Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Unitra 90W - reconditionare


daniels

Postări Recomandate

La aceste boxe, unde puterea nu este mare, nu sunt neaparat necesari C la sute de V, pot fi folositi f bine si C la 63-100V; buni sa fie.

Este bine sa folositi C serie de pe sectiunile de medii si inalte de tip MKP for Audio, o sa simtiti imediat diferenta in sunet. Daca valoarea C-ului serie de pe medii e mare si ar fi prea scump, se poate face din 2 C-uri, un MKP-MKT [industrial] mare si un MKP bun de 1-2,2uF.

 

Paul, nr de spire al bobinelor se calculeaza in functie de dimensiunile carcasei pe care se construiesc si de grosimea sarmei. Pe joase foloseste orice sarma > 1,2-1,3mm; pe medii si inalte poti folosi sarma de 0,6mm pe care o ai deja.

Gasesti pe net mai multe calculatoare de bobine; sunt ok.

Carcasele bobinelor le pot face la orice dimensiune , am cu ce , la nevoie ma ajuta si un strungar sa le fac din teflon sau alte mareliale neconductibile.

Calculatoarele de pe net nu prea am incredere , aici gasesc pareri si sfaturi de la specialisti .

Am mai gasit in acesta seara si niste sarma de cu sectiune de 2 mm , banuesc ca aceea este mult prea groasa .

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 167
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • daniels

    54

  • paul_78

    29

  • Shambala

    28

  • florinpascu

    16

Cei cilindrici - foarte bine, sunt foarte buni. Cei verde deschis ceva mai slab, dar oricum si ei mult peste caramelele chinezesti.

 

Cei Rifa la tensiuni mari sunt cu hartie metalizata, raman pt aplicatii tip filtru de retea sau orice automatizare. La fel si cei galbui/bej de 0,22uF.

Mulțumesc pentru lămuriri!

De cei cilindrici au un capăt marcat cu un inel?

Link spre comentariu

Daniels, acei conzi ,ai vechi sunt realizati prin bobinare clasica, inelul marcheaza inceputul infasurarii. In filtre cand este montat in serie, se monteaza cu acel capat spre IN, cand este in paralel se monteaza cu inelul spre masa, pt a avea infasurarea exterioara conectata spre impedanta cea mai mica.

 

LE - Acum conzii se fac asa: "Bobinarea armaturilor se face suprapusa si decalata stinga-dreapta pentru a se forma prin pulverizare cu zinc sub forma de plasma armatura efectiva unde se cositoresc terminalele. Asa ca nu putem spune ca are un sfirsit si un inceput." - Vivian, Pentoda Forum

 

"Se fac așa pentru că altfel, dacă s-ar scoate doar din interior sau de pe exterior contactul, am avea două inductanțe (una pentru fiecare armătură) înseriate cu capacitatea respectivă. Dintotdeauna s-au făcut așa condensatorii înfășurați. Înainte vreme, când nu se putea depune în vid, se lăsau armăturile înafara dielectricului, se turteau spre mijlocul cilindrului așa încât să se scurtcircuiteze între ele spirele formate de armătură, una într-o bază a cilindrului, iar cealaltă în cealaltă bază...apoi se puneau 2 discuri metalice de care se cositoreau picioarele(firele). Așa sunt făcuți și cei de la IPRS, așa sunt și cei paper-oil din vremurile apuse ale lămpilor (vezi Rubin, Stassfurt, Electronica...)

Problema este că rămâne o armătură deasupra, care poate crea o capacitate(mică e adevârat) împreună cu eventualele terminale ale componentelor dimprejur. De aceea armătura care este deasupra, se leagă la masă dacă suntem în circuit de filtraj sau la etajul cu impedanța cea mai mică, dacă este folosit ca și condensator de cuplaj" - Dan Minciu, Pentoda Forum

Am preferat sa citez complet, din respect pt autorii posturilor.

 

Paul, calculatoarele pt bobine folosesc toate aceeasi formula si sunt [toate] corecte.

Inductanta oricarei bobine depinde de numarul de spire si de dimensiunile ei.

Dimensiunile inseamna grosimea sarmei si forma + cotele carcasei, adica cate spire dintr-o anumita sarma incap in acea carcasa si lungimea spirei medii.

Bobina se incepe de la carcasa disponibila si nu invers.

Realizarea carcaselor la strung este fabulos de scumpa, de obicei se folosesc carcase turnate, iar in DIY, recuperate.

Calculatoarele iti dau si dimensiunile finale ale bobinajului, deci poti verifica daca incape in carcasa aleasa. Iei o marja de 10-15% in plus pt ca nu vei putea realiza un bobinaj absolut perfect, cum il considera calculatorul.

Evident ca se folosesc materiale izolatoare, este o conditie primordiala.

Se poate folosi si sarma de 2mm dar este exagerat de groasa.

Condensatorii din poza sunt toti electrolitici nepolarizati, cei negri sunt de tip nou - daca sunt noi se pot folosi fara pb.

Link spre comentariu

da sunt noi .

Am gasit un calculator ptr bobine , insa ptr un filtru de 75 w , sarma de bobinaj o da la 0.8 . ptr a bobina cu sarma de 1. sau 1.4 .filtrul ajunge la 150 w


Am calculat aici ptr bobina de 2,57 mH

 

calcul.doc

Link spre comentariu

Din punctul meu de vedere puterea aia raportata de calculator nu valoreaza foarte mult, este mai mult un punct de reper legat de pierderile datorate rezistentei ohmice si poti sa o ignori (macar partial).

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Aia e complicatie inutila. Cauta alt calculator (lalena, diyaudio, etc)

Nu asa se face. Regula spune ca Rdc bobina trebuie sa fie de minim 10x mai mic decat Rdc dif. Calculatorul iti da Rdc asa ca verifici imediat. Ca bobina poate rezista la puteri de 3 sau chiar de 10 x mai mari decat ai nevoie, este o consecinta si o lasi asa.

Ca idee, filtrele audiofile folosite la puteri derizorii (uneori sub 10W) sunt construite cu componente care le-ar permite sa reziste la mii de W, dar aspectul nu prezinta importanta.

Link spre comentariu

Deci sa inteleg din tabelul pe care l-am atasat mai sus ca indiferent de puterea ( watajul la care rezista bobina ) in final toate au 2,570 mH .

Daca vreau sa fac bobina cu o sarma mai groasa in final ( respectand valorile tabelului ) tot 2,570 mH va avea , dar cu o rezistenta mai mare a numarului de vati si un nr de ohmi mai mici .

Link spre comentariu

Ba se ia, dar in cazuri extreme, la filtrele pro facute cu economie.

@ Paul - ti-am scris deja regula, Rdc bobina </= 1/10 Rdc dif (Rdc dif se noteaza in general Re in pdf-uri)

Poate fi si mult mai mic, dar aici nu este cazul.

Link spre comentariu

La recomdarea unui prieten , mi-a sugerat ca pentru economisirea sarmei de cupru ( care este foarte scumpa ) , sa confectionez filtrele ptr boxe pe miez de ferita .

Din spusele lui intra mult mai mai putina sarma decat la bobinele fara miez .Din spusele lui cam 1/4 din cantitatea pe care o consumi la bobinele fara miez .

Ce parere aveti ?


Cam asa arata carcasa si miezul .

post-241084-0-77766200-1491566450_thumb.jpg

post-241084-0-92218000-1491566465_thumb.jpg

Link spre comentariu

Iti trebuie intrefier serios si chiar si asa poate sa se satureze la un nivel prea mic.

Iar la filtrul pt bas se foloseste miez din tole de fier nu din ferita.

Link spre comentariu

Ferita se poate folosi doar la a doua bobina de medii si cea de ianlte, dar nu prea are sens pt ca acolo oricum valorile sunt mici iar sarma relatic subtire.

La bas si prima bobina de medii - numai tole.

Totusi nu te chinui prea mult caci schema pe care vrei neaparat sa o folosesti "sa respect in tocmai schema din prima pagina" oricum este gresita - incalecarea raspunsurilor este foarte mare.

Link spre comentariu

Este gresita ?

Si eu care credeam ca este testata si eficace . Atunci Care sunt celebrele filtre laudate publicate in tehnium ?

Multi au spus ca dupa inlocuirea filtrului original , cu cel din tehnium au iesit niste boxe relativ mai bune :

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări