xubi Postat Iunie 1, 2016 Partajează Postat Iunie 1, 2016 As avea nevoie de sfaturi privind renovarea acestui receptor. Ce sa fac si mai ales ce sa nu fac.Orice sfat este bine primit, nu am lucrat de mult electronice.Evident ca sfatul unora care deja s-au lovit de bubele lui RX-2001 este nepretuitA venit cu niste condensatori axiali de IPRS lacrimosi pe filtrul EMI de pe traf, siguranta dusa si sursa defecta. Astea au fost la prima vedere, dupa ce l-am deschis.In sursa(placa10)R1 si R16 verzi(2w de IPRS), dati la 100ohmi in schema, au 120 respectiv 100 de ohmi. Ultimul, R16 este parlit zdravan respectiv are o banda de 1 cm pe mijloc neagra. Posibil sa-si fi schimbat valoarea datorita caldurii?. Intrebarea este daca are sens sa caut ceva rezistori de putere mai mare sa-i schimb.In schema, R9 are 47ohmi/2w , pe placa am gasit R9 de 10ohmi/2w care dupa distantorii ceramici, lipituri si distanta intre terminale, pare sa fie cel montat original. Ma intreb daca are rost sa-l schimb, de vreme ce merge asa. Ce-i drept inca nu am masurat curentii pe cele 4 stabilizatoare diferite, neavand nici o referinta. Am gasit in sursa, un rezistor intrerupt(R10) l-am schimbat si jucaria a prins viata. Merge de vreo ora.Deocamdata merg toate ledurile inclusiv cele de comutare game si de la rotactorul US. merge si "S-metrul" UKW, M , L. pe scurte aud radioamatori in 40m si 20m in rest nu am testat, astept seara.Am dat cu un contact cleaner(R-11 de la Due-CI electronic, Vitacom) axele potentiometrelor, si dupa doua zile se rotesc toate. Poate ar trebui si ceva ulei?Potentiometrul de volum desi isi face treaba, fasaie impardonabil pe o portiune. Am vreo sansa sa gasesc liniar de 100K cu priza aceea prevazuta in schema? (R66) pe placa de audio?Nu stiu cum sa dau cu spray de contact, comutatoarele de gama. Singura cale o am prin spatele comutatorului dar ma gandesc ca va fi un flux generos si necontrolat de spray in comutator. Cum ati procedat ?A desfacut cineva toate placile? Este nevoie? ma sperie putin faptul ca legaturile intre placi sunt facute cu un fir destul de rigid(cele cositorite, nu cele din conectori. Ar fi nevoie de un acces mai bun la Placa 6 si rotactor.As vrea sa desfac rotacorul pentru a da cu spray pe contacte, preventiv. Deocamdata rotactorul functioneazaMa gandesc daca il pastrez, sa trag in benzi de radioamatori cateva game. Stiu ca s-a mai facut, nu stiu insa ce probleme ati intiampinat "in the process" Va multumesc. Link spre comentariu
Sorin2015 Postat Iunie 1, 2016 Partajează Postat Iunie 1, 2016 (editat) Ma refer la prima mentiune, despre condensatorii "lacrimosi". Au carcasa din aluminiu, capace din textolit dublate la exterior de garnituri de cauciuc. In timp, aceste garnituri se descompun, devin un fel de prenadez partial uscat. In interior este un sul de volum mult mai mic decat arata cilindrul. Dielectricul este hartie uleiata (simbolul H pe schema). Sunt de proasta calitate.Intre timp, tehnologia a evoluat si actual se folosesc in aceste filtre de retea condensatorii de siguranta clasele X si Y, pentru tensiuni alternative de 250 V, testati timp de un minut la tensiuni alternative de 4000...8000 volti.Tipul Y nu intereseaza aici (se monteaza intre faza si sasiu, sau intre nul si sasiu). Trebuie folositi condensatori clasa X (X1, X2, etc.), deoarece acestia sunt proiectati pentru a fi legati intre cei doi conductori ai cablului de alimentare (faza, nul).Sunt de doua tipuri: cu hartie/film metalizat sau ceramici. Pe corpul lor trebuie sa se regaseasca simbolul X si mentiunea 250V AC. Editat Iunie 1, 2016 de Sorin2015 Link spre comentariu
xubi Postat Iunie 1, 2016 Autor Partajează Postat Iunie 1, 2016 (editat) Multumesc Sorin, pt info. Cunosteam respectivii condensatori, in '80 facusem o lucrare de diploma cu componentele IPRS de atunci, pentru Bacalaureat Electrolitul o fi inmuind garniturile. Ciudat este ca altii din aceeasi specie inca rezista dar... sunt pe lista deja. O sa folosesc informatiile cu certitudine. Am nevoie sa-mi mai fac niste filtre de retea pentru alte jucarele.Am folosit in filtrul EMI doi conzi Nitsuko de cc la 650V, pe care-i aveam, sa pot testa mai departeFiind inca in procesul de renovare/evaluare, nu m-am grabit sa cumpar componente noi. Astept sa vad ce o sa mai am nevoie. Editat Iunie 1, 2016 de xubi Link spre comentariu
xubi Postat Iunie 15, 2016 Autor Partajează Postat Iunie 15, 2016 Desi am citit ca potentiometrele vechi ale acestui receptor, cu carcasa de zamac nu se pot renova cu succes, m-am decis sa risc cu potentiometrul de volum ( R66)L-am desfacut bucati, fara probleme. Siguranta de pe ax mi-a dat emotii dar nu s-a rupt desi pare facuta din fier nu din otel. Vaselina era uscata asa ca am spalat totul cu acetona folosind si betisoare cu vata pt urechiAxul si lagarul din carcasa le-am uns stergand excesul cu vaselina de rulmenti (o aveam pe acasa)Cursorul si pista le-am curatat, apoi le-am dat cu spray de curatat contacte(am lasat sa se evaporeze, fara sa mai sterg )La remontare, siguranta de pe ax s-a inchis fara sa se rupa cum credeamLimbile de fier care tin toate elementele prinse de carcasa, s-au lasat indoite din nouMunca a meritat, potetiometrul functioneaza excelent, fara intreruperi, fara zgomotele dinainte de renovare. Nu am inteles unde au intampinat probleme cei care spuneau ca aceste potentiometre se sparg in mana daca le desfaci.Cum vreau sa desfac toate potentiometrele, s-ar putea sa aflu Pe placa 10(alimentare) , am masurat temperatura pe rezistentele R16(2W) si R1(2W) si am respectiv 129C si 65C ? Link spre comentariu
doru3160 Postat Iunie 15, 2016 Partajează Postat Iunie 15, 2016 Nu am inteles unde au intampinat probleme cei care spuneau ca aceste potentiometre se sparg in mana daca le desfaci. Toate au un inceput...acum ai avut noroc.Sa te vad cand dai de asa ceva ce mai spui. Link spre comentariu
xubi Postat Iunie 15, 2016 Autor Partajează Postat Iunie 15, 2016 Da Doru, arata cumplit Nu-mi puteam imagina asa ceva fara poza, multumesc. Ma indoiesc ca a putut ajunge asa intr-un spatiu de depozitare uscat . Cum spuneai, deocamdata am avut noroc, celelalte poturi arata la fel pe din afara. Link spre comentariu
doru3160 Postat Iunie 15, 2016 Partajează Postat Iunie 15, 2016 Eu am avut potentiometre "umflate" noi,nefolosite,si au stat in conditii optime...posibil si umezeala sa fie un factor agravant,insa materialul prost cred ca e cel mai important.Daca nu au inca deformari mecanice vizibile,se mai pot reconditiona.La unele nu se mai poate misca piulita,iar daca se forteaza se rupe partea filetata,chiar daca nu sunt crapaturi vizibile.Asta e,nu s-au gandit cei care au stabilit retetele aliajului asa departe in timp. Link spre comentariu
flomar60 Postat Iunie 15, 2016 Partajează Postat Iunie 15, 2016 Dar sa vezi cand arata bine, desfaci frumos sectiunile, si raman axul si capacul cu filetul de fixare...le cureti frumos , axul actioneaza, montezi totul la loc si...la fixare, dupa ce ai filetat piulita de fixare cateva filete...se sparge zona cu filet de pe capac!!!....garantez ca enciclopedia injuraturilor se imbogateste cu cateva expresii foarte colorate! Link spre comentariu
zal Postat Iunie 16, 2016 Partajează Postat Iunie 16, 2016 Recomand să ţineţi mereu aproape un ciocan serios ptr momentele grele. Link spre comentariu
xubi Postat Ianuarie 2, 2017 Autor Partajează Postat Ianuarie 2, 2017 (editat) Cred ca o sa inlocuiesc aparatul cu un Akai vechi ce-l am pe aici, si o sa folosesc ciocanul cel greu de 20kg pentru a asigura un drum fara intoarcere RX-ului 2001 :)Ce restaurare este aia in care inlocuiesc piesele originale cu unele de alta provenienta, si inca toate, si cu strigaturi? doar nu restaurez doar plasticul si fierul din carcasaDaca pui intr-o Dacia un motor nou de VW, unde mai este farmecul? Apropos semiconductori romanesti, inca merg dar cum spunea cineva, probleme mai apar; Dupa niste luni de folosire, tunerul de UKW nu mai vrea stereo, si se aude distorsionat. Nu prea sunt dispus sa fac bucati aparatul ca sa scot tunerul. Imi scapa vreun truc? Editat Martie 6, 2018 de xubi Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Ianuarie 2, 2017 Partajează Postat Ianuarie 2, 2017 Stiu ca sunt mulți nostalgici ,aparatul a fost o realizare tehnica doar pe hirtie ,adica ca schema ,nu am intilnit nici un asemenea aparat care sa functioneze corect ,poate doar cel prezentat impuscatului,materialele cu care a fost construit sunt jalnice ,ca toate materialele folosite in electronica de larg consum - ceaușistă.Pentru satisfactie maxima ,ar fi bine sa-l arunci de pe terasa unui bloc ,cu barosul este prea simplu,iti dai seama ce senzatie vizuala ai atunci ia contact cu solul ?? Link spre comentariu
doru3160 Postat Ianuarie 2, 2017 Partajează Postat Ianuarie 2, 2017 Daca pui intr-o Dacia un motor nou de VW, unde mai este farmecul? Poti sa pui intr-un motor de dacie un set de volvo de 1400,si atunci o sa ai un motor de dacie bun,nu schimbi motorul(de exemplu). Nu te pune nimeni sa schimbi tunerul,ci doar componente care din cauza calitatii indoielnice pun in dificultate bunul mers al aparatului(binenteles,trebuiesc gasite aceste componente pe placile aparatului),sau poti sa-l vinzi cuiva care vrea si mai ales poate sa-l puna pe linia de plutire. Eu am un asemenea exemplar si cu mici exceptii,are cam toate piesele originale,si chiar daca nu multi cred...functioneaza. Link spre comentariu
feri.visky Postat Ianuarie 2, 2017 Partajează Postat Ianuarie 2, 2017 De ce sunteţi răi... şi începeţi anul cu "sfaturi" bune... Foarte multă lume se lăuda cu acest receptor ca fiind hi-tech ;) . Am şi eu unul, sper că odată şi odată să-l pornesc. Ceea ce este impresionant la acest aparat este... greutatea. Există şi o versiune maritimă? Dacă doru3160 ar fi de acord l-aş prezenta pentru posteritate în revista Pro Radio Antic de primăvară... Măi vio, să-ţi placă ţie... senzaţia vizuală... ? şi tu doru, ne iei cu setul de Volvo la Dacie? Link spre comentariu
doru3160 Postat Ianuarie 2, 2017 Partajează Postat Ianuarie 2, 2017 Am avut asa ceva(set de volvo de 1400cmc),am vandut masina si motorul inca era fara consum de ulei.Cu seturile romanesti,mergeam max 60k km.Si nu prelucrarea era proasta,ci materialul(puteti intreba un mecanic auto de la ce model de volvo era acel set care mergea si pe blocul de dacia,pt ca eu n-am retinut cand mi-a fost recomandat sa-l cumpar...era mai mult decat dublu la pret fata de unul de Colibasi sau PREMS-Brasov,dar isi merita banii). Asa si cu componentele.Daca in acea vreme fabricam condensatori la numar,cand gasesc un aparat in suferinta,inlocuiesc condensatorii cu probleme(niciodata la gramada) si aduc aparatul in stare de functionare.Stiu ca peste o perioada e posibil sa cedeze altii.E placerea mea sa depanez si sa aduc aparate in starea de functionare.Nu repar pt a vinde acel aparat,il repar pt mine cum vreau si de cate ori este nevoie,o fac din pasiune,nu comercial. Link spre comentariu
hpavictor Postat Ianuarie 2, 2017 Partajează Postat Ianuarie 2, 2017 Problema este la corpul potentiometrului de acord FM , este turnat din zamac . Daca vaselina se intareste , potentiometrul se blocheaza si corpul acestuia se va sparge . Se poate remedia prin construirea unui nou corp , din plastic , folosind o imprimanta 3D . Oare cati useri au acces la asemenea tehnologii ? Primul sfat : inlocuiti vaselina din potentiometrii si condesatoarele cu hartie din filtru de retea . Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum