Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Osciloscop Tesla BM550


winstyle

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 36
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • winstyle

    17

  • sesebe

    7

  • nationalistu

    5

  • Kosmin

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Voi analiza schema electrică a bazei de timp să văd care sunt acele diode de comutatie . Deocamdată , m-a luat durerea de cap de ce are osciloscopul ăsta in el   =) 

Are un tub de vreo 50 cm lungime . Nu am mai văzut așa ceva   :)))

Editat de winstyle
Link spre comentariu

Vezi ca sint niste diode foarte rapide care mai pica prin baza de timp de la Osc-urile Tesla.

Va referiti la diode tunel?

O pereche de GE134 ? Cam greu de gasit altele noi, poate ceva echivalent (sau macar apropiat) rusesc.

 

Eu recomand sa fie verificate tensiunile din punctele de masura indicate in manual, in zona bazei de timp. Daca toate tensiunile respective sunt "in grafic", abea atunci putem banui diodele tunel.

Link spre comentariu

Asta și intentionam să fac mâine . Diodele de comutatie din selectoarele de canale din TV-uri color mai vechi , ar putea fi o solutie  in caz că găsesc vreuna arsă .

Totuși , mă intreb de ce dispare linia de pe ecran când comut canalul B ... Comenzile bazei de timp sunt asemănătoare cu cele de la Tesla BM556 . LED-ul de lângă potentiometrul ''LEVEL'' , care indică sincronismul bazei de timp cu semnalul de vizualizat , pare că se aprinde total aiurea , fără niciun efect ...

Link spre comentariu

Eu am cautat la un moment dat ceva echivalent si cred ca s-ar putea inlocui cu ceva diode schottky, nu mai stiu ce gasisem atunci, in caz de nevoie.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Am rezolvat problema de sincronizare a bazei de timp . Un MOSFET  ,KF521 , era defect . L-am inlocuit cu un BF964 că nu am avut KF521 și acum functionează   , dar ar mai fi o problemă ...

Posted Image

După cum observati , impulsurile semnalului de calibrare de 1 KHz , nu au o ''aliniere'' corectă . La fiecare trecere din zero in 600 mV , impulsul se duce putin in spatele  ( raportat la timp ) punctului de unde  a făcut trecerea . Aceleși lucru si la revenirea din 600mV la zero ... Ca si cum spotul de electroni s-ar intoarce putin inapoi .Evident că nu este cazul ăsta  , dar nu imi dau seama , deocamdată , care este cauza . ( nu am nici alt osciloscop să verific semnalele )

Dacă aveti vreo sugestie ,este binevenită .

Editat de winstyle
Link spre comentariu

Cam așa ar trebui să arate semnalul de 1 KHz pe ecran 

Tesla BM556 are baza de timp si amplificatoarele identice cu Tesla BM550 , inclusiv tubul este acelasi model la ambele.

Link spre comentariu

... faci un oscilator de 1 khz cu un inversor schmitt, să nu stai să "condiţionezi" semnalul, şi vezi dacă e afişat corect pe ecran.dacă e, şi modificând baza de timp forma semnalului de pe ecran se schimbă, înseamnă că ai calibratorul defect.dacă şi cu ăla se comportă la fel cu calibratorul inclus, înseamnă că mai ai ceva de bibilit prin baza de timp...

Link spre comentariu

Domnu trebuie sa separi problema Baza de Timp Sau Calibratorul?

Calibratorul este destul de simplu , cu două tranzistoare  , plus incă două integrate in aceeasi capsulă . Sunt bune .De aceea nu l-am suspectat a fi defect . 

Oscilograma era  afișată  ca si cum baza de timp  era declansată in puncte diferite , alternativ ,  suprapunând trenurile de impulsuri  , din baleieli diferite pe orizontală , cu un mic decalaj temporal , astfele incât impulsurile să apară ''alungite'' și discontinue ,raportat la timp .

Am scris ''era'' , pentru că  am rezolvat problema , oarecum , reducând curentul de fascicul  al tubului . Culmea .

... faci un oscilator de 1 khz cu un inversor schmitt, să nu stai să "condiţionezi" semnalul, şi vezi dacă e afişat corect pe ecran.dacă e, şi modificând baza de timp forma semnalului de pe ecran se schimbă, înseamnă că ai calibratorul defect.dacă şi cu ăla se comportă la fel cu calibratorul inclus, înseamnă că mai ai ceva de bibilit prin baza de timp...

Voi incerca si varianta cu un alt oscilator să văd cum se comportă . 

Baza de timp , mai exact circuitul care generează impulsurile ''dinte de ferăstrău'' , este destul de rudimentară  . . Liniaritatea impulsului ''dinte de ferăstrău'' cred că  are o toleranță semnificativă . Aproape de limita din dreapta a ecranului , inainte de terminarea cursei directe pe orizontală , impulsurile date de calibrator nu mai cad pe gradatii , desi  in primele trei sferturi din lungimea pe orizontală , aceste impulsuri se aliniază cu gradatiile . 

Este destul de vechi osciloscopul . Cred că a fost fabricat in anii '80 .

http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Tesla/BM550.pdf

Editat de winstyle
Link spre comentariu

Efectul de lungire a impulsului (spot care merge înapoi) poate fi dat de un reglaj greșit al astigmatismului, spotul nu este un punct ci o linie. Lungirea impulsului la terminarea cursei poate apărea și de la etajul final X, o tensiune prea mică de alimentare sau un filtraj incorect, sunt probleme curente la sculele vechi.

Link spre comentariu

Categoric are si probleme cu filtrajele ( printre altele ) . Trasa nu prea are stabilitate nici pe verticală . O reglez la zero ( pe centrul ecranului , cu intrarea pusă la masă ) și după un timp , se deplasează putin in sus ,sau in jos . Altă problemă ,când comut pe canalul B , dispare trasa de pe ecran , deși baza de timp generează semnal ( este setată pe auto ) . Dispare când comutatorul canalului B ''V /div '' este setat pe nivelurile 5V/div , 2V/div  și 1 V/div  ., iar la niveluri mai mici , apare dar nu cum ar trebui  .  Tensiunea de comutare canal B este normală . Nu inteleg de ce este blancat tubul când comut pe canalul B , pentru că in acest mod , preamplificatorul  ''Y'' nu trimite semnal de blancare la amplificatorul Z . Doar in modul alternat ''A-B'' trimite semnal de blancare să nu apară pe ecran când se comută intre A si B , sau invers . Categoric este ceva defect si pe canalul B .Rămâne  să văd ce anume . Este paradoxal că pentru o verificare eficientă a osciloscopului iti trebuie alt osciloscop ( printre altele ) 

Tensiunea de alimentare final X pare bună . Filtrajul , nu știu cât de bun este că nu am ESR metru , deocamdată .

La cât este de vechi , mă așteptam să aibă probleme ,DAR nu atât de multe :)

Link spre comentariu

Trasa dispare pentru că se mută în sus sau în jos înafara ecranului. Probabil condensatori cu curenți reziduali mari pe calea de semnal sau în decuplări.

Link spre comentariu

Nenea, ia matale si schimba toti electroliticii cu altii buni (si noi) ca doar este pt uz propriu, iar la cei neelectroliti  fa o inspectie vizuala cit mai amanuntita si schimba-i pe cei ce nu inspira incredere.

 

Abia apoi il luam la puricat.....

Link spre comentariu

M-am gândit si eu la asta , și am reglat pozitia verticală  sperând să ''găsesc'' trasa , dar degeaba . Totuși , fenomenul ăsta trebuia să se intâmple  la 0,1V/div , de exemplu , nu la 5V/div sau 2V/div . Calibratorul dă două nivele : 600 mV si 60mV .Cu intrarea pusă pe 600 mV , și comutatorul setat pe 1V/div  , ar trebui să se incadreze in limitele ecranului . Am incercat si cu un oscilator sinusoidal de vreo 400 Hz si 2 volti si ceva , si face la fel . Trasa nu apare pe ecran decât dacă dau pe nivel mai mic , de exemplu 0,1 V/div ,(sensibilitate mai mare ) comutatorul V/div . .Bineinteles că la un nivel asa mic , vârfurile semnalului ies mult din limitele ecranului ... La  1V/div ar trebui să se incadreze foarte bine pe suprafața ecranului , dar nici măcar nu apare oscilograma .

Nenea, ia matale si schimba toti electroliticii cu altii buni (si noi) ca doar este pt uz propriu, iar la cei neelectroliti  fa o inspectie vizuala cit mai amanuntita si schimba-i pe cei ce nu inspira incredere.

 

Abia apoi il luam la puricat.....

Prietene , sincer , deși eficientă metoda schimbării a tuturor condensatoarelor electrolitice , nu prea imi place  in general , nu doar in cazul osciloscopului .. Poate să fie doar un condensator devalorizat , si să inlocuiesti ,inutil , altii buni pe lângă ăla . Plus că nu trebuie să inlocuiesti doar 2 ,3 sau 5,6 , ci mai multi . Nu că ar fi scumpi .Nu asta e problema  . Este valabil si la televizoare  . . Totusi , este o idee bună , in caz că nu găsesc un ESR metru bun , nu ''pocnitori''  d-alea gen ''kit'' ... 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări