Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

cum fac o gaura de 50x250


bcristian

Postări Recomandate

Salut

 

Cum spune si titlul, am de dat o gaura de 50 mm diametru si 250 mm adancime (nestrapunsa, deci fara interventii din partea opusa).

Planul initial era sa o dau pe strungul de metal (un SN 320x750), prinzand piesa pe sanie - practic folosesc strungul ca pe o masina de gaurit cu coloana foarte mare.

Problema e ca am constatat ca burghiul de 50 nu are decat vreo 180 adancime.

Burghiul are coada MT 4, axul strungului MT 5, si adaptorul standard pe care il am nu "lungeste" burghiul suficient.

Asa ca in momentul asta (si probabil maine dimineata in targ) caut fie un adaptor mai lung, fie o extensie MT 4 sau 5.

 

Burghiul e pentru metal, dar sper sa nu fie asta o problema. Finisarea gaurii nu este importanta, precizia insa este.

 

Are altcineva o idee mai buna?

 

 

P.S. am gasit deja prelungitor MT 4 la 200 de lei in magazin, pe care nu prea as vrea sa-i dau pentru ceva care va fi folosit extrem de rar. Am mentionat asta pentru a limita costul optiunilor, ca solutii care renteaza doar in fabrica de tevi de lemn nu-s mare afacere.

Editat de bcristian
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • bcristian

    6

  • harfa

    3

  • Ion_Bumbu

    1

  • dany_cta

    1

Top autori în acest subiect

Ia un burghiu , prinde`l in universal si gata.

E scurt? sudeaza`o i coada !

Nu`l ai?

Fa`l din ceva bara de otel ce o ai la indemina, stilul acela de lingura, nu`i destul de groas?

Sudeaza o placuta de otel la diametrul de 50mm si ascute`o pe aia.

 

 

Grig

Prinde un cutit de interior decalat in universal, usor de facut cu unu cu falci independente si`l foloseati ca pe un alezor.

Fa o carota dintr`o teava de 50mm.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Probabil ca ai rezolvat intre timp.

Daca nu vin cu o parere.

In primul rand , pentru precizie , e preferabil sa utilizezi o carota pentru ca burghiul central ii mentine pozitia. Nu poti perfora pe toata lungimea o data. Mergi din aproape in aproape. O bohrmasina verticala intra cu mandrina in gaura de 50, ceea ce prelungeste lungimea activa a carotei. Eventual poti inlocui burghiul carotei cu unul mai lung.

 

Carota o poti monta si in strung , dupa cum e mai convenabil (rotativa in universal, sau fixa in mandrina). ...dar prafuiesti strungul. Rumegusul amestecat cu ulei , e un "vis" sa il cureti.

 

O carota pentru lemn e ieftina (dar scurta). Sugestia d-lui Ion Bumbu sa faci una dintr-o teava e foarte buna. In acest caz o poti face cit e necesar de adinca si eventual cu un burghiu mai gros. La o astfel de lungime ar putea fi necesar un disc mobil, interior pentru centrare (poate fi chiar taiat dintr-un MDF de 18 , cu aceeasi carota.

 

Succes

Link spre comentariu

N-am rezolvat inca, nu am timp sa lucrez decat in weekend.

O sa merg pe varianta unui prelungitor CM4 - are diametrul maxim de 48 mm, deci poate intra in gaura.

Burghiu de 50 am deja, doar ca prea scurt.

Daca nu gasesc mai ieftin, e 200 de lei nou, si macar raman cu o chestie pe care o mai pot folosi la ceva.

 

La varianta cu carota (cu coada extinsa) ma gandisem si eu, dar nu am carota de 50. Una buna (e critic ca gaura sa mearga drept) e vreo 40-50 de lei. Plus munca la facut coada (ca daca o cumpar ies mai scump ca la prelungitor), plus ca de fapt nu exista (sau n-am gasit eu) decat de 48 sau 51 mm, ori eu vreau sa intre presat o teava de 50.

 

Ma mai gandisem la a confectiona un fel de burghiu forstner cu varf mult mai mare (ca la carota) care sa urmareasca o gaura data in prealabil, dar e prea mult de munca pentru o scula care cel mai probabil nu va mai fi utilizata niciodata.

 

P.S. am "experimentat" cum e treaba cu rumegusul si strungul, asa ca de data asta o sa incerc sa acopar ghidajele si tava de span cu o prelata.

 

Mai am si de testat pe niste resturi regimul de aschiere inainte, ca n-am mai facut gauri atat de mari cu burghiul pana acum.

Link spre comentariu

E lemn, merge cu "carote" de-alea de gaurit rigips pentru bormasina. N-ar trebui sa fie scumpe si vin cu suportul lor si ghidajul cu burghiul pe mijloc. Dai mai multe trepte incepand cu exteriorul si apoi cu o daltita inlaturi bucatile ramase intre taieturi.

 

Edit: acum am inteles ca trebuie foarte adanca deci nu merg carotele respective.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Nu stiu cat e de mare piesa pe care incerci sa faci o asemenea gaura. Daca e un bustean , merge cu burghiul, dar daca e o piesa unde raman, dupa perforare, pereti de , stiu eu, sa zicem 20mm, cu burghiul e pericol mare sa crape.

 

Carotele , intradevar sant scumpe. Incearca sa imprumuti una. 50mm e dimensiune standard. Nu am verificat in comertz, dar ar trebui sa fie. Unele sint in inci  : 2in=51mm. Daca ai gasit de 49mm, aceea gaureste la 50mm( probabil are dintii la 50mm).

 

 Dar ideea Dlui Ion Bumbu cu teava e ieftina si aplicabila. Si cred ca intr-un universal de SN 320 , se poate centra usor o teava Dia. 50mm. Eu as incerca asta pe un lemn moale intai (tei, plop sau chiar brad si m-as duce cu gaura dintr-o bucata. In acest fel se pastreaza centrarea , directia etc.

E posibil sa functioneze si fara burghiu central, ceea ce ar face operatiunea foarte ieftina. Daca gaura e data in capul fibrei, carota si burghiul au tendinta sa urmareasca linia fibrei-depinde de structura lemnului. Din aceasta cauza recomand o viteza mai mare 1000-2000ture cu pauze mari pentru evitarea fumegarii (arderii peretelui prin frecare).  Perpendicular pe fibra la esente fara fibra evidenta (plop, tei, cires, artar) nu sint probleme de directie si se pot folosi viteze mici (450-800 rot) evitand fumegarea.. La esente fibroase (conifere in special) , pot fi erori.

 

Ce fel de lemn este cel care trebuie gaurit? Cat e de mare piesa?

Link spre comentariu

Piesa are 500 x 500 x 80 mm, si gaura trebuie data paralel cu o latura intr-un colt, centrata fata de fetele mari (cele de 500x500).

E din lemn de cires, facuta din placi rotite (ca la triplu stratificat). In cea mai mare parte va merge in lungul fibrei.

 

De posibilitatea craparii mi-e si mie frica, o sa fac niste teste inainte pe capataie ramase.

Gaura o sa o dau din mai multe treceri, cu burghie din ce in ce mai mari.

Ca sa previn crapatul, ma gandesc sa tin piesa prinsa in cleme pe ambele directii - atat de sania strungului cat si perpendicular, strangand-o intre niste scanduri.

Burghiul fiind masiv ar trebui sa absoarba cantitati mari de caldura, deci nu ar trebui sa fie o problema daca il retrag si racesc din cand in cand. Din punctul asta de vedere, sta mult mai bine decat carota, raportul intre suprafata laterala si volum fiind de asemenea mult mai mare.

 

Carote de 50 mm nu gasesc oricum, din ce vad marimile standard fiind 48 si 51. La 48 e clar mica - in gaura trebuie sa intre (fortat preferabil) o teava de 50 mm din plastic.

 

Carota din teava as putea sa fac, dar e mult prea mult de munca. Ar trebui sa-i brazez placate de carbura - dinti taiati direct in ea sunt gluma proasta daca vreau orice urma de precizie, plus ca nu ar rezista in lemn tare mai mult de 10-20 mm. Apoi sa confectionez ceva prin care sa o pot prinde pe masina de ascutit - asta presupunand ca e posibil, ca masina mea de ascutit e mica (iar freza nu are turatie suficienta ca sa o transform in masina de ascutit). Si nu in ultimul rand, ar trebui sa-mi iau un universal pe care se pot pune falci de sacrificiu, pentru ca altfel prinderea unei tevi cu pereti normali in falcile obisnuite ale universalului este mult mai slaba decat pare - la peste 250 iesiti in afara o poti face sa se miste in falci cu mana (suprafata falcilor nu e suficient de mare si musca din material).

 

De asemenea, curatul cu dalta a bucatii taiate de carota e deja "distractiv" la 250 adancime, mai ales facuta in pozitia in care sta piesa pe strung. Ca veni vorba, imi dau seama ca nici nu am dalti asa de lungi.

 

La facutul gaurii inainte de a lipi placile m-am gandit si eu, dar nu mi-a venit nici o idee cum as putea sa obtin o gaura corecta (rotunda in sectiune), ca altfel mai mult incurca (descentreaza burghiul) daca taie intrerupt. Daca cumva ziceai sa fac din placi suprapuse pe o singura directie nu merge, piesa finala o sa fie taiata in forma de inel, cu gaura asta tangenta la interior (piesa o sa fie camera unui separator centrifugal pentru aspirat rumegus).

Link spre comentariu

Imparte lemnul in 3 bucati , dai gaura pe strung in cea din mijloc si le lipesti cu aracet. Mi se pare ca di aici nu e bine pusa problema.

Daca in uz curent nu gasesti o scula asta inseamna ca trebuie sa schimbi ceva in proiectare.

Link spre comentariu

Pe strung nu e problema - in afara de faptul ca imi trebuie un prelungitor CM 4 pe care nu-l am.

Am intrebat doar ca sa fiu sigur ca nu exista o solutie mai simpla care mi-a scapat mie.

 

La Rocast ar fi fost si mai ieftin, dar din motive misterioase prelungitoarele CM 4 nu se mai aduc (CM 3 si 5 au).

 

Off-topic (da-i pe-al meu :P) cand au taiat mizeriile Energo acu' 7 ani, am cumparat de la Remat vreo 300 kg de fiare - burghie, conuri, motoare, etc. Cand ma duceam a 2-a oara, mai orientat si hotarat sa iau cat duce masina, si-a bagat dracu' coada si mi-am uitat buletinul acasa, si cand ma intorceam dupa el a crapat cutia de viteze.

Editat de bcristian
Link spre comentariu

Parerea mea e ca te sperie o APARENTA complicatie.  Carota face gauri de precizie tocmai datorita faptului ca pe masura ce inainteaza, e stabilizata de miezul interior din lemn.

 

Taierea cu dalta , dupa utilizarea carotei, nu e o complicatie. E suficient sa impingi miezul intr-o parte si se rupe, de obicei in partea de jos. OK, ciresul e un lemn al naibii de tare si gaura se face de-a lungul fibrei. Asta inseamna ca nu se poate rupe. Solutia urmatoare e sa adaugi o operatie. Dupa perforarea cu carota, introduci spiral mai mare pe centru (sau din ce in ce mai mare. Sau mai multe perforari pe perimetrul centrului. Daca e o carota de unica folosinta, ii tai capatul opus dintilor ca sa o deschizi si o lasi in material. IN felul acesta , poti gauri fara grija ca vei "faulta" peretele .

 

Carota nu trebuie sa fie o piesa ultrasofisticata cu dinti vidia sau carbid. O ascutire rapida formala cu dinti rari ar fi suficient. Dar cu cit dintii sint mai rari si mai mari, cu atit viteza de rotatie si de inaintare, ar trebui sa fie mai mici. Carota ar trebui sa nu alunege in universal la o viteza mica de inaintare.

 

Va doresc succes

Link spre comentariu

Hmm, cred ca nu m-am exprimat prea grozav.

Nu e vorba de speriat, stiu ca pot sa fac gaura pe strung, doar ca nu aveam extensia necesara.

Voiam doar sa fiu sigur ca nu exista o alta solutie, mai simpla, la care nu m-am gandit.

 

Carota nu e o solutie pentru simplul motiv ca nu par sa existe la dimensiunea necesara.

 

Pe masura ce avansez cu proiectul si vad ca merge (sper) o sa pun si poze. Weekendul trecut nu am lucrat nimic la el, am fost sa-mi revad dupa 20 de ani colegii din Liceul Militar Tudor Vladimirescu Craiova.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Merge metoda pe strung excelent.

800 rpm si cam 4mm diametru pe trecere.

Dupa cum banuiam, la diametre mari deja otelul din burghiu preia caldura fara probleme, nu e nevoie de pauze de racire.

 

Masinaria merge mai bine decat speram - in sfarsit pot sa fac curat in atelier :d

Pacat ca a venit frigul intre timp.

 

Am ramas dator cu poze.

 

https://www.flickr.com/photos/21287187@N04/albums/72157674973359691

 

Posted ImageIMG_20161015_144509 by bcristian, on Flickr

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări