Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pompa brushless - depanare


Vizitator

Postări Recomandate

Pompa de apa (recirculare) auto.

Defect: a incetat sa mai functioneze.

Tip: brushless

Tensiune: 12V

 

 

 

 

Pompa nu are prea multe suruburi pentru acces la partea electronica, de fapt nu are nici unul. Este turnat in interior o spuma de densitate mare, foarte dura (aproximativ piatra ponce de baie), care totusi devine relativ maleabila la temperatura de 135ºC. Prin fierbere si mult chin am reusit sa obtin asta:

 

 

 

 

Din pacate au disparut cateva piese de pe placa.

 

 

 

 

Pentru cine e interesat am pus o archiva cu poze mai mari aici.

 

Ma intreb ce sanse am sa-mi dau seama ce valori aveau rezistentele sau condensatorii aia. Lipsesc 3 piese practic, plus ca are un defect si nu prea vad ce sa caut.

Feturile sunt BTS117, tranzistorii in general npn, un senzor hall, si un NTC. Cam totul pare ok..nu stiu de unde sa apuc si daca mai am vreo sansa sa o reanimez.

Am indraznit sa vin cu intrebarea asta din doua motive. Unul pentru ca m-am chinuit mult sa o desfac, si al doilea...ca nu pare ceva foarte complicat dar totusi..

 

Orice idee e bine venita. Multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 8
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • manolo

    1

  • validae

    1

  • GEO 53 BN

    1

  • dan cod

    1

Zile populare

Top autori în acest subiect

Verifică  tranzistorii de putere, scoate-i de pe placă sau ridică cel puţin doi pini pentru testare. Poţi să-i testezi funcţional cu o simplă lampă de control formată dintr-o baterie de telefon şi un bec de lanternă sau un led în paralel cu o rezistenţă de 10 Ohmi. Pui minusul lămpii pe pinul sursă şi plusul pe drenă (pentru tranzistori tip canal N).Dacă lampa se aprinde tranzistorul e străpuns. Ţinând minusul pe sursă, pui scurt timp plusul lămpii pe pinul poartă, iar imediat îl pui la loc pe drenă. Lampa trebuie să lumineze continuu, sau măcar să se aprindă şi să se stingă după o secundă.Asta fiindcă unele mosfeturi rămân ,,deschise,, din cauza porţii ce rămâne polarizată electrostatic şi în lipsa semnalului de comandă. Se ating pinii poartă şi sursă cu degetul şi tranzistorul se ba bloca, lampa se va stinge. La tranzistorii canal P, procedeul este invers ca polaritate, deci plusul e comun în pinul sursă la testări. 

Dacă tranzistorii de putere sunt buni, caută să testezi NTC-ul şi rezistorii de valori mici (zeci, sute de Ohmi) fiindcă aceştia se pot întrerupe mai frecvent. Măsoară restul tranzistorilor de mică putere. Verifică dacă la rotirea cu mâna a rotorului senzorul Hall scoate ceva semnal pe ieşire. 

Link spre comentariu

Mie mi se pare ca doar una lipseste cea de langa tranzistorul smd.Si cred ca acolo e Baza lui deci nu-i asa greu de anticipat.Sper sa nu gresesc

Link spre comentariu

Montajul nu ar fi complicat...dar necesita timp de depanare. In primul rand ar trebui sa-i scoti schema..sa-ti dai seama cum lucreaza ca sa stii ce piese lipsesc si valoarea lor....macar cu aproximatie. Acolo dupa cum am vazut ar cam fi doua circuite identice pentru doua bobine...pozele nu sunt foarte clare si lumina blitz-ului a influentat o parte din poza. Bobinele le-ai verificat, cred ca nu sunt intrerupte....? 

Dar cum am spus asta necesita timp si sincer nu cred ca merita bataia de cap...banuiesc ca o pompa ca asta nu este tare scumpa. Si sa presupunem ca ai reusi sa o repari....esti sigur ca la final ai s-o mai etansezi perfect incat sa nu intre apa la componente? Eu unul nu as mai avea incredere in ea...se vede ca este cam coapta... si-a trait viata.

Editat de mac01
Link spre comentariu

deci sigur, sigur lipsesc. le-am smuls mecanic, doar ca nu am stiut pana la sfarsit. a fost prea dificila ...spuma aia

pad-urile deja arata altfel pentru ca le-am pregatit cu statia.

dar lipsesc garantat.

 

etanseitatea nu e afectata. spuma aia are rolul probabil pentru condens, dar nu sta in apa.

fet-urile sunt functionale. bobinele la fel. senzorul hall inca mi se pare o ciudatenie acolo. pe intrare am vreo 9V, nici o reactie pe multimetru cand invart (lent) magnetul (rotor). Am dat senzorul jos, i-am pus rezistenta de 10K intre input-output, si functioneaza, ca senzor.

l-am pus la loc. NTC-ul are vreo 50R undeva la vreo 21ºC si inca nu inteleg ce rol are. supra incalzire...probabil.

o ciudatenie..este ca desi BTS117 conduc bobina, tot minusul e trecut prin FET-ul ala mai mic.

 

e un vis urat, mai ales ca smd-urile nu prea scrie nimic pe ele..sau cel putin nu se mai vede..

 

despre calitatea pozelor. nu sunt facute cu blitul, dar o sa refac la lumina zilei. o sa fac un update la archiva curand. o sa incerc si diagrama, pentru ca schema nu vad cum, atat timp cat habar nu am ce piesa se ascunde in capsulele alea de tip tranzistor. sau care le-o fi baza, emitor...

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am incercat sa fac un fel de diagrama, pe culori, direct pe PCB.

 

 

Versiune mai mare aici.

 

totusi, partea ciudata ca nu am gasit nici un tranzistor busit, sau vreo rezistenta intrerupta. nici cablaj intrerupt...

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

s-a reparat: de sus in jos: 22K, 100k, 50K

defectul propriu zis habar n-am. probabil de la caldura s-a dezlipit vreun SMD. poate chiar unul din cele disparute.

 

multumesc pentru idei.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări