Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

desktop CNC - pcb-uri si carcase - pCarve 2.0


klayus

Postări Recomandate

Acestia sant rulmentii din axul meu: Posted Image

688, POWERSLIDE, ABEC7 scrie pe ei.

 

Am pus si un fisier .DWG cu cote axe, fulii.

spindle.rar

 

Cureaua e un "oring" de cauciuc cu 41mm fi exterior si grosime 2.33mm.

Fulia axului are un canal pentru curea dar aceasta nu era asezata pe canal.

Dupa cum vedeti fuliile nu sant egale iar turatia pe ax era mai mica decat cea a motorului.

 

Cotele de la carcasa rulmentilor se stie, 70X24 pe plus 0.2 :)

 

Intre timp am dus "de test" doi rulmenti recuperati dintr-un aspirator la strungarul meu sa vad daca e capabil sa faca o carcasa pentru ei. Rulmentii par buni, sa vedem ce o iesi.

In plus dupa masa o sa merg sa iau rulmentii noi si cu acestia mai vedem.

Link spre comentariu

Lucrurile au decurs pe repede inainte azi, am pus varianta 2 a montajului "tampon" intre arduino si senzor, tot da eroare dar extrem de rar, o data intr-o ora de functionare continua....

 

Strungarul mi-a facut noua carcasa de proba pentru rulmentii din aspirator 22X8, carcasa din otel, a iesit bine insa rulmentii se incing rau de tot, am fost nevoit sa stau cu un ventilator in permanenta pe carcasa, efectiv se incalzeau mai tare decat motorul, asta comparativ cu ceilalti cei vechi care cu toate ca m-au lasat nu se incalzeau de loc. In concluzie se poate si cu carcasa din otel insa rulmentii nu tin. Dupa o ora de functionare trebuie sa-i schimb.

 

Au venit si rulmentii comandati, bineanteles ca erau mai mari, 24 diametru exterior fata de 16. I-am refuzat.

 

 

Intre rulmenti cu interiorul de 8mm si exteriorul de 16, 20, 22 si 24 pe care i-ati folosi sau care ar functiona mai bine in spindle?

 

 

L.E Am pus un filmulet aici: http://hotupload.eu/2ASk

eu cred ca i-mi vibreaza si tot ansamblul motor brosa nefiind echilbrate.

 

 

Am verificat/masurat si turatia motorului, maxim 20 000 ture si corespund cu cele setate in gcode.

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Ma intreb daca l-ai informat pe strungar ce faci tu cu carcasa... ???

adica el a stiut ca o pui pe rulmenti un ax care va merge la 20.000 rpm ... ???

ca e diferit sa faci o carcasa pentru turatii joase fata de ozn-ul asta....

..................

se poate face acea carcasa din orice material, daca vrei si din alama, titan, otel, fonta... fibra de carbon... si alte materiale, doar sa fie centrati corect rulmentii....

..................

de data asta ai pus saiba aia elastica de reglaj.... ??? sau tot asa ca rotorul de aspirator se invarte... ???

...................

mai exista o solutie, in partea de jos sa fie 2, sau 3 rulmenti pachet... astfel se reduce sarcina pe rulmenti... si sus pot sa fie tot 2...mai ales in cazul asta cu rumenti miniatura...

..........................

ce sa fie echilibrat la brosa??? ai un manson de fier static.... ar trebui sa ai 2 rulmenti coliniari...

axul e necesar sa fie centrat si fulia.... dar la ax nu cred ca e defect..

..........................

acum daca la tine ai 7,95 la ax ceva e in dezordine... de la 8,00 cat a fost pana la 7,95 e cale lunga....

de ce iti zic, eu m-am chinuit destul de bine pe strung sa frec cu smirghel fin axul meu ca sa scada de la 10,00 la 9,99

..........................

P.S. e posibil sa fie rulmentii prosti, din cate imi amintesc la aspiratoare se cam incing rulmentii de la colector... posibil sa nu corespunda la turatia aspiratorului... de aceea se scrie sa folosesti 10-15 min aspiratorul cu pauza.....

sau poate i-a prest si s-au strans, cum m-a atentionat colegul ca se poate intampla la carcasa realizata de mine.... e bine sa verifici...

Link spre comentariu

Cota prea mica pe exterior la rulmenti, de aia se incinge, exact cum am atentionat si la Andrei desi acolo e posibil ca marginea subtire in carne de aluminiu sa nu aiba chiar destula forta sa stranga rulmentul, daca era din fier la 0.1mm mai mic, il spargea direct.

 

Legat de rulmenti, vrei rulmentii cu cea mai mare cota exterioara posibila, eu chiar as merge mai departe de 24 catre 28 unde apar alte cote de rulmenti interesante si incep sa apara rulmentii angulari (nu ca ai vrea asa ceva acum, dar nu se stie). Deja la 32 ai dubli angulari oscilanti care se si aliniaza singuri, niste rulmenti cu adevarat solizi, deja se centreaza perfect intre ei chiar daca nu ai paralelism ideal intre rulmenti si poti sa fortezi in ei cat vrei, nu o sa se uzeze niciodata.

Ambii sunt angulari (conici - se centreaza cand ii strangi)

Posted Image

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

E mult de discutat pe aceasta tema si nu poate fi cuprinsa in cateva cuvinte dar totusi cineva dintre voi puteti sa faceti aceasta brosa ca sa nu mai am probleme? am mai intrebat de cateva ori dar nu sa oferit nimeni....., altfel ce pot face decat sa "experimentez"?

 

Problema sau una din probleme ar fi greutatea si parca as ramane tot la ax de 8mm, chiar si cu unul nou, cel pe care-l am odata demontat l-am incercat cu mai multi rulmenti si toti joaca, imperceptibil dar joaca, nici unul nu a intrat fest/ferm.

In aceasta idee trebuiesc rulmenti, il las la latitudinea voastra ca si dimensiune exterioara, dar nu prea mari iarasi din cauza greutatii. Poate sa fie si patru pe ax dar sa ma tina "mult". Chiar daca asta inseamna modificarea suportului ansamblului motor/brosa, ma rog de Ionut si poate o putem rezolva.....

 

In cea ce privesc vibratiile, stiu precis cum o fulie de 8-10mm (nu mai stiu precis) prost facuta genera vibratii "imense" in masinaria mea, fulia era de aluminu si era nesemnificativa dar la turatiile astea totul e posibil, asta cand se chinuia Klayus sa gaseasca si el un strungar meserias deci e de luat in seama totusi si aceasta problema.

 

 

Asa ca dam la o parte "incercarile" mele si spuneti-mi daca ma puteti ajuta sau nu, nu e suparare daca nu, dar "trebuie" sa stiu.

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/single-row-deep-groove-ball-bearings/single-row/index.html?designation=608-2Z

..............

apropo, are dreptate si colegul, cum i-ai bagat???

sau i-a bagat strungarul... ???

....................

ca daca i-a bagat strungarul... standard se bate in ei cu o alama... si asa il faci praf din montaj... trebuie batut doar pe camasa exterioara, iar cand lovesti cu ciocanul standard dai de fapt in inelul interior....

..........................

acei rulmenti oscilanti nu merg foarte ok pretensionati... o sa uzeze doar pe o pereche de bile si se duc repede....

..............................

exista deep grove doubel row - astia sunt un fel de rulmenti pachet unul peste altul si rezista la forte axiale... se poate obtine ceva asemanator cu pachete de rulmenti, doar ca trebuie distantiere la fix ca sa fie aceeasi tensiune in ambii rulmenti.. e mai delicat, dar posibil....

.........................

P.S.

cine are nevoie de loc unde sa puna poze ca sa vedem si noi, isi face un cont de e-mail la google, apoi in drive google are 16 G spatiu sa isi puna albumele sortate si apoi le poti sharui.... contul de google iti ofera si acces la you-tube si iti postezi si filmele sotrate... si de acolo ne dai share aici pe forum, adica ne pui acel link....

De ce iti zic....

Nu am inteles mai nimic din cateva secunde filmate acolo, pune camera fixa pe o cutie si da drumul la masina aia 5-10 minute, apoi incarci pe youtube....

Doar asa poate cineva sa isi dea cu parerea....

.......................................................................................................

Scrisesem deja, aici incepe mesajul 2 in urma postarii tale..

....................................................................................................

Tubul de aluminiu ti-l dau eu, ca e pe cota de 8 mm, ai vazut, fi 30 ext si 70mm lung ( eu am de 10 mm axul si o sa pun mai mari 6200 )

fuliile ti le fac eu din alama, banui ca sunt cele din desenul atasat de tine, sa imi spui / desenezi

ce nu vad in desen e canalul de curea la fulia mare...

mai am nevoie sa zici cat e cota deasupra fuliei de la brosa

...................

o sa fac si reglajul la rulmenti cu filet si piulita de alama.

................................

P.S. ... desene poti face de mana cu cote si la final poti sa pui si piesa pe foaie, te duci la fereastra sa ai lumina buna, sau aprinzi toate luminile din camera si pozezi cu telefonul... e mult mai sugestiv, uite cam asa...

post-175162-0-13253600-1482220779_thumb.jpg

Editat de andreigradu
Link spre comentariu

..........................

P.S. e posibil sa fie rulmentii prosti, din cate imi amintesc la aspiratoare se cam incing rulmentii de la colector... posibil sa nu corespunda la turatia aspiratorului... de aceea se scrie sa folosesti 10-15 min aspiratorul cu pauza.....

sau poate i-a prest si s-au strans, cum m-a atentionat colegul ca se poate intampla la carcasa realizata de mine.... e bine sa verifici...

Glumet, rulmentii de aspirator sunt OK, problema e la motor. Daca ar fi rulmentii prosti ce te faci cu aspiratoarele industriale. Am rulmenti de aspirator noi din 1976, facuti in RDG, sunt de vis, Ii tin la "vaselina" pentru ocazii deosebite. :rade:

Link spre comentariu

Dan, nu stiu daca aspiratorul se roteste cu 20 000 de ture :) si in plus sant recuperati, nu sant noi....

 

Andrei, rulmentii au fost introdusi astfel, axul si rulmentii au fost tinuti in frigider, carcasa am incalzit-o cu pistolul de aer cald, am prins axul in menghina in pozitie verticala de "varf" am bagat primul rulment pe ax "cu mana", peste acest rulment am bagat carcasa intrand lejer din cauza dilatatiilor si imediat am bagat al doilea rulment peste ax si in carcasa, si acesta a intrat lejer. Asa cum au intrat eu doar am apasat usor pe ei pina ce sa racit carcasa, dupa racire nu au mai iesit din carcasa....

 

 

Hai sa uitam experimentele mele si vreau sa ne concentram asupra axului "nou", Andrei daca vrei sa mi-l faci vreau sa iei tu alt ax de 8mm, nou, si sa-mi asamblezi tot, cu preload si tot tacamul.

Ce vreau in mod deosebit este cota carcasei, vreau sa ramana asa pentru ca ma ajuta la prins pe masina, sa-mi spui daca e ok.

Vreau un umar in plus pe carcasa, l-am trecut in noul desen, e un umar care ma ajuta la "pozitionarea" carcasei in suport, se va sprijinii/opri de jos in sus in el...

Cu rulmentii de asemenea ii las la latidudinea ta, daca e cazul pune-m doi jos, axiali, radiali, de care spui tu....

 

In continuare pun desenul in CAD pentru ca desenul poate fi modificat oricand de oricine cu noi idei cote etc..., si pu si poza dupa el ca sa fie mai usor de vazut, daca insisti pot desena si de mana dar mie imi convine asa.

 

Daca mai scriu prostii e din cauza timpului scurt si din cauza vitezei, dar in mare idea asta este.

post-175768-0-18141300-1482234172_thumb.jpg

spindle.rar

 

 

 

Apropo, maine i-mi vin si noii rulmenti 16X8, ceilalti au fost refuzati de mine nefiind cota pe care am vrut-o, reamintesc ca vor fi pentru vechea carcasa din aluminiu si cu axul care-l am vad ce se va intampla si cu acestia

 

L.E. uitase-m, canalul pentru curea din fulia axului acum nu este la acea cota dar cureaua asa cum e acum pozitionata cade exact la acea cota din desen. Cureaua acum nu e in canal ci direct pe fulie, asa cade. In acest sens parca as insista sa "rectifici" fulia dupa ce asamblezi tot, prinzi axul intre varfete sii mai iei un "span", ba chiar si fulia as baga-o tot la cald pe ax, am o obsesie pentru eliminarea tuturor vibratiilor..... asta e o doar o parere nu un sfat, ce zici?

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Rulmentii montati se incing din cauza vaselinei din interior , nu neaparat din cauza montajului. Sa va dau un exemplu. In tehnica dentara pe care o practic ,folosim pentru prelucrare motoare cu inductie care ating 50.000 rot/min (le numim piesa de mana sau micromotor). In mod uzual se folosesc in mod constant pe la 30.000 chiar si ore in mod continuu si cu sarcini si vibratii mai mari decat o mașinuța de gravat pcb-uri. De dimensiunea rulmentilor ce sa va spun , sunt minusculi, 6x13x4 . Cu toate astea rezista ani de-a lungul fara sa se incinga la astfel de turatii . De curand rulmentul dinspre freza rămăsese fara vaselina deoarece scotea un sunet ascutit ,,un fel de tiuit , de frecventa ridicata . L-am desfacut , adica dat jos capacele metalice de protectie ,,spalat cu produs petrolier si apoi gresat cu niste vaselina de la un flex ( de turatie , asadar). Surpriza neplacuta a fost sa constat ca se incingea cand urcam peste 18.000 rot/min . Apoi am cautat vaselina pentru turatii ridicate , ea exista ,insa cu banii care ii plateam am preferat ca cumpar un rulment nou . Asasar nu toti rulmentii sint de turatii ridicate (sau mai bine zis lubrifiantul din interior )

Link spre comentariu

Dan, nu stiu daca aspiratorul se roteste cu 20 000 de ture :) si in plus sant recuperati, nu sant noi....

 

Cand am spus ca sunt noi, m-am referit la faptul ca nu au fost folositi niciodata nu au fost montati niciodata, sunt in ambalajul original, si cred ca mai am cca. 25 de bucati. Asta inseamna recuperati pentru tine? :dsgfds

Editat de Dan57
Link spre comentariu

acei rulmenti oscilanti nu merg foarte ok pretensionati... o sa uzeze doar pe o pereche de bile si se duc repede....

 

Nu se duc repede pentru ca sunt mari, bile mari, nici nu simt sarcina frezei de 3.175, ei cred ca se invart in gol cand tu frezezi. Faptul ca au doua randuri de role intr-adevar nu ajuta decat la faptul ca daca se uzeaza vreodata ii intorci si gata, ai rulmenti noi.Avantajul maxim este posibilitatea sa ruleze in lipsa aliniamentului perfect al axului, sa nu uitam ca carcasa aia trebuie prelucrata si dintr-o parte si din alta,nu stiu daca nu exagerez deja, posibil ca aliniamentul sa nu fie chiar o problema, dar rulmentii astia o fac cu siguranta sa nu fie o problema, si totul fiind angulari (rulmentul ideal la spindle). Cu astia sti sigur ca toate bilele calca perfect pe carcasa, cand i-ai strans intre ei, se aliniaza perfect unul pe axul celuilalt.

 

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/self-aligning-ball-bearings/self-aligning-ball-bearings/index.html?designation=1200%20ETN9

"Self aligning bearings allow for misalignment of the shaft and housing."

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Cand am spus ca sunt noi, m-am referit la faptul ca nu au fost folositi niciodata nu au fost montati niciodata, sunt in ambalajul original, si cred ca mai am cca. 25 de bucati. Asta inseamna recuperati pentru tine? :dsgfds

Eu vorbeam de rulmentii mei, acestia nu sant noi......

 

 

Dany_cata e o idee si asta, vad ca se gasesc si la o dimensiune apropiata cu ce am eu: http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/self-aligning-ball-bearings/self-aligning-ball-bearings/index.html?designation=108%20TN9&unit=metricUnit

 

Daca ati sti cat m-am rugat de strungar sa-mi faca o "teava" adica carcasa sa fie strunjita pe toata lungimea la interior pentru cota de rulment si intre rulmenti sa puna un distantier tocmai in idea alinierii, dar am avut cu cine ma intelege?

 

Asa arata acum axul meu dupa experienta cu rulmentii de aspirator:post-175768-0-76454500-1482252126_thumb.jpg

 

primele urme din stanga sant de la rulmentii care au cedat in trecut, nu de la a doua varianta, iar urma din dreapta este de la rulmentii de aspirator, adica asta se intampla cu un ax care nu a fost bagat fest in rulment, as prefera oricand sa se gripeze rulmentul sa se opreasca motorul si nu sa se invarta axul in rulment....

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Daca ati sti cat m-am rugat de strungar sa-mi faca o "teava" adica carcasa sa fie strunjita pe toata lungimea la interior pentru cota de rulment si intre rulmenti sa puna un distantier tocmai in idea alinierii, dar am avut cu cine ma intelege?

 

Scuze pentru offtopic:

Si teava aia din mijloc trebuie fixata cumva altfel ai risca sa se miste tot ansamblul odata, ori mecanic cu surub (inestetic pe exterior), ori facute direct cateva puncte de sudura la capete. Asta este un gen de exemplu pentru care am vrut eu aparat de sudura mig, pentru punctul ala de fixare la tot felul de lucrari fine, sa nu fiu nevoit sa bag loctite mereu.

 

De fapt poti sa aliniezi chiar frumos, se da o gaura mai subtire prin toata piesa (12mm-13mm), se monteaza fix pe un ax de dimensiunea exacta prins in universal si papusa mobila (ax care se stunjeste acolo pe pozitie, fara demontare, deci este perfect aliniat), se lipeste cu superglue, si se ia exteriorul pe toata lungimea, acum sti ca gaura si exteriorul sunt paralele, si poti sa prelucrezi mult mai precis. Mai departe folosesti universal cu 4 bacuri independente si centrezi piesa cu un ax pe mijloc, pe gaura, dar pasul de dinainte trebuie facut altfel piesa o sa fie oblica daca nu sunt paralele interior cu exterior.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

.

Daca ati sti cat m-am rugat de strungar sa-mi faca o "teava" adica carcasa sa fie strunjita pe toata lungimea la interior pentru cota de rulment si intre rulmenti sa puna un distantier tocmai in idea alinierii, dar am avut cu cine ma intelege?

 

 

 

Nu e chiar usor sa strunjesti interior cota de rulment pe o lungime mai mare si dintr-o singura prindere.

Link spre comentariu

Nu e chiar usor sa strunjesti interior cota de rulment pe o lungime mai mare si dintr-o singura prindere.

Este imposibil. Cutitul trebuie sa fie iesit prea mult in afara si este flexibil si in plus de asta nu poti sa masori cota interioara. Lumea nu este asa de perfecta incat cota de intrare sa fie identica cu cota de la capatul celalalt.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări