Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SCC pentru led de 10W, 9-12V, 900mA


Postări Recomandate

Cumpără integrate AMC7135, costă mai nimic şi scot 350mA fără componente exterioare, eu am folosit din astea la nişte lămpi solare şi sunt foarte ieftine şi comode în folosire, la 20 cenţi pe bucată, vrei curent constant mai mare pui mai multe integrate paralel.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 62
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    14

  • mihaicozac

    11

  • mottofree

    9

  • Untold

    7

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Posted ImageDa, însă integratul suportă  numai diferenţa de tensiune dintre 12V şi căderea de tensiune pe leduri, adică în cel mai defavorabil caz cca. 3-4V, funcţie de temperatura ledurilor. 7V nu se ating pe terminalul integratului niciodată, poate doar dacă străpung ledurile. Pinul de comandă se poate conecta la un divizor rezistiv, sau o rezistenţă şi o fotorezistenţă, caz în care ai şi aprindere automată la lăsarea întunericului.

Editat de mihaicozac
Link spre comentariu

OK, deci este ceva gen OC sau mai probabil OD ca ziceau de mosfet ca tehnologie.

Ramane relativa (2 componente) complicatie a alimentarii IC.

 

Ca principiu este pur si simplu limitare seriala - sau este ceva mai destept si cu randament mai bun? 

Totusi lipsa unei bobine neaga ideea a ceva in comutatie, iar PWM nu ar merge nici el, pentru ca ceva trebuie sa limiteze curentul chiar si in pulsuri.

 

Daca insa curentul este de 3x350mA ar trebui 3 cipuri in paralel, asa ca se apropie d.p.d.v. complexitate de solutia lui Motofree cu limitator serie cu 2 tranzistori.

 

In ambele solutii este problema disipatiei si s ferestrei de tensiune de functionare, ceea ce nu este deosebit de usor de rezolvatde cineva fara experienta.

 

Plus ca mi se pare ca OP a si renuntat la idee...

Link spre comentariu

În comutaţie este AMC7150, tot cu puţine piese. Totuşi la 2-3V diferenţă de tensiune I-O nu se prea justifică comutaţia. Faţă de o SCC cu tranzistori AMC-ul ăsta are avantajul că pierderea minimă este de 0,2V faţă de 0,6-0,7V, însă asta e avantajos numai la folosirea pe baterii, ai curent constant şi la scăderea mai mare a tensiunii de alimentare.

Eu le folosesc în loc de mosfet la nişte lămpi de exterior, ieşirea senzorului IR de prezenţă de 3,3V este perfect compatibilă cu pinul de comandă a AMC7135, astfel scap de câteva rezistenţe şi un bipolar.

Link spre comentariu

Am avut si 7135 iar acum ar trebui sa mai astept o luna dupa alti pe cand 2 tranzistori gasesc in casa ; semnal de comanda se poate aplica pe baze la tranzistori ,sau poate fi PWM .

Ultima sursa cu 2 tranzistori am facut-o acum 4 ani pt leduri chinezesti de 0,5W ;tensiunea de alimentare e de 60 la 78V iar curentul stabilizat e de 100mA e de 5% (f(Ual)) . Daca tensiunea de alimentare e stabila ,deriva termica e neglijabila montajul functioneaza de 4 ani fara radiator ,de fapt niciodata nu a avut decat tranzistorul final e prins de corpul metalic al lampii .

Practic am obtinut o stabilizare buna de la 1,5V cadere de tensiune .

Teoretic ,7135 se pot folosi si la 230 daca Vdd = 3...6V si puterea disipata se incadraza in specificatii ,care ar fi impedimentul ?

Link spre comentariu

Imi pare rau, dar stabilizarea serie are doua probleme:

 

In teorie sa cada 0,2V pe limitator este foarte atragator.

Insa in practica avem o tensiune de iesire variabila, pentru ca Vf led variaza pronuntat cu temperatura si nu cea din mediu, ci cea de pe jonctiune.

Deci trebuie ca tensiunea inainte de driver sa fie Vf maxim, cu jonctiune rece si temperatura mediului minim posibila / iar punctul de functionare va fi din ce in ce mai dezavantajos pe masura incalzirii jonctiunii.

Dar daca pornim de la numai 0,2V este chiar binisor. In teorie ar fi chiar mai bine cu mai multe jonctiuni inseriate, precizia realajului ar fi mai mare si cei 0,2V s-ar distribui pe mai multe jonctiuni.

 

Cea de-a doua problema practica este urmatoarea:

- OK , avem Vf=3,1V maxim posibil

- adaugam 0,2V pentru driver

- mai adaugam 0,2V pentru tolerante si/sau abateri. Total 3,5V 

- deci randamentul maxim va fi 3,1/3,5 adica foarte bun, 88%

 

Bun acum spuneti-mi cum facem alimentarea dinanintea driverului de exact 3,5000V ca numai variatia termica a tensiunii pe diodele redresoare ne da peste cap...

 

Asa ca fie facem o sursa cu tensiune mult mai mare, sa fim sigiuri  ca va da 3,5 in orice imprejurare - dar ne scade randamentul cel bun.

Sau varianta a doua un SMPS normal (iesire tensine constanta) cu reglaj fin pe tensiunea de iesire... Dar este costisitor si complicat, deja devine nerelevanta folosirea unui driver simplu.

 

Deci interebarea este de ce sa nu foilosim direct un SMPS/CC (cu iesire curent constant)?

 

Va spun eu ca discutam de cazul normal cu alimentare la 5V, ca asa ceva este usor de obtinut, plus ca driverul "duce" si asa, dar discutam de randament maxim 3,1/5V adica 60%.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Se pot obtine 0,2V cadere de tensiune pe limitator daca se folosesc tranzistori cu germaniu si mosuri cu Rds de ordinul miliohmilor ;curent de 350mA .

Sunt stabilizatoare integrate ieftine sau f ieftine (gratis daca ai o placa video defecta / or something ) de tensiuni exact sau apropiate de cat ai nevoie iar daca nu gasesti stabilizatorul potrivit ,poti sa flotezi pinul de masa al IC cu o rezistenta ,curentul prin acest pin e constant . 

De obicei IC pt leduri sunt de cateva ori mai scumpe decat combinatia stab de tens +stab de curent cu discrete . Stab de tensiune se poate obtine si dintr-un tranzistor serie dar eu in montajul dat ca exemplu mai sus (#36) nu am folosit nici un stabilizator de tensiune .

Va spun eu ca discutam de tensiunea obtinuta din baterie /acumulator .

Editat de mottofree
Link spre comentariu

Păi 7135 oferă această cădere minimă de 0,2V pe mosfetul intern, dar această cădere este utilă doar atunci când tensiunea de alimentare scade în timp, cum e cazul bateriilor.

La sursa de 12V tensiune fixă, la pornire când ledul este rece avem cădere mai mare pe el, undeva la 11V, apoi după întrarea în regim staţionar, încălzit pe la 60-70C tensiunea coboară spre 10V, poate chiar uşor sub. Desigur că se poate regla sursa să scoată 11,2V la rece, ca să obţinem randament maxim, însă ar fi la limită... e posibil ca iarna după ce aeriseşti să pâlpâie lumina când o aprinzi. Oricum 2V pe driver înseamnă peste 80% randament. O sursă în comutaţie oferă maxim 90%.cu dezavantajele de rigoare.

Eu zic că dacă ledurile funcţionează independent varianta cea mai simplă e o sursă de curent în comutaţie pt. fiecare, costă cam 2 dolari una de 10W, iar dacă e o sursă comună de tensiune, cum e cazul unei baterii de 12V încărcată solar sau eolian, sursele integrate oferă simplitatea maximă.

Link spre comentariu

Posted ImageDa, însă integratul suportă  numai diferenţa de tensiune dintre 12V şi căderea de tensiune pe leduri, adică în cel mai defavorabil caz cca. 3-4V, funcţie de temperatura ledurilor. 7V nu se ating pe terminalul integratului niciodată, poate doar dacă străpung ledurile. Pinul de comandă se poate conecta la un divizor rezistiv, sau o rezistenţă şi o fotorezistenţă, caz în care ai şi aprindere automată la lăsarea întunericului.

cum se calculeaza acea rezistenta mai exact pe net sunt o gramada de variante, o formula de calcul pentru 14v un singur amc si un led de 300ma 

Link spre comentariu

Rezistenta se dimensioneaza pt Iz +0,5mA . Pt un zener comun de 3...5V ,R=1k .

AMC stabileste curentul la 350mA vrei ,nu vrei . Pe pinul cu zenerul alimentezi logica circuitului ,pt leduri curentul e furnizat prin leduri .

Editat de mottofree
Link spre comentariu

Vad ca este greu sa discutam ceva principial, chiar daca dau si exemple concrete...

 

Mai ales daca se alimenteaza pe baterii standard de 12V, atunci tensiunea "normala" este intre 12 si 14,2V, deci o variatie de 2,2V, care sub un curent de 350mA insemna 7-800mW pierduti in caldura cand bateria este incarcata full - asta este doar suplimentar, pentru ca probabil pentru a acoperi variatii/tolerante oricum se mai aloca cel putin 500mW, asta la functioonarea la tensiune minima.

Nu cred ca 1,3W sunt disipati numai de capsula, in mod corect.

 

Pe cand ceva in comutatie va avea sa zicem 85% randament, dar va avea cam la fel fie ca bateria este incarcata sau descarcata.

Nici nu mai zic ca un driver in comutatie poate lejer sa preia variatii de tensiune pe intrare chiar de zeci de Volti, ca principiu, normal ca depinde de cazul concret. Insa oricum montaje care sa mearga corect si la 12 si la 24V, fara nici o comutare si cu randamente comparabile in ambele situatii sunt doar cele in comutatie.

 

Mihai C - ai cam lipsit in ultimul timp... Bine ai revenit!

Tu spuneai de o experienta pozitiva, decurgand de  cativa ani, despre SMPS/CC (cu iesire curent constant) speciale pentru leduri, chinezesti, alea de cativa dolari - a ramas impresia buna sau s-a modificat ceva?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări