Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Corp iluminat pentru HID


Vizitator titidudu

Postări Recomandate

Sesebe - sunt primul care sa-ti dau dreptate cu racirea, pe aici am cam produs alergii diversilor colegi ca le tot repet cu racirea.

 

Insa la cifre - gresesti.

 

Uite la concret COBurile de care ziceam: http://www.tme.eu/en/Document/ca7fb43346cbc4d793ec9b5bf73f27a6/LTPL-M13.pdf

 

Pe partea de racire avem:

- R-Tjct-cps=2,5K/W

- Tj-max = 125 grade Celsius

- Tmax/recom = 85 grade Celsius

 

Deci ce spuneai tu cu deprecierea duratei de viata se produce in intervalul "gri" intre 85 si 125 grade, pe jonctiune.

Orice temperaturi sub 85 grade nu scurteaza viata medie sub 50.000 ore, cu mentiunea ca si dupa aia mai merge mult si bine, insa luminozitatea scade sub 70% din initial.

 

Si temperaturi mai mici sunt evident de preferat - tot in DS se da fluxul emis la 25 grade pe jonctiune (asta este exagerat de rece, totusi e pe jonctiune) este cu 10% mai mare decat la 85 grade.

 

Si acum hai sa analizam la concret - spuneam ca este vorba de aprox 2,5W per COB:

- deci jonctiune-capsula avem 2,5K/W x 2,5W = 6 grade

- montura, daca este bine facuta are cel mult pe jumatate, deci pe ea avem = 3 grade capsula-radiator

- un radiator din profil de aluminiu, cu coburile puse la ecart de peste 20cm va avea lejer sub 10K/W = maximum 25 grade radiator-mediu

 

Deci daca luam o seara caniculara cu 40 grade (de presupus ca lumina merge seara-noaptea) avem 74 grade, cu mult mai putin decat 85 care este limita sigura.

 

Desigur ca daca am solicita COBul la 7-8 W atunci ar trebui sa punem ceva radiatoare bune ca sa avem marje suficiente, ar trebui sa ne coboram la radiator sub 5K/W.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 28
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    9

  • sesebe

    8

  • UDAR

    2

Top autori în acest subiect

Sesebe - sunt primul care sa-ti dau dreptate cu racirea, pe aici am cam produs alergii diversilor colegi ca le tot repet cu racirea.

 

Insa la cifre - gresesti.

 

Uite la concret COBurile de care ziceam: http://www.tme.eu/en/Document/ca7fb43346cbc4d793ec9b5bf73f27a6/LTPL-M13.pdf

 

Pe partea de racire avem:

- R-Tjct-cps=2,5K/W

- Tj-max = 125 grade Celsius

- Tmax/recom = 85 grade Celsius

 

Deci ce spuneai tu cu deprecierea duratei de viata se produce in intervalul "gri" intre 85 si 125 grade, pe jonctiune.

Orice temperaturi sub 85 grade nu scurteaza viata medie sub 50.000 ore, cu mentiunea ca si dupa aia mai merge mult si bine, insa luminozitatea scade sub 70% din initial.

 

Si temperaturi mai mici sunt evident de preferat - tot in DS se da fluxul emis la 25 grade pe jonctiune (asta este exagerat de rece, totusi e pe jonctiune) este cu 10% mai mare decat la 85 grade.

 

Si acum hai sa analizam la concret - spuneam ca este vorba de aprox 2,5W per COB:

- deci jonctiune-capsula avem 2,5K/W x 2,5W = 6 grade

- montura, daca este bine facuta are cel mult pe jumatate, deci pe ea avem = 3 grade capsula-radiator

- un radiator din profil de aluminiu, cu coburile puse la ecart de peste 20cm va avea lejer sub 10K/W = maximum 25 grade radiator-mediu

 

Deci daca luam o seara caniculara cu 40 grade (de presupus ca lumina merge seara-noaptea) avem 74 grade, cu mult mai putin decat 85 care este limita sigura.

 

Desigur ca daca am solicita COBul la 7-8 W atunci ar trebui sa punem ceva radiatoare bune ca sa avem marje suficiente, ar trebui sa ne coboram la radiator sub 5K/W.

 

Serios?

 

Daca jonctiunea LED-ului are 85°C in loc de 55°C, timpul in care LED isi reduce luminozitatea la 50% este de doua ori mai scurt.

Altfel spus, durata de viata se injumatateste.

Cautati aici life span. Referinte se mai pot gasi, erau date mai demult chiar in datasheeturi dar acum nu le mai pun in datasheet pt ca nu da bine sa tie tot prostul asta....

Link spre comentariu

Daca vorbim aceeasi limba este posibil sa ne si intelegem.

 

Exista niste standarde:

- Tjct acceptata de majoritatea producatorilor este 85 grade. La aceasta temperatura cei mari dau durate medii de 50.000-200.000 ore - nu la alta temperatura!

- diminuarea fluxului - este si ea standardizata la 70% (nu 50, nu 60, nu 90).

Deci daca am un COB Cree si il tin 50.000 ore la 85 grade pe jonctiune voi avea reducerea fluxului la 70% din ce era initial. Desigur ca COBul va mai functiona, dar cu acest randament mai slab.

 

Cu ce zici sunt de acord, daca iei acelas COB si ii tii jonctiunea la 55 grade, atunci speranta de viata va creste mult.

Deci trebuie sa intelegi ca ce este peste 85 grade scade din viata standard / ce este sub 85 grade prelungeste viata peste standard.

Si atunci orice temperatura a jonctiunii sub 85 grade este sigura - zona verde.

Intre 85 si 125 se reduce marcat durata de viata - zona gri. Daca esti serios nici nu consideri sa ajungi deloc in zona asta

Peste 125 grade este zona rosie - distrugere rapida. Insa vezi testul de "tortura" al lui MihaiCozac si o sa vezi ca unele rezsta chiar si acolo...

 

Cu cat tii jonctiunea mai rece mai beneficiezi si de cresterea randamentului/fluxului luminos - din acesta cauza insist eu ca problema principala a LED este racirea.

 

Eu prefer totdeauna supradimensionarea racirii, in asa fel ca la 85 grade sa se ajunga numai in cazul cel mai prost, in rest sa fie mai bine.

 

Si referitor la cazul propus - acolo racirea este foarte facila pentru ca discutam de COBuri, care din start au capabilitate foarte buna de evacuare a temperaturii + de o putere foarte redusa. 2,5W este putin ca valoare absoluta / este foarte putin pentru un COB / este numai 25% din puterea maxima a respectivului COB.

Incarcarea asta mica reduce necesitatile de racire si mareste randamentul (peste 160lm/W in acest caz) - singura parte negativa este pretul, pentru ca cumperi COB de 10W si il folosesti la 2,5W

 

Din pacate industria nu lucreaza asa, majoritatea realizarilor intra sau chiar stationeaza in zona gri - de unde si durate de viata de 10 ori mai mici decat "normal" sau si mai scurte.

Link spre comentariu

Documentul este foarte interesant - si mai ales optimist - in mare parte se pare ca estimarile uzuale sunt pesimiste si realitatea este mai buna.

 

Acum este clar ca acolo se discuta la un nivel avansat si avem grafice la diverse temperaturi pe jonctiune, unele mult mai mari decat ce consider eu rezonabil. Insa concluziile sunt foarte optmiste, dar trebuie sa tinem sema ca si produsele Cree sunt premium. Adica este posibil ca optimismul sa fie justificat numai vizavi de componente premium.

 

Si apropo de discutia de ceva mai sus - din toate graficile reiese ca temperaturi pe jonctiune sub 85 grade merg cu speranta de viata peste 50.000 ore - ceea ce si asteptam de la Cree.

Link spre comentariu

Nu voiam să intru prea adânc în subiect că nu m-am mai ocupat de mult de LED-uri dar ai dreptate cu caracterul premium la Cree . Alți mari producători ( nu dau nume că nu am la îndemână referințele ) chiar dacă dau cifre similare ore vs. temperatură , prezintă degradări serioase la ore vs. curent  la aceeași temperatură . Deci recomandările tale de a nu forța sunt pe deplin justificate . 

Link spre comentariu
Vizitator titidudu

Muult prea elaborate detaliile acestea pentru un non-specialist ca mine.

Topicul s-a dus muuult spre off-topic dupa parerea mea.

Intrebarea initiala despre HID si corpul de iluminat aferent a ramas fara raspuns.

 

Cel mai folositor rapsuns cred ca mi l-a dat ACDC cu becoledul lohuis de 20w.

Asta e ceva ce cred ca pot sa folosesc direct, fara alte improvizatii.

O sa il pun inrt-un pendul metal-sticla atarnat la coltul casei. 

 

Dar nu renunt la ideea HID'ului. O sa 'plantez' macar unu la stalpul portii. Sper sa gasesc pana la urma ceva corp pentru el.

Link spre comentariu

Becul ala o sa fie prea chior si nici nu poti sa-l pui in ploaie.

 

Mai citeste o data ce am scris aici.

 

Pt 20W iti trebuie un radiator imens iar ala nu are mai nimic. Ori se uzeaza in citeva luni de folosire ori nu are 20W. De fapt eu cred ca amindoua variante sint indeplinite simultan.

Pt corp de iluminat nu-ti putem da noi idei pt ca trebuie sa-ti placa tie nu noua.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

UDAR - cu exceptia lui Nichia - singurul producator la care am vazut grafice de "uzura" la care randamentul/fluxul emis in primele cateva mii de ore de functionare prezenta o crestere sustinuta s semnificativa! Deci practic ledul "se forma" si ajungea la flux/randament maxim dupa vreo 5000 ore daca imi amintesc bine.

 

 

Titidudu - mai zic inca o data, probabil ca nu ai citit ce am scris la inceputul postului 9: chestia aia nu are 3000lm sub nici o forma, probabil nici macar 1000lm.

Din cate vezi datele sunt "evazive" - echivalent cu 160W - probabil da mai multa lumina decat un bec clasic de 160W cand acesta este stins...

In plus este clar ca nu este etans.

Si cand te gandesti ca poti face singur ceva de 1000lm care sa consume si sa genereze caldura de numai 7W...!!!!

Si mai in plus, mult mai important: fantele de racire indica ca se bazeaza pe convectie - deci asa ceva nu se monteaza in nici o incinta inchisa!

Pare a fi facut cu globul dispersor pentru a fi montat in mod expus, eventual sub un plan de reflexie si cam atat, pentru ca aerul cald sa se ridice liber prin fantele respective.

 

Producatorii "neglijeaza" sa dea detaliile respective, trebuie "sa-l duca mintea" pe utilizator.

Sunt de acord si cu Sesebe, daca are 20W in mod clar racirea este la limita si speranta de viata scurta, chiar montat fara nici o incinta.

 

Trebuie sa intelegi motivatia industriei: daca se defecteaza ei indirect profita ca iti vand altul.

Deci vei gasi realizari industriale bune doar la preturi mari, restul este totul facut conform principiului de mai sus.

Contravarianta: fa ceva singur, si daca dimensionezi cu rezerve mari vei depasi 50.000 ore de utilizare. Daca nu, cumpara un bec industrial led din cele cu specificatie "industrial" cum se folosesc in supermarketuri, la un cost ~ peste 300 lei - alea sunt majoritatea bine facute.

 

Si cu off-topicul: subiectul tau a deschis discutiile respective, trebuie sa le rabzi, pentru ca suntem forum de elecronisti - in nici un caz nu suntem forum de review-uri de produse electronice sa ne focalizam doar pe produs.

Aici avem cunostintele sa analizam cum / ce/ de ce, principii / solutii / detalii practice.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

..............................................................

Pt corp de iluminat nu-ti putem da noi idei pt ca trebuie sa-ti placa tie nu noua.

 

Ca sa completez ce am scris mai sus, exista firme care iti pot face la comanda cam orice fel de corp de iluminat vrei, singura problema o reprezinta banii pe care vrei sa-i investesti in asa ceva, dar daca nu gasesti ceva sa-ti placa poate este singura solutie.

 

Eu cind merg sa cumpar un bec cu LED-uri, principala chestie la care ma uit o reprezinta radiatorul LED-urilor, daca exista si cit de mare este iar apoi la temperatura de culoare.

La putere si nr de lumeni nu ma mai uit pt ca oricum alea sint puse din "burta".

 

Pt mine un "bec" cu radiator mare, expus la exterior, de numai 3W valoreaza mai mult decit un "bec" de 20-30W fara radiator vizibil si sint dispus sa platesc semnificativ mai mult pe el.

Am un bec de 2,5W gen spot luat din Lidl acum peste 2 ani (de atunci nu am mai vazut ca as fi cumparat) care are un radiator foarte mare pt puterea lui si care este folosit zilnic da atunci si este fierbinte (40°- 45°C) pt numai 2,5W.  Acest radiator este din aluminiu nu din plastic cum este la multe din ele -  mai mult de pacalit lumea.

Atunci la unul de 20W fara radiator ce temperatura au LED-urile daca intradevar are mai mult de vreo 5W.

 

Din pacate lumea se uita NUMAI la numarul de WATI fara sa se gindeasca ca acei wati se transforma in caldura si trebuie disipati iar in unele cazuri nici macar nu poti disipa asa de multi wati chiar cu radiator fara o incalzire semnificativa, de peste 100 de grade.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Da ce spui este 100% coect vizavi de politica faultista a producatorilor. Total de acord.

 

*****

 

Dar in absolut nu este nici 50% corect - pentru ca exista si alta cale.

 

Producatorii  dau la componente fie ca sunt LED emitter, fie COB - date care pot avea o mica eroare, dar nu sunt "din burta".

Eu m-am mirat oarecum de firme din esalonul mediu gen LiteOn, Kingbright, Edisson - cat sunt de precise in detalii si nici nu am dat de vreo contradictie cu practica - generatoare de suspiciuni.

 

Deci tind sa cred (realizarile practice imi confirma) ca - daca datele de la Cree sunt corecte - si cele de la LiteOn sunt, de asemenea.

 

Si, revenind la concret: data cea mai semnificativa este randamentul (Lm/W)

Pentru ca de acolo "se trag" toate consecintele.

 

Spre exemplu: am nevoie de 1000lm.

 

- iau proiector chinezesc de 20W, zic ei peste 1000lm. Lumina cu CRI mizerabil, ti-este greu sa o utilizezi. Cost 60 lei.

Dupa ce "inghiti" lumina cu CRI mic va mai si crapa dupa 1 an, pentru ca racirea este totusi la limita pentru cei 20W

 

- imi construiesc ceva pornind de la un COB LiteOn de 16W maxim.

Datorita randamentului foarte bun pentru 1000lm puterea necesara este de numai 6-7W suntem in zona de randament de 150lm/W pentru ca incarcarea este sub 50%.

Am CRI>80 si pun un radiator recuperat (cost zero) de la CPU, care face lejer fata doar prin convectie.

Temperatura jonctiunii nu va trece de departe de 85 grade in nici o conditie posibila.

Alimentez cu un montaj SMPS/CC china (20 lei) pe care l-am recalibrat la cei 150-170mA necesari. Pentru ca randamentul este bun oricum, am adaugat si fiabilitate pentru ca montajul este de 20W iar eu l-am calibrat la numai 7W.

Cost: 18 lei COB, 20 lei sursa, restul recuperate si ceva munca. Optica secundara nu o punem la socoteala pentru ca ar fi prea variabil... Deci sub 40 lei.

Speranta de viata probabila - peste 50 ani pentru COB, sursa va necesita pe parcursul unei astfel de durate inlocuiri de electrolitici.

Economie = 7W vs 20

Lumina - 1000lm pe bune / CRI foarte bun, asta pe probate.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Arata-mi si mie in supermarketuri surse de iluminat cu LED-uri din top suppliers list si mai arata-mi cite persoane cumpara o sursa de lumina de 20 de ori mai scumpa decit cea de linga cu aceleasi performante declarate.

 

Sint perfect decord cu ce ai spus cu un singur amendament: compari mere cu pere, compari produse HighEnd din magazine specializate cu chinezismele din supermarketuri.

Link spre comentariu

Sa sti ca exista chiar si "banda led" cu leduri Cree sau Nichia, cam de 20 ori mai scumpa ca cea "china".

 

Nu fac nici o comparatie, ci doar recomand sa construiesti singur, cu componente bune.

Singura comparatie este la pret, unde va iesi evident ceva mai scump decat chinezisme de 2 bani, dar nu la un nivel prohibitv, mai ales daca se mai refolosesc piese recuperate mai ales pe racire, poate si la driver.

Un montaj amator realizat cu simt de raspundere va depasi lejer ceva industrial ieftin.

 

 

Cititi topicul cu becuri Osram si vedeti cat de proaste pot fi chiar si becoleduri "de firma".

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări