Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SE adevarat cu EL84&ECC81.


Vizitator viobio

Postări Recomandate

Vizitator viobio

Ce-a fost asta?

Un copy paste ca sa aflam ce este auzul,pentru cei care nu stiau,de citit si de memorat.Acum eu nu stiu care este sula si care este prefectura,ca nu stiu ce treaba are acest SE cu auzul......in sfirsit....fiecare are propria s-a varianta cind scrie intr-un topic,e vara ,e cald ,foarte cald.. Editat de viobio
Link spre comentariu

viobio@ citez ,,Acum eu nu stiu care este sula si care este prefectura,ca nu stiu ce treaba are acest SE cu auzul...,,

.........................

Poi daca SEul nu are treaba cu auzul atunci la ce a mai fost construit ?Nu toate amplificatoarele de audiofrecventa au treaba cu auzul , nu?

Am aratat mai sus ca omul poate sa auda  in cel mai fericit dintre cazuri un spectru  cuprins intre anumite limite de frecvente, respectiv 20Hz-20Khz (asta in cazul cel mai fericit !) Ce este sub 20 de Hz exista dar nu se aude si de asemenea peste 18-20Khz...

Povestile in domeniul audio despre 6Hz-30Khz sunt frumoase dar inutile ! (E o vrajeala de dragul de a face  reclama pentru fraieri !) 

Editat de romicap
Link spre comentariu
Vizitator viobio

viobio@ citez ,,Acum eu nu stiu care este sula si care este prefectura,ca nu stiu ce treaba are acest SE cu auzul...,,

.........................

Poi daca SEul nu are treaba cu auzul atunci la ce a mai fost construit ?Nu toate amplificatoarele de audiofrecventa au treaba cu auzul , nu?

Am aratat mai sus ca omul poate sa auda  in cel mai fericit dintre cazuri un spectru  cuprins intre anumite limite de frecvente, respectiv 20Hz-20Khz (asta in cazul cel mai fericit !) Ce este sub 20 de Hz exista dar nu se aude si de asemenea peste 18-20Khz...

Povestile in domeniul audio despre 6Hz-30Khz sunt frumoase dar inutile ! (E o vrajeala de dragul de a face  reclama pentru fraieri !) 

Domnul meu,nu este nici o vrajeala,poate ai citit in diverse specificatii de trafuri ceva de genul +/- x dB la capetele inferioare ale benzii reproduse de un traf de iesire ,cu cit un traf de iesire poate reproduce o banda de frecventa mai larga ,cu atit are atenuari mai mici la capetele benzii ,adica frecventele foarte joase sau foarte inalte nu mai sunt atenuate,atenuarea o gasim in putere mai mica livrata la capetele benzii.

De exemplu un traf care are o cadere de 3 dB la 40hz ,va livra o putere injumatatita la acea frecventa fata frecventa imediat superioara ca armonica ,de aici se trage lipsa de bas sau inalte a unor amplificatoare ,trafurile de iesire au caderi de putere livrata la capetele benzii audio.

Link spre comentariu

Domnul meu,nu este nici o vrajeala,poate ai citit in diverse specificatii de trafuri ceva de genul +/- x dB la capetele inferioare ale benzii reproduse de un traf de iesire ,cu cit un traf de iesire poate reproduce o banda de frecventa mai larga ,cu atit are atenuari mai mici la capetele benzii ,adica frecventele foarte joase sau foarte inalte nu mai sunt atenuate,atenuarea o gasim in putere mai mica livrata la capetele benzii.De exemplu un traf care are o cadere de 3 dB la 40hz ,va livra o putere injumatatita la acea frecventa fata frecventa imediat superioara ca armonica ,de aici se trage lipsa de bas sau inalte a unor amplificatoare ,trafurile de iesire au caderi de putere livrata la capetele benzii audio.

Evident ca "vrajeala" este o lipsa de intelegere a faptului ca pentru 20 Hz-20Khz banda de frecvente redata de ansamblul amplificator/transformator trebuie sa mult mai larga pentru a mentine puterea si un defazaj mai mic in spectrul de auditie

Link spre comentariu

O alta ,,vrajeala'' practicata de magazinele Multimedia pe care l-am remarcat personal este reclama facuta la amplifuri 5.1 de exemplu care au specificat o banda de frecventa redata 16-22000Hz fara a specifica caderea la capete -o informatie importanta penru calitatea unui amplificator.

Link spre comentariu

Bela, dragă, cine ține cont de câțiva decibeli la capăt de bandă? Românul se pricepe la toate!

Editat de matropower
Link spre comentariu

Chiar daca un om aude intre 40Hz si 15kHz amplificatorul tot trebuie sa depaseasca mult aceasta banda de frecvente. Si la joase si la inalte. Testele astea pe urechi umane sunt facute cu semnale sinusoidale unice. Numai ca omul asculta muzica, adica semnale complexe. Nu stiu pe nimeni care sa asculte sinusoide pure.

O suma de semnale ce nu depasesc 15kHz se compun iar unda rezultata are pe alocuri un slew-rate echivalent cu al unui semnal de o frecventa mult mai mare decit 15kHz. Slew-rate e asociat cu frecventa si amplitudinea. Daca la amplitudine nu se poate umbla, amplificatorul avind o anumita putere maxima, atunci trebuie ca amplificatorul sa redea o frecventa mult superioara celor 20kHz. Altfel amplificatorul nu va putea urmari corect anvelopa semnalului rezultat si vor apare distorsiuni de intermodulatie.

Altfel spus, daca amplificatorul nu poate reda 40kHz vor apare semnale parazite la frecvente sub 15kHz, semnale ce nu au existat in semnalul de intrare. Daca mixam 3 semnale 10kHz si 15kHz si le redam printr-un amplificator repetor cu amplificarea 1 ce nu poate reda corect anvelopa semnalului rezultat si vom vrea sa separam cele 3 semnale intre vom constata ca pe linga ele mai apar si alte semnale iar cele 3 semnale nu mai au amplitudinea initiala.

 

Se spune ca vulturul vede mult mai bine decit omul dar din tot ceea ce vede intelege mai putine decit omul. Asta pentru ca omul prelucreaza informatia bruta intr-un grad mai inalt decit vulturul. Creierul omului prelucreaza deasemenea si informatia muzicala.

 

Sa facem un test virtual. Sa zicem ca avem un amplificator ce reda 40Hz cu o atenuare de 3dB pentru ca omul nostru virtual cam de aici percepe. Acum sa bagam in amplificator un semnal dreptunghiular de 100Hz. Nici vorba ca acest semnal sa poata fi redat corect. Iar acest semnal are fundamentala la 100Hz si armonici de 300Hz, 500Hz etc adica semnale din spectrul audio.

 

Si ce ne intereseaza pe noi un semnal dreptunghiular ? Ca doar nu ascultam dreptunghiuri. Se poate spune ca daca redam sinusul la capatul benzii inferioare cu o atenuare de 3db e suficient. Ei bine nu e suficient. Nu ascultam dreptunghiuri. Insa semnalul dreptunghiular e un semnal de test excelent. Ne arata si un slew-rate la frecvente mari si se percepe foarte bine deformarea lui si la frecvente mari si la frecvente mici.

 

Ce e de fapt un semnal dreptunghiular ? E un semnal sinus cu armonicile impare intr-o anumita proportie. Atit.

De un lucru sa fiti siguri. Daca sinusul de 100Hz cu armonicile sale impare, adica dreptunghiul, e deformat, atunci orice alta unda cu aceeasi fundamentala, indiferent de armonicile ei, va fi deformata.

O coarda ciupita sau lovita va fi o fundamentala impreuna cu niste armnonici. Daca un semnal dreptunghiular nu trece printr-un amplificator fara a fi deformat atunci nici-o alta fundamentala egala cu a semnalului dreptunghiular cu armonicile ei cu tot, nu va trece prin amplificator fara a fi deformata (distorsionata).

 

Sunetul unei coarde a unei chitare bas ce oscileaza la 104Hz nu va fi redat corect daca un semnal dreptunghiular de test de 104Hz nu va fi redat corect. Asa cum se modifica raportul dintre fundamentala si armonici la semnalului dreptunghiular, tot asa si semnalul provenit din acea coarda va fi deformat. Nu conteaza ca are alte armonici. Raportul dintre armonici si fundamentala nu se mai pastreaza. Puteti sa fiti siguri de asta. Numai ca in timp ce la semnalul dreptunghilar e usor de observat datorita liniilor drepte, la un semnal de coarda ciupita se observa mai greu. De asta e important testul cu semnal dreptunghiular, fiindca pe dreptunghi se observa vizual usor orice deformare. Iar ca un semnal dreptunghiular de 100Hz si de ce nu de 40Hz sa fie redat corect, va fi nevoie ca sinusul sa fie redat inca de la frecvente mult mai mici decit 20Hz. Fiindca nu ascultam sinusoide simple ci semnal complex iar creierul percepe asta.

 

Testul cu semnal dreptunghiular ne arata ca asa cum nu se pastreaza raportul dintre fundamentala si armonici la frecventa de test pentru acel semnal dreptunghiular, tot asa nu se va pastra raportul dintre fundamentala si armonici la nici-o coarda in oscilatie daca are aceeasi fundamentala cu semnalul dreptunghiular de test.

Editat de adigh
Link spre comentariu
pentru semnal dreptunghiular auzul nu are limită la frecvenţe inferioare/scăzute/joase foarte joase ,poftim nu contează că intră în discuţie 2Hz sau 0,02Hz etc dacă tranziţiile de la un palier la altul sunt rapide.
 
cine nu crede sa verifice auzul în prezenţa sqw de joasă frecvenţă sau foarte joasă frecvenţă.
Link spre comentariu

Ce e de fapt un semnal dreptunghiular ? E un semnal sinuscu armonicile impare intr-o anumita proportie. Atit.De un lucru sa fiti siguri. Daca sinusul de 100Hz cuarmonicile sale impare...

Cred c-ar fi mai bine dacă aţi reformula aceste afirmaţii.Eu am înţeles ce-aţi dorit să spuneţi ; dar pentru alţiidesigur că nu pot garanta acest lucru şi ar fi păcat să secreeze impresia falsă că o mărime periodică (co)sinusoidalăar conţine armonici.Nu doresc să stârnesc polemici sau să creez off-topic peun subiect care de fapt nu mă mai pasionează de mulţi ani ;mi-am permis această intervenţie doar în spiritul unei rigoridespre care consider că ar trebui să existe în orice discuţiede natură tehnică.
Link spre comentariu

Un semnal drptunghiular de 0,2Hz e perceput pentru ca contine armonici de frecventa mai mare de 20Hz. Cu cit tranzitiile sunt mai verticale cu atit semnalul are armonici mai sus in frecventa. Teoretic un semnal dreptunghiular perfect are armonici pina la o frecventa infinita.

Cu toate ca percepem anumite armonici ale unui semnal de 0,2Hz, nu vom auzi clar semnalul fiindca fundamentala si primele armonici sunt sub limita audibila.

 

Un semnal provenit dintr-o coarda ciupita sau dintr-un instrument de suflat e compus dintr-o fundamentala si un numar de armonici care dau tonul acelui sunet. Acele prime armonici au un raport de amplitudine fata de fundamentala.

Fundamentala si armonicile care determina tonul semnalului ocupa o anumita banda de frecventa. Daca amplificatorul e nelinear in acea banda de frecventa se va modifica raportul dintre armonici si fundamentala si se va schimba tonul semnalului. Spunem ca amplificatorul distorsioneaza.

E binecunoscut ca un amplificator nelinear distorsioneaza in  zona nelineara.

 

Linearitatea unui amplificator se poate testa in principiu cu orice semnal insa cu semnal dreptunghiular e usor de testat din cauza liniilor drepte usor de urmarit pe osciloscop.

In functie de gradul de deformare putem aprecia cit de nelinear e amplificatorul in zona de test.

E o presupunere rezonabila ca daca semnalul dreptunghiular se deformeaza si alt semnal cu aceeasi fundamentala va avea un alt raport dintre armonici si fundamentala la trecerea prin amplificator.

E o prima apreciere vizuala pe osciloscop. Cine vrea precizie mai buna poate apela la un distorsiometru. Prea putini masoara THD la 100Hz ca sa nu zic 40Hz. Transformatoarele de iesire cu miez subdimensionat distorsioneaza la joasa frecventa nu la 1kHz.

Cine are un pic de experienta isi face o idee despre cum merge amplifiatorul la joase doar vazind o ascilograma cu semnal dreptunghiular la joase. E un test bun, mai ales daca nu are distorsiometru.

Editat de adigh
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări