iuli09 Postat Martie 13, 2017 Autor Partajează Postat Martie 13, 2017 Glumind as spune ca eram sigur ca n-o sa fiti de acord cu ce propun ; sunt insa deschis la alternative , asadar daca aveti alte solutii va rog sa le propuneti si le vom analiza impreuna daca doriti . Prin urmare : considerati ca acel model de led nu poate fi racit in mod eficient in conditiile alimentarii cu un curent de 600-650 mA ? Ar fi folosit cam la 80% din capacitate la acel curent ... Ontopic: drivere cu ce integrate zici tu vor avea randament pe la 70 maxim 80%, incearca intergrate mai performante, cu frecventa mai mare si de generatie mai noua daca neaparat ramai pe solutia ta Ceva recomandari ? Desigur ca inainte de a construi 18 lampi voi construi una singura pe care voi executa toate testele la care ma va duce minte ; dar am nevoie de un punct de plecare . Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 13, 2017 Partajează Postat Martie 13, 2017 Tu discuti de 200-300W, ceea ce este imens pentru leduri (leduri bune) In acest caz este si economic si rezonabil sa cauti intens randament maxim - la asta vei ajunge singur daca simulezi o instalatie cu randament mare versus una cu randament mic. Despre COBul respectiv: - LiteOn = OK - modelul este deja vechi prin prisma evolutiei led, lampa mea de birou are cred cam 2 ani cu ceva din aceeasi familie. Functioneaza perfect, asta este bine - fiind model mai vechi beneficiezi de pret scazut, insa compensator trebuie sa te duci la incarcari mici, ca sa ai randament compatibil cu actualitatea - asta este un motiv sa nu depasesti 350mA unde COBul isi creste randamentul la peste 150lm/W. - racire: acum am in teste 3 COB exact la fel puse pe un profil 60x20x2mm lung de 50cm - merg deja de ore bune, si au rezerve mari (repet, 3 x3W). Considera ca montajul termic a fost facut cu grija si temeinic. Din cauza asta ziceam ca iti ajunge profil de 20x20x2 in cazul tau. Am testat aceleasi COBuri pe radiatoare Fischer de 3,5K/W la putere pe fiecare de 6W, insa gandeste-te ca era vorba de contact intr-o zona masiva de aluminiu de 15mm grosime. Desigur ca a fost suficient si cu rezerve, insa nici punctul de functionare ca randament, dar nici ca racire, nu se justifica. Un radiator era lejer mai scump decat un COB, in plus sensibil la orientarea spatiala... Deci sunt convins ca mai bine cumperi numar dublu de COB decat altfel... Sa nu te socheze indicii mici de incarcare, defapt 3W pentru un COB de maxim 10W pentru mine este un indice de incarcare mediu. Mici sunt indici de incarcare sub 10% - dar cu ceva mai recent poti ajunge la 200lm/W... si probabil ca nu se merita decat in aplicatii speciale. Pai OK, cumperi un convertorDC/DC, il reconfigurezi la CC si testezi - daca randamentul este insuficient ce faci? Reiei ciclul? Pana cand? Sa ne intelegem - daca este ceva auto sau solar off-grid atunci esti obligat la driver. Daca discutam de 2-3W atunci 2596 este perfect, chiar daca in unele puncte randamentul este spre 70% Daca este tot pe baterie, dar portabil eu as folosi un integrat mai nou - XL6009 unde din cate tin minte randamentul depaseste 85% (cred ca mai am graficele pe undeva) si este in configuratia buna pentru asa ceva, adica boost. Pai cu un SMPS ordinar cu randament 85% plus un driver cu XL6009 tot la 85% rezulta randament cumulat de 72%. Si sunt surse SMPS-CC de peste 90% - deci cred ca este clar. In plus SMPS-CC de calitate vine cu DS si diverse masuratori, inclusiv cu speranta de viata de sute de mii de ore... Link spre comentariu
iuli09 Postat Martie 13, 2017 Autor Partajează Postat Martie 13, 2017 (editat) fiind model mai vechi beneficiezi de pret scazut, insa compensator trebuie sa te duci la incarcari mici, ca sa ai randament compatibil cu actualitatea - asta este un motiv sa nu depasesti 350mA unde COBul isi creste randamentul la peste 150lm/W. Pe-asta nu stiu cum s-o iau . Discutam despre niste leduri de 12 wati pe care le putem alimenta cu un curent maxim de putin peste 1,2 amperi ; eu am ales sa le alimentez cu 0,6 amperi ,adica jumatate (sau mai putin) din curentul maxim admis, caz in care eficienta ledului ar fi in jur de 80% . De ce sa merg atat de jos (350 mA) cu alimentarea ? Trebuie sa mai spun ca eficienta energetica nu ma intereseaza foarte tare . Ca voi consuma 300W , in loc de 200W sau mai putin ... mi-e cam tot acolo . Editat Martie 13, 2017 de iuli09 Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 13, 2017 Partajează Postat Martie 13, 2017 Aici ajungi la maniera in care vezi lucrurile. Eficienta energetica mai buna inseamna ca cheltuiesti mai mult pe COB (cu indice de incarcare mai mic) dar economisesti din cauza acestui randament in plus, la sursa de alimentare si la racire (ambele mai mici). Daca aduci insa in discutie si fiabilitatea cat si costul energiei consumate atunci de abia ai tabloul complet. Eu doar zic ca prefer de departe varianta cu randament maxim. Nu inseamna ca cealalta varianta nu merge, doar ca la o analiza in detaliu prima varianta este mai buna. Poti sa ma crezi sau sa faci singur calcule, dar vezi sa tii seama de toti parametrii. Link spre comentariu
iuli09 Postat Martie 14, 2017 Autor Partajează Postat Martie 14, 2017 Chiar daca nu se suprapune in totalitate peste al meu , va inteleg punctul de vedere . Sa revenim putin la partea de alimentare : XL6009 nu gasesc la firma poloneza si cum vreau sa iau toate materialele dintr-un singur loc , aveti si o alta recomandare ? una mai usor de gasit ... Totodata , aveti si o recomandare concreta pentru SMPS-CC ? Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 14, 2017 Partajează Postat Martie 14, 2017 XL6009 merita sa iei ca modul, din China, este OK, dar in orice caz trebuie dimensionat corect, adica mult sub ce spune chinezul (mult = adica semnificativ, nu as conta pe mai mult de 1A pe intrare, insa preferabil doar 0,5A) SMPS-CC verific azi ce pot sa-ti ofer eu, ar trebui sa fie la jumatate din pretul furnizorului de care amintesti. Daca vrei insa din magazin sigur au si ei variante iti recoamnd incepand cu MeanWell dar daca banii nu sunt limitati poti merge pe Aimtec sau Inventronics. Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 15, 2017 Partajează Postat Martie 15, 2017 Uite variante pe care le vad eu, cu niste calcule preliminare: 1. 11.520lm Bazat pe un SMPS-CC de 85W. Fiecare din cele 18 corpuri cablate intern cu cate 2 COBuri in paralel, si toate cele 18 puse in serie (152V-450mA). Curent pe led 225mA / 1,9W / 320lm, total 36 leduri Randament pe led 157lm/W, de la 220V~ = 143lm/W Putere consumata 80W 2. 21.060lm Bazat pe doua SMPS-CC de 85W. Fiecare din cele 18 corpuri cablate intern cu cate 2 COBuri in serie, si 9 corpuri puse in serie (159V-450mA). Sursa a doua are in sarcina celelalte 9 corpuri. Curent pe led 450mA / 3,9W / 585lm total 36 leduri Randament pe led 146lm/W, de la 220V~ = 133lm/W Putere consumata 158W Puterea de 3,9W pe COB este inca o putere relativ usor de evacuat. 3. 33.480lm Bazat pe un SMPS-CC de 250W. Fiecare corp cablat intern cu cate 2 COBuri in serie + doua astfel de serii puse in paralel, deci 4 per corp. Cele 18 corpuri inseriate (306V-700mA). Curent pe led 350mA / 3W /465lm total 72 leduri Randament pe led 155lm/W, de la 220V~ = 143lm/W Putere consumata 235W Puterea de 3W pe COB este relativ usor de evacuat. 4. 30.960lm Bazat pe un SMPS-CC de 250W. Fiecare corp cablat intern cu cate 2 COBuri in serie, deci 2 per corp. Cele 18 corpuri inseriate (327V-700mA). Curent pe led 700mA / 6,4W /860lm total 36 leduri Randament pe led 135lm/W, de la 220V~ = 124lm/W Putere consumata 250W Puterea de 6,4W pe COB dificil de evacuat. Sursa de 85W are randament 91%, cea de 250W are randament de 92% Am primit pe PM - oarecum tipic sa nu spui ce doresti... "cred ca am uitat eu pe undeva sa mentionez ca vreau alimentare in paralel pentru lampi , asadar driver individual pentru fiecare lampa pentru ca vreau sa le pot aprinde "in cascada" , una dupa alta" Raspuns: Atunci ajungi la o sursa de tensiune constanta ~300W cat mai buna + drivere independente, 18 bucati. Driverele trebuie sa aiba "enable". Problema este ca la varianta mea mergi pe tensiuni pe COB de 150-330V - pe varianta ta va trebui sa mergi pe curenti mult mai mari... Daca doresti sa alimentezi 12V/300W inseamna 25A, si orice este peste 2A trebuie bine dimensionat, plus ca pierde energie... De la 12V la 18V ai avea randament bun cu un XL6009, dar oricum randamentul cumulat pentru ambele trepte va fi probabil sub 80% binisor, deci randament global de la 220V~ chiar spre 100lm/W... Comentariu: jucarele cu lumini dinamice sau culori se fac uzual si rational cu puteri mici. Puterile mari sunt rezervate pentru iluminat si ce doresti tu este clar o putere mare. Inteleg sa ai la asa ceva dimming, este OK, dar aprinderi secventiale ... in sfarsit, aici e chestie de gusturi si nu se discuta. Si pentru ca am ajuns la lucruri care pentru mine nu prea au sens, mai merita sa inreb ceva: cum sunt geometric cele 18 corpuri??? ... ... incep sa ma astept la incinte inchise ceea ce nu vei reusi in regim amatoricesc, daca vrei sa ai si racire... ... ... Link spre comentariu
iuli09 Postat Martie 15, 2017 Autor Partajează Postat Martie 15, 2017 (editat) Momentan corpurile de iluminat nu exista ; ledurile vor fi montate pe profil de aluminiu . De care ? De care se vor dovedi suficient de eficiente in privinta racirii ledurilor . Am comandat cateva leduri din modelul mentionat si un profil led cu dispersor . Pe site nu se mentioneaza grosimea acestor profile asa ca ma astept sa fie destul de subtiri (1-1.5mm ?) . Daca acestea se vor dovedi prea subtiri o sa caut profil de aluminiu (cred ca am vazut pe undeva de 3mm?) pe care voi monta ledurile . Desi as vrea sa pastrez aprinderea secventiala (pe care am mentionat-o la inceputul topicului) , deocamdata nu e nimic batut in cuie asa ca o sa iau serios in calcul si variantele propuse de dumneavoastra . Timp am . Nimic nu va fi montat mai devreme de iunie-iulie , poate mai tarziu . Am comandat LM3404 si piese pentru configuratiile cu un curent de iesire de 0,6 si 0,35 amperi . O sa vad cum se comporta lampa in diverse configuratii si mai ales cat de tare se incalzesc ledurile . Va multumesc pentru timpul si solutiile oferite , Dxxx . Daca mai are cineva de adaugat , completat , corectat ceva e binevenit si asteptat s-o faca . Editat Martie 15, 2017 de iuli09 Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 15, 2017 Partajează Postat Martie 15, 2017 Inteleg ca datele complete sunt la tine, deci iti sugerez sa incerci sa te gandesti la variante de proiectare (ca cele 4 pe care le-am pus mai sus), sa faci estimari si calcule si de abia cand ai ceva conturat sa incepi achizitii si realizare. Daca vrei sa experimentezi si mai este si prima data cand faci instalatii peste 1000lm... Atunci ai mare problema, singura solutie pe care o vad este sa urmezi sfaturi... Nu ai cum sa sari de la zero la mii de Lm fara sa ai numeroase drumuri infundate. Daca anumite aspecte tie ti se par in ceata, intreaba aici si vei profita de ce experienta exista pe la altii... Oricum, in rezumat eu cam asa consider (desigur este o chestie subiectiva): 1. puterea este foarte mare, la astfel de puteri las-o ca iluminare si nu perturba cu aprinderi/stingeri inutile si de care te vei plictisi rapid 2. din puterea mare deriva 2 chestii, prima este ca racirea este primordiala. Eu as alege cheltuieli mai mari pe COBuri puse la indici de incarcare foarte mici, economisind la racire 3. a doua: prefera tensiuni mari si curenti mici, ca in exemplele mele, totuna cu a spune ca alegerea buna sunt SMPS-CC de putere, adica cu exact aceasta combinatie. Link spre comentariu
iuli09 Postat Martie 20, 2017 Autor Partajează Postat Martie 20, 2017 Dupa cum spuneam , am comandat cateva leduri pentru diferite experimente . Prima problema : cum fixez ledurile pe profilul metalic pentru a asigura un transfer termic eficient ? Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 20, 2017 Partajează Postat Martie 20, 2017 (editat) Surub cu saiba plata, in colturile unde nu te conectezi, pe diagonala. Pasta termoconductoare si strans bine cu piulita daca ai pe unde sa o pui, daca nu ai, faci filet in racitor. Editat Martie 20, 2017 de Vizitator Link spre comentariu
iuli09 Postat Martie 20, 2017 Autor Partajează Postat Martie 20, 2017 Prin urmare , fixare mecanica . Pare destul de simplu , multumesc pentru indicatii . Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 20, 2017 Partajează Postat Martie 20, 2017 (editat) Asa as face eu pentru mine. Poate exista si vreun lipici mai special care ofera si fixare si transfer. Dau urat in peisaj capetele de surub si "seibile". Editat Martie 20, 2017 de Vizitator Link spre comentariu
Dxxx Postat Martie 20, 2017 Partajează Postat Martie 20, 2017 Fixare... Principul este ca orice material interpus sa fie comprimat la grosime minima pentru transfer bun. De asemenea suprafete rectificate (barbaric=lapuite) ajuta. Este ca la fixarea oricarui element pe radiator (tranzistor putere, CPU...) 1 Varianta cu adeziv termoconductor - merge rapid, este simpla. Am ca obiectie ciclurile de dilatatie care pot produce microfisuri, in ele intra aer... care este termoizolator. Si adezivii, trebuie sa fie speciali. Pentru puteri mici, adica miliWatti pe chip, merge foarte bine silicon transparent, pentru ca nu imbatraneste si este elastic. 2. Fixare mecanica - asta este pentru ceva serios si sigur. Folosesti TIM, cat mai bun si fixezi cu presiune (insurubare pana se expulzeaza cat mai mult TIM). Nu am acum poze, dar vor aparea in curand... Exista piese speciale de fixare mecanica, poti vedea si pe threadul meu vechi de vanzari, aici Uite link si la o poza, ce este de firma este mai scump, aici sunt produse Ledil: http://s12.postimg.org/eal9k1gbx/image.jpg Eu in general folosesc placute de sticlotextolit manufacturate si suruburi autofiletante de 2,2mm, deci foarte subtiri, oricum nu strangi COBul sa il spargi. Nu au nici un impact estetic, pentru ca sunt obstruate de reflectoarele folosite. "Pare destul de simplu" trebuie sa te contrazic: Daca sa lipesti fire intre COB si un SMPS/CC este intr-adevar simplu, doar sa respecti +/- , realizarea unei fixari cu rezistenta termica minima este pasul cel mai dificil: suprafete congruente / grosime minima TIM, fixare temeinica si rezistenta in timp. As zice ca niste experienta este absolut necesara... Si ai multe COBuri. Pentru un COB sub 20W ar trebui sa realizezi o fixare sub 0,5K/W si nu este neaparat simplu. Mai ramane si ce putere ai pe COB si ce grosime are radiatorul in zona de contact... Prea multe teste nu ai de ce sa faci, eu personal am experienta exact cu acelas produs, ca si alti colegi - totul este OK daca montezi ca lumea, vezi ca exista un thread special.. Link spre comentariu
iuli09 Postat Martie 21, 2017 Autor Partajează Postat Martie 21, 2017 Vreau sa vad in primul rand cat de tare se incalzesc ledurile si cat de puternica este lumina in diferite configuratii . Pentru acum voi folosi suruburi si saibe late , pentru varianta definitiva cred ca voi cumpara acele paduri de fixare . Iau in calcul si acele reflectoare ... desi preturile lor sunt cam piperate . In fine , mai am pana acolo ; deocamdata astept sa se corodeze cablajul , pe urma plantari de primavara si diverse incercari . Multumesc pentru ajutor Dxxx si Fanelforum . Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum