Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SE adevarat cu EL84&ECC81.


Vizitator viobio

Postări Recomandate

Vezi ca incepi sa aberezi , confunzi distorsiunea cu imposibilitatea de a reproduce la putere maxima a anumitor frecvente , in cazul asta joasele .

In cazul unui transformator mai mic se aleg si condensatori de cuplaj mai mici , tocmai ca sa nu fie posibila saturarea transformatorului la 20Hz sa zicem ...

Nu e nici o "rusine" mai ales la SE sa ai banda de putere fara atenuare incepand de la 40-50Hz ... sau chiar mai sus . Nu e recomandabil amatorilor de subwoooofer in masina , pentru muzica de calitate nu trebuie

Editat de Depanatoru
Link spre comentariu

Nu prea cred ca intelegi despre ce este vorba. Aici nu e vorba de amplitudinea anumitor frecvente ci de tonuri. Nu cunosc nici-un instrument ce scoate frecvente pure. Toate instrumentele dau tonuri. Asta inseamna o fundamentala si primele citeva armonici semnificative. Raportul intre ele si fundamentala ne da acel ton. Schimbarea raportului dintre armonici si fundamentala inseamna schimbarea acelui ton.

Fiecare ton are o banda de frecventa nu o singura frecventa. Daca modificam amplitudinea doar unei componente din acel ton, tonul se va modifica. Intr-o zona unde amplificatorul atenueaza, nu se poate ca toate componentele tonului sa fie atenuate egal si atunci nu se mai pune problema doar a amplitudinii ci a schimbarii tonului.

 

Pai sa ai un amplificator care sa redea de la 40-50Hz "fara atenuare" dupa cum zici e un amplificator exceptional. Asta inseamna ca un semnal dreptunghiular cu fundamentala la 40-50Hz sa arate perfect. Pai un asemenea amplificator are un bas excelent.

Link spre comentariu

Da sigur , numai tu intelegi si guru ... Astea sunt povesti cunoscute de la inceputul inregistrarii muzicii , in primul rand difuzoarele nu reproduc cum trebuie nici joasele , nici inaltele .

Ce mare descoperire ca orice amplificator si boxa e doar o simplificare a sunetului real ...

Link spre comentariu

Nu prea văd ce treabă are semnalul dreptunghiular cu amplifurile audio. Ele sînt construite ptr semnale sinusoidale, altfel ne putem distra şi cu semnale dinte de fierăstrău. Aşa se fălea o firmă de cacao cu trafurile proprii care răspundeau la dreptunghi mai bine ca Edcor, Hammond, James sau Tamura.   :85

Link spre comentariu

Asta din punct de vedere al utilizatorului care nu are treaba cu electronica si nu stie ca un semnal complex precum cel dreptunghiular e compus tot din sinusuri.

Cine testeaza, repara sau construieste stie la e bun un semnal de test.

Editat de adigh
Link spre comentariu

E foarte util ca semnal de test cu conditia sa intelegi ce inseamna ...

  Foarte corect!

 

Testul la semnal patrat este concludent pentru un amplificator daca stim sa interpretam rezultatele acelui raspuns dar..."mai departe scrie-n carte",adica faptul ca raspunde corect sau cat mai corect posibil la un semnal SQW nu inseamna ca se va auzi si pe placul utilizatorului pentru ca de la un amplificator bun si pana la urechea noastra mai sunt cateva variabile deloc de neglijat : traductoarele electroacustice si pozitia lor in camera de auditie,sursa de semnal,dimensiunile si forma camerei...o multime de variabile.

Clar ca testul electric la semnal SQW este important pentru un specialist,sau un DIY-er avansat in proiectarea,constructia si testarea amplificatoarelor audio.

Link spre comentariu

Vezi ca incepi sa aberezi , confunzi distorsiunea cu imposibilitatea de a reproduce la putere maxima a anumitor frecvente , in cazul asta joasele .

"imposibilitatea de a reproduce la putere maxima a anumitor frecvente" este tot o forma de distorsiune; o distorsiune liniara. La fel "fuga de faza". Din acest punct de vedere (al distorsiunilor liniare), un corector de ton distorsioneaza masiv.

Link spre comentariu

DA domnule asta trebuie înţeles/priceput/admis/conştientizat (pentru amplificări de calitate danda amplificatorului de audiţii nu strică să fie cuprinsă între 10Hz-100.000Hz cu -3db la capetele benzi poftim).

 

şi o altă chestiune dacă vârfurile ating frecvent o putere dată amplificatorul trebuie să fie capabil de o putere dublă în sarcină fără să intre în limitare (în raport cu puterea dată), cu alte cuvinte dacă considerăm vârfurile(frecvente) că atingând 0db amplificatorul nu trebuie să limiteze la +3db(preferabil) un vârf mai rebel.

 

cine se respectă seteaza amplificatorul la 1/4 din puterea nominală pentru vârfurile frecvente(astfel vârfurile rebele pot evolua fără mari probleme).

 

PS pentru audiţii cu puteri mici(diverse genuri muzicale) sunt necesare incinte de înalt randament, poftim  înainte să ne "pricopsim" cu o cfg SE de mică putere  nu strică să procurăm/confecţionam incinte/boxe de înalt randament.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator viobio

DA domnule asta trebuie înţeles/priceput/admis/conştientizat (pentru amplificări de calitate danda amplificatorului de audiţii nu strică să fie cuprinsă între 10Hz-100.000Hz cu -3db la capetele benzi poftim). şi o altă chestiune dacă vârfurile ating frecvent o putere dată amplificatorul trebuie să fie capabil de o putere dublă în sarcină fără să intre în limitare (în raport cu puterea dată), cu alte cuvinte dacă considerăm vârfurile(frecvente) că atingând 0db amplificatorul nu trebuie să limiteze la +3db(preferabil) un vârf mai rebel. cine se respectă seteaza amplificatorul la 1/4 din puterea nominală pentru vârfurile frecvente(astfel vârfurile rebele pot evolua fără mari probleme). PS pentru audiţii cu puteri mici(diverse genuri muzicale) sunt necesare incinte de înalt randament, poftim  înainte să ne "pricopsim" cu o cfg SE de mică putere  nu strică să procurăm/confecţionam incinte/boxe de înalt randament.

Foarte bine punctat!
Link spre comentariu

Pentru a putea percepe toata informatia muzicala continuta intr-o piesa muzicala avem nevoie de o putere acustica minima.

Daca diferenta intre cel mai slab sunet si cel mai puternic sunet existent in piesa e de 70dB atunci nu vom putea asculta pe un amplificator care impreuna cu difuzorul aferent e capabil sa produca doar 60dB. Daca vom da volumul mai tare amplificatorul intra in clipping iar daca il dam mai incet sa evitam clippingul ne trezim ca sunetele slabe ajung sub limita perceptibilitatii si nu vom auzi pasajele de slaba intensitate sonora. O a treia varianta e compresia de dinamica. Nici-una din cele trei variante nu e multumitoare.

 

Sa vedem la modul concret de cita putere avem nevoie pentru a reda toata informatia acustica cuprinsa intr-o piesa muzicala.

Limita de la care auzul uman e pus in pericol e undeva intre 70-85dB.

 

post-187390-0-69988500-1469958935_thumb.jpg

 

Exista formatii rock ce cinta la 120dB dar nu le iau in calcul. Acesta e sport extrem, pe riscul fiecaruia.

Cred ca daca obtinem 85dB e suficient sa redam orice muzica "normala la cap" fara a ne pune in pericol auzul.

 

Se stie ca puterea undei acustice scade cu patratul distantei fata de difuzor. Astfel, daca vrem sa obtinem cei 85dB la 2m distanta de difuzor atunci la 1m de difuzor trebuie sa avem o putere de 4 ori mai mare. Cu alte cuvinte 6dB in plus, 3dB insemnind doar dublarea puterii.

 

Cu alte cuvinte obtinem puterea acustica de care avem nevoie cu un amplificator de 1W ce aplica puterea pe un difuzor ce are sensibilitatea de 91dB/1W/1m.

Daca difuzorul e mai putin sensibil atunci amplificatorul trebuie sa aibe mai multa putere iar daca difuzorul e mai sensibil atunci e nevoie de mai putina putere.

Spre exemplu folosim un amplificator de 3-5W pe care-l ascultam la 1W, restul de putere fiind pentru virfurile de putere care desi sunt peste cei 85dB, sunt de scurt timp si nu afecteaza auzul.

Sau pe un difuzor de 97dB se aplica doar 250mW si se obtine aceeasi putere sonora. Un amplificator de 1W, ascultat la 250mW, fiind suficient.

Daca se sta la distanta, sala de auditie fiind mare atunci e nevoie de mai multa putere. Insa in camera la 2m distanta de difuzoare e destul.

Un amplificator SE de 3-5W cu boxe bune ca sensibilitate, fiind suficient.

 

Cine vrea mai mult de 85dB nu are decit sa asculte pe amplificatoare + boxe pe care obtine 140dB insa eu vorbesc despre conditiile minime de putere fara de care se pierde informatie muzicala.

Fara acest minim dar suficient, pe anumite piese muzicale, fie se pierde dinamica, fie nu se aud sunetele de intensitate sonora mica, fie se intra in clipping si avem distorsiuni.

E un minim pentru muzica cu cea mai mare dinamica ce nu ne pune in pericol auzul (85dB) dar e si suficient pentru ca peste atit ne punem in pericol auzul.

 

Poate ca de aici vine filozofia primului watt.

Editat de adigh
Link spre comentariu

dacă tot am vorbit de înalt randament sa vin cu un exemplu relativ "domestic"

 

http://www.supravox.ro/hautparleurs/285GMF.htm  poate fi lăsat pana la 4-5Khz

incintă de preferat TQWT

https://www.google.ro/search?q=TQWT&client=firefox-b&biw=1920&bih=969&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjxrpCm6p3OAhUaOsAKHSrbBFYQsAQIGQ

(redă bine excitat şi cu amplificatoare finale de mică putere)

 

PS cine nu stă bine cu bani poate cumpara XLS-12(Cerwin-Vega!) sau SL-12, în opinia mea incintele Cerwin-Vega au cel mai bun raport preţ/calitate.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări