mottofree Postat Iulie 19, 2016 Partajează Postat Iulie 19, 2016 Sau o jonctiune dintr-un tranzistor cu germaniu (0,2V) . Acum sunt in ceata : de unde 0,9V cadere pe jonctiune de siliciu ? Link spre comentariu
Dxxx Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Da, este mai greu de inteles... Mihai spune ca in feed-back-ul OA sa introduci in serie cu rezistenta dintre iesire si intrarea inversoare o jonctiune in sensul de conductie. Rezultatul este amplificare imens de mare pana la deschiderea jonctiunii, si de acolo in sus amplificare data de raportul rezistentelor. Concret: - la referinta de 0,9V se va obtine pe intrarea FB 0,7V incepand cu trecerea unui curent minuscul, si apoi se va ajunge rapid la 0,9V - la referinta de 1,25V va fi similar, dar ca pragul va fi pe la 1-1,1V, apoi se va ajunge rapid la 1,25V Deci nu este nici o ceata, pragul pe dioda trebuie sa fie ceva mai mic decat pragul comparatorului. Totusi nu mult mai mic, asa ca la la 1,25V inseriaza in plus o jonctiune Schotky, pentru ecartul corect. **** Astfel de montaj ralizeaza practic o "expandare" a domeniului, uneori foarte utila, daca trebuie sa avem extremele foarte departate si nu ne trebuie (multe) valori intermediare. In cazul de fata, insa, este suficienta o prelucrare liniara in mod uzual. Totusi, daca vrem sa avem reglajul incepand de la un curent foarte mic s-ar putea folosi montajul respectiv. - sa zicem ca avem cadere de 0,2V pe Rs la 2A - daca vrem sa incepem reglajul de la 50mA atunci folosim montajul respectiv, dar va trebui sa folosim si un OA cu offset bine sub 1mV, pentru ca semnalul util minim este de numai 5mV. Evident ca OA trebuie sa mearga foarte bine chiar de la railul negativ. - OA cu astfel de caractreristici este disponibil, dar cam scump, iar majoritatea necesita alimentare sub 5V, deci mai complica lucrurile un pic... Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Eu mă refeream la modificarea unui convertor "chior" din cele ieftine, fără limitare de curent reglabilă, într-o sursă CC pt. LED, cu piese puţine şi fără a folosi un AO suplimentar. Ceva de genul schemei din imagine. Link spre comentariu
Dxxx Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Si eu care explicam altceva... Scuze! Este foarte OK si interesanta schema. Multumim! Defapt ce spuneam mai sus este valabil intr-o oarecare masura, pana la tensiunea de deblocare a diodei practic caderea pe Rs este zero, si numai cresterea peste acel prag de deblocare a diodei o regasim pe Rs. Desigur ca schema merge bine atat timp cat impedanta de intrare pe borna FB este mare, cum ar trebui sa fie la orice comparator ... dar nu poti fi sigur niciodata... Avantaje: - simplitate constructiva (+ cost + se poate inghesui pe PCB original) - nu introduce intarzieri pe bucla de reactie, deci oscilatiile curentului <hunting> sunt reduse. Acuma, ca sa gasesc si dezavantaje: - ar putea fi un dezavantaj referitor la ce spera OP - adica reglaj al lumiozitatii, pentru ca la configuratia asta singura varianta rezonabila este cu un comutator si modificarea practic a valorii Rs. Nu este ideal deoarece se comuta un curent mare. - in schema cu amplificare prin OA se foloseste Rs fix si unic, doar se altereaza amplificarea etajului respectiv, deci merge si comutator si potentiometru pentru ca este vorba de curent foarte mic. Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Se poate înseria o rezistenţă cu dioda din FB, pt. limitarea mai timpurie a curentului. Eu am folosit acest principiu la un monitor LG la care crăpase convertorul original, am folosit un modul step-up la care am adăugat doar o rezistenţă serie cu ledurile, la care am conectat capătul "rece" al semireglabilului original de pe modul. Fără diode înseriate. Funcţionează surprinzător de stabil. Link spre comentariu
Dxxx Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Pai ai probabil curent destul de mic, maxim 8 catene cu maxim 20mA prin fiecare, deci oricum sub 160mA. In general se prefera driverele boost, pentru ca simplifica montajul a numeroase leduri, conexiunea in serie este mai simplu de realizat si curentul este clar identic prin ledurile dintr-o catena. Daca driverul boost este obtinut prin modificarea unui montaj convertor DC/DC, atunci poti sa obtii pe Rs direct cei 1,25V, fara nici un impediment, pentru ca daca ai sa zicem 40V la iesire deja scaderea randamentului prin pierderea de 1,25V este acceptabila foarte bine. Inteleg ca asa ai facut la acel monitor. Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 (editat) Da, aşa a fost, cam 8W prin catene, însă aveam sub 0,3V pe rezistenţa serie cu LEDurile. Şi tensiunea de alimentare este fixă la monitor, deci nu era nevoie de amplificare foarte mare la FB. Editat Iulie 20, 2016 de mihaicozac Link spre comentariu
mottofree Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Acum facem offtopic despre monitoare? Care este rolul diodei inseriate cu ledul? Link spre comentariu
Dxxx Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 Schema arata doar principiul, ceea ce iti pare o dioda simbolizeaza defapt un sir de leduri in serie, adica intreaga catena de leduri, fie ea o singura jonctiune sau mai multe. Nici catena de leduri si nici toate componentel din jurul IC nu au fost perfect finalizate pentru ca ideea era sa arate un principiu, nu sa fie o schema finala de executie. Din moment ce disctam de configurarea unui driver nu vad unde este off-topicul, mai citeste titlul threadului. Link spre comentariu
Vizitator LedOn Postat Iulie 20, 2016 Partajează Postat Iulie 20, 2016 (editat) ok,ok...sa nu incepeti sa va certati ...vedeti partea buna a lucrurilor - va reimprospatati/ testati cunostitele, mai aflati si lucruri "noi" sau la care nu v-ati gandit (neavand nevoie / nelovindu-va de o anumita situatie) .......cat despre mine .....D'zeu cu mila, cum se spune ,.... mda, spuneam ca revin cu o posibila noua abordare sper eu mai practica si mai eficienta(rapida) pentru mine....sper sa nu "supar" pe cineva dar presimt ca o sa aduc in urmatoarea postare si "temutele" afisaje led ce am nevoie: - sursa in comutatie (DC-DC, IN ~13v __ OUT ~6.5v @5A) cu reglaj curent si tensiune. - capabila sa furnizeze ~2.5A perioada indelungata (8 ore incontinuu), prefarabil fara racire suplimentara sau ventilator. din informatiile primite de la voi am concluzionat: pana'n 10 EURO - @ 5A - sursa cu XM4015 plecand de la sugestia lui Dxxx - @ 5A+ (am un singur "candidat" aici, mai robust, cu variatiunile de rigoare(costructie,afisaj), 8A, prezentata frecvent ca 10A chiar 12A) din review-uri ar duce fara probleme 2A la temperatura camerei fara sa se incalzeasca. La acesta poate sa-i fac pentru siguranta o limitare de curent pe iesire(un rezistor) la max 5A ...asta daca-mi scapa mana accidental in potentiometru) Sperand ca-mi veti acorda aceeasi atentie si bunavointa ca si pana acum, am sa le prezint cat de curand pentru a va asculta opiniile si a ma ajuta sa aleg ....spun "sa aleg" pentru ca in cazul produselor chinezestti avem ceea ce eu numesc "Chinezu' care-l copiaza pe chinez" (sa-l si abreviem CCCpC )....in romaneste "Termopane facute pe genunchi"...astfel avem pentru acelasi produs: produsul de firma fabricat in China si destinat in principiu continentului sau tarii de origine ( pret mare), produsul rebrand-uit produs de firme chinezesti(recunoscute) destinat pietei internationale (pret mediu), o a treia categorie (nu neaparat si ultima), produsul conceput si destinat pietelor din China, India, Pakistan, Europa de Est..etc. - calitate indoielnica, finisaj prost -pret mic chiar f. mic, aici intra in "joc" cccpc (clone).....la noi,pe piata, ajung de cele mai multe ori, datorita pretului f. mic, cele din a 3-a categorie, clonele, vandute la pretul celei de-a 2-a ( profit f. mare) fiindu-ne aproape imposibil pentru multe dintre ele sa le diferentiem fara a le desface sau testa. ca un exemplu - am gasit surse similare (specificatii identice,producatori China diferiti) - Amazon.com ( SUA, Canada) 22$+... Europa de Vest ~14$...eBay(free shipping) 7-9$...ebay(free shipping) cccpc 4$ *nu putine sunt cazurile in care un produs cccpc s-a dovedit a avea componente mai bune decat media (fiind produs mult mai tarziu a beneficiat de un cost foarte scazut al componentelor)...dar in final un cablaj prost, prost ramane -indiferent de ce se pune pe el. M-am gandit bine, zic eu, si am sa aleg varianta gata construita cu reglaj si in curent ...d.p.d.v. al costului cred cei +5-6$ (20-25ron), fata de varianta XM4015 propusa initial de Dxxx, se justifica, tinand cont ca ar trebui sa fac ceva "valuri": "suna un prieten", mergi la magazin, cauta componente, ... cafea, suc ,bere, tigari..etc Probabil la varianta pe care am s-o aleg o sa fie nevoie de mici ajustari (dioda, condensator, zenner protectie) doar inlocuire/adaugare nu modificare circuit.... la final am sa va impartasesc rezultatul practic al fiabilitatii acelui driver....cu siguranta va folosi cuiva in diverse aplicatii. Editat Iulie 20, 2016 de LedOn Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iulie 21, 2016 Partajează Postat Iulie 21, 2016 (editat) Adevărul este că şi chinezăriile sunt de mai multe feluri, cum se spunea pe vremuri aparatele electronice sunt de 2 feluri, bune, rele şi ruseşti... Dacă ştii să cauţi, găseşti bijuterii electronice şi printre produsele chinezeşti, calitatea se vede în poze, de ex. piese aliniate perfect, lipituri îngrijite, iar în cazul convertoarelor care ne interesează pe noi o inductanţă uşor supradimensionată şi bobinată multifilar sau cu bandă reflectă faptul că acel chinez a auzit de efectul pelicular, care la sutele de kHz la care funcţionează modulul deja începe să conteze. Eu aş folosi un astfel de convertor: http://www.ebay.at/itm/161945723114?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649 L-am cumpărat şi folosit, este foarte OK la preţul ăla şi are şi limitare de curent. Semireglabilul de CC poţi să-l înlocuieşti cu un potenţiometru extern şi gata regulatorul, iar radiatoarele alea sunt suficiente pt. orice situaţie. Editat Iulie 21, 2016 de mihaicozac Link spre comentariu
Dxxx Postat Iulie 21, 2016 Partajează Postat Iulie 21, 2016 LedOn Desigur ca discutiile dintre noi nu trebuie sa te tulbure, in definitiv topicul este al tau si macar unii dintre noi incercau sa te ajute. Ai deja o recomandare mai sus, ti-am spus si eu la unul dintre linkurile puse de tine ca sesizarea curentului este relativ bine facuta, deci ai doua variante din care sa alegi, ambele duc lejer mai mult decat ai tu nevoie si au radiatoare suficiente din constructie. Montajul de care am zis eu (spuneam ca il am fizic) desi tipologic prelucreaza relativ corect citirea curentului de iesire, totusi eu i-as schimba radical punctele de functionare, nu este facut ca driver led. Posibil ca si cel recomandat de Mihai sa fie aproape acelas lucru ... sau poate nu. Cum spuneam un montaj cu XM4015 convertit la driver de tine are probabilitate mare de a merge mai bine decat ceva gata facut de chinez... <<poate sa-i fac pentru siguranta o limitare de curent pe iesire(un rezistor) la max 5A>> Driverul led este defapt un imitator de curent. Chiar si ca principiu sa limitezi un limitator suna absurd. In plus, daca driverul este in domeniul de limitare si functioneaza bine, oricate si orice rezistori inseriezi, curentul va ramane exact acelas, dat de driver, pana la iesirea din domeniul de actiune. Deci ce propui este si inutil si ineficient. Ce trebie facut este ca reglajul sa fie limitat, adica sa nu poti depasi o anumita valoare, sugerez sa fie de 2A adica ce recomanda Cree. Daca faci si Boost, poti pe interfata aia sa mergi chiar la maximumul de 5A, dar comanda boostului sa fie pe buton cu autorevenire si utilizatorul sa fie atentionat asupra duratei maxime de boost. Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iulie 21, 2016 Partajează Postat Iulie 21, 2016 (editat) La modulul recomandat de mine scrie pe undeva în pagină, în engleza incorectă a chinezilor, procedura de reglaj în cazul folosirii ca driver LED. O variantă teoretică de protecţie la supracurent s-ar putea face cu unul sau două polyswitch paralel, în serie cu LEDul. Editat Iulie 21, 2016 de mihaicozac Link spre comentariu
Dxxx Postat Iulie 21, 2016 Partajează Postat Iulie 21, 2016 Adica PPTC sau resettable fuse - asa da, desigur. Insa dubleaza functia driverului si daca ai incredere in driverul (facut de tine) atunci nu este necesar, pentru ca limitarea curentului vine din driver. Daca ai dubii sau bucla de feed-back a driverului este inceata, atunci folosirea este o idee buna. Link spre comentariu
mottofree Postat Iulie 21, 2016 Partajează Postat Iulie 21, 2016 (editat) Cu un rezistor pe iesire nu rezolvi dar cu un rezistor inseriat cu semireglabilul de reglarea curentului ,da . Ai mai multe praguri de curent ceea ce presupune mai multi rezistori de iesire (corespunzatori fiecarui prag) pt ca SCC sa functioneze in parametri . @mihaicozac Pt Rumanien e kein versand obiectul dar sunt sigur ca gaseste pe .com dar acela va fi probabil de alta calitate . Pana la urma care e rolul diodei inseriate cu ledul? Editat Iulie 21, 2016 de mottofree Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum