Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Instalatie iluminat realizata cu banda led


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 134
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    38

  • iuli09

    32

  • mottofree

    16

  • Crucial

    6

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Am vrut eu la un momentdat sa tai niste sticle si sa-mi fac niste lampi cu becuri led de 3 sau 5 W sau sa cumpar niste pendule de-a gata dar am renuntat la idee pentru ca nu am inaltimea necesara ; ar fi coborat prea jos .

 

Ca si aspect cred ca ar arata cel mai bine varianta cu banda led ; nu ma gandisem insa ca ce caut eu ar putea fi prea puternic ; o sa caut si variante de putere mai mica . Sigur vor fi si mai ieftine.

 

Sau ramane intotdeauna varianta cu dimmer ...

Link spre comentariu

Scuze sunt "in deplasare" deci am vazut topicul doar acum.

 

Multe din cele spuse de OP sunt discret... absurde, hai sa le luam pe rand:

 

- daca vrei iluminare nu discutam despre briz-brizuri cu aprins/stins cascada etc. Am toata stima pentru prietenul meu Mars, insa astfel de efecte sunt pentru alte scopuri de design, nu pentru iluminare.

- "bineinteles" nu e nici un bineinteles ca le pui pe profil de aluminiu, sfatul era foarte corect, si ma bucur ca pentru tine este bineinteles, asta este printre putinele lucruri bune.

- propui niste chestii overkill sau ai bani de aruncat aiurea:

  • [*]CRI ajunge peste 80 chiar si pentru iluminari mult mai pretentioase [*]temperatura de culoare 3000-4000K este cea de confort, dar daylight este 5-600K, asa ca depinde de preferinte. Ai o optiune care imi pare ca ai copiat-o de undeva, nu este gandita (cam la fel cu CRI) [*]1000lm/m - alta gaselnita, copiata de undeva, nu zic ca in unele cazuri nu o fi corecta, dar la tine este cam overkill [*]temperatura de lucru : minim 45 de grade - asta este ceva copiat iarasi si din pacate
gresit - temepratura de lucru trebuie sa fie cat mai mica posibil. Deci sub 45 grade este si mai bine.

Deci sfatul meu este sa nu "preiei" fara gandire ce spun unii, chiar daca ei spun bine, pentru ca tie iti trebuie ce ti se potriveste pentru cazul concret, bine ales, bine gandit si corect in toti pasii realizarii.

Oricum pentru iluminat bezile led sunt probabil ultima din optiuni. Da, merg la efecte sau decoruri, dar nu la iluminat, unde treburile se rezolva de cu totul alta maniera in mod corect. Desigur ca daca esti adeptul lui "merge si asa" atunci merge, dar nu cel mai bine si oricum nu merita preturi gogonate.

 

Nici nu mai vcorbesc de banda Schrack propusa, bani cheltuiti absolut aiurea, poti sa gasesti ceva mai bun mult mai ieftin.

Spre exemplu EdisonOpto o fi ceva mai slab prin unele puncte, insa pentru utilizarea ta deplin acceptabil, si pretul este pe la 20-25 lei/m.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Ideal ar fi alternarea temperaturii de culoare ,ceva 5700K cu 3000K si predominant 4000K pt a acoperii toate zonele lipsa si obtine un CRI ridicat . 

Benzi cu leduri o recomandare nu pot face deoarece cele ieftine sunt cu leduri China iar acestea rezista la 50C ...

In schimb pot recomanda leduri Cree de 6W si 7lei http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Discrete-Directional/XLamp-XPG3 sau leduri Osram http://www.osram-os.com/osram_os/en/products/product-catalog/leds-for-general-lighting/duris-s-8/index.jsp de 5W si 7lei . 

Daca criteriul primordial este pretul (ceea ce personal nu cred avand in vedere constructia solida) tot la led raman deoarece cu 250 lei cumperi 40 buc de S8 si cu 150lei restul materialelor ; asta numai partea de iluminare ,automatizarea e detine si separat . In plus neoane in pod are tot omul ...

Acum ,la concret : cate siruri si unde vrei sa le amplasezi in pod?

Link spre comentariu

Scuze sunt "in deplasare" deci am vazut topicul doar acum.

 

Multe din cele spuse de OP sunt discret... absurde, hai sa le luam pe rand:

 

- daca vrei iluminare nu discutam despre briz-brizuri cu aprins/stins cascada etc. Am toata stima pentru prietenul meu Mars, insa astfel de efecte sunt pentru alte scopuri de design, nu pentru iluminare.

 

Presupun ca poti sa le spui si briz-brizuri dar vor fi ,chiar asa cum zici tu , de design ; n-o sa fie discoteca acolo .

 

- "bineinteles" nu e nici un bineinteles ca le pui pe profil de aluminiu, sfatul era foarte corect, si ma bucur ca pentru tine este bineinteles, asta este printre putinele lucruri bune.

 

- propui niste chestii overkill sau ai bani de aruncat aiurea:

[*]CRI ajunge peste 80 chiar si pentru iluminari mult mai pretentioase -

[*] 

[*] Depinde ce intelegi prin "pretentioase" ; am scris ca va fi un loc de joaca , prin urmare ma intereseaza mult calitatea luminii ; CRI-ul peste 90 e ceva la care nu renunt .

[*] 

[*]temperatura de culoare 3000-4000K este cea de confort, dar daylight este 5-600K, asa ca depinde de preferinte. Ai o optiune care imi pare ca ai copiat-o de undeva, nu este gandita (cam la fel cu CRI) 

[*] -n-am copiat-o ne nicaieri , e pur si simplu o optiune personala luata in cunostiinta de cauza .

[*] 

[*]1000lm/m - alta gaselnita, copiata de undeva, nu zic ca in unele cazuri nu o fi corecta, dar la tine este cam overkill -

[*]asa cum am mai scris , aici e foarte posibil sa fi exagerat , si nu , nu e copiata de nicaieri e o estimare facuta de mine . Posibil gresita .

[*] 

[*]temperatura de lucru : minim 45 de grade - asta este ceva copiat iarasi si din pacate gresit - temepratura de lucru trebuie sa fie cat mai mica posibil. Deci sub 45 grade este si mai bine.

[*] 

[*]Temperatura pe care am mentionat-o (45 de grade) este desigur temperatura maxima pana la care banda functioneaza in conditii normale , nu temperatura la care vreau sau la care o sa functioneze . Mai clar , vreau ceva care sa functioneze fara probleme la temperaturi de pana la 45 de grade . 

Deci sfatul meu este sa nu "preiei" fara gandire ce spun unii, chiar daca ei spun bine, pentru ca tie iti trebuie ce ti se potriveste pentru cazul concret, bine ales, bine gandit si corect in toti pasii realizarii.

Oricum pentru iluminat bezile led sunt probabil ultima din optiuni. Da, merg la efecte sau decoruri, dar nu la iluminat, unde treburile se rezolva de cu totul alta maniera in mod corect. Desigur ca daca esti adeptul lui "merge si asa" atunci merge, dar nu cel mai bine si oricum nu merita preturi gogonate.

 

De ce zici ca benzile led sunt ultima solutie ?

 

Nici nu mai vcorbesc de banda Schrack propusa, bani cheltuiti absolut aiurea, poti sa gasesti ceva mai bun mult mai ieftin.

Spre exemplu EdisonOpto o fi ceva mai slab prin unele puncte, insa pentru utilizarea ta deplin acceptabil, si pretul este pe la 20-25 lei/m.

 

Multumesc pentru recomandare ! o sa ma uit sa vad despre ce e vorba  .

 
 
 

 

 

Ideal ar fi alternarea temperaturii de culoare ,ceva 5700K cu 3000K si predominant 4000K pt a acoperii toate zonele lipsa si obtine un CRI ridicat .

 

... am mai intalnit aceasta recomandare si am luat-o in calcul dar pana la urma am ajuns la concluzia ca nu mi-ar placea leopardul care ar rezulta .

Editat de iuli09
Link spre comentariu

Bun

 

1. CRI deranjant este la chinezisme sau era la modele vechi, unde CRI era frecvent sub 50.

CRI peste 80 dat de o firma serioasa este arhisuficient... desigur cu cat mai mare este mai bine, dar ce este peste 80 merita doar daca pretul nu este mai mare. 

Ca experienta directa iti pot spune ca spre exemplu ledurile Cree care au CRI minim 70 sunt si ele OK., mai mult chiar si cele care nu au CRI garantat sunt OK.

Deci nu fa din CRI 90 o conditie, pentru ca vei risipi bani...

 

2. 3000-4000K este zona de confort

 

3. probabil ca nu iti dai seama dar ce spui tu nu este clar. 45 de grade - unde? 

Relevanta este numai temperatura jonctiunii. Care trebuie sa fie sub 85 grade, dar cu cat mai mica cu atat mai bine.

 

4. Benzile led sunt  ultima solutie de considerat pentru iluminat. Punct.

Putem insa discuta de ce zic eu una ca asta, si ai destule detalii in threadul meu  cu "nelamuriri despe leduri".

Pe scurt:

- iluminat inseamna puteri mari

- banda inseamna limitare curent cu rezistente serie, adica driver serial pasiv. Numai asa poate fi posibil sa tai banda la diverse lungimi.

 

Driverul serial pasiv este cel mai prost driver uzual, total impropriu pentru puteri mari.

Asta pentru ca precizia curentului "constant" este precara.

In plus au randament jalnic, mai ales ca stabilizarea curentului este cu atat mai buna cu cat pe rezistenta cade tensiune mai mare, deci totdeauna vei compromite fie randamentul fie calitatea stabilizarii curentului.

 

Nu mai spunem ca si la optica, dar si la racire, majoritatea ledurilor folosite in benzi sunt deficitare...

 

Deci pentru iluminat foloseste fie leduri emitter fie COBuri, cu drivere active corespunzatoare.

Solutia cea mai simplu de realizat si cu raportul pret calitate cel mai bun este COB + SMPS/CC (adica cu iesire directa in curent constant). 

Dar poti ajunge la solutii bune si cu drivere active fie seriale fie in comutatie, iar daca poti prelucra MC-PCB atunci diverse leduri discrete (emiter sau smd etc) devin utilizabile.

 

Aaaa, sa nu uit:

- "banda" este un termen imprecis, dar uzual (la asta fac si eu referire) este vorba de banda care este formata din unitati de 3 leduri inseriate impreuna cu rezistenta de limiare aferenta lor, iar geometria este facuta pentru a putea sectiona banda oriunde, intre doua unitati din acestea.

- bagheta / stripe etc este doar o dispunere liniara de leduri (UZUAL DE PUTERE MICA SAU MEDIE) dar care sunt cablate in asa fel incat sa fie "atacate" de un driver activ. Pot sa contina o singura catena sau mai multe. Exista si COBuri liniare, care in esenta sunt astfel de baghete.

Bahetele sunt uzual sisteme performante (impreuna cu driverul compatibil) deci se preteaza si la iluminare.

Treaba derutanta este ca baghetele pot fi si rigide, dar si flexibile, asemanator cu banda. Insa in mod clar nu pot fi taiate/scurtate in mod uzual.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Vreau sa pastrez montajul in profil de aluminiu cu dispersor ... pentru ca imi place cum arata , strict pentru aspect.

 

N-am o problema cu baghetele led , dar am o intrebare : lumina va fi uniforma , avand in vedere ca intre baghetele led va exista o oarecare distanta ?

 

 

 

3. probabil ca nu iti dai seama dar ce spui tu nu este clar. 45 de grade - unde? 

 

45 de grade temperatura ambientala ; e mai greu de masurat temperatura jonctiunii asa ca majoritatea producatorilor (sau macar cei pe care le-am gasit eu) dar ca reper temperatura maxima a ambientului care desigur influenteaza direct si temperatura jonctiunii .

Link spre comentariu

Vreau sa pastrez montajul in profil de aluminiu cu dispersor ... pentru ca imi place cum arata , strict pentru aspect.

In acest caz ,ledurile de la Cree pot fi solutia .Simple (Uf=3V) -XPG3 - sau COB  la 50V - XMLHV - . Cum XPG 3 sunt cam greu de gasit ,Osram e o alternativa de luat in considerare .

Inteleg ca ramai pe o singura temperatura , cea de 4000K . Acest aspect este stabilit .

Acel spatiu necesita 10 000 lm pt o iluminare corespunzatoare cu conditia ca peretii sa ramana la culoarea actuala .

Avand in vedere ca s-a plecat de la o ipoteza prea putin realista , cate siruri si unde vrei sa le amplasezi ,pe clesti ?

Link spre comentariu

Pai ...peretii inca nu exista deci nu au nicio culoare ; vor fi montate placi de rigips albe .

 

Corpurile de iluminat (oricare vor fi ele) vor fi prinse pe grinzile alea transversale (da, cred ca le zice "clesti") ; sunt 18 asemenea grinzi si vor fi 18 corpuri de iluminat .

 

 

Cu banda sau baghetele led mi-ar fi fost usor, chiar si mie, sa lucrez , in schimb ledurile Cree nu prea stiu cu ce se mananca ; cum le fixez pe profilul de aluminiu , cate leduri ar trebui sa am pe fiecare sir si cu ce le alimentez ? 

Link spre comentariu

Mottofree are dreptate la cazul teoretic, insa in practica ce propune este dificil... si in orice caz exista solutii la fel de bune mult mai usor de realizat si mult mai ieftine...

 

Si acum scurt si concret:

 

- profil de aluminiu este OK, ba chiar cea mai buna solutie, va asigura si fixarea si racirea. Insa ce anume profil... cu/fara dispersor ramane alta problema, la fel si optica secundara etc. Aici este buna si parerea userului dar mai ales a cuiva cu experienta practica, nu teoretica!

 

- Temperatura jonctiunii se poate masura mai dificil, corect. Dar ea poate fi destul de bine ESTIMATA.

Cum ziceam doar Tj este relevanta.

Dar daca stii rezistentele termice de pe circuitul termic (Rj-cps este data deja in DS) + ai sau estimezi rezistenta monturii si a radiatorului, atunci calculul devine simplu. Vezi ca estimarea sa fie facuta de cineva care se pricepe.

 

- iti garantez ca daca pe profilele de Al vei pune doar in extremitati cate un singur COB si nu vei avea deloc optica secundara, sau ea nu va fi foarte directiva, atunci iluminarea va fi OK. Desigur ca va fi si mai bine cu 3,4 etc COBuri pe fiecare profil. Nici pe departe nu vei obtine insa imbunatatire semnificativa trecand de la 4 COBuri la cele peste 70 de leduri dintr-o banda... Ba chiar uzual invers deoarece calitatea luminii unui COB obisnuieste sa fie mai buna.

 

- leduri emitter Cree trebuie montate prin reflow pe interfata. Interfetele se monteaza pe profil, insa va trebui profil de minim 20mm latime utila, deci diferit de "benzi".

Cum spuneam solutia este dificila, scumpa si nu aduce mari beneficii.

COBuri gasesti la pret mult mai bun, se monteaza direct si exista si fixatoare speciale, iar sansa de a gresi ceva la circuitul termic, daca nu ai mare experienta, este mult mai mica.

 

- numarul de leduri/COBuri va reiesi din proiectarea initiala, in functie de ce optiuni se fac. Adica folosesti COBuri de putere dubla, numarul lor va fi la jumatate.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Ce se doreste prinde contur .

Grinziile care unesc capriorii se numesc clesti .

Solutia o vad cu COB de la Cree ,respectiv http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/LED-Components-and-Modules/XLamp/Data-and-Binning/XLampXML_HVW.pdf  .

Alimentate de la reteua de 230V prin 2 tranzistori si o punte redresoare . O lampa cuprinde 4 leduri si o sursa cu 2 tranzistori ,care se poate comanda PWM  de la 50% sau si mai putin (depinde cat stie softul din Pic) .

Gasesti leduri XMLHV de la 2,64 lei dar trebuie lipite pe MCPCB . 

MCPCB gasesti de-a gata  sau blanc si le formezi personal .

Daca ai nelamuriri in legatura cu datasheetul de mai sus ,intreba-ma deoarece lucrez de mult timp cu leduri de la cree ,momentan doresc sa realizez 5 lampi cu XMLHV ,am cumparat ledurile dar nu stiu cand am sa apuc sa le pun in opera .

Link spre comentariu

Pai ... s-o luam pe rand :

 

- profilul de aliminiu pe care ma gandesc sa-l folosesc are 24mm latime si 7mm latime ,cu o lungime de 1 metru ; o sa folosesc cu siguranta dispersor , cel mai probabil mat . Nu stiu inca grosimea profilului , dar am comandat o bucata care ar trebui sa ajunga la mine luni si sa ma lamuresc si in legatura cu acest aspect . Ma costa aproape 25 lei un profil de 1 M cu dispersor si capace .

 

 

- inteleg ca in cazul meu cea mai potrivita varianta a fi una cu leduri COB ; COB sa fie atunci !

 

 

-ma gandesc sa pun 4 leduri pe fiecare profil , dar ... de care , si de unde ?

 

 

-am sanse sa lipesc (corect) aceste leduri cu letconul sau am nevoie de statie cu aer cald ?

Link spre comentariu

COB insemna niste catene de leduri pe un suport tip Mc-PCB sau mai curand ceramic, care au insule de conectare si cum spuneam pentru ele exista fixatoare industriale.

 

Deci folosind fixatori cu contacte pur si simplu le insurubezi fixatorul pe suport = radiator si ai deja doua fire de conexiune, ale suportului.

 

Folosind fixatori simpli le fixezi doar mecanic, si trebuie ca pe insule sa fi cositorit mai inainte fire de conexiune.

 

Atentie insa:

- fixarea trebuie sa fie facuta corect termic - TIM, vaselina siliconica. Unii prefera fixare cu adeziv termoconductor, eu am mari rezerve, dar este mai comod.

- radiatorul /profilul pe care fixezi trebuie sa corespunda COB, pentru ca profilele pentru benzi sunt cu sectiune subtire, sub 1mm, iar pentru COB, ca sa dreneze energia trebuie profil cu grosime de cativa milimetri

- de principiu dispersoarele mai mult incurca... 

 

COBuri iei din surse sigure si componente complet definite, cu cod caruia ii corespunde un DS. In nici un caz ceva ieftin si fara DS.

Poti folosi cu rezultate bune si produse care nu vin de la liderii de piata.

Spre exemplu exista destule experienta pozitiva cu COBuri LiteOn, si vezi ca la unii parametri din DS stau mai bine ca Cree, iar pretul este mai mic.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări