Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

reparatie bec LED V-TAC


dan_b11

Postări Recomandate

Asta este cazul cu toata iluminarea LED la preturi mici.

 

Culmea este ca daca iti sufleci manecile si te apuci de treaba - niste solutii bune nici nu costa foarte mult... deci pe viitor decat sa pierzi timpul cu depanari mai bine te apuci de la inceput sa faci tu singur, cu alimentare + racire + leduri, toate adevarate si vei uita apoi de existenta lor, zeci de ani...

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

 Salutare.

 Am si eu un becoled v-tac la care abia se mai aprind ledurile.Nu are sursa propriuzisa ci doar cateva piese montate pe aceeasi placuta cu ledurile:opunte,un condensator,o rezistenta pe intrare (220V),trei rezistente SMD ,un condensator si un ,,tranzistor,, SMD.

rezistentele RS1 si RS2,par a fi legate in paralel cu pinii 2 si 3 ai tranzistorului.Valoarea scrisa pe rezistente:RS1-27ohmi,RS2-33ohmi.

Am masurat rezistentele puse in paralel, si valoarea este de 15 ohmi.

Ledurile se aprind toate ,dar foarte putin.

Nu scrie nimic pe ,,tranzistor,,care ar3 aceeasi valoare masurata a rezistentei,15 ohmi.Este acesta de vina sau s-a ,,slabit,, vre-un led,de se aprind slab?

 

 

 

IMG_20200818_054943.jpg

IMG_20200818_063503.jpg

Editat de geole72
adaugare poza noua,cu montajul alimentat
Link spre comentariu

Ai cel puţin un led întrerupt sau cu cristalul dezlipit de substrat din cauza supraîncălzirii.,,Tranzistorul,, ăla e de fapt un circuit integrat stabilizator de curent de genul lui LM317 iar rezistorii îi setează curentul maxim sabilizat.Ledurile e foarte posibil să fie câte trei într-o capsulă, deci se vor aprinde de la 9V aplicaţi cu polaritatea  corectă la pinii unei capsule.Ai nevoie de o sursă de curent continuu de 9-12V şi o rezistenţă de limitare de câteva zeci de Ohmi ca să testezi fiecare led în parte, până-l găseşti pe cel întrerupt.Acela poate fi scurtcircuitat şi becul va mai merge un timp oarecare, până se arde altul....în final vor fi prea multe întrerupte şi becul nu va mai putea funcţiona normal.Pe ele le omoară supraîncălzirea din lipsa unui radiator suficient puterii disipate.Eu am plăci cu leduri puse pe radiatoare mari (20x25cm cu aripioare) şi care funcţionează de ani de zile fără probleme câte 12 ore/zi.

Link spre comentariu

Mersi frumos pentru promptitudine ,o sa verific.As mai avea o intrebare.

Nu pot  limita valoarea tensiunii de intrare, montand o dioda zener dupa puntea redresoare,sau in locul ledului ars?

 

 

Editat de geole72
Link spre comentariu

Nu se justifica asta, sursa de curent constant nu are nevoie de limitare a tensiunii.Aia o făceai doar dacă era un bec cu limitare prin reactanţă capacitivă, acolo pot apărea vârfuri tranzitorii mari de tensiune.Ledul ars nu necesită compensare, sursa va prelua oricum diferenţa de tensiune şi o transformă în cădură (o disipă).Dacă montezi diode, ele fac acelaşi lucru, transformă diferenţa de tensiune tot în căldură, prin rezistenţa internă.

Editat de validae
Link spre comentariu

Vtac nu are nici un radiator pe ,,spatele ,,placutei.

.In schimb ,cele de la Hornbach ,se numesc Flair, sant mult mai grele si nu se incing .

 

Multumesc,o sa montez radiatoare

 

am gasit un link ,cu componentele interne,pentru lampile vtac

https://www.blogbombillas.com/2020/03/bombillas-led-vtac-pro-samsung-de.html

Editat de geole72
Link spre comentariu

Pai principial nu poti limita o tensiune - asa cum doresti tu - cu un DZ. Ca sa folosesti un DZ trebuie ca sa ai o componenta care sa limiteze curentul prin DZ, in timp ce puntea redresoare nu face asa ceva. Poate un TVS si pus inaintea puntii, nu dupa ea. Oricum asa ceva nu ar limita decat in caz de tranzienti.

 

Solutia cu scurt-circuitarea unui led nu prea merge din doua motive (plec de la ideea cu capsule cu 3 jonctiuni inseriate, deci 9V).

Daca scurt-circuitezi o capsula, inseamna ca pe integratul de limitare tensiunea va creste cu cei 9V, deci:

- puterea disipata nu va scadea, doar o transferi de la ledul eliminat la integratul de limitare.

- tensiunea pe acel intergat va creste... si potential poate sa depasesca tensiunea la care el rezista / sau puterea pe care el poate sa o disipe.

 

Daca deja o capsula este total compromisa, inseamna ca toate celelalte sunt deja mult stresate -> deci reparatia va tine foarte putin pana alt led va ceda.

 

Solutii bune sunt doua:

 

1.

- schimbi toate ledurile cu unele noi si sanatoase, deci vei avea pe leduri caderea de tensiune proiectata

- schimbi "programarea" IC incat sa scazi curentul sub jumatate (potential lumina emisa nu va scadea semnificativ daca ledurile noi sunt mai eficiente decat cele de prima echipare)

 

2.

- cumperi / ai becuri noi, deci cu toate ledurile sanatoase

- INAINTE DE A LE PUNE IN FUNCTIE schimbi "programarea" IC incat sa scazi curentul sub jumatate, poate chiar sub 1/3  (lumina emisa va scadea, dar ochiul raspunde logaritmic)

 

Link spre comentariu

Schimbarea ledurilor la aceste becuri e o muncă ce nu se justifică.Asta fiindcă reparaţia nu rezolvă principala problemă a ,,becoledurilor,, şi anume lipsa unei răciri adecvate.Dacă vrei să te ţină de la bun început, iei un bec nou şi-i demontezi placa cu leduri şi o montezi pe un radiator serios, adică ceva gros şi cu aripioare, între ele punând vaselină siliconică şi asigurând un bun contact prin strîngere cu câteva şuruburi sau cleme, dar atenţie la izolare, să nu atingi vreun traseu şi să ajungă potenţialul reţelei la radiator.Rezultatul nu va mai încăpea într-o lustră şi va fi cam urât, dar mascat corespunzător va rezista mult şi bine....

Link spre comentariu

Dece nu va uitați în topicul meu cu divagatii despre LED-uri? Aveți acolo o soluție destul de OK, măsurată și testata, și, cu durata mare de funcționare estimata pt ca LED-urile rămân destul de reci ca să nu pice prea repede. 

Link spre comentariu

Din ce imi amintesc "becoledurile" la care se refera Sesebe chiar aveau racire "masurata si testata"  ceea ce implica potential zeci de ani de folosinta...

Dar ce nu va face succes la public sunt faptul ca a si muncit la ele (nu au venit chiar de-a-gata) si au si costat semnificativ mai mult fata de pocnitori.

 

Vali, sunt de acord cu ce spui, dar am doua contra-argumente:

 

1.  daca posesorul NU DORESTE sa modifica gabaritul/forma becoledului atunci solutia ta este exclusa.

Atunci a pune leduri cu randament mai mare si supradimensionate (pentru a muta punctul de lucru intr-o zona cu randament foarte mare) poate sa duca la dublarea eficientei pe led.

Cupland asta cu reducerea curentului la jumatate, inseamna ca fluxul emis ramene exact ca la original si pastram gabaritul/forma becoledului.

Reducand curentul la jumatate inseamna ca puterile de disipat sunt si ele pe jumatate, ceea ce experienta mea imi sugereaza ca in majoritatea cazurilor aduce sistemul la parametri tolerabili.

 

2. cine accepta "montarea unui radiator serios" nu are nici un motiv sa plece de la un becoled... asta daca are minim de logica, pentru ca din becoled nu va recupera decat subansable prea slabe ca sa merite economia facuta.

Deci va folosi radiatorul serios, va cumpara leduri bune (eficienta, CRI ... dar mai ales DS credibil, dintr-o sursa garantata si de la un producator serios, chiar daca nu unul scump) si va lua o sursa SMPS-CC (adica cu iesire curent-constant = CC). Va face mai putina munca de recuperare si va obtine ceva bun si foarte fiabil si nu exagerat de scump.

Link spre comentariu

Poate becoledul iniţiatorului nu e musai folosit în dormitor, acolo ar deranja o modificare a unui becoled ce nu mai încape în lustră, dar poate fi folosit undeva unde stă mult aprins şi contează mai mult fiabilitatea.Nu cred că sunt mulţi cei dispuşi să-şi construiască de la zero corpuri de iluminat performante.Eu folosesc acele becuri cu răcire supradimensionată pe holul blocului şi la o lampă de lucru la serviciu, două locuri unde nu are importanţă aspectul estetic ci fiabilitatea.

Link spre comentariu
Acum 59 minute, validae a spus:

Poate becoledul iniţiatorului nu e musai folosit în dormitor, acolo ar deranja o modificare a unui becoled ce nu mai încape în lustră, dar poate fi folosit undeva unde stă mult aprins şi contează mai mult fiabilitatea.Nu cred că sunt mulţi cei dispuşi să-şi construiască de la zero corpuri de iluminat performante.Eu folosesc acele becuri cu răcire supradimensionată pe holul blocului şi la o lampă de lucru la serviciu, două locuri unde nu are importanţă aspectul estetic ci fiabilitatea.

 

Nu la ala m-am referit ci la Becoled:

 

Link spre comentariu

Sesebe a construit un becoled... asemanator fizic cu orice becoled, folosind subansamble specializate (dar corpul contine un radiator care s-a dovedit eficient) si evident COBuri de calitate, clar ca noi si de la un producator decent, cu DS... cu tot ce trebuie.

Daca ceva nu este corect in ce am spus va rog sa corectati, vorbesc din amintiri, a trecut ceva timp.

 

***

 

Vali - am o mare problema: niciodata becoledurile nu trebuiesc puse in lustra, indiferent ca incap sau nu - este un sfat pentru publicul general.

 

Ratiunea vine de la faptul ca majoritatea lustrelor vechi nu permit covectia... esentiala pentru surse led (Tj max 85 grade Celsius) ... fata de variantele vechi cu incandescenta (mii de grade Kelvin sau Celsius, cum doriti, in zona emisiva) si chiar fata de CFL-uri, unde componentele au Tmax uzual peste 100 grade si Tj peste 150 grade.

Sunt de acord ca un procent mic de lustre permit convectia... insa asta nu poate fi apreciat credibil decat de cineva cu un anumit grad de cunostinte.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări