Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Tuburi fluorescente - tensiune mica - se aprind greu


norad

Postări Recomandate

Va salut,

La niste rude la tara, tensiunea la retea scade seara la 198V. In ciuda a numeroase sesizari la furnizorul de electricitate, nu s-a rezolvat nimic.

In casa au tuburi fluorescente de 36W (Philips) cu alimentare clasica: drosel si strater.

La tensiunea de 198V tuburile se aprind foarte greu, uneori nu se aprind de loc.

Ar ajuta un balast electronic ? Ar merge la tensiunea mentionata mai sus ?

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 40
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • sesebe

    9

  • marius75

    5

  • Dxxx

    4

  • blazeu

    4

Top autori în acest subiect

Se aprind mai ușor cu balasturi electronice, dar contează mult și tubul folosit.Existau înainte tuburi de 36W mai groase, acelea aveau o tensiune de amorsare mai redusă și se aprindeau mai ușor, din păcate nu se mai fabrică decât tuburi subțiri.Probabil din considerente de economie de sticlă....

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Nu cred. Mai degraba producatorul s-a orientat catre o solutie cu "randament superior", cu tuburi mai "incarcate", 

care lumineaza mai puternic insa "crapa" mult mai repede....

 

PS Incercati sa tineti mana pe mijlocul unui tub d'asta subtire, in functionare; probabil ca va veti frige.

Tuburile alea vechi, groase, erau la temperatura mediului ambiant , cu exceptia capetelor, unde

filamentele formau "pete calde".

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Un balast electronic sigur ajuta dar ar trebui sa luati balasturi de firma, sofisticate care sint scumpe.

Cele de firma, sofisticate, cu preturi incepind de pe la 150Ron minim, au inauntru si un prestabilizator al teniunii si nu prea le mai pasa ce tensiuen ai la retea.

Cele simple, "chinezariile" nu au sa ajuta foarte mult.

Link spre comentariu

În anul de grație 2016,tubul fluorescent-cunoscut sub denumirea populară de neon-a cam ajuns la capăt de destin...așa că vă recomand să cumpărați becuri cu LED,care "dau vânt" bătrânului neon,și sub aspectul consumului și al fiabilității.Într-adevăr tuburile vechi de 40W și de 20W,erau net superioare față de trompetele de 18W sau 36W;ca să nu mai spun de tubul circular de 32W.

Link spre comentariu

ca să nu mai spun de tubul circular de 32W.

Eu am la tara doua asemenea tuburi iar unul dintre ele,cand il pornesc din intrerupator palpaie cam un minut pana  se aprinde.Deci nu stiu daca este pe cale  sa se arda dar ceva are.

Editat de cipri_mury
Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

În anul de grație 2016,tubul fluorescent-cunoscut sub denumirea populară de neon-a cam ajuns la capăt de destin...așa că vă recomand să cumpărați becuri cu LED,care "dau vânt" bătrânului neon,și sub aspectul consumului și al fiabilității.Într-adevăr tuburile vechi de 40W și de 20W,erau net superioare față de trompetele de 18W sau 36W;ca să nu mai spun de tubul circular de 32W.

Mda, becuri cu lED care tin 10 ore si costa 40 de lei, versus tuburi fluorescente care merg non-stop 4-5 ani...peste 30 k ore!

Da, tuburile in balon T12 erau net superioare fata de T8 nemaivorbind de T5, stralucire mai redusa, lumina mai difuza, fiabilitate mai ridicata.Tot asa cum drossel-ul clasic e net mai fiabil decat prostii electronice.

Link spre comentariu

 Ponderea iluminatului casnic la factura de curent nu trece de 15-20% nici in mediul rural, unde ponderea iluminatului e mai insemnata decat la oras, iar eficienta iluminatului economic(CFL sau LED)este de doar 3X-4X mai mare decat a becului cu incandescenta.

 Ca sa revenim on-topic, poate ca initiatorul ar trebui sa incerce sa puna in paralel cu alimentarea tuburilor(inainte de drossel, fireste) un condensator(de ex. de felul celui utilizat la motoarele masinilor de spalat "Albalux"), vreo 5-6 uF/220V~, imbunatatind cos fi probabil s-ar rezolva problema, fiindca oricum tuburile acelea ar trebui sa se aprinda si la 198V.Drosselul electronic nu va rezolva nimic, cel mult tuburile nici nu vor mai incerca sa se aprinda.

Link spre comentariu

 Ponderea iluminatului casnic la factura de curent nu trece de 15-20% nici in mediul rural, unde ponderea iluminatului e mai insemnata decat la oras, iar eficienta iluminatului economic(CFL sau LED)este de doar 3X-4X mai mare decat a becului cu incandescenta.

 Ca sa revenim on-topic, poate ca initiatorul ar trebui sa incerce sa puna in paralel cu alimentarea tuburilor(inainte de drossel, fireste) un condensator(de ex. de felul celui utilizat la motoarele masinilor de spalat "Albalux"), vreo 5-6 uF/220V~, imbunatatind cos fi probabil s-ar rezolva problema, fiindca oricum tuburile acelea ar trebui sa se aprinda si la 198V.Drosselul electronic nu va rezolva nimic, cel mult tuburile nici nu vor mai incerca sa se aprinda.

 

Eu ce am spus despre balastul electronic?

 

Un balast electronic sigur ajuta dar ar trebui sa luati balasturi de firma, sofisticate care sint scumpe.

Cele de firma, sofisticate, cu preturi incepind de pe la 150Ron minim, au inauntru si un prestabilizator al teniunii si nu prea le mai pasa ce tensiuen ai la retea.

Cele simple, "chinezariile" nu au sa ajuta foarte mult.

 

 

Inainte sa dai astfel de verdicte, ai avut vreodata un balast de firma care costa de la 150-250Ron in sus? Daca ai avut l-ai desfacut?
Astfel de balaste au la intrare un circuit PFC activ si ghici ce mai face acest circuit PFC? Stabilizeaza si tensiunea pt semipuntea rezonanta ce alimenteaza lampa...deci tensiunea mica de intrare nu v-a mai fi o problema (in anumite limite totusi - la 24V nu va functiona de exemplu).
Link spre comentariu

Cu balastul electronic sigur rezolvi problema. Eu stau la țară și am aceeași problemă. În garaj am 2 tuburi de 36 pe balasturi electronice ieftine (Vito) și se aprind imediat indiferent de tensiune. La unul din tuburi am cumpărat un corp ce avea în el balast electromagnetic și deși îl luasem doar pentru carcasă, am făcut și o probă cu balastul clasic, a tot încercat să se aprindă tubul dar nu a reușit.

Link spre comentariu

Xan are dreptate, nu am experimentat in mod clasic, dar m-a impins Renel-ul: la mai multe avarii, pe retea veneau in jur de 60-70V~ si becurile CFL continuau sa lumineze in timp ce orice alt consumator nu mai mergea.

 

Este adevarat ca "balastul electronic" in acest caz era mai evoluat, erau Osram din serii mai vechi (...de alea care uita sa se strice...). Adica o schema ceva mai elaborata, insa nu as zice, nici pe departe, "sofisticata".

Link spre comentariu

Orice balast electronic , chiar ai ala ieftin , tot ca o sursa in comutatie se comporta , adica incearca sa-si stabilizeze iesirea fata de tensiunea de alimentare .

La sistemul clasic conteaza f mult si calitatea starterului , ce in ultima vreme cam lasa de dorit .

Link spre comentariu

Orice balast electronic , chiar ai ala ieftin , tot ca o sursa in comutatie se comporta , adica incearca sa-si stabilizeze iesirea fata de tensiunea de alimentare .

La sistemul clasic conteaza f mult si calitatea starterului , ce in ultima vreme cam lasa de dorit .

 

Nu, cele simple, de obicei facute cu doi bipolari, nu fac asa ceva.

Editat de sesebe
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Daca tot suntem pe forum de electronica dau si eu o solutie utila celor cu aceasta problema. Daca seara scade tensiunea de retea constant si fara "reveniri" atunci se poate folosi un transformator ridicator comandat de un releu care sa ridice tensiunea cu 24V si asa balasturile astea chinezesti facute cu economie de sarma vor fi mai "vesele" la aprindere. Releul va fi comandat de o priza cu ceas mecanica (este mai ieftin) care, la ora stabilita, va cupla releul care va alimenta transformatorul. Ca transformator se alege un transformator cu primarul la 230V si secundarul la 24V si 1A.

Releul va avea doua contacte, unul normal deschis conectat la faza 230V si unul normal inchis conectat la nul. Comunul contactului va fi conectat la un capat al bobinajului de 230V iar celalat capat al bobinei transformatorului va fi conectat la nul. Asa, cand este releul cuplat se alimenteaza obinajul cu 230V iar cand releul nu este alimentat obinajul este scurtcircuitat. Secundarul (cel de 24V) este legat in serie cu circuitul de iluminat (necesita separare electrica in tabloul electric) si la alimentarea transformatorului ridica tensiunea cu 24V suficienti pentru functionarea corecta a lampilor fluorescente.

Se poate face circuitul permanent pentru o lampa daca exista loc, cu un mic releu care sa cupleze sub 200V, de exemplu, iar transformatorul va fi undeva la 230V/24V - 0,5A sau o combinatie din mai multe transformatoare).

Solutia alternativa si fara batai de cap este un stabilizator de tensiune adecvat ca putere. Se face impartirea circuitelor la nivelul tabloului electric de catre un electrician.

PS: tuburile T12 (diametru 32mm, alea groase) aveau puterea de 40W iar cele T8 au 36W. Problema acum este calitatea balastului care, la sarma mai putina din ratiuni economice, se incinge mai mult iar cum impulsul de aprindere este dat de numarul spirelor si saturatia miezului este usor de inteles de ce lampile au probleme cu tensiunea joasa.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări