Vizitator avram stefan Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 1. Având în vedere faptul că dețin câte un ”pumn” din următoarele tuburi: 6j1p, 6n2p, 6p15p m-am hotărât să construiesc un ”amplificator de casă” numit în continuare domestic, utilizând tuburile numite mai sus. 2. Amplificatorul va fi costruit pe cablaj, cutia fiind realizată userul ”simson” iar masca din metal pentru tuburi la userul ”audiocris amplifiers” din Baia Mare. 3. Fiind un ”amplificator de suflet” voi încerca să fie cât mai ”audiofil” și realizat cu cumponente de cât mai bună calitate. 4. Conceptul îl am minte de mulți ani, dar nu am avut timpul necesar pentru a finaliza această construcție! 5. Inginierul care a calculat și proiectat acest amplificator (pe module și pe parcursul anilor - nu am discutat despre schema in asamblu) este userul ”LMOlimpiu”, un om de mare calitate și electronist de excepție! Transformatoarele de ieșire marca ”LMO” 6. Fiind un amplificator cu două căi are nevoie de boxe speciale (nu am uitat de ele) Pentru început voi posta schema bloc. free screenshot software Link spre comentariu
sesebe Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 Daca vrei sa imparti in mod egal puterea pe cele doua amplificatoare, trebuie sa imparti banda audio undeva intre 300 si 400Hz. La 800Hz frecventa de separatie, puterea pe amplificatorul pt frecvente joase v-a fi mult mai mare decit pe celalalt amplificator. Link spre comentariu
adrian_pic Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 Am vazut ca boxele sunt pe doua cai si sunt curios ce tweeter au pentru ca taierea la 800Hz este cam prea jos (poate ai un fullrange + woofer si atunci ar mai merge). Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 (editat) dincolo de alte aspecteaş fi curios să aflu cum în configuraţie SE (6p15p tub final) "apare" 10W putere utilă în sarcină. posibil se vrea un 2+1 (1= PP central ,2 = 2 X SE stânga-dreapta). văd/intuiesc/recomand pentru canalele SE(L+R) difuzoare medii+înalte(două căi) ,pentru joase desigur un difuzor de mare randament (95-98db/1w/1m, chiar 100db/1w/1m) Fr cât mai joasă(35-40Hz hai 50hz) şi desigur Lf/Fs circa 300hz. PS. SE abreviere single-ended adică un singur tub final. Editat Ianuarie 31, 2016 de Vizitator Link spre comentariu
bmsorin Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 Probabil ca se refera "PSE" (paralel single-ended) :( Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 Poate fi o solutie buna acest 2+1 daca frecventa de separare tine cont de caracteristica de transfer a difuzoarelor, de regula sub 300Hz spatialitatea sunetului se pierde iar urechea nu mai poate stabili directia sunetului de acea este suficient sa creem un canal mono sub aceasta frecventa si doua distincte peste ea dar solutia nu este intodeauna comoda fiindca de regula exista doua boxe cu filtre de separare sau eventual acces direct la difuzoare trecind peste filtre Nivelul de auditie pentru medii-inalte este de citeva ori mai mic fata de frecventele inferioare unde dinamica impune putere de rezerva de citeva ori ori mai mare comparativ cu spectrul superior de acea pentru o auditie medie doua SE de 4-6w si un PP sau doua de 12-15w pot fi o solutie de acea este complet gresita stabilirea arbitrara a frecventei crossower si a puterilor amplificatoarelor, intelegi d-le Avram Stefan ? Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 (editat) @bmsorin da, PSE probabil minim 4 X 6p15p(conexiune triodă) pe canalul de medii-inalte(pentru aproximativ 7W utilă în sarcină).PS. nu înţeleg de ce canalul de joase(PP) trebuie realizat cu tuburi(posibil o să aflu/înţeleg pe parcursul subiectului). Editat Ianuarie 31, 2016 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 Poate fi o solutie buna acest 2+1 daca frecventa de separare tine cont de caracteristica de transfer a difuzoarelor, de regula sub 300Hz spatialitatea sunetului se pierde iar urechea nu mai poate stabili directia sunetului de acea este suficient sa creem un canal mono sub aceasta frecventa si doua distincte peste ea dar solutia nu este intodeauna comoda fiindca de regula exista doua boxe cu filtre de separare sau eventual acces direct la difuzoare trecind peste filtre Nivelul de auditie pentru medii-inalte este de citeva ori mai mic fata de frecventele inferioare unde dinamica impune putere de rezerva de citeva ori ori mai mare comparativ cu spectrul superior de acea pentru o auditie medie doua SE de 4-6w si un PP sau doua de 12-15w pot fi o solutie de acea este complet gresita stabilirea arbitrara a frecventei crossower si a puterilor amplificatoarelor, intelegi d-le Avram Stefan ? ps Ce bine arata acest difuzor, ai asa ceva Vali? Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 31, 2016 Partajează Postat Ianuarie 31, 2016 (editat) da desigur Marius, am o colecţie vastă de difuzoare pentru joase din "vremurile bune"(poze reale în timp real), am şi varianta Z 15Ω de la RCF şi nu numai. Editat Ianuarie 31, 2016 de Vizitator Link spre comentariu
adigh Postat Februarie 1, 2016 Partajează Postat Februarie 1, 2016 Criteriul dupa care se stabileste daca amplificatorul de joase (2+1) e mai bine sa fie facut cu siliciu sau cu tuburi e in functie de sunetul ce-l vrea proprietarul. Vrea un sunet cu amprenta sonora intilnita frecvent la amplificatoarele cu tuburi, sau vrea un sunet neutru ? Daca se vrea un sunet neutru, fara aroma sonora, atunci nu conteaza daca e facut cu siliciu sau tuburi ca nu avem in sunet elemente de identificare a tipului amplificatorului. Cu siliciu insa e mult mai ieftin. Intre noi fie vorba, nu exista sunet de tub. Si nici sunet de tranzistor. Astea sunt mituri. Sau obisnuinte se limbaj pentru cei care stiu asta. Anumite modificari ale sunetului date de amplificator, precum raportul armonicelor, damping factorul, etc. obisnuim sa le numim sunet de tub pentru ca le intilnim de obicei la tuburi, dar nu e obligatoriu. Nu exista nici-o metoda stiintifica de a determina daca distorsiunile armonice ale unei sinudoide pure trecute printr-un amplificator, sunt produse de un amplificator cu tuburi sau unul cu siliciu. Ne pronuntam totusi pentru ca avem niste asteptari (pre)concepute in urma experientei. Dar asta e mai mult pe baza de probabilistica, nu de certitudine. Deasemenea nici-un urechist nu va putea spune ce amplificator asculta, daca amplificatorul are sunet neutru. Iar daca are sunet de tub va putea spune ce e cel mai probabil dar nu va exista certitudine fiindca toate caracteristicile amplificatorului cu tuburi se pot obtine si la amplificatoarele cu siliciu. Ca o mica paranteza, fiindca subiectul e vast, mai exista si suntetul de transformator, cel mai adesea confundat cu sunetul de tub. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 1, 2016 Partajează Postat Februarie 1, 2016 Adigh, ce definitie ar putea avea sunetul neutru sau care tip de amplificator are acest sunet ? Nici nu este nevoie de vreo metoda stiintifica pentru a certifica daca o sinusoida pura dupa ce trece printr-un amplificator iese insotita de armonici, este clar ca acestea sint generate de elementele neliniare din lantul de amplificare adica tub si transformator, parca ai avut un topic legat de distorsiunile OT... Daca la un amplificator cu semiconductoare distorsiunile sint foarte greu de masurat fiind foarte mici practic inauzibile, armonica a doua si a treia la -30dB date de amplificatorul cu tub si OT sint usor de sesizat prin timbrul diferit al sunetului doar daca dinamica nu mascheaza aparitia lor de acea ma intreb chiar nu ai simtit nicio diferenta cind ai ascultat un SE de 3-6w si un amp SS ? Link spre comentariu
franzm Postat Februarie 1, 2016 Partajează Postat Februarie 1, 2016 ...posibil se vrea un 2+1 (1= PP central ,2 = 2 X SE stânga-dreapta)... Ce parere aveti de varianta aceasta? Am realizat ceva asemanator cu tranzistoare dar niciodata cu tuburi (recunosc ca nu sunt lampar). Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 1, 2016 Partajează Postat Februarie 1, 2016 (editat) da o variantă fezabilă. @adigh din experienţa mea având în vedere "sarcina păcătoasă" am categorisit amplificatoarele audio finale în două mari clase 1-modulatie de curent în sarcina dată 2-modulatie de tensiune în sarcina dată. în rest sunt variaţii pe aceeaşi temă. Editat Februarie 1, 2016 de Vizitator Link spre comentariu
adigh Postat Februarie 1, 2016 Partajează Postat Februarie 1, 2016 (editat) @Popa Marius, Da Marius, amplificatoarele cu tuburi au de obicei primele armonici mai mari si se aud, dar si amplificatoarele pe tranzistoare pot fi facute sa aibe primele armonici mai mari. Si atunci cum le mai diferentiezi cu urechea ? Putem doar presupune ca daca auzim acel sunet atunci el e produs de un amplificator cu tuburi. Dar nu e sigur pentru ca daca vreau sa introduc un circuit cu siliciu care sa bage acele armonici, se poate, chiar foarte usor. Inclusiv damping factorul mic se poate regla la un amplificator pe siliciu proportionind reactia de tensiune si cea de curent. Distorsiunile generate de transformatoare sunt foarte complexe si au structura proprie diferita de cele generate de tuburi. Din acest motiv niciodata distorsiunile transformatoarelor nu se vor putea constitui in contradistorsiuni ale vreunui tub. La tuburi FFT e destul de constant. Nu prea variaza cu frecventa cu exceptia joaselor unde dreapta de sarcina se treansforma treptat intr-o curba aproximativ eliptica. Asta apropo de cit de dreapta e dreapta de sarcina. Sunt "vinovate" tot transformatoarele dar asta e ceea ce devine dreapta de sarcina. La transformatoare dreapta de sarcina, daca ii pot spune asa, e curba de histerezis. Iar curba de histerezis se aseamana cu dreapta de sarcina a tubului doar la joase. Cum ar spune M.C. Rostogan: daca un crastavete se aseamana cu o comenta atunci nu inseamna ca sunt acelasi lucru. Pe masura ce crestem frecventa alura curbei de histerezis se schimba si vom avea alt FFT. Alura curbei de histerezis poate deveni de le o linie dreapta la o curba aproape circulara, in functie de materialul magnetic al miezului. Iar asta se intimpla si la variatia frecventei precum si la variatia amplitudinii semnalului, spre deosebire de tuburi unde avem FFT-uri cit de cit constante. Nu putem vorbi deci de un singur FFT. E foarte greu de descris cu un singur grafic FFT ceea ce produce transformatorul. Poate ca o sa continui acel topic. Editat Februarie 1, 2016 de adigh Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 1, 2016 Partajează Postat Februarie 1, 2016 @adigh, daca incerci sa obligi un amplificator SS sa distorsioneze asemanator cu cel cu tub , la primele trepte de dinamica mai mare decit cea suportata distorsiunile vor fi mai mult decit suparatoare, nivelul armonicelor se egaleaza cea ce nu se intimpla in cazul tubului. Daca ai ascultat cum suna saxofonul in cele doua cazuri imi dai dreptate dar cred ca discutia aceasta se indeparteaza de subiectul topicului si de acea propun sa fie dezbatuta altadata Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum