Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

reconditionare MAVO-35


dan_b11

Postări Recomandate

De regula comportamentul descris este determinat de intreruperea R32 cel mai des...binenteles ca nu e o regula,insa de asta am sugerat verificarea prin masurare.N-ai spus nimic despre suportul de la contactele cama.Si de acolo mai pot veni ceva necazuri daca plasticul ala a imbatranit si nu mai tine ferm contactele la schimbarea domeniilor.Diodele D3,D4 e bine sa le pui cu germaniu,au tensiunea de deschidere mai mica si implicit protectia instrumentului analogic va fi mai buna,dar asta e chestiune de amanunt,rolul lor e doar de protectie,nu influenteaza indicatia instrumentului.Daca spui ca pe toate domeniile indicatia este la jumate,eu tot in grupul de piese ce conditioneaza ajustarea generala as cauta.

Link spre comentariu

O sa caut sa inlocuiesc toate diodele( poate mai gasesc ceva cu germaniu), merge orice tip de dioda cu germaniu?

Toate domeniile de cc. Pe c.a. nu am incercat pe niciun domeniu.

Contactele cama par ok, nu este rupt suportul. de verificat cel putin deocamdata am putut verifica rezistenta pe contactul K3 domeniul ohmi si are cam 6 ohmi cand contactul este inchis. Mi se pare mult dar nu stiu cum sa demontez placa metalica sa pot vedea mai bine. Am desfacut cele 3 piulite mici dar nu iese. Trebuie demontata si partea cu contactele rotitoare?

nu am gasit nicio documentatie despre demontarea lui.

Link spre comentariu

Da,ca sa ajungi la contactele cama se demonteaza contactele mobile de pe ax,ca sa poti degaja placa metalica de deasupra.E un pic mai mult de sapat,dar cand nu ai incotro,se rezolva.Problema e la montat pt ca trebuie sa tii cont de pozitia camei si pozitia contactelor la rotactor.Daca ai certitudinea ca pozitia de acum e corecta,poti sa-ti notezi,faci semne,faci poze la demontare si iti va fi mai usor la montaj,altfel iei de baza schema aparatului si nu-ti trebuie nimic mai mult ca sa repozitionezi corect contactele mobile.Grija la piulita care blocheaza mandrina de la blocul de contacte mobile pe ax.Se desface destul de greu daca  nu s-a mai umblat pe acolo,si se risca deformarea,daca nu se intervine cu chei potrivite....din cate tin minte trebuie si o surubelnita sanatoasa de cca 10mm la partea activa(nu odata am improvizat-o dintr-o platbanda pana am gasit una pe masura).Dupa demontarea piulitei care blocheaza mandrina pe ax,incerci sa rotesti suportul contactelor pe ax,eventual bati putin cu duhul blandetii in ax,cat sa produci niste vibratii ca sa se slabeasca conul blocat pe ax.Unele se deblocheaza doar prin rotire si usoara apasare(dupa demontarea piulitei de blocare),altele se deblocheaza mai greu chiar cu bataie...depinde ce bafta ai.Contactele trebuie sa fie contacte,adica rezistenta lor trebuie sa fie pe aproape de zero,cel putin la masurarea cu un ohmetru bun,deci 6 ohmi nu e chiar o valoare de ravnit.Diodele D1 si D2 intra in procesul de masura pe domeniul alternativ,deci caracteristicile lor vor influenta indicatia aparatului,drept urmare,daca sunt bune,lasa-le la locul lor.

Link spre comentariu

Revin cu detalii. Am curatat si contactele cama. Tot asa merge(pe CC jumatate sau mai putin si la ohmi nu se poate aduce la zero). Am mai verificat si pe tensiuni alternative si nu indica nimic.

Am verificat dupa schema echivalenta de pe site ul domnului Emil Matei.

Va rog sa ma corectati daca gresesc: pe domeniul de 10V cc, ar trebui sa am o rezistenta intre borna + a aparatului si borna + a indicatorului aproximativ 198 kohmi(depinde de reglajul RV1 si RV4) iar intre borna * si borna - a indicatorului 0 ohmi. Eu asa am obtinut si indicatia era de 4 V la o baterie de 9(care pe multimetru arata 9,6 V).

La fel(dupa schema echivalenta de pe acelasi site) am verificat si pentru domeniul de 75mV. Ca si rezistenta pe cele doua ramuri(borna * si borna + de pe aparat) am valori ok(955 ohmi pe ramura +).

Este posibil ca aparatul indicator sa fie defect chiar daca rezistenta masura este 400 ohmi?

Intreb pentru ca nu merge pana la capat de scala nici daca aplic 75 mV direct pe bornele acestuia. Tot ramane pe la 3 pe scala 0-10.

Daca verific cu multimetru rezistenta aparatului indicator(pe domeniul 2kohmi, acul merge pana la capat).

Link spre comentariu

Esti sigur ca acele contacte chiar curatate,lucreaza bine?De cele mai multe ori cand era rupt suportul la contacte, asa se manifesta aparatul.Nu mai baga tensiune direct pe instrument fara nici o limitare,pt ca exista riscul sa nu mai merite reparat restul.Cand ai aplicat acei 75mV firele de la instrumentul analogic erau cuplate la mavo sau dezlipite/in aer(macar unul)?

Link spre comentariu

Erau dezlipite amandoua. Am desfacut aparatul indicator si am gasit problema ca fiind mecanica. Agata acul indicator in suportul pe care este lipit arcul elicoidal(nu mi am putut da seama decat in momentul in care am impins acul cu mana) pe mijlocul scalei(sper sa fie doar atat, deocamdata). Cum spuneam cineva sigur a mai incercat sa repare ceva la el.

Contactele le am verificat cu ohmetrul si am verificat si corespondenta camei dupa schema.

Link spre comentariu

Mda, se pare ca ori e decalibrat instrumentul indicator ori...... Tot nu merge pana la capat desi nu mai agata. Vreo idee?

La ce tensiune(alimentat strict numai aparatul indicator) ar trebui sa indice maxim?

Link spre comentariu

pe CC jumatate sau mai putin si la ohmi nu se poate aduce la zero). Am mai verificat si pe tensiuni alternative si nu indica nimic.

 

La asemenea comportament,am curaj sa pun pariu ca acel suport la contactele de cama e varza...vad ca ocolesti raspunsul,si chestia cu verificatul cu ohmetrul,daca n-as sti ca nu se poate fara sa demontezi acea placa de care tie iti e frica,mai ca te-as crede.Nu poti verifica nimic fara demontarea totala a placii ce sustine contactele mobile,cama,si suportul butonului de actionare.Iar daca ai facut deja operatiunea asta,doar te rugasem sa-mi spui ca acolo totul e ok(mecanic vorbind),nu ca ai masurat cu ohmetrul.Uite de ex mai jos,la o prima privire suportul parea ok,apasat cu surubelnita,asa,ca printre gard,cum se poate, ca accesul e dificil in zona fara demontare,parea teapan,si totusi dintr-o parte era elastic.Asta am reusit sa observ doar dupa demontare. Am bagat surubelnita in acel loc ca sa se vada unde e buba.Si sa stii ca m-am straduit sa bag acolo ceva,altfel parea integru suportul ala(dar doar parea).

Posted Image

Cam asa trebuie sa vezi tu lucrurile ca sa poti masura cate ceva pe acolo,altfel randul de contacte de la baza placii,in veci nu vei putea sa le masori cu placa montata.Stiu,se vor gasi unii sa spuna sa se masoare la capatul sarmelor...sa incerce si sa-mi povesteasca impresii.

Posted Image

Acum ca s-a vazut despre ce e vorba,sa te tii distractie la demontarea celor 4 piulite M3,intepenite cu smac antidesfiletare.

Posted Image

Sa purcedem la schimbare.In cazul asta am dat gauri fixe la pozitie,la inceput le dadeam ovalizate ca sa am posibilitate de reglaj,dar dupa mai mult de 30 bc schimbate,incepi sa simti altfel "pozitia gaurii".Ma refer la cele 2 care fixeaza suportul pe placa metalica,nu va ganditi la prostii.

Posted Image

Si montaj

Posted Image

Posted Image

Si surubelnita de om nebun,care o folosesc doar aici,in rest nu i-am gasit o utilizare domestica...doar arma alba,poate.

Posted Image

Si ghici ce? dupa treaba asta a inceput "sa vada" tensiunea alternativa...inainte de asta era orb complet,nu misca acul nici daca-l suflai(se vede si pe schema de ce).Treaba de juma' de ora,cu tot cu confectionarea suportului din profil L.

Poate 'or folosi altora pozele astea,daca la tine spui ca e ok acolo.

Link spre comentariu

Poate m-am exprimat gresit sau mai bine zis nu destul de in detaliu. Cand am zis ca am curatat contactele cama, curatarea am facut-o dupa ce am demontat placa metalica(nu a fost asa greu pe cat ma asteptam), exact cum este in pozele de sus(am avut noroc dupa cum ai zis sa nu fie intepenita piulita la care e nevoie de surubelnita 'unicat' :) ). Singura parte care nu am facut-o a fost demontarea celor 4 suruburi mici M3 cu care sunt prinse contactele de suport. Am demontat suportul de pe placa metalica si nu era nici macar crapat, ce-i drept nu este din acel material plastic transparent ci dintr-un plastic alb mat. Curatarea contactelor am facut-o cu o carpa inmuiata in spray de contact.

Din acest motiv am mers mai departe cu verificarea si am ajuns pana la demontarea aparatului indicator, cu problemele pe care le-am scris in postul precedent.

Ma gandesc ca la o anumita tensiune(maxim 75 mV, zic eu) tot ar trebui sa ajunga la indicatia maxima, alimentand doar aparatul indicator(pe care l-am demontat, deci numai el fara nicio rezistenta in serie si fara nicio legatura cu restul montajului).

Link spre comentariu

Foarte simplu verifici curentul-tensiune-cap de scala. 

-o sursa de tensiune continua variabila 0-x volti

-o rezistenta de limitare sa zicem de 220 ohmi

-se conecteaza rezistenta in serie cu instrumentul si apoi la sursa de tensiune , respectind polaritatile 

- se creste nivelul tensiunii -initial era la zero- pina ajunge acul la capatul scalei 

- asa afli curentul si tensiunea cap de scala 

 

fara calcule si se vede si daca instrumentul este decalibrat.

Editat de NOSTALGIC
Link spre comentariu

Sau mai simplu spus,instrumentul stim din documentatie ca este de 45uA.Calculezi un divizor rezistiv care sa-ti furnizeze acest curent si vezi ce face instrumentul...e cam invers cu ce ti s-a spus mai sus,dar in principiu tot aia afli.

 

Poate m-am exprimat gresit sau mai bine zis nu destul de in detaliu. .

 

Cam asa ceva,si aici se intelege doar din ce se scrie,nu din ce se omite.

Probabil exemplarul care il detii e fabricat dupa 80,cand si-au dat seama ca materialul initial imbatraneste si face necazuri,dar mai bine de 10 ani au dat drumul pe piata la aparate cu acel plastic transparent care a fost de toata jena...e ca si cum ai fabrica mecedes sau maybach din carton presat,ca la trabant.

Link spre comentariu

Sursa reglabila nu am la indemana acum, dar am testat in felul urmator. Daca gresesc va rog sa ma corectati.

Am inseriat cu instrumentul un potentiometru de 220 kohmi si apoi l-am alimentat la 4.6 V(o baterie lata de 4.5 V, momentan doar asta sau una de 9 V am la dispozitie). si am reglat din potentiometru pana a ajuns indicatia la maxim. Cand a ajuns la maxim am masurat tensiunea de pe instrument si apoi curentul. Am obtinut tensiunea de 44 mV si curentul de 106 uA(masurate cu multimetru electronic).

Link spre comentariu

Probabil ca sa masori curentul,trebuia sa cuplezi ori o rezistenta de 400 ohmi in locul instrumentului(atat are echipajul mobil),ori sa masori curentul cu instrumentul in circuit.Decupland cei 400 ohmi ai instrumentului,cu aceeasi tensiune ai un curent diferit de cel real prin instrument.Daca masurarea curentului s-a facut cu instrumentul in circuit,inseamna ca acel curent are valoare dubla fata de cat ar fi trebuit si de aici si indicatia la jumate.

Link spre comentariu

Felicitari,ai intrat in posesia unui instrument cu spire in scurt...stiu ca nu-i un motiv de bucurie,dar asta e.O sa vad pe la mine daca nu gasesc unul care nu mai poate fi facut si are instrumentul bun si ti-l trimit(fara pretentii,si numai daca esti de acord).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări