Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Modificare sau imbunatatire lanterna Roklight


Marius84

Postări Recomandate

Va salut!

 

Am in dotare la serviciu o lanterna Roklight, care are in componenta un acumulator de 12v/7,1Ah si doua becuri, unul de 12v/100w si altul de 12v/30w. Ma intereseaza, fiindca am omorat deja doi acumulatori, cum se poate face ca la atingerea unui prag stabilit de tensiune a acumulatorului sa intrerupa alimentarea becurilor, pentru protejarea acumulatorului. Eventual cu un buton de urgenta prin folosirea caruia imi asum descarcarea excesiva a acestuia (pentru situatii extreme).

 

In alta ordine de idei, fiindca aceasta lanterna sta permanent intr-un autoturism Dacia Logan, pot modifica in vreun mod lanterna incat sa o tin mereu la incarcat in masina, dar atunci cand motorul nu merge si alternatorul nu incarca sa se decupleze de la instalatia electrica a masinii? Cerinta neaparata aici este ca atata timp cat este la incarcat sa nu se poata aprinde becurile, este pericol de incendiu. Acesti acumulatori, daca sunt mereu la incarcat, sunt in pericol sa explodeze, etc...? Alimentatorul original este de 14,6v/300ma, un traf obisnuit, deci cred ca s-ar putea incarca si la instalatia masinii. Aici ma gandesc la folosirea unui releu cu bobina alimentata din pozitia accesorii sau contact motor, ca sa ma asigur ca acumulatorul nu se descarca daca ramane conectat la alimentare. Desi s-ar putea sa nu il lase modulul de incarcare, nu am verificat inca.

 

Si inca ceva. Cum as putea sa protejez mufa de incarcare? Aceasta este destul de slaba si nu tine bine la curentul cerut de becul de 100w, iar in timp se topeste si trebuie inlocuita. Sa dublez aceste contacte cu relee? Ma gandeam sa folosesc doua relee comandate de pornirea oricaruia din cele doua becuri. 

 

Stiu ca in prezent sunt solutii mult mai eficiente energetic decat becurile cu filament, dar aceasta este dotarea pentru moment.

post-187293-0-54852500-1467578934_thumb.jpg

Expunere lanterna.pdf

Editat de Marius84
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Marius84

    7

  • gica70

    3

  • validae

    2

  • QQme

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Ai putea sa schimbi becurile de 100w cu leduri (cob) de proiector de 10 sau 30w. Reduci consumul, cresti durata de viață a bateriei, cresti durata de funcționare. Poti pune un voltmetru electronic direct pe baterie. Când ajungi la 11,5 v cu ea aprinsă deja poți considera bateria descărcată. Mufa de încărcare trebuie să suporte 350 mA, dacă alimentezi din exterior si in ea nu ai baterie, trage un curent foarte mare. Poti pune 2 mufe în paralel atât la lanterna cât și la circuitul exterior de alimentare, curentul prin fiecare mufa se împarte. Ca să o încarci de la mașină, iei direct din alternator, mai pui o dioda pe drum. Nu stiu la bricheta auto în ce condiții ai tensiune si cata, verifica.

Link spre comentariu

Puteti sa imi dati un link pentru bec halogen? Cu led nu cred ca mai focalizeaza cum trebuie.

Editat de Marius84
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Aici trebuie amintit de regimuri, adica de regim de incarcare si regim de descarcare a unui acumulator cu Pb. La proiectare s-a tinut cont ca sursa sa se incarce de la un prag (10,5V) pana la un alt prag (14,5V). Daca se pune acumulatorul lanternei in tampon cu acumulatorul automobilului atunci regimul de incarcare s-a schimbat; in acest caz trebuie o tensiune de 13,5V necesara pe timpul cat motorul functioneaza. Rezolvarea e simpla, se inseriaza 2 diode cu Si de 1A, de ex din seria F (F107).

Despre regimul de descarcare cred ca ai aflat de unu' singur atunci cand "am omorat deja doi acumulatori"!

Link spre comentariu

1 Această lanternă are deja bec cu halogen, nu-i mai recomandați schimbarea becului....

2 Schimbarea cu un led de putere sau COB este inutilă, reflectorul lanternei a fost calculat pentru un bec cu unghi larg de dispersie a luminii.Veți obține doar o lampă de citit cu lumină difuză

3 Aceste lanterne sunt destinate doar folosirii de scurtă durată (urgențe, pază și supraveghere) iar utilizarea îndelungată nu e suportată prea bine de acumulatori.

Circuite de protecție la descărcare excesivă: https://www.google.ro/search?q=lead+acid+battery+discharge+protection+circuit&client=opera&hs=6MU&biw=1366&bih=658&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjH9rL73fPNAhUDJMAKHQ_YCL8Q7AkILw

Printre cele mai simplu de realizat este acesta: http://danyk.cz/p_ochr_en.html

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Am ales schema cu LM723, de aici, dar nu știu ce valoare ar trebui sa aibă semireglabilul....

Am făcut și un mic cablaj, ca sa nu stea aiurea piesele prin lanternă, urmează sa îl realizez și practic, dar timpul mă omoară.

post-187293-0-73850300-1469571331_thumb.gif

post-187293-0-37843100-1469571380_thumb.jpg

Editat de Marius84
Link spre comentariu

Am încercat cu un semireglabil de 1k, tensiunea la care se aprinde ledul poate fi reglata intre 12 v si ceva pana la 10,3v. Am reglat-o pe o sursa reglabila la 10,8v. Efectiv se reglează sursa la tensiunea la care vrei sa se aprindă ledul, după care se învârte ușor de semireglabil pana se aprinde ledul. Este prea mică tensiunea pe care am stabilit-o eu?putin? O sa încerc și cu un semireglabil de 500 de ohmi, să văd cum iese.

Modulul consuma cam 3mA cu ledul stins, iar cu el aprins cam 10 mA. Este prea mult pentru o baterie de 7,2Ah?

Aprinderea ledului la atingerea pragului minim de tensiune este ferma, nu treptata. Am pus o rezistenta de 1k în locul celei de 680r, eu am avut ceva probleme cu ledurile alimentate din 12 v cu rezistente mai mici de 1k. Poate au fost slabe calitativ, cine știe.

As vrea sa folosesc un buzer activ de 5 v în locul ledului, bănuiesc ca se poate sa-i asigur cei 5v recalculând rezistenta, nu?

Atașez foto și cablajul, poate mai are cineva nevoie. Pentru cablaj, trebuie ștearsă extensia.pdf...

LOW BATTERY.LAY.pdf

post-187293-0-44611400-1469657356_thumb.jpg

Editat de Marius84
Link spre comentariu

Cred ca valoarea de 10,8V este buna.Deasemenea cei 3 mA consumati in stare de veghe este rezonabil.Daca acel buzer ar avea un consum constant ar merge o rezistenta inseriata; daca nu, si asta e recomandarea mea, pune un stabilizator de 5V.(de ex 7805). Bineinteles ca va creste consumul. 

Vad ca pana aici te-ai descurcat, felicitari si succes pe mai departe!

Link spre comentariu

Multumesc! Pana la urma am inlocuit semireglabilul cu unul de 500 de ohmi, dar nu s-a modificat mare lucru, parca s-a mai diminuat plaja de reglaj. Oricum, am putut regla tensiunea la 10,8, functioneaza ok, asa ca nu am mai facut decat sa pun montajul in lanterna, careia i-am aplicat o gaura de 3 mm unde am infipt ledul. 

Am incercat buzzerul pe o sursa de 5v, dar e cam nemâncat, ia peste 20 de mA. Tot stau sa ma gandesc, ca lanterna o tin in portbagaj, cred ca tot mai ok era cu buzzer, ca in veghe tot 3mA avea consumul. Pana una-alta, deocamdata ramane asa... O sa refac cablajul pentru buzzer+78l05 si o sa-l postez si pe acela, dar cand va mai fi vreme.

Editat de Marius84
Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări