Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

modalitati/operatii necesare bobinarii difuzoarelor


srv_pub

Postări Recomandate

Salut Puteti sa-mi spuneti care sunt etapele,materiale,scule,etc necesare pentru bobinatul unui difuzor? Daca se poate nu vreau pareri(din auzite..)...preferabil spuneti-mi doar din experienta voastra...sau linkuri... Multumesc

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 10
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • srv_pub

    4

  • Nemesis

    2

  • florin48

    2

  • iora

    1

Top autori în acest subiect

Dupa propria experienta iti trebe urmatoarele.Trebuie sa iti faci rost de un miez pe care sa bobinezii.Ai nevoie se sarma pe care sa o bobinezii.Trebuie sa stii exact marimea bobinei vechi.Bobina noua care o faci trebuie sa fie exact ca si cealalta ma refer la grosimea sarmei de bobinat si lungimea straturilor si nu in ultimul rand pe cate straturii a fost bobinata bobina veche.Acuma depinde se poate modifica si inpedanta bobinei poate sa nu fiee ca originala depinde de preferinte si mare grija la bobbinat iti trebe ceva rabdare.Cam astea sunt ideiile mele daca am gresit cu ceva sa ma corectatiii.STima si multa bafta

Link spre comentariu

Poi vechea bobina daca numa insel merge cu acetona.Daca conul este din carton nu cred ca mai ai sanse sa il folosestiii deci trebuie sa faci altu.De lipit bobina eu zic ca merge bine cu UHU este un lipici ce sa intareste cam in 6 ore dar este rezistent la caldura

Link spre comentariu

Nu am avut ocazia sa bobinez difuzoare de inalte, insa pt cele de bas si de medii in general urmez urmatoarele etape :-dezlipesc suspensia membranei , spider-ul si firele leonice pentru a putea avea acces la bobina . De obicei se dezlipeste destul de usor folosind diluant (acum depinde bineinteles si de adezivii folositi) .- scot sarma arsa de pe carcasa bobinei si (daca se vrea aceeasi impedanta) se masoara grosimea acesteia si numarul de spire . Este foarte indicat sa insemnati pe carcasa unde incepea si unde se termina bobina pentru a sti apoi de unde si pana unde sa bobinati .- caut un corp cilindric putin mai ingust decat diametrul interior al carcasei bobinei (de obicei un tub de spray) . Apoi bobinez banda adeziva (lata) pe cilindrul respectiv pana ajung la diametrul interior al carcasei bobinei . Verificati-i in paralel si cilindricitatea , pt ca daca are o abatere prea mare de la cilindricitate riscati sa nu mai intre bobina in intrefier .- se curata carcasa , se introduce pe cilindrul de care am vb mai sus . Daca nu v-ati dat seama , eu prefer sa nu dezlipesc carcasa de membrana pentru ca mi-ar fi destul de greu dupa aia s-o asez in pozitia initiala .In plus capatul lipit de membrana fiind rigid tinde sa pastreze cilindricitatea carcasei. In concluzie un capat al carcasei este fixat de membrana . Celalalt capat se lipeste de cilindru cu o spira de banda adeziva ( care va acoperi doar cel mult 2-3 mm din lungimea carcasei ) .- se face rost de sarma de bobinat . Daca aveti exact ca aia veche la bobinat trebuie sa respectati doar numarul de spire initial . Daca se schimba impedanta dif-ului sau nu aveti sarma ca aia veche se taie sarma respectiva astfel incat sa aibe cca 0,9-0,95 din impedanta dorita . Atentie in acest caz si la grosimea sarmei :yawinkle: , pt 4 ohmi trebuie un conductor cu o suprafata a sectiunii dubla fata de cat trebe pt 8 ohmi .- se stabileste locul din care incepe bobinatul (evident dinspre membrana spre capatul liber al carcasei si apoi inca un strat inapoi ) .Intre respectivul loc si locul unde carcasa se imbina cu membrana se lipeste un strat de hartie de aia "lipicioasa" (nu-mi vine acum in minte cum se numeste) .- se ia sarma de bobinat si lasand deoparte vreo 15 cm (pt legatura cu firele leonice) se muleaza o portiune din conductor in intervalul dintre imbinarea cu membrana si locul de unde va incepe bobinarea - deci in lungul carcasei, ( evident portiunea aia de 15 cm este lasata in capatul dinspre membrana :smt003 ). . Se mai trage un strat de hartie tot intre imbinarea cu membrana si zona de unde incepe bobinatul .- eu personal folosesc poxipol ca adeziv pt bobina . Este f rezistent numai ca din pacate se usuca putin prea repede deci trebuie sa va miscati f repede . Cine dispune de lacuri speciale sau alti adezivi puternici care se usuca mai lent...norocul lui..n-are rost sa se mai chinue cu Poxipol . Revenind la bobinat, se trage un strat de adeziv pe carcasa si imediat dupa aceea se incepe bobinatul . Spirele trebuie sa fie bobinate cat mai ingrijit,cat mai lipite una de cealalta caci alfel o sa aveti surpriza sa nu va incapa toata sarma . Cand ati ajuns la capatul carcasei (adica acolo unde am lipiti banda adeziva pt imobilizarea capatului liber al carcasei) , se mai da un strat de adeziv si se reia bobinatul in directie inversa (dinspre capatul liber al carcasei spre membrana) . Cand ati ajuns de unde ati plecat se muleaza si acest al doilea capat de bobina la fel ca si primul lasand la fel aia 15 cm. Se mai pune un strat de hartie lipicioasa pentru a imobiliza si acest capat de bobina . In final se mai da un strat de adeziv peste bobina avand grija sa nu cumva sa ramana surplus de adeziv pe undeva pentru ca acesta in cazuri extreme ar putea chiar impiedica montarea finala a bobinei in intrefier . Lasati sa se usuce cat e nevoie si apoi scoateti carcasa de pe cilindru . Nu bobinati excesiv de strang pt ca o sa scoateti foarte greu carcasa de pe cilindru si astfel existra riscul de deformare a carcasei. :axe: - acum ca avem o noua bobina , trebuie s-o conectam la firele leonice . Pentru asta trebuie scos dust cap-ul (capacul ala din centrul membranei) se fac 2 mici gauri cu un ac pentru a trece capetele bobinei prin membrana . Se lipesc capetele bobinei de firele leonice, se taie capetele de sarma ramase si se mai pune ceva adeziv pe capete bobinei pentru a le lipi pe toata lungimea lor de membrana . Trebuie verificate f atent lipiturile pentru ca altfel din cauza vibratiilor capetele bobinei se pot dezlipi sau chiar rupe .- se pune membrana la locul ei in sasiu. Urmeaza centrarea bobinei . Pentru asta ce-a mai simpla si mai cunoscuta metoda este sa se puna fasii de hartie in spatiul dintre carcasa bobinei si piesa metalica din interiorul ei . Eu pun de obicei un sul de hartie.... dar fiecare cu imaginatia sa . Dupa ce se pun fasiile sau sulul de hartie bobina trebuie totusi sa se poata misca catusi de putin . Se apuca de membrana si se misca membrana putin in sus si in jos ca sa se aseze . ATENTIE , NU UITATI SA ORIENTATI FIRELE LEONICE CATRE PLACA DE BORNE A DIFUZORULUI . Se lasa hartiile la locul lor si se trece la lipirea spiderului si a suspensiei membranei. Dupa ce acestea s-au uscat se pot scoate hartiile dintre carcasa bobiniei si piesa metalica din interiorul ei . Acum e momentul adevarului . Daca s-a lucrat cu grija si cu atentia necesara la impingerea sau tragerea cu mana a membranei nu ar trebui sa se auda nici un zgomot (adica sa nu frece) .- daca nu se aude nici un zgomot adica "daca nu freaca" se pot lipi firele leonice de borne si dust-cap-ul (altul sau tot ala) . Pana aici m-am referit doar la cazul in care carcasa bobinei poate fi refolosita (eu unul doar de carcasa din tabla am avut parte) . Bineinteles ca se pot confectiona si carcase noi . Se desprinde cu grija vechea carcasa de membrana dupa ce in prealabil se inmoaie lipitura cu ceva diluant . Eu unul chiar daca inainte era carcasa din carton pe aia noua o fac dintr-o cutie de bere . Orientativ, diametrul cilidrului pe care se face rebobinarea este diametrul interior al vechii carcase masurat undeva unde respectiva carcasa nu prezinta deformatii sau abateri de la cilindricitate . Nu uitati ca noua carcasa nu trebuie sa aibe capetele lipite (ma refer la zona in care se inchide cilindrul format de carcasa) pentru ca asa se creaza o spira in scurtcircuit si de aici rezulta mai multe probleme.Distanta dintre acele capete (zona de imbinare) trebuie sa fie de cca 2 mm . Daca e vorba de o carcasa noua eu prefer sa o bobinez inainte de a o lipi de membrana (asa cum am descris mai sus) . Cand bobina e gata se scoate de pe dornul de bobinare si se lipeste de membrana cat se poate de perpendicular avand grija ca bobinajul sa se afle la aceeasi distanta de membrana ca si la vechea bobina . E bina sa lipiti carcasa in mai multe etape . O lipiti intai de forma (cat sa nu cada ) si bagati putin bobina in intrefier sa vedeti daca e lipita perpendicular (daca nu freaca) . Daca nu e perfect perpendicular acum e momentul sa luati masuri :yawinkle: . Pentru lipit carcasa de membrana merge f bine prenadez-ul (sau mai era un adeziv din aceeasi gama - parca Moment se numea) . Cam astea sunt etapele pe care le urmez eu . Poate pare complicat dar nu e . Secretul este sa se lucreze cu multa grija si cu multa rabdare . Cine nu poate indeplini aceste doua conditii nu prea are nici o sansa de reusita . Cine vrea sa aduca ceva completari .....sa nu mai stea pe ganduri :yawinkle: . Din plictiseala mi-am dat drumul la "spiritul epic" si vedeti si voi ce roman a iesit . srv_pub, spune exact ce te-ar mai interesa ca sa nu mai descriu fel de fel de variante de care poate nici nu esti interesat . Modelul prezentat mai sus e doar o recomandare, un model .Nu-mi asum nici o raspundere pentru eventualele esecuri sau pagube suferite de cei care vor urma acest model . Cu alte cuvinte, o faceti pe riscul vostru :snakeman: .

Link spre comentariu

Multumesc pentru efortul de a scrie atat :yawinkle: -o .Ideea e ca saptamanal duc la bobinat cca 20-30 difuzoare, pretul pe bucata este intre 30-35 ron dar nu prea ma multumeste calitatea si din aceasta cauza ma gandeam sa incerc sa mi le bobinez singur.La inceput le faceau bine dar cand au observat ca m-au castigat de client au inceput sa le faca mai prost. Bobinajul initial este pe aluminiu dar cei care le bobineaza le fac pe hartie pe motiv ca adezivul folosit adera mai bine la hartie decat la aluminiu. O sa incerc in scurt timp sa bobinez....problema este ca difuzoarele sunt atacate la limita si dupa cca o ore de fct la maxim magnetul frige de nu poti tine difuzorul in mana 10 secunde-ce lipici sa folosesc pentru bobina astfel incat sa tina la temperatura asa mare? Difuzoarele se strica pentru ca lipiciul folosit este de proasta calitate-se desprind spirele, incepe sa frece si automat daca acele spire nu mai sunt in miscare se incalzesc/carbonizeaza si se lipesc in interiorul magnetului astfel incat atunci cand scot bobina imi raman o mare parte din spire in interior(raman lipite/blocate acolo) -cum pot scoate restul de bobinaj d-acolo?Multumesc in continuare pentru raspunsuri....

Link spre comentariu

Pai eu cred ca e mai buna o caracasa de aluminiu; raceste bobina mai eficient decat una din carton . Poate adera mai bine adezivul la carton insa in acest caz bobina se incinge mai repede si mai tare. La o carcasa de aluminiu chiar daca adezivul adera mai prost , racirea bobinei se face mult mai eficient . Sunt curios ce fel de difuzoare sunt alea la care li se incing in halul ala magnetii (sau ma rog...in ce fel sunt foloste - sau torturate :snakeman: ) ? Difuzoarele respective se incingeau asa de la bun inceput ? Intreb pt ca e posibil ca cei la care duci dif-urile la rebobinat sa fi largit intrefierul din pura comoditate :axe: . Asa ca , vorbeste putin despre ce difuzoare ai si cum sunt folosite .Ca adeziv pt bobina ti-am zis ca folosesc poxipol . Pe ambalaj se lauda ca rezista la cca 100 de grade Celsius .Pana acum nu mi s-a ars nici un difuzor rebobinat de mine cu poxipol desi au fost si ele torturate (dar totusi nici chiar asa cum zici tu) . Si apropo de aderenta sa pe aluminiu, am chinuit odata un difuzor cu o statie de ori ori mai puternica decat puterea rms a dif-ului. Dif-ul a rezistat cu brio pentru cateva ore si a cedat doar cand "impulsul alcoolic" :smt003 ne-a impins sa fortam difuzorul peste limitele sale mecanice( am dus amplif-ul in clip, cursa a crescut f mult , bobina s-a dat cu capul de back-plate , s-a deformat si abia dupa aia a inceput sa frece - etapa dupa care bineinteles, bobina s-a intrerupt ). Asa ca un sfat, eu cred ca decat sa dai atatia bani pe rebobinat , mai bine ai investi in difuzoare si amplificatoare mai puternice pe care sa nu fie nevoie sa le folosesti "la maxim". Ai avea numai de castigat: s-ar auzi mai bine , ai avea o rezerva mai mare de SPL, si pe termen lung ai avea mai putine griji si n-ai mai da atatiea bani pe rebobinat . Oricum,se stie ca un difuzor rebobinat nu mai rezista la fel de bine ca unul bobinat de producator, pentru ca noi nu avem acces la materialele folosite de respectivul producator (materiale a caror natura este uneori secreta ) .

Link spre comentariu
  • 3 ani mai târziu...
Vizitator adriantanase

fratilor ajutati-ma si pe mine . recent am intrat in posesia unui difuzor de 200 w ars si vrau sa-l bobinez . a fost bobinat in 4 straturi intrebarea mea este daca pot sa-l bobinez in 2 straturi?? afecteaza cu ceva auditia?? ajutor va rog

Link spre comentariu

incerc sa repar un difuzor eminence alpha 12A. are bobina arsa si blocata. am desfacut cu diluant calota si membrana de carton impreuna cu suspensia de panza. as vrea sa pot dezlipi de pe sasiu si suspensia care centreaza bobina ,insa nu merge desfacuta cu diluant. de asemenea bobina e lipita pe o foita de textolit subtire ,care e lipita cu un fel de rasina de membrana difuzorului. cu ce ar trebui sa pot desface de pe sasiu suspensia de centrare a bobinei,pentru a putea rebobina difuzorul?

Link spre comentariu
  • 11 luni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări