati si cel putin eu le multumesc si pe calea asta.

Cu acel trafo ca sa fii sigur ca`i bobinat pe Cu trebuie sa raziuesti emailul, doar asa vezi clar cu ce e facut. Asta e din experienta proprie.

Nu ca ar fi o mare problema, merge Alu perfect doar ca este mai mare si in caz de reparat e citeodata mai pacatos de refacut conexiunile.

Cind am avut neaparat de cositorit Alu, ca asa a fost original, am folosit tub de capat, l`am sertizat pe firul de Alu si apoi cositorit, merge perfect !

Sper ca ai pistoletul cu mufa euro, e mult mai usor de transportat si in caz de ceva il porti inlocui simplu de tot si faci upgrade in felul asta.

E un element extrem de important al aparatului, in nici un caz nu il poti compara cu acel cleste portelectrod.

Daca sudezi mai mult otel fa rost de o butelie cu Corgon sau macar Co2.

Eventual incearca cu in extinctor cu CO2 , tip G2, G5, G6 , asa`s codificate dar sa`l pui cu capul in jos, altfel scoate faza lichida si ingheata regulatorul instant.

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

O tot ti pe a ta....., daca sti de ce mai intrebi?

 

Sa nu intelegi gresit, eu absorb orice informatie posibila, asta este rolul forumului, schimbul de informatii, nu ?

Asta nu inseamna ca ma si arunc cu capul inainte sa fac tot ce se sugereaza. Daca faceam asta de la inceputul topicului acum eram cu un aparat de 4 ori mai scump, gaura in portofel de 4000ron extra si faceam exact aceeasi sudura pe care o fac si acum, banii astia nu ma invatau sa fac suduri frumoase.

Asa ca imi permit sa caut orice informatie posibila si sa incerc sa aflu detalii din mai multe locuri, in folclor se spun multe, inclusiv ca aici pe pagina ca poti sa sudezi aluminiul mai bine cu electrod invelit. Totusi nu ma grabesc sa cumpar electrozi.

 

Totusi, sunt incepator, pe mine si viteza actuala la sarma ma sperie, am tentinda sa o tin prea mica si face pocnituri pana o maresc. Daca adaugarea condensatorilor or sa ajute sa obtin o viteza mai mare, eu as scoate tot ce este condensator in aparat, si scot si arunc si bobina aia mare, eu vreau sa o reduc nu sa o cresc.

 

@Ion_Bumbu da, am inteles ca imi trebuie co2, zilele astea am de prins cateva tevi de 25 intre ele si o sa folosesc flux, as ramane pe flux daca nu as avea nevoie de inox curand, dar inoxul ma obliga sa imi fac rost de co2.

Cred ca totusi o sa caut o butelie dedicata, am tot cautat stingatoare cu co2 si am vazut ca sunt cel putin la fel de scumpe calculand la cantitate/pret si atunci nu mai merita bataia de cap cu schimbat capul si verificarea.

Amestecul corgon nu poti sa il faci si din butelii separate cu o reductie Y daca nu ai pretentii prea mari ? (sfaturile despre functionarea industriala sunt inutile)

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Stai ca`i sant!

Inoxul mere cu Argon si maxim 2%Co2 sau si cu 1% oxigen, nu stiu precis dar e pe acolo.

Nu`ti bate capul cu Co2 la inox, dupa sudura nu mai este inox... rugineste.

Daca n`ai amestecul asta e perfect Argonul curat.

La stingator nu`i faci nimic, il intorci cu capul in jos si gata, e acelasi filet pe robinet.

Ia regulatorul si incearca`l.

Eu am incercat`o ca solutie de avarie, daca poti lua o butelie de Co2 e perfect, nu`ti bate capul cu cel din extinctor.

E totusi diferenta mare intre un aparat de 1500-2000lei si unu de 4000 lei.

Vezi cam cum a aratat prima mea sudura cu Lincoln fata de ce ai facut cu al tau.

Si eu is incepator si pina acum citiva ani n`aveam aparat.

Ce stiam sa sudez prin copilarie, electrod si un pic pe carbit( acetilena) in anii copilariei am uitat demult.

Clar omul sudeaza, dar aparatul ajuta, spre deosebire de electrod, la MIG diferenta este imensa intre cit te ajuta

un aparat si cit te poate pacali.

Din cauza asta la MIG m`am bagat cu capul in gard cam la ce am crezut ca`i mai lejer de invatat desi era dublu pret , adevarat ca merge si MMA dar din alea mai am.

Acolo si alea chinezesti merg onorabil si diferenta intre ele si ESAB aproape nu o simt.

Ai aici prima incercare cu Speedtec 200 , este cordonul ala din mijloc, argintiu, celelalte au fost facute cu Javac( cinstit, a mers foarte fain, dupa mine, insa pina gaseam setarea cam aveam de butonat), cele de jos cu Co2, dar a fost

si ceva vint pe acolo.

Ala a fost chiar primul , aparatul nou scos din cutie, setarile lui si gata.

post-199767-0-89294400-1479139564_thumb.jpg

post-199767-0-11397700-1479139593_thumb.jpg

 

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Sudura in aluminiu nu putem sa o comparam cu sudura in fier, e cu totul altceva si chiar si alt procedeu de sudura. Sudurile in fier iar nu putem sa le comparam pentru ca eu am mers pe 100% argon care din start se pare ca este o mare greseala in timp ce tu ai avut gazul ideal pentru fier. Si a 3-a faza este ca eu nu am facut nici un fel de sudura pana acum, doar teste de cateva secunde, nici nu stiu sa setez aparatul - doar invart de rotite pana incepe sa nu mai pocneasca.

 

Se pare ca mi-ai dat deja solutia ideala cu co2-ul. Daca zici ca inoxul merge in argon pur inseamna ca sunt scapat. La fier folosesc flux si la alu-inox bag argon si gata.

Mai imi trebuie doar sarma de inox.

A incercat cineva sa sudeze cu sarma chioara de inox ? nu de alta dar vad ca bobinele dedicate de sudura au pretul de cateva ori mai mare pe kg, diferenta enorma. Inteleg ca difera compozitia un pic dar nu strica sa pun intrebarea. Vorbim de genul 20 vs 60ron pe kg sau cam pe acolo, proportiile se pastreaza.

 

 

Si totusi exact poza ta demonstreaza ceea ce spun eu, si anume ca echipamentul nu conteaza asa de mult in cazul nostru. Poate tu vezi diferenta mare, dar eu nu vad intre sudurile de sus si cea din mijloc. Da, te-ai chinuit mai mult pana ai gasit setarea corecta dar astea le inveti, cand ai gasit-o ti-ai notat-o frumos pe foaie si data viitoare sti direct de unde pornesti.

Eu nu vad justificarea diferentei intre javac-ul cu care ai dat sus si cel de la mijloc care costa mai mult decat dublu. Si nu m-ar mira sa fac setarile corecte, co2, si sa dau exact acelasi cordon si eu cu al meu.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Am sudat eu inox cu electrod normal , e o porceala mare, rugineste cordonul.

Trebuie sa mearga si cu fir.

Sa nu uiti ca totusi acel Javac este invertor si chiar nu`i petarda.

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări